Aquascape Fusion120 van Esther83


Esther83

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2008
Berichten
875
Leeftijd
40
Locatie
Assen
Eindelijk kan ik een foto album starten nu ik de eerste stappen kan zetten.

Na jaren allerlei tropische aquaria en nu nog een 1 meter Tanganyika aquarium, wil ik me nu vooral richten op het aquascapen.
Dat heeft mijn aandacht getrokken en daarvoor heb ik een 'nieuwe' tweedehands aquarium aangeschaft.

Een Aquatlantis Fusion 120. 120x40x50 cm
Zwarte decofolie op de achterwand
1 RGB led balk, 1 witte led balk programmeerbaar
Extern filter JBL e1501 cristalprofi greenline
Co2

Bodem is filterzand van de middelste korrel, hout is spiderwood.
Welke stenen twijfel ik nog over, dus wordt vervolgd.

Voor nu een eerste opzet, alle tips kan ik de komende tijd goed gebruiken.

20200302_110543.jpg
 
Leuk! succes, je hebt iig mooie stukken hout uitgezocht!

2 tips, het is fraaier om de afgezaagde puntjes van het hout wat natuurlijker af te werken door er klein stukje af te breken met tang bijv. Of camoufleren met mos ofzo.
En je hout/bodem staat nu in een driehoekscompositie. Maar je verlichting lijkt in de hoeken een stuk zwakker. Daardoor zullen bijvoorbeeld stengelplanten de neiging krijgen om daar richting het midden te groeien ipv recht omhoog. Dat kan in je uiteindelijke scape heel vervelend zijn. Houd daar rekening mee of ga bijvoorbeeld voor een eiland compositie. waardoor de meeste hoge planten staan waar het meeste licht is.
 
Leuk! succes, je hebt iig mooie stukken hout uitgezocht!

2 tips, het is fraaier om de afgezaagde puntjes van het hout wat natuurlijker af te werken door er klein stukje af te breken met tang bijv. Of camoufleren met mos ofzo.
En je hout/bodem staat nu in een driehoekscompositie. Maar je verlichting lijkt in de hoeken een stuk zwakker. Daardoor zullen bijvoorbeeld stengelplanten de neiging krijgen om daar richting het midden te groeien ipv recht omhoog. Dat kan in je uiteindelijke scape heel vervelend zijn. Houd daar rekening mee of ga bijvoorbeeld voor een eiland compositie. waardoor de meeste hoge planten staan waar het meeste licht is.

Dank je wel!
Met dat hout kan ik inderdaad alle kanten op, dus ik probeer van alles.

Het licht staat nog niet ingesteld verder, heb ik puur aangezet voor het inrichten dus het gaat nog feller, maar ik zal er zeker goed op letten dat het licht overal komt, bedankt. Op het hout komen ook planten en mosjes, zeker op die afgezaagde stukken. Ik ga toch het liefst voor de driehoekscompositie, omdat ik dan ook vanaf de bank (de hoek waar ik rekening mee houd) alles straks goed kan zien.
 
Ik vind de opstelling die je nu hebt gebruikt erg sterk. Een mooie 3hoek compositie. (y)
Met behulp van mooie rotala soorten op de achtergrond kan je dat effect nog eens extra versterken dmv een vormsnoei.
Ik zou een Microsorum gebruiken op 1/3 van je bak, opgebonden op het hout en eventueel vergezeld van mooie Bucephalandra. Wellicht alles vol laten groeien met een carpetsoort zoals Micranthemum Monte Carlo of nEleocharis mini.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon het zand gebruiken om het effect van deze 3hoek compositie te versteken.

Ik heb wel grote twijfel over je bodem. Die is inherent dus zal je de voeding en CO2 optimaal moeten afstellen om mooie kwaliteit planten te krijgen.
Als je dat niet op orde hebt zal het 1 grote teleurstelling worden.
 
Bedankt allebei!

Ik heb inderdaad getwijfeld over de bodem, maar ik denk dat ik voedingscapsules in de bodem wil steken en daarnaast dus nog plantenvoeding en CO2. CO2 gebruik is ook nieuw voor me, dus ik doe het sowieso rustig aan. Bedankt voor de plantentips! Qua planten ben ik nog aardig blanco wat ik wil, dus alle suggesties zijn heel welkom.

