Aquascape van Bubbelkruik 2.0 (81x36x45)


Zag dat je filter heb schoongemaakt. Zou de indraai periode nu weer vanaf nul gaan tellen. Ohja die steentjes ik vond ze wel mooi staan!
 
Aiii, balen! Hopelijk was je er op tijd bij!
Hoop ik ook :engel:

Bedankt!

Das minder. Hoop voor je dat het nu wegblijft.
Hoop het ook! Gelukkig was het maar heel weinig, 2 speldenknop puntjes.

Oef dat is balen. Hopelijk heeft dit voldoende geholpen. Een black out toepassen daar wil je echt niet aan denken met al die een planten.
Dat ga ik ook echt niet doen!
Indien nodig zal ik eerst alle andere mogelijke optie's/mogelijkheden uitproberen

Zag dat je filter heb schoongemaakt. Zou de indraai periode nu weer vanaf nul gaan tellen. Ohja die steentjes ik vond ze wel mooi staan!
Ik heb enkel de sponzen in de filter schoon gemaakt en nee, dan begin je niet meteen weer vanaf nul.
Iedereen maakt zijn/haar filter geregeld schoon.
Haha, ik heb ze hier nog liggen, mag je van mij hebben voor jouw bak :thumbs:
___________________________________________

Ik denk dat de vissen toevoegen even een te grote shock voor mijn bak was.
Onderbreking van het ritme (ligt, CO2, vervuiling vissen ed).
Vermoed dat hierdoor de bak uit evenwicht is geraakt en daardoor de Blauwalg uitbrak.
Verder vanavond voor de vissen ook het licht (en daarbij ook de CO2 uitgelaten), maar hoop dat morgen alles weer gewoon op schema kan gaan draaien.
 
Ik heb enkel de sponzen in de filter schoon gemaakt en nee, dan begin je niet meteen weer vanaf nul.
Iedereen maakt zijn/haar filter geregeld schoon.
Haha, ik heb ze hier nog liggen, mag je van mij hebben voor jouw bak :thumbs:
___________________________________________

Ohja lees al 4 weken never mind. Kwam inderdaad door de foto.
 
Je topic net doorgelezen en gekeken. Wauw wat een mooie rescape van je bak en wat groeit het lekker. Wel balen van de blauwalg, rotspul.. Hopelijk gauw onder controle!
 
Ging op je foto af, dacht dat je na de rescape het filter ook had aangepakt maar die heb je gewoon door laten draaien. En dan nu 2 weken draaien en dan het filter weer schoonmaken.
Aha, nee die draait idd nu 4 weken, maar heb gelukkig ook niet de filter helemaal schoon hoeven maken, enkel de sponzen, het overige materiaal gelukkig niet.

Je topic net doorgelezen en gekeken. Wauw wat een mooie rescape van je bak en wat groeit het lekker. Wel balen van de blauwalg, rotspul.. Hopelijk gauw onder controle!
Bedankt! :smitten:
Ja helaas, mijn bakkie blijft ook niet gespaard van de "auqa opstart kwaaltjes" :(

_____________________________

Wat krijgt mijn bak toch klappen te verduren :'(
En daarbij komen de bijbehorende vage problemen :(
Gisteren na de mega schoonmaak, zijn een aantal van mijn vissen aan het oppervlak gaan zwemmen..
ALARM!!
Uiteraard denk ik dan aan zuurstof tekort, dus gelijk de uitstroom zo verhoogd dat er veel oppervlakte beweging is en zelfs met luchtbellen erbij en de kap opengezet voor meer beluchting.
Echter vanochtend, waren er nog vissen bij het oppervlakte bezig :S
Dus een kleine waterwissel gedaan (12%)
Net voor ik weg moest kreeg ik een ingeving :!
Ik heb een behoorlijke plantenbak, maar door alle commotie van de afgelopen dagen (nieuwe vissen, grote schoonmaak, rust voor vissen) is er weinig licht geweest voor de planten.
En laten planten nou veel zuurstof opnemen als er geen licht is!
Dus...
Mijn planten direct wakker gemaakt en aan het werk gezet! Licht vanochtend gelijk vol aan.
Daarna gelijk langs de eerste de beste dierenwinkel en waterpest gehaald.
Terug planten toegevoegd en weer 12% waterverversing gedaan.
Lijkt nu nog geen verandering, maar ik heb alles gedaan wat ik kon, nu moet mijn bak zijn werk gaan doen...
Op hoop van zegen :engel:
 
