Aquariumzand Hornbach 0,4-0,8 mm Zwart


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
Ik wil ca. 22 liter van dit zand in mijn aquarium leggen. Dat geeft dan een laag van zo‘n 5 cm op de voedingsbodem.
Hoeveel zakken van 5 kg zou ik hiervoor moeten halen?
 
Hey Skipper

Ik ben nog nieuw in dit wereld, maar daarom zijn mijn ervaringen ook erg recent. Mij is verteld bij zand/grind dat je het aantal liters (berekend door aquarium breedte x lengte x gewenste bodemdikte) moet vermenigvuldigen met 1,5. Aangezien je dit voor het meerendeel al gedaan heb kom je dus in jouw geval uit op 33 kg dus 7 zakken.

Maar misschien moet je ook nog even de meningen van de meer ervaren leden hier afwachten voordat je besteld

Groeten, Berend
 
Dat x1,5 is lariekoek, je neemt gewoon lxb van je bak en dan de gewenste hoogte van je bodem, dus stel je bak is 60cmbreed en 35 cm diep en je wil een bodemhoogte van 4 cm, dan krijg je dus 60x35x4 = 8,4 liter, dus bij lange na geen 7 zakken, dan kun je het hele forum voorzien van een bodem met 7 zakken
 
Ik heb net een bodem van Dennele met een korrel van ik dacht 2-3 mm gekocht en moet dan per kilo 1,5 liter hanteren. Ik ging uit van 1 liter is 1 kilo maar had veel te weinig.
 
Dat x1,5 is lariekoek, je neemt gewoon lxb van je bak en dan de gewenste hoogte van je bodem, dus stel je bak is 60cmbreed en 35 cm diep en je wil een bodemhoogte van 4 cm, dan krijg je dus 60x35x4 = 8,4 liter, dus bij lange na geen 7 zakken, dan kun je het hele forum voorzien van een bodem met 7 zakken

Wij weten de omvang van de bak niet, er wordt aangegeven dat de benodigde hoeveelheid 22 liter zand is. Enkel staat 22 liter zand/grind niet gelijk aan 22 kg zand/grind. Wanneer ik dus uitga van de mij aangeraden hoeveelheid kwam ik dus op de bovengenoemde hoeveelheid uit. En nee, ik heb geen aandelen in deze industrie.

Maar terug naar het onderwerp, Skipper, staat geen richtlijn qua benodigde hoeveelheid op de website, of kunnen ze je in de winkel er niet mee helpen.
 
Begin met 5 zakken, en als je te weinig hebt haal je een zakje bij.

Die 1.5kg /l zal dicht bij de waarheid zitten.

Ter info, ik had 5 zakken van 5kg gekocht voor een bodem van 100x40, en heb er maar 4 in gedaan. Vond dat het genoeg was.
 
Dank voor jullie bijdragen zover. Ik heb de liters inderdaad zelf berekent zoals Antje het heeft aangegeven. Haar reactie is helaas wat onvolledig. Met 1,5 kg per liter kom ik inderdaad ook op 7 zakken, Berend84. Tommie1 genoeg is geen indicatie over welke dikte je dan ook genoeg vind. Dus daar kan ik weinig mee, helaas. Omdat ik niet in de buurt van een Hornbach vestiging woon, maar er eerdaags wel redelijk in de buurt van Zaandam kom, wil ik wel proberen zoveel mogelijk de juiste hoeveelheid mee te nemen.
 
Dat x1,5 is lariekoek, je neemt gewoon lxb van je bak en dan de gewenste hoogte van je bodem, dus stel je bak is 60cmbreed en 35 cm diep en je wil een bodemhoogte van 4 cm, dan krijg je dus 60x35x4 = 8,4 liter, dus bij lange na geen 7 zakken, dan kun je het hele forum voorzien van een bodem met 7 zakken
Wat voor een advies is me dat nu weer....
De afmetingen van de TS staan er niet bij, wel dat hij 22l zand nodig heeft.
Dus waar jij 8,4l en die afmetingen vandaan haalt is me niet duidelijk.
 
Dank voor jullie bijdragen zover. Ik heb de liters inderdaad zelf berekent zoals Antje het heeft aangegeven. Haar reactie is helaas wat onvolledig. Met 1,5 kg per liter kom ik inderdaad ook op 7 zakken, Berend84. Omdat ik niet in de buurt van een Hornbach vestiging woon, maar er eerdaags wel redelijk in de buurt van Zaandam kom, wil ik wel proberen zoveel mogelijk de juiste hoeveelheid mee te nemen.
Ik vind dan wel 5cm bovenop een voedingsbodem echt wel veel.

Dat wordt heel dik alles samen.
 
ik zou zowiezo niet voor een voedingsbodem gaan. maar goed ieder zijn ding natuurlijk.
 
Ik zou een voedingsbodem ook afraden en je kan prima voor de planten die dat vragen wat voeding bij de wortels drukken. Een voedingsbodem heeft ook nadelen en met het eruit halen van planten om ze bv te snoeien moet je oppassen dat de boel niet doorelkaar raakt.
 
Wat voor een advies is me dat nu weer....
De afmetingen van de TS staan er niet bij, wel dat hij 22l zand nodig heeft.
Dus waar jij 8,4l en die afmetingen vandaan haalt is me niet duidelijk.
Dat was puur als voorbeeld die maten, begrijpend lezen is blijkbaar ook een vak?
 
