Aquasand in combinatie met bodemstofzuiger


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Sinds enkele weken ben ik mij aan het oriënteren op een nieuw aquarium. Het forum heeft mij reeds van zeer waardevol advies voorzien - dus mijn eeuwige dank hiervoor ;). Aangezien ik een 'nieuwe start' ga hebben, wil ik het goed aanpakken. Ik heb op dit moment nog niks aangeschaft, maar het staat al zo-goed-als-vast dat ik voor de Aquatlantis Fusion pro 120 met externe filter ga. Qua nieuw visbestand is het het relevantste om te vermelden dat er Neon Tetra's, Corydora's en Diamant Gourami's komen. Het overige is nog variabel.

Ik heb tientallen posts gelezen - en op basis hiervan lijkt het mij het beste om voor de 0.4 - 0.8mm Aquasand bodem te gaan (bijv. van Hornbach). Mijn afdronk is dat dit in het algemeen een goede bodem is, maar ook specifiek voor Corydora's. Op dit moment heb ik vanuit mijn vorige 50L aquarium reeds een eheim quick vac pro (type 3531 als ik 't goed heb) om de bodem te reinigen. Ik heb echter gelezen dat deze bodemreiniger niet aan te raden is voor zand <2mm.

Waar ik nu mee zit is het volgende:
  • Heeft iemand toevallig ook de eheim quick vac pro en Aquasand? Werkt het goed samen?
  • Mocht dit een no-go zijn - hoe houden jullie de bodem schoon? Ook met bodemreiniger, of dat niet per se?

Het volgende 'station' is mij oriënteren op de juiste beplanting - maar dat is voor nu even niet relevant :).

Dank!
 
Ik zou niet met de bodemstofzuiger te heftig door de bodem gaan aangezien dit soort bodembedekkers altijd weer gaan stoffen in het water als het loskomt. Maar je kan er gerust met een stofzuiger over heen gaan. Dat werkt zeer goed als je het met deze bodem wat voorzichtiger doet, en het is sowieso uitermate belangrijk je bodem schoon te houden van poep etz, aangezien dat allemaal de waterwaardes verslecht.
Ook een goeie keuze voor filter trouwens😉
 
Ik heb ook aquasand van hornbach. Maar waarom zou je de bodem stofzuigen? Ik doe daar in ieder geval niet aan. Viezigheid blijft er wel op liggen en lost op of belandt in het filter.
Stofzuigen vind ik zonde van de tijd
 
Ik heb ook aquasand van hornbach. Maar waarom zou je de bodem stofzuigen? Ik doe daar in ieder geval niet aan. Viezigheid blijft er wel op liggen en lost op of belandt in het filter.
Stofzuigen vind ik zonde van de tijd
Ben ik ook met je eens, een goeie filter (met uiteraard een goeie stroming wat heel belangrijk is om je bodem schoon te houden.) is voldoende voor een schone bodem. Heb je een wat slechtere filter kan ik nog wel een stofzuiger aanraden. Vroeger deed dit mij altijd erg goed.
 

Terug
Bovenaan