Een dag te laat, maar hier het overzicht.

Dag 1

week 0.jpg


Week 1

week 1.jpg


Week 2

week 2.jpg


Week 3

week 3.jpg
 
Ik heb een liefdeskoppel!!! :smitten: .... denk ik :S
Deze dame en heer zijn zich wel erg aan het afzonderen!
"They are getting a room" :D
Continu om elkaar heen draaien, de kleinste hoekjes opzoeken en niemand mag erbij!

Ik weet nog niet hoe het precies zit met Kerrie's, maar naar mijn idee zijn deze twee wel heel happy met elkaar :iloveyou:

kerri 1.jpg
 
Ik heb lang getwijfeld om het te plaatsen, dit omdat wat je ook doet je zoveel tegenstrijdige berichten krijgt die ik op het moment zelf mij dan niet zouden helpen.
Oké, hier dan een open en eerlijke update!
Erg leuk om dit te zien en maar afwachten hoe de liefde zich gaat ontwikkelen ;)k
Heb al gelezen dat kweken erg lastig is, vermoed ook dat ze nog jong zijn, dus afwachten maar!
 
Oké, hier dan een open en eerlijke update!
Zoals ik eerder schreef zag ik ineens blauwalg!
Wat erg raar was, was dat dit op een paar plekken als speldenknopjes in de bomen zat (op het mos) midden in de stroming!
Ik druk gaan googlen en vond berichten dat je dit groots aan moest pakken.
Dus ik de plekken weggehaald, sponzen verschoond en 50% water ververst.
Uiteraard gaf dit een klap aan mijn bak en het hielp de vissen die er net de dag ervoor ingezet waren ook niet.
Volgende dag zaten alle vissen aan het oppervlakte.
Dus weer water ververst, uitstroom hoog gezet, maar niks hielp en gaander weg telde ik steeds minder vissen :eek:.
Dus de winkel gebeld, die zeiden dat ik weer 50% water moest verversen en JBL Proclean Bac toe moest voegen.
Ik had nog 6 vissen over, om meer zekerheid te krijgen in hoe en wat 3 ervan in mijn bak boven gedaan.
S avonds na mijn werk waren er boven echter 2 dood en beneden 1, dus nog maar 3 over!
De ene terug gezet in de bak beneden.
Ik had de moed al opgegeven en dacht de volgende ochtend bij een lege bak aan te komen, maar tot mijn verbazing leefde er nog 1 !!
EN.. deze zwom weer gewoon normaal rond!
Uiteraard is deze benoemd tot "taaie rakker"!
Om mijn bak gezond te houden was mijn missie: Het vinden van de dode vissen!
Tussentijd had ik er al een aantal uitgevist, maar wat is die bak groot en wat zijn er veel plekken als je op zoek bent naar een dode.
Maar.. ze moesten allemaal gevonden worden, zodat ik straks niet weer een piek kreeg door de dode vissen!
Dus de bak goed doorzocht en wat kan je blij zijn met het vinden van een dode vis!

Als de rust terug is gekeerd ga je denken:
Wat heb ik gedaan en wat zou ik anders kunnen doen?!
Mijn conclusie:
Ik ga wat meer op gevoel werken! En wat minder op wat mij geadviseerd/aangeraden wordt!
Niet alles hoeft een ingewikkelde oplossing te hebben.