Stenen.. tja ik denk dat ik in deze bak vooral met hout en planten wil werken. Ik vind kleinere stenen op de bodem wel mooi ter decoratie.
Ik heb voor het idee wat kleine stukjes ardenner breuksteen erbij gedaan, gaat me dan niet om hoe het ligt maar de kleur. Aangezien dat ik hier thuis heb, toch even het proberen waard maar erg enthousiast ben ik er niet over. Volgens mij doet de kleur erg afbreuk aan het geheel. Misschien is iets als Dennerle Plantahunter natuurgrind Rio Xingu een mooier alternatief?

20200302_125935.jpg
 
Weet wel dat je hout nog een stuk donderder wordt als het eenmaal nat is. Ook heeft deze houtsoort een gigantisch lange drijfperiode voordat het zich heeft volgezogen en goed zinkt, wees je hier van bewust. Als je de kant hebt, zou ik het vast in een bak leggen met water om in te wateren zodat het gelijk zinkt als je in wilt gaan richten (tenzij dit op een hele korte termijn is). Moet je er toch iets opleggen in je aquarium, kun je hier het beste een zakje zand of grind voor gebruiken. Valt dat er dan af, dan beschadigt dat je bodem minder dan een steen oid.

edit; zie mijn handtekening voor de bak van 'henk de tweede' voor de kleur van dit hout als het eenmaal nat is. Droog zag het er bij mij ook vrij licht uit, maar eenmaal ingewaterd niet meer. Zal wellicht iets minder donker zijn, maar toch geeft het denk ik wel een beeld
 
Helemaal gelijk Killerfish.
Gelukkig heb ik totaal geen haast, dus eerst het hout wat aan elkaar lijmen en de boel vullen met water zodat het hout dat kan opnemen. Bedankt voor de zakjes zand tip. Dan kan ik vast ook beter beoordelen welke (kleur) stenen ik erbij wil.
 
20200305_121654.jpg


Zo, dat staat nu lekker in te draaien met het filter. Ik denk dat ik nog wel wat stenen ga verwerken in de scape, als het hout ingewaterd is maar eens wat uitproberen. Wat is eigenlijk een goede plek voor de CO2 diffusor? Ik heb 'm de rechts maar daar valt ie misschien wel op ivm lage of geen beplanting.
 
De CO2 belletjes moeten door de stroming gegrepen worden zodat ze goed oplossen en de CO2 door de bak verspreid wordt. camoufleren met planten gaat dus niet want dat zou de stroming blokeren. Vaak wordt de diffusor daarom voorin (voorgrond dus lage of geen beplanting) aan de zijruit tegenover de uitstroom van de filter geplaats. Reden daarvoor is dat de stroming daar tegen het glas aanbotst, een deel van het water zal dan naar beneden afbuigen en geeft een tegengestelde stroming dan de belletjes die omhoog gaan. zo lost het optimaal op.

is dit te volgen?
 
De CO2 belletjes moeten door de stroming gegrepen worden zodat ze goed oplossen en de CO2 door de bak verspreid wordt. camoufleren met planten gaat dus niet want dat zou de stroming blokeren. Vaak wordt de diffusor daarom voorin (voorgrond dus lage of geen beplanting) aan de zijruit tegenover de uitstroom van de filter geplaats. Reden daarvoor is dat de stroming daar tegen het glas aanbotst, een deel van het water zal dan naar beneden afbuigen en geeft een tegengestelde stroming dan de belletjes die omhoog gaan. zo lost het optimaal op.

is dit te volgen?

Jazeker, duidelijke uitleg! Moet even kijken of dat lukt, nadeel van een dicht aquarium is dat je niet elke plek kunt gebruiken op een nette manier.
 
Een goed teken dat er alweer van alles gaande is; schimmel op het hout.
20200307_173647.jpg
 
Ja klopt lekker goedkoop maar doeltreffend. Dat laat ik mijn man doen, aangezien hij perfectionistisch is zit het er dan ook strak op! ?

Ja dat is dus niks voor mij want ik krijg er altijd luchtbellen onder. Maar goed het zit netjes en je bent lekker bezig(y)
 
Er zit zoals ik lees inderdaad (veel) kalk in breukstenen:

 

Terug
Bovenaan