Wat is er nieuw

Aquascape ILA 60x40x40cm (96L) van Martijm

Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Leeftijd
30
Hallo allemaal!

Afgelopen maand heb ik, na veel in te lezen en rond te kijken, een nieuw aquarium gekocht. Ik ben namelijk van plan om mijn eerste aquascape op te zetten en het leek mij (en anderen) daarom wel een mooi idee om een foto-topic te starten. Hierin zal ik de progressie van de bak laten zien. Mocht je meerdere updates willen zien: ik hou ook een Engelstalige Instagrampagina (@aquascapia) bij 😀 .

Waarschijnlijk zal ik genoeg beginnersfouten maken die de meesten hier misschien al wel eens gemaakt hebben. Dus: voel je vrij om adviezen en tips te geven over van alles wat je leest/ziet en hopelijk kunnen we dan nog veel leren van elkaar!

Ter informatie:
• Aquarium: ILA (60x40x40cm)
• Verlichting: Twinstar 600S
• Filter: Oase BioMaster 250
• Filtermateriaal: Filtervlies, Seachem Matrix en Seachem Purigen
• CO2: Azaqua 2L fles
• Plantenbemesting: All-in-One PlantedBox
• Hout: Spiderwood
• Stenen: Seiryu Stone
• Bodemsubstraat: ADA Aqua Soil Amazonia Ver.2
• Voedingsbodem: Lava split
• Toevoegingen: ADA Bacter 100, ADA Tourmaline BC en ADA Clear Super
• Plantenbestand: volgt nog
• Vissenbestand: volgt nog

Inmiddels heb ik de hardscape al ingericht en dat zag er als volgt uit:
20201118_220432.jpg
20201118_220601.jpg
20201109_170530.jpg
20201109_172257.jpg
20201113_170829.jpg
20201113_170857.jpg
20201113_171047.jpg

Ik zal het leuk vinden om te lezen wat jullie er van vinden en wees niet bang om (opbouwende) kritiek te geven want daar blijf ik scherp van 😉!

Groeten Martijn

Leuk dat je een topic gaat starten met foto's
Gelijk wat tips om je scherp te houden:
- laat je slope meer naar achter oplopen
- AIO door de wc spoelen en kiezen voor een lean-dose

- laat je slope meer naar achter oplopen
Dit was inderdaad de bedoeling, maar veel steiler dan dit lukte nog niet helaas. En ik merk nu al dat als ik teveel met de bodem "schuif", dat de lava split er al wat doorheen komt. Dus ik wilde er nog niet teveel aan zitten. Ik ben nog wel van plan om achterin wat meer substraat overheen te gooien, zodat het achter wat meer oploopt en het hout wat meer in de bodem zit.

AIO door de wc spoelen en kiezen voor een lean-dose
Vanwaar deze tip? Ik heb dit spul namelijk al een jaar en heb er nog geen problemen mee gehad. Ik snap wel dat ik met een lean-dose veel gerichter kan toevoegen, dus waarschijnlijk zal ik hier ooit wel op overstappen (mocht ik merken dat de planten het niet goed genoeg doen).

Vanwaar deze tip?
Die tip geef ik om twee redenen;
Je gaat voor een hightech aquascape
Mijn aanname is dat je daar ook veel gekleurde rotala in wilt hebben en dat ga je niet redden met een AIO van plantedbox. Daarvoor zijn die targets NO3 gewoon veels te hoog.

En...
een hightech aquascape is ook veel licht, en veel licht is veel werk. Zeker icm met een AIO.
Met een lean dose groeit het gewoon langzamer en hoeft je niet zo vaak te snoeien.

Heel gaaf! Je bent je ervan bewust dat spiderwood meestal erg lang nodig heeft om te zinken? En best wel een drijfvermogen heeft. Zou het dan ook zeker alvast inweken zodat het niet je scape overhoop trekt (of dusdanig vastzetten/vastleggen zodat het niet kan drijven)

Mijn aanname is dat je daar ook veel gekleurde rotala in wilt hebben en dat ga je niet redden met een AIO van plantedbox. Daarvoor zijn die targets NO3 gewoon veels te hoog.
Ik ga inderdaad voor een aantal rotala, maar wel de wat "makkelijkere", omdat het mijn eerste keer is. Het zal dus gaan om Rotala Rotundifolia, Rotala Rotundifolia Green en Rotala Rotundifolia H'ra. Maar goed, ik zal ze goed in de gaten houden 😀!