Mijn gevoel zei: Voeg niet teveel vissen ineens toe, 5 of 6 per keer.
De winkel zei: nee, jho, 10 kan makkelijk!
Mijn gevoel zei: Die blauwalg is geen plaag, de plek waar het zit klopt niet, knip de stukjes er gewoon uit.
Google zei: GROOTS AANPAKKEN!! PANIEK!!
Eigenlijk zegt Google bij alles wel PANIEK!!
Met alg heb ik gelukkig al op mijn gevoel gewerkt.
Ik ben niet van de hulpmiddeltjes, maar van de hulptroepen!
Alg zie ik als een teken van disbalans, dan kan je gaan werken met waterwaardes en alle andere moeilijke metingen, maar je kan ook aanpassingen doen IN je aquarium zodat de waterwaardes van daaruit verbeteren.
Mijn bak is vol met traag groeiers, dus om balans te creëren, snelgroeiers erbij! En het werkt!
Op de ruiten ontstond er wat alg (heel normaal), nu had ik dat schoon kunnen maken, maar heb er 3 Neritina Turrita slakken ingezet! En het werkt!
Nu heb ik de afgelopen week Neocardidina en Amano garnalen toegevoegd, ook daarin werd gezegd, nee jho, 50 stuks kan makkelijk! Nee, ik wil klein beginnen! Toevoegen kan altijd! Dus heb ik daar vriendelijk bedankt en heb ik naar een ander gegaan en eerst 15 Neocardidina toegevoegd en daarna 6 Amano.
Onze "Taaie rakker" het is een scholen vis en daar zwom ze moeder ziel alleen.
Daar ben ik begonnen met 3 vriendinnetjes erbij te zetten.
Nadat dit goed ging, nog eens 2 erbij waarvan 1 man.
Nu zwemmen ze vrolijk met z'n zessen rond!
Aanvullen zal ik wederom op gevoel gaan doen, als ik zie dat alles lekker blijft gaan, hiervoor zet ik geen tijd en/of hoeveelheid (zoals de winkel mij aangeraden had, na eerst 10 toevoegen en een week later de rest).

Conclusie:
Soms kan teveel (goed bedoeld) advies je helemaal in de war brengen.
Overzie het advies en kijk welke past bij je gevoel.
Uiteraard is dat helaas moeilijk bij noodsituaties.
Geen bak is hetzelfde, je moet je bak leren kennen en van daaruit op gaan reageren.

Iedereen kan leren van elkaar en elkaars fouten.
Als er iets fout gaat kan dat heel veel stress geven en de verschillende tips enkel daarin bijdragen.
Blijf bij je gevoel!

Veel liefs
 
Geen bak is hetzelfde, je moet je bak leren kennen en van daaruit op gaan reageren.
Helemaal waar, en advies moet je altijd uit zien te filteren wat voor jou van belang is en in je situatie past.
En belangrijk, doe 1 ding per keer anders zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet welke oplossing heeft geholpen, en tijd is ook een belangrijke factor, planten hebben tijd nodig om aan elke aanpassing te wennen, dus eerst de basis goed en dan met rust de probleempjes aanpakken.
 
Gewoon uit interesse, heb je de sponzen (heel) goed schoongemaakt of nieuwe erin gedaan?

Jammer van je vissen.
Enkel de sponzen (niet het overige filter martiaal) met heet water schoongemaakt.

Helemaal waar, en advies moet je altijd uit zien te filteren wat voor jou van belang is en in je situatie past.
En belangrijk, doe 1 ding per keer anders zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet welke oplossing heeft geholpen, en tijd is ook een belangrijke factor, planten hebben tijd nodig om aan elke aanpassing te wennen, dus eerst de basis goed en dan met rust de probleempjes aanpakken.
Heel mooi advies!
Alles ineens zie je inderdaad door de problemen de oplossing niet meer.
Soms wordt je zo overweldigd en bang gemaakt dat je denkt dat als je niet iets direct rigoureus aanpakt, je verloren bent, echter ben je juist dan vaal verloren.
 