Hornbach verstuurt het ook en bij dat bedrag is er denk ik geen porto verschuldigd.

Edit: ja toch 3,95 maar goed dan heb je het wel in huis zonder rompslomp
 
Dat was puur als voorbeeld die maten, begrijpend lezen is blijkbaar ook een vak?
In elk geval, die factor van 1.5 is GEEN larie, het kan ook 1.6 zijn, maar het is er niet ver vandaan.

En wat begrijpend lezen betreft, LARIEKOEK is geen gekend woord, ik denk dat je het hebt over ofwel LARIE, of LULKOEK.
 
Dat x1,5 is lariekoek, je neemt gewoon lxb van je bak en dan de gewenste hoogte van je bodem, dus stel je bak is 60cmbreed en 35 cm diep en je wil een bodemhoogte van 4 cm, dan krijg je dus 60x35x4 = 8,4 liter, dus bij lange na geen 7 zakken, dan kun je het hele forum voorzien van een bodem met 7 zakken
Nee, dat x1,5 is echt een goede vuistregel, zand weegt over het algemeen 1,5kg per liter. 7 zakken van 5kg is niet zoveel, als de bak 120x45cm is is dat netjes 4 cm. Misschien ging je uit van die grote zakken van 25kg?
Hang uiteraard ook af van het materiaal, kwartszand is waarschijnlijk iets zwaarder. Voor filterzand en dergelijken is 1,5 prima.
 
Laatst bewerkt:
In elk geval, die factor van 1.5 is GEEN larie, het kan ook 1.6 zijn, maar het is er niet ver vandaan.

En wat begrijpend lezen betreft, LARIEKOEK is geen gekend woord, ik denk dat je het hebt over ofwel LARIE, of LULKOEK.

Sorry, maar dan moet ik als afgestudeerd taalpurist toch echt ingrijpen: https://woordenlijst.org/#/?q=lariekoek
En:
In onderzoek van het Centrum voor Leesonderzoek uit 2013 werd 'lariekoek' herkend door:
100 % van de Nederlanders;
92 % van de Vlamingen.
Zie: https://nl.wiktionary.org/wiki/lariekoek
 
Ik ben dan bij die 8% hé.

Maar het is geen lariekoek.
Hier staat het soortelijk gewicht van droog zand (je koopt het droog bij Hornbach).

Dat mag, maar om te zeggen dat het geen gekend woord is, gaat dan niet op. :)

Anyway, uit een ander topic maak ik op dat TS een Caymann 110 Pro heeft, dus met afmetingen van 110 x 45cm, je wil 5 cm hoogte. Als ik ff de JBL bodemcalculator (kennelijk bestaat die echt) en hun Sansibar zwart neem (korrelgrootte daarvan 0,2-0,5mm) dan heb je 39,6 kg nodig, zeggen ze. Link
 
Beste mensen, laten we het ajb rustig en on topic houden. Ik heb inderdaad een Caymann 110 Pro. Met een netto bodem oppervlak van ongeveer 108x42x5 cm. kom je op 22,7 liter. Met de factor 1,5 of 1,6 zit je rond de 35 kg aquariumzand en dus 7 zakken. Laten we erg geen exacte wetenschap van proberen te maken, want dat is het niet. Het aquariumzand waar we het over hebben is ook nog eens geen echt zand, maar een kwartsgrind soort. Ik heb inmiddels de leverancier van Hornbach (Luchterhand) een e-mail gestuurd en hun advies gevraagd. Zij zouden het soortelijk gewicht van hun product moeten kennen (zie de calculator van JBL). Of ze mij antwoorden is dan weer af te wachten. Verder wil ik hier geen discussie over wel of geen voedingsbodem voeren. Daarover zijn er genoeg andere topics met even zovele meningen.
 
Ik ben dat met je eens Skipper en het komt ook niet op 1 of 2 kilo aan denk ik. Wel weet ik uit ervaring dat het altijd handig is om iets op reserve te hebben omdat je met onderhoud vaak wel iets van de bodem verliest.
 
Wat trouwens ook goed is te bedenken; hoe groter de korrel, hoe meer lucht (of water) er tussen de korrels gaat zitten, waardoor je meer liters dan kg nodig gaat hebben naarmate de korrel groter wordt. Al wil ik op zich wel stellen dat bij korrels kleiner dan 1mm, je je daar niet suf op hoeft te rekenen :D
 
Maar het is geen lariekoek.
Idd. een liter zand/fijn grind weegt 1,5 maal zoveel dan een liter water.
Dus wil je 22 liter zand in je bak hebben heb je zeker 30 kg zand nodig.

Mijn bak is 100 x 50, daar heb ik een laag in van 6 cm, dus dat is 30 liter, ik heb daar bijna 2 zakken van 25 KG in liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van de leverancier een link gekregen naar een rekenmodule op een Oostenrijks aquarium forum.

Hier kan je prima je aquarium gegevens invoeren, nadat je gekozen hebt welke grote jouw bodem bedekking heeft.
in mijn situatie komt dat neer op ca. 35 kg dus 7 zakken aquariumzand van Hornbach.

Misschien een idee voor de eigenaren van dit forum om te kijken of ze deze rekenmodule, geschikt voor veel meer dan alleen bodembedekking, over kunnen nemen of anders via een sticky de link voor iedereen makkelijk beschikbaar te maken.
 

Terug
Bovenaan