Je bent je ervan bewust dat spiderwood meestal erg lang nodig heeft om te zinken? En best wel een drijfvermogen heeft
Dit bedacht ik mij eergisteren ook, dus ik heb de bak alvast gevuld met water en wat extra stenen op het hout gelegd. Maar waarschijnlijk komen mijn planten vanmiddag al binnen, dus ik ben bang dat deze 48u niet genoeg waren om het Spiderwood volledig te laten zinken.. Ik heb wel wat tubes lijm, dus hopelijk kan ik het een en ander daar nog mee redden 😅
20201117_165705.jpg

Zakken met grind/zand werken ook heel goed, van die sealbags. Heeft het gewicht wel, maar zal er niet makkelijk afglijden. En als dat dan toch gebeurd, dan zal er ook weinig gebeuren in plaats van een steen die verschuift en mogelijk je glas breekt. Zo kun je de stenen ook weer gebruiken voor de scape. Ik heb het hier vast kunnenz etten onder de stabilisatiestrip destijds, maar dat is bij jou lastig denk ik. Wellicht dat een algenmagneet helpt aan de hoeken? Waar het hout nagenoeg tegen het glas zitten, dit was optie 2 altijd namelijk hier :DD Dat is ook het enige waar die dingen goed voor zijn; zolang je ze niet verplaatst kunnen ze ook geen krassen maken op je glas :juggle:

edit; zo heb ik het destijds gedaan
met een pvc buisje
en eerder ook met een magneet. De andere kant zat toen onder de achterwand geklemd

Beide hebben toen wel een paar weken het hout op hun plek gehouden

Zakken met grind/zand werken ook heel goed, van die sealbags.
Wellicht dat een algenmagneet helpt aan de hoeken?
edit; zo heb ik het destijds gedaan
met een pvc buisje
en eerder ook met een magneet. De andere kant zat toen onder de achterwand geklemd
Dit zijn wel handige tips, bedankt! De stenen die erop liggen was ook meer voor een tijdelijke oplossing. Heb even het pvc buisje bekeken in jouw topic, maar zie ik het goed dat je dit alleen op een stukje hout vastzet? Is dat al genoeg om de hele stronk onder water te houden? Of mis ik iets wat nog boven het wateroppervlak gebeurt?

Ik laat straks de hele bak weer leeglopen voor de beplanting en zal dan maar moeten kijken hoe goed het hout mee zal werken.. 😅

Nee, zie je goed. Maarrrrr hij klemt ook nog onder de achterwand en rechts het filter. Zijn ook 3 stukken spiderwood, waarvan 1 al gezonken. Ligt een beetje klem dus op 3 punten, maar ja dat ene stokje weerhoudt het stuk van drijven. Zonder kwam hij elke keer naar boven. Heb het om een relatief dunne tak geschoven, zodat hij ook niet kan verschuiven

Alvast veel succes toegewenst met je nieuwe bakje.

Leuk, goede setup zo kwa techniek, kan mooi worden.

Kwa hardscape zou je nog eens naar de plaatsing van je stenen moeten kijken:
ze liggen allemaal vrij diep, eenmaal beplant verdwijnen ze daardoor snel.
De steen rechts achter ligt op de verkeerde plek. het hoofdelement is je hout, dat is het zwaarte punt van je scape en de opgaande tak staat netjes rond 1/3 van de bak lengte. De stenen zouden daar ondersteunend aan moeten zijn. Maar deze ligt los van het hout een beetje de aandacht te trekken op 1/3 van af de andere kant. Dat doet afbreuk aan je scape.

Maarrrrr hij klemt ook nog onder de achterwand en rechts het filter.
Ahh, dat verklaart het 😀

Alvast veel succes toegewenst met je nieuwe bakje.
Thanks!

De steen rechts achter ligt op de verkeerde plek. het hoofdelement is je hout, dat is het zwaarte punt van je scape en de opgaande tak staat netjes rond 1/3 van de bak lengte. De stenen zouden daar ondersteunend aan moeten zijn. Maar deze ligt los van het hout een beetje de aandacht te trekken op 1/3 van af de andere kant. Dat doet afbreuk aan je scape.
Hmm, ik snap je punt. Wat is dan verstandiger: de steen weglaten of het meer naar links te schuiven?

Even een update!

Gisteren zijn de planten bezorgd, dus moest het water voor het hout weer uit het aquarium. Dit gaf mij de gelegenheid het aquarium + meubel naar voren te schuiven om het achterwandfolie op de achterruit te plakken.