De winkel zei:
Mijn gevoel zei:
Google zei:

Ik ben niet van de hulpmiddeltjes, maar van de hulptroepen!

Veel liefs

De winkel heeft het vaak fout.:sorry:
Je gevoel kan natuurlijk heel goed werken.

Maar google weet alles he, dus die heeft altijd gelijk. :cool:
9 van de 10 keer zal google je ook naar de hulptroepen op dit forum verwijzen, zo niet, heb je de verkeerde zoekopdracht gegeven.

:help: dit forum heeft ook een goede zoekfunctie
 
De winkel heeft het vaak fout.:sorry:
Je gevoel kan natuurlijk heel goed werken.

Maar google weet alles he, dus die heeft altijd gelijk. :cool:
9 van de 10 keer zal google je ook naar de hulptroepen op dit forum verwijzen, zo niet, heb je de verkeerde zoekopdracht gegeven.

:help: dit forum heeft ook een goede zoekfunctie

Haha, helemaal gelijk!
Daarom bel ik nu veelal verschillende winkels met dezelfde vraag om van daaruit een concreter beeld te krijgen.
Met Google bedoel ik oa ook deze site, maar ook hier zie je op 1 vraag vele verschillende antwoorden/meningen voorbij komen :sorry:
 
tja vertel mij wat, soms wordt ik er knetter van.
Zoals Ton zegt, probeer het juiste eruit te filteren.
 
Week update.
Vandaag de Kerri man een nieuw thuis gegeven.
Deze Don Juan was zo actief dat hij 3/4 van de bak opeiste en alle dames in een hoek dreef.
Scholen deden ze goed, maar niet door de bak :D :p

Nu er dus maar een sorority groep van gemaakt.
Direct na het verweideren van de Kerri man zwemmen de dames weer optimaal door de bak :smitten:

Huidige bestand:
7 inpaichthys kerri 1 inpaichthys kerri super blue
11 Caridina Japonica garnalen
15 neocardina mix garnalen
3 neritina turrita slakken


Week 0

week 0.jpg


Week 1

week 1.jpg


Week 2

week 2.jpg


Week 3

week 3.jpg


Week 4

week 4.jpg
 
Altijd weer die mannetjes he. Ziet er nog steeds netjes uit hoor
Kerels :6 hahaha.
Maar een meiden club is ook erg gezellig :thumbs:

Bedankt voor je compliment!
Ja alles gaat momenteel lekker!
Helaas ben ik erachter gekomen dat ik slechte planten had gekocht, wijze les: Als je planten gratis en met korting krijgt moet er een lampje gaan branden :!
Sommige zijn er doorheen aan het komen, andere heb ik moeten vervangen.
Verder groeit alles lekker en heb ik qua alg enkel die puntjes blauw alg gehad, en wat baardalg op het hout.
Maar verder heb ik mijn slakjes en garnalen die alles mooi in balans houden!

Het mos heeft vandaag een grote snoeibeurt gehad en zodra er weer planten geleverd worden wil ik er toch een aantal mosbomen vervangen met andere planten zodat het niet een mega mosbak word
 
Wat een gave scape heb je ervan gemaakt. Heb het hele topic doorgenomen, je hebt al aardig wat tegenslag gehad.
Ik vind diepte mooi, kleuren, materiaalkeuze, allemaal top. Het enige wat ik anders zou doen, is de keuze vissen.
Ik vind deze Kerri vissen een maatje te groot voor deze bak en scape. Persoonlijk had ik hier een heel klein visje in gedaan. Bv Paracheirodon simulans. Of Boraras brigittae. Of Rasbora kubotai. In elk geval een maatje kleiner dan deze rakkers.

Ik volg en ben benieuwd naar hoe de bak zich gaat ontwikkelen.
 
