Aquascape/aquarium leeg maken


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Hey allemaal

Ik heb een 240l bak aquascape met tropica soil veel planten gras tapijtje en hout er in met een paar vissen en kreeftjes.

Binnenkort moet de bak leeg ik zag al dat dit een groot en lang werkje is. Wat zijn jullie stappen en volgorden en wat te doen met de huidige vissen in de bak?

Ik ben van plan de zelfde bak te gebruiken maar wel 1 dat wat minder onderhoud vraagt meer stenen zandbodem en gemakkelijke planten.

Alvast bedankt voor jullie reacties šŸ˜€


zie bijlage voor huidige bak
IMG_8034.jpeg
 
als dat betekent dat het grastapijtje en aquasoil niet worden hergebruikt, dan zou ik het als volgt aanpakken.

Eerst alle materialen voor de nieuwe bak kopen.
Dan:
Techniek uitzetten, behalve licht.
2 bakken vullen met aquariumwater.
In 1 bak vissen en in 1 bak planten en hout.
Mocht je corydorassen hebben, dan deze apart van de andere vissen, vanwege gif wat ze loslaten bij stress.
Filter vol met water en huidig filtermateriaal laten staan.
Techniek en bak ontmantelen.
Bak schoonmaken (dat zal het werk niet zijn gezien de mooie bak op de foto).
Zand schoonmaken en in het aquarium.
Techniek en inrichting in het aquarium.
Huidig filter met gebruikt filtermateriaal in het nieuwe aquarium.
Techniek aan.
Vissen erin.
Genieten.

Ps tussentijds een blik werpen op je visjes of ze het goed maken.

Als je het goed voorbereid is het een paar uurtjes werk, dat kunnen zowel de vissen als je filterinhoud prima aan.

Voor alle zekerheid: ben ik nog iets vergeten?
 
Ieder z'n methode, maar ik zou in de emmer waar de vissen inzitten als het mogelijk is het filter laten doordraaien.
Heb je ook geen stress om te haasten en kan je er gewoon langer over doen, zeker als het tegenzit met het inrichten.
Tevens een grote emmer voor het afval en kunststof schepje voor de zooi eruit te scheppen.;)
stoffer-en-blik-kunststof-blauw.jpg

Zoiets bv.
 
Laatste restjes water met een waterstofzuiger of als je die niet hebt, met een spons of dweil. Die zuigen zich vol. Bij mij ging dat snel met een kunstzeem van Vileda (Enka), zo'n met van die gaatjes erin.

1110597-b5184e2d.jpg
 
Owke veel handige tips, ik heb nog een reserve bak van juwel van 120 l. Is het mogelijk dat ik 50 procent of meer water over pomp in mijn nieuwe bak
Huidige filter met bacterie en mijn vissen in de nieuwe bak steek zo heb ik geen kans op dode vissen ofzo.

ik heb osmose water ook.

Want verse bak vers water is niet goed toch geen bacterie
 
Owke veel handige tips, ik heb nog een reserve bak van juwel van 120 l. Is het mogelijk dat ik 50 procent of meer water over pomp in mijn nieuwe bak
Huidige filter met bacterie en mijn vissen in de nieuwe bak steek zo heb ik geen kans op dode vissen ofzo.

ik heb osmose water ook.

Want verse bak vers water is niet goed toch geen bacterie
De bacteriƫn zitten veelal in je filter, dus als je deze overzet met vers water en de vissen zal dit moeten kunnen. Wel even de waterwaardes in de gaten houden
 
De bacteriƫn zitten veelal in je filter, dus als je deze overzet met vers water en de vissen zal dit moeten kunnen. Wel even de waterwaardes in de gaten houden
Klopt, in het filter en de bodem bevinden zich eigenlijk de bacterien en daarom is water overdoen niet echt een meerwaarde.
 

Terug
Bovenaan