Helaas waren 2 dagen niet genoeg om het hout te laten zinken, maar dat had ik al wel verwacht 😅. Ik heb nog geprobeerd het hout aan de stenen te lijmen, maar dit mislukte. Uiteindelijk heb ik de twee grootste stukken Spiderwood zo diep mogelijk in de bodem verwerkt en heb ik alle stukken hout met tiewraps aan elkaar vastgemaakt en dit bleek de gouden oplossing! Hopelijk zullen de planten de tiewraps straks verbergen. Maar ik kan ze altijd weer los knippen als het hout eenmaal gezonken is. Dit alles zag er als volgt uit:

20201119_140049.jpg

Toen was het tijd om te planten 😀! Ik zal binnenkort een lijstje en lay-out posten van alle planten die ik in het aquarium heb zitten en op welke plek ze zitten. Ook heb ik het zandstrandje toegevoegd. Hopelijk zal dit niet overgenomen worden door de Eleocharis Acicularis 'Mini's (a.k.a. dwergnaaldgras), dus misschien moet ik daar nog wat op verzinnen. Tips zijn welkom! Na het planten zag het aquarium er zo uit:

20201119_160212.jpg20201119_160218.jpg20201119_160223.jpg

De oplettende kijker zal zien dat rechtsachterin en links midden nog geen planten zijn. Deze kwamen vandaag pas binnen.

Toen alle planten er eenmaal inzaten, kon het aquarium gevuld worden. Uiteraard zo voorzichtig mogelijk, zodat de hardscape met planten op z'n plek bleef zitten. Natuurlijk kon nu het filter ook eindelijk aangesloten worden. Helaas ging dit niet heel soepel, dus de vloer veranderde in een pierenbadje 😉

20201119_160539.jpg

Een dag later, vandaag, kwamen de andere planten binnen. Het CO2 systeem met CO2 checker zijn inmiddels aangesloten en in het aquarium geplaatst. Nu kunnen de planten mooi hard groeien! Het aquarium staat er nu zo bij:

20201120_155935.jpg20201120_155958.jpg20201120_160007.jpg

Zoals je kunt zien, ligt er nog één steen op een stuk Spiderwood. Dit stuk begon helaas te drijven, dus vandaar deze tijdelijke oplossing.

Al met al ben ik blij met het resultaat en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden 😀!

Mooi dat het zo op te lossen is. Moet zeggen dat die steen me niet eens echt stoort, eenmaal met wat planten denk ik ook niet eens dat hij heel erg opvalt.

Mooi dat het zo op te lossen is. Moet zeggen dat die steen me niet eens echt stoort, eenmaal met wat planten denk ik ook niet eens dat hij heel erg opvalt.
Laten we het hopen, want ik denk dat ik die steen nog wel een aantal weken moet laten liggen daar 😅

Ziet er goed uit! :thumbs:
Thanks 😁!

Ziet er goed uit, wat je nog zou kunnen doen is het zand wat minder hoog maken. Ziet er dan uit alsof je meer diepte hebt. Dus gewoon een beetje afzuigen, ziet er vaak mooier uit.

Ziet er goed uit, wat je nog zou kunnen doen is het zand wat minder hoog maken. Ziet er dan uit alsof je meer diepte hebt. Dus gewoon een beetje afzuigen, ziet er vaak mooier uit.
Ben het vergeten glad te strijken inderdaad, goed opgemerkt 😁!

Zoals beloofd post ik nog even een overzicht van de planten die ik gebruikt heb in mijn aquarium. Mijn Paint-skills zijn niet al te best, dus ik hoop dat het overzichtelijk genoeg is 😆. Mocht iets niet duidelijk zijn, vraag er dan gerust naar! De Bucephalandra 'Wavy Green' staat wel in deze lay-out, maar is nog niet te zien op de al geplaatste foto's, want deze plant moet nog bezorgd worden. Op de Eriocaulon sp. Cinereum na zijn het allemaal planten die een 'Easy' of 'Medium' moeilijkheidsgraad hebben (volgens Tropica). Het is nog maar dag 4, maar de planten zien er gezond uit! Voor de eerste week ververs ik elke dag het water voor 50% en staat de verlichting en CO2 voor 6 uur aan.