Wat een gave scape heb je ervan gemaakt. Heb het hele topic doorgenomen, je hebt al aardig wat tegenslag gehad.
Ik vind diepte mooi, kleuren, materiaalkeuze, allemaal top. Het enige wat ik anders zou doen, is de keuze vissen.
Ik vind deze Kerri vissen een maatje te groot voor deze bak en scape. Persoonlijk had ik hier een heel klein visje in gedaan. Bv Paracheirodon simulans. Of Boraras brigittae. Of Rasbora kubotai. In elk geval een maatje kleiner dan deze rakkers.

Ik volg en ben benieuwd naar hoe de bak zich gaat ontwikkelen.
Bedankt voor je compliment! :daisy:
Zelf heb ik gelukkig niet het gevoel dat ik veel tegenslagen heb gehad, en dat betekend dat de positieve dingen gelukkig de overhand hebben gehad!
Ik snap wat je bedoelt qua viskeuze.
Ik heb me er goed in verdiept en de neons vielen af doordat ik er momenteel weinig mee heb (bij de ene de kleur, de ander het gedrag enz).
De kerri's blijven redelijk klein, net als de neons 4 cm, enkel zijn de wat breeder.
Naast kleur was voor mij ook het (onderlinge) gedrag heel belangrijk.
Ik was wel bang dat ze de scape verhouding wat aan zouden tasten, maar dit vind ik tot nu toe niet.
Tot op heden ben ik er helemaal blij mee, en dat is waar het om draait :thumbs:
Wel wil ik nog een aantal bomen die nu met mos bedekt zijn vervangen, dit omdat het mos het zo goed doet dat het de overhand gaat nemen.
 
Prachtige bak!
En als je google moet geloven is alles serieus een reden tot paniek. Met alles volgens mij wel.
Gevoel doet een hoop met mensen, maar soms weet je het niet en is advies altijd handig.
Wat je daarmee doet is dan weer aan jezelf.

Hopelijk blijft het nu goed gaan, je bak ziet er in ieder geval erg mooi uit!
Blijf je zeker volgen.
 
Vandaag groot onderhoud gepleegd :daisy:
Planten gesnoeid en gerangschikt, zodat ik weer een beetje door het bos de bomen kan zien :thumbs:
Helaas de Anubias doet het weer slecht en lijkt weer een rot te hebben.
Ik moet nog even geduldig zijn zodat ik binnenkort wat nieuwe planten kan halen ter vervanging van wat mos.


week 4 o.jpg
 
Vandaag de knoop doorgehakt!
Mijn kleine bak (op de slaapkamer) krijgt een nieuwe scape!
Ik vond een mountain scape niet mijn ding.
Inmiddels zit deze dan ook vol met reserve planten
10A1.jpg


Al een tijd geleden kwam ik een youtube filmpje tegen van The Lost World :smitten:

Bak idee.jpg

en sinds dien blijft het idee in mijn hoofd spelen en was ik op zoek naar een mooi beeld.
Ben altijd al weg van boeddha's maar ook naar andere beelden gezocht.
Na ook diverse winkels afgezocht ter hebben nu mijn beeld gevonden en besteld!

boeddha.jpg


Maar dan uiteraard ook de planten!
Om alle planten direct bij elkaar te hebben en mijn vertrouwen in de planten in mijn lokale LF wat weg is, nu eens op internet bij AquaplantsOnline besteld.
Heb er goede verhalen over gehoord dus maar eens uitgeprobeerd.

De plantenlijst is geworden (ook een paar voor mijn beneden bak besteld)

planten besteld.jpg


Als het goed is komt morgen het beeld binnen en vrijdag de planten!
LEUK!!!
Morgen wellicht al aan de hardscape beginnen.
 
Inrichten is altijd het leukst! Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ga je dan ook met plantenvoeding werken? Of heb je daar je planten op uitgezocht?
 

Terug
Bovenaan