aquascape 60P (Robbie521)


de alg vorming was overal door de hele bak heen. Nou is het geval dat vorig weekend mijn co2 leeg was. Deze heb ik dus los gekoppeld. Onderhoud gedaan zoals altijd alg vrij gemaakt. En water wissel gedaan van de normale 30%. Nu heb ik tot op heden nog niet meer alg dan sinds het onderhoud. waar het nu op lijkt is dat het co2 afhankelijk is.
En dan niet te weinig daar geloof ik niets van zat redelijk hoog in de CO2 maar dat het vivo onregelmatig was.
Ik heb vandaag de fles weer aangesloten en een lage levering van co2 ingesteld ongeveer 10 bubbels per minuut zat op de 35
PH is 6,5 - KH is 4.
ik heb een ph verlaagde bodem
 
Heb je een dimmer voor je twinstar gemonteerd Rob?

Ik vermoed dat je verlichting veel te sterk is voor de scape die jij hebt. Daaropvolgend gaf je ook teveel voeding dmv CO2 voor het type planten wat jij hebt.

Je hebt je CO2 al terug geschroeft, dat is top. Ik zou je verlichtings intensiteit ook wat gaan terugschroeven. Naar eerst 90% voor een week of 3 en daarna mogelijk naar 80%.

Je dosis plantenvoeding zou je mogelijk ook nog moeten gaan aanpassen.

Het is lastig om een dergelijke scape goed in evenwicht te krijgen, maar door te werken in stappen moet het zeker kunnen.

Gr. Ed
 
De verlichting staat nu op max 45% dus de sterkte is het probleem niet. Toen er nog monte carlo in de bak zat stond die heel wat hoger ook staat maar de 45 voor 5 uur aan. Daarna heb ik een zons op en ondergang van 1,5 uur per cyclus.
 
Dan is het eerder een licht tekort in zowel intensiteit als lichtduur. Dit zal je rustig op moeten bouwen dan in stappen van 5 a 10% per 3 wkn en rustig aan steeds iets langere belichting naar uiteindelijk rond de 8h zonder zons op en ondergang meegerekend. Dit kan makkelijk een aantal maanden gaan duren. In de tussentijd CO2 laag houden en plantenvoeding voor de eerste 3 wkn denk ik zo en rustig aan opvoeren indien nodig.

Je bakje heeft echt tijd nodig om in balans te komen en te herstellen. Dat gaat helaas niet in een oogwenk.

Doe gewoon je normale onderhoud tussen de stappen door en werk zo naar deze balans toe.

Gr. Ed
 
Welke waterwaardes heb je momenteel no3/po4?
Komt er direct zonlicht op je bakje ?
Welke watertemperatuur heb je ?
 
Laatst bewerkt:
Welke waterwaardes heb je momenteel no3/po4?
Komt er direct zonlicht op je bakje ?
Welke watertemperatuur heb je ?
Er komt geen direct zonlicht op de bak.
water temp is 24 graden.
de waardes ga ik zo even meten.
 
Zo even na een hele lange tijd een update. De bak staat momenteel leeg. Dit door een grote alg plaag die ik had en tegelijk een grote verbouwing in het huis. hierdoor heb ik ervoor gekozen om de levende haven wat ik had weg te geven en de bak even aan de kant te zetten tot er weer tijd is.

Nu is die tijd dus aangebroken.
Ik ga het erg rustig aanpakken en ben nu eerst bezig met de hardscape.
Dit wordt gedaan met dragon stone. Ik heb een flinke hoeveelheid dragon stone gehaald en daar ben ik nu mee aan het experimenteren.
Het uitproberen doe ik in een doos op de maar van de 60P zo is het schuiven en proberen wat makkelijker.

Hier even een foto van een hardscape hoe de doos er nu bij staat.
hardscape.jpeg


Morgen ga ik alle stenen goed spoelen en dan nog eens deze opstelling maken. Er komen dan weer diverse gaten tevoorschijn. als dit is gedaan en het bevalt hoe het staat dan wil ik een aantal delen vastkitten zodat de ondersteuning stenen eronder uit kunnen.

De planten zal een gras soort gemixt met monte carlo worden. het midden stuk wordt zand.
 
Ben benieuwd hoe je het gaat uitplanten šŸ‘. Mooi begin qua scape. Persoonlijk mis ik nog wat in de zandvlakte en of overgang naar je hardscape, maar misschien heb je dit al in de gedachte šŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Ben benieuwd hoe je het gaat uitplanten šŸ‘. Mooi begin qua scape. Persoonlijk mis ik nog wat in de zandvlakte en of overgang naar je hardscape, maar misschien heb je dit al in de gedachte šŸ˜‰.

Gr. Ed

Hey ed.

Er komen nog stukjes steen in de zand vlakte. Deze komen van een stuk die in nog moet breken. Ook worden er monte carlo stekjes in de gaten en tussen de stenen gedaan om de wand te breken.
 
Sorry heb wat kritiek .
Weet niet natuurlijk niet of, hoeveel en wat voor planten je gaat gebruiken of de voorgrond;
Maar jammer dat je je voorste steen links niet onder dezelfde hoek hebt geplaatst als je achterste ( rechts voor ook )
 
Erg gaaf! Alles rechtsachter opgevuld met grind of anders gedaan?
Ik had nog een aantal kleinere stenen die heb ik gebruikt voor het vastmaken van de grote. En ook is dat iets opvulling.
Rest is verder opgevuld met soil

Verder vandaag de techniek aangesloten. Verwacht deze week de planten binnen te krijgen en dan ga ik daar gelijk mee beginnen.
FDA97A69-6D03-4F27-8E8F-A1B4278642B0.jpeg
 
Zo te lezen kom je al langere tijd bij Azaqua. Wat zijn jou ervaringen daar? Ik ben er nog nooit geweest, het is niet echt in de buurt maar wellicht dat ik eens een kijkje ga nemen.
Bij mij in de buurt ken ik heel weinig goede aquariumspeciaalzaken of dierenwinkels met een grote aquarium afdeling waar de kwaliteit ook nog een beetje goed is.
 
Zo te lezen kom je al langere tijd bij Azaqua. Wat zijn jou ervaringen daar? Ik ben er nog nooit geweest, het is niet echt in de buurt maar wellicht dat ik eens een kijkje ga nemen.
Bij mij in de buurt ken ik heel weinig goede aquariumspeciaalzaken of dierenwinkels met een grote aquarium afdeling waar de kwaliteit ook nog een beetje goed is.
hey dennis,
het is een mooie zaak die veel kennis en spullen in huis hebben. Het is niet heel erg groot dus je gaat er geen uren volbrengen. mocht je eens in de buurt zijn kan je inderdaad een kijkje nemen. Ik weet niet hoever je er voor mij rijden en of jij dat het ook waard vind dat is aan jezelf.
 
Leuk gedaan met die Dragon stone.(y)
Als ik zo vrij mag zijn voor een tip: tegen de achterwand het zand iets verhogen om het effect van het pad te versterken
Dit wil ik van de week ook gaan doen heb nog wat zand over bedankt voor de tip
 
Wordt steeds beter. Laat je de skimmer in de bak hangen? Of haal je die er tzt uit?

Die gaat er uit hij staat momenteel ook maar 15 min per dag aan in de morgen. wanneer de Co2 aan het opstarten is. er komt een nieuwe in en uitstroom op de filter waar een skimmer opzit op de uitloop.
 

Terug
Bovenaan