Lay-out ILA96.jpeg

Type Plant
A - Eleocharis acicularis 'Mini'
B - Littorella Uniflora
C - Eriocaulon sp. Cinereum
D - Staurogyne Repens
E - Lobelia Cardinalis 'Mini'
F - Alternanthera reineckii 'Mini'
G - Anubias barteri 'petite'
H - Bucephalandra 'Wavy Green'
I - Vesicularia dubyana 'Christmas'
J - Rotala rotundifolia 'H'ra'
K - Rotala rotundifolia
L - Rotala rotundifolia 'Green'

Die eriocaulon sp cinereum wilde ik eigenlijk ook gebruiken, ik heb ervan af gezien omdat het een veeleisende plant zou zijn.
Ik ben benieuwd hoe hij het bij jou gaat doen! het is wel een heel mooi plantje als hij het mooi doet!
Die staurogene repens kan je ook op hout laten groeien.

Die eriocaulon sp cinereum wilde ik eigenlijk ook gebruiken, ik heb ervan af gezien omdat het een veeleisende plant zou zijn.
Ik ben benieuwd hoe hij het bij jou gaat doen! het is wel een heel mooi plantje als hij het mooi doet!
Ik ben ook zeer benieuwd 😀!

Die staurogene repens kan je ook op hout laten groeien.
Dit wist ik nog niet, maar komt goed uit! Ik zocht nog namelijk nog een plant die het hout wat over kon nemen, aangezien de Anubias en Bucephalandra langzaam groeien

Afgelopen donderdag was de beplanting, dus we zitten inmiddels op dag 7 😁! De planten groeien goed en het Spiderwood blijft inmiddels op z'n plek zitten, dus die steen is gelukkig niet meer nodig. Wel laat het hout de welbekende "witte waas" zien, maar dat gaat vanzelf weer weg.

Vanaf morgen ga ik om de dag 50% van het water verversen en zal ik de verlichting opschroeven naar 6,5 uur.

Even een paar foto's van hoe de aquascape er nu bij staat (is het beter om de fotos volledig of als miniatuur te plaatsen?).

Screenshot_20201125-165716_Gallery.jpg
20201125_164550.jpg
20201125_164605.jpg
20201125_165459.jpg
20201125_165522.jpg

Ziet er goed uit, en gelijk grote foto's is makkelijker denk ik zelf.

Even een vraagje tussen de foto-updates door. Het is dag 10 en nu geeft de app van Tropica aan dat het tijd is om algeneters toe te voegen.. Op dag 3 gaf de app zelfs al aan dat er Amano garnaaltjes toegevoegd konden worden. Nu betwijfel ik of dat wel verstandig is. Of valt het juist wél aan te raden? En zo ja, welke dan? Otocinclus lijkt mij sowieso pas verstandig na 2/3 maand. Maar misschien dat de amano garnaaltjes (heb er al 4 in een al draaiende bak) of een paar slakken (geen idee welke soort) al wel kunnen?

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Absoluut niet doen, je bak is nog lang niet gerijpt, pas na 4 weken indraaien bewoners toevoegen

Dat lijkt mij dus ook en dat lees en hoor je ook overal, vandaar dat ik het ook gek vind dat een app van Tropica ineens adviseert om ze nu al toe te voegen 😅

Beetje vreemd advies van Tropica vindt ik hoor. Mag ik vragen waar je Lobelia wegkomt want die zijn 100x mooier dan die in de lfs hier.

Ja ik ken die app niet ken tropica ook niet (ben niet zo internetminded) maar weet wel dat er vaak veel commercieel belang gemoeid is met dergelijke adviezen

Vandaag is alweer de 19e dag en het leek mij wel weer tijd voor een update! Het aquarium staat er goed bij en de planten groeien goed. Wel zit er nog steeds een witte waas over het hout.. Geen idee hoelang het nog gaat duren voordat dat weg gaat, maar gelukkig gaat dat vanzelf 😁. Wel begint het dwergnaaldgras het zandstrandje over te nemen. Als iemand tips heeft om dit tegen te houden, dan hoor ik dat graag 😅!

Het aquarium staat er nu zo bij:

Screenshot_20201207-142917_Gallery.jpg

En natuurlijk ook nog wat gedetailleerde foto's:

20201207_142300.jpg
20201207_142310.jpg
20201207_142328.jpg
20201207_142338.jpg
20201207_142345.jpg
20201207_142354.jpg

Wauw dat ziet er echt heel gaaf uit!
Ga dit zeker volgen!

Bij mij heeft het hout 3 weken met schimmel gestaan. Maar toen was het ook met 2 dagen helemaal verdwenen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan