Wat is er nieuw

Aquascape 60cm van Fozzy.

Minigarnaaltje. Grassprietje. De soil is amper 2mm groot als vergelijk.
IMG_8928.jpeg

Dat filter had ik ook maar zover ik weet met DI hars maar dat herinner ik me niet zo meer.
Had ff contact met osmoseapparaat en dit antwoord. Dus eerst maar een Di filter properen en als dat nog niet genoeg zou zijn…

De eerste stap na het mmebraan voor verdere silicaat reductie is altijd een DI-filter zoals bijvoorbeeld onderstaande:

https://www.osmoseapparaat.nl/di-filters/hervulbaar-inline-di-filter-2-inch.html
https://www.osmoseapparaat.nl/di-filters/demineralisatiefilter.html

Voor de meeste toepassingen is dat al ruim voldoende. Wilt naar aanleiding van bijvoorbeeld een ATI test nog verdere Silicaat reductie dan kan een van onderstaande nog achter het DI-filter worden geplaatst:

https://www.osmoseapparaat.nl/silicaatfilters/hervulbaar-inline-silicaatfilter-2-inch-type-2.html
https://www.osmoseapparaat.nl/silicaatfilters/silicaatfilter.html

Maar dan kun je je alsnog afvragen of het de moeite is.
Zie je excessieve hoeveelheden diatomen?

Bestel gewoon beide, weet ik zeker dat ik goed zit, en ja heb sinds de opstart ook enorm veel bruinalg. Dat zou na al die waterwissels nu toch wel eens weg mogen zijn.

Bestel gewoon beide, weet ik zeker dat ik goed zit, en ja heb sinds de opstart ook enorm veel bruinalg. Dat zou na al die waterwissels nu toch wel eens weg mogen zijn.
Zover ik weet haalt een gewoon osmoseapparaat amper of slecht silicaten eruit. Maar goed zover als ik weet is silicaat in het water geen reden voor bruinalg om de kop op te steken behalve dat ze zich ermee voeden als ze er zijn.

Silicaat is zelden de aanleiding voor bruinalg. Bruinalg komt door onbalans in de bak. Teveel afvalstoffen en teveel licht. Veel rommelen in de bodem.
Ze verbruiken wel silicaat, maar het is niet de oorzaak.

Alleen een Di filter extra op je osmose apparaat is al voldoende. Haalt bij mij alles eruit tot 0.05 als startwaarde. Ik vervang de inhoud pas als hij richting de 1.0 gaat. De snelheid hiervan hangt natuurlijk af van de hoeveelheid water die je aanmaakt en daarbij of je gebruik maakt van een boosterpomp die je aanmaaksnelheid aanzienlijk vergroot.

Verder is bruinalg idd een indicator van onbalans in je bak, zowel bij zoet als zout. Treed op in jonge systemen of wanneer er veel gerommeld wordt in de bodem. Silicaat is verder een bouwsteen voor bruinalg, helemaal je silicaat verwijderen is binnen de hobby overigens een ilusie en moet in mijn ogen het doel ook helemaal niet zijn.

Bekijk bruinalg als een signaal, kijk wat je hebt gedaan de afgelopen periode en probeer dit anders te doen om weer balans en rust te krijgen in je systeem.

Alleen een Di filter extra op je osmose apparaat is al voldoende. Haalt bij mij alles eruit tot 0.05 als startwaarde. Ik vervang de inhoud pas als hij richting de 1.0 gaat. De snelheid hiervan hangt natuurlijk af van de hoeveelheid water die je aanmaakt en daarbij of je gebruik maakt van een boosterpomp die je aanmaaksnelheid aanzienlijk vergroot.

Verder is bruinalg idd een indicator van onbalans in je bak, zowel bij zoet als zout. Treed op in jonge systemen of wanneer er veel gerommeld wordt in de bodem. Silicaat is verder een bouwsteen voor bruinalg, helemaal je silicaat verwijderen is binnen de hobby overigens een ilusie en moet in mijn ogen het doel ook helemaal niet zijn.

Bekijk bruinalg als een signaal, kijk wat je hebt gedaan de afgelopen periode en probeer dit anders te doen om weer balans en rust te krijgen in je systeem.
Heb de bak nieuw opgestart 7 weken gekeden met regelmatige waterwissels dus afval kan er volgens mij amper inzitten, en enige in de bodem rommelen is wat plantjes een keer verzetten. Zou dus evt alleen kunnen komen omdat het filter in zou moeten draaien om bacterien aan te maken.

Sinds een weekje is de bruinalg ook wel aan t verdwijnen. En naar aanleiding van mn uitgebreide test van gisteren, de eerste in de opstartweken, meette ik die hoge silicaatwaarde en vandaar dus mn vraag.

Ik zal vandaag het verse osmose EN kraanwater beide eens testen op silicaat en bestel in eerste instantie alleen het Di filter.

En ja, ik weet dat een bak eerst misschien wel minstens een half jaar moet rijpen voor er enige vorm van balans ontstaat.
Dat heb ik in de loop vd jaren wel gemerkt. Dit is overigens in al die jaren de eerste keer dat ik last heb gehad van bruinalgen, dus of de oorzaak dan in de Soil icm de JBL Volcano te zieken is in de oostartfase, geen idee. Geen enkeke bak is gelijk, dus wat hier mis gaat kan bij een ander juist wel goed gaan.

Je hebt de stenen en hout toch ook onlangs verwijderd. Stenen ivm mogelijke oorzaak mbt hoge constante KH waardes?

Je hebt de stenen en hout toch ook onlangs verwijderd. Stenen ivm mogelijke oorzaak mbt hoge constante KH waardes?
Ja, dat was afgelopen dinsdag, maar die bruinalg was toen al wel aardig verdwenen. Alleen die kh was veel te hoog omdat het een soil is zou die veel lager moeten zijn. Maar dat het hout en stenen eruit zijn bewijst wel dat die de oorzaak waren vd hoge KH. En de bruinalg kwam voor die tijd, zonder in de bodem te prutsen binnen 24uur na de waterwissel alweer terug. Nu is er nog niets te zien op glas of planten van die troep.

Kan je niet iets doen met die stronken hout Albert en daar wat planten op bevestigen? Vind ik persoonlijk mooier ogen dan de vierkante zwarte mandtjes 😅.

Kan je niet iets doen met die stronken hout Albert en daar wat planten op bevestigen? Vind ik persoonlijk mooier ogen dan de vierkante zwarte mandtjes 😅.
Tja, en dan weer alg op het hout.. 😉 zag ook wel van die ronde Superfish dingen maar die zijn zo klein. Zorgen dat er wortels over het bakje groeien en dan zie je ze toch niet meer, of wat Hydrodtyle in het bakje hangen en dan groeit dat ook wel als een muur langs de potjes.

Tja, en dan weer alg op het hout.. 😉 zag ook wel van die ronde Superfish dingen maar die zijn zo klein. Zorgen dat er wortels over het bakje groeien en dan zie je ze toch niet meer, of wat Hydrodtyle in het bakje hangen en dan groeit dat ook wel als een muur langs de potjes.
Het hout hoeft niet in de bak te hangen he met wat takken 😉. Dat kan je aan de planten overlaten met idd Hydrocotyle etc.

Ja ik had dezelfde als die Albert laat zien in de link, ik heb nu vijvermandjes, prima spul die zwarte dingetjes, plant klemmen tussen zwarte filterspons en wat mos ertegen ofzo en dan vallen ze niet mega op

Geen idee trouwens hoe die op voeding in de kolom reageren… Worden ook veel gebruikt als nitraatvreters dus kan me voorstellen dat je verbruik (flink) omhoog gaat misschien? En ze zullen misschien ook flink wat licht wegvangen?

Ik denk dat ik toch de strijd met de bruinalg heb gewonnen, tot vorige week was het een dag na het verversen alweer zichtbaar op de ramen en de planten. Ze zijn nu sinds vrijdag nog mooi schoon en zien er fris uit. Gisteravond een fotootje gemaakt met alle overige lampen in de kamer uit.
In de hoek links en rechts zit nog wat alg, dat ga ik zo te lijf met een oude Vispas2025.. de nieuwe zit weer in de portemonee.de rode plant links ga ik er denk ik weer uithalen, want die vertoonde bij aanschaf al gaatjes, op de bladeren. En daar zet ik iets laagblijvends neer.
IMG_8942.jpeg

Kleur op foto komt niet echt overeen met de werkelijkheid. Rood is veel roder in real. Dit is de instelling vd lamp nu.
IMG_8956.jpeg

Klopt. De WRGB2 Slim en de WRGB2 10th edition hebben alleen RGB. De Pro heeft wel Witte leds erbij. Maar je kunt wel de intensiteit, en de warmte vd kleuren instellen
Bij de Universal wrgb heb je dan wel weer Witte LED’s extra.

Moet zeggen dat ik de Witte niet mis hoor. Genoeg instelmogelijkheden voor een goede plantengroei en mooie kleuren vd planten etc.

Ik heb de nieuwe RGBW van Aquatlantis maar vond de oude Aquatlantis 2.0 fijner want daar kon je het juist wat witter mee krijgen maar ja net zij zo.

Ik heb de nieuwe RGBW van Aquatlantis maar vond de oude Aquatlantis 2.0 fijner want daar kon je het juist wat witter mee krijgen maar ja net zij zo.
En toch klopt de info niet helemaal van internet want er staat ook een engelse versie..

• RGB Diodes: These integrate Red, Green, and Blue LEDs into one chip, allowing for precise color tuning.
  • White LEDs: Added to create a full spectrum that promotes lush plant growth and brings out fish colors.
How it Works:
  • 4in1/3in1 Technology: The name WRGB stands for White, Red, Green, Blue, indicating the core colors available.
  • App Control: The My Chihiros app lets you adjust each color channel (Red, Green, Blue, White) and intensity independently, creating custom light profiles.
  • Full Spectrum: This combination delivers a broad spectrum of light, ideal for high-tech planted tanks and enhancing the natural hues of fish and plants.

Maar je kunt de witte dus niet apart instellen, wat bij de Universal die ik op de Lido heb liggen wel kan dus,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan