aquascape van Melle001


M

Melle001

Guest
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken om mij ook te wagen aan een aquascape. Het zal nog wel even duren voordat de bak zal draaien, maar ik ben nu begonnen met de hardscape.

afmetingen 60 * 30 * 30 of 45 (ik heb de keus uit 2 bakken)
Als stenen zullen er Dragon stones gebruikt worden.
De bodem ADA soil amazonia

Hieronder de eerste opzetjes voor de hardscape. Mijn opzet is een stuk berglandschap met kloof neer te zetten.
Ik heb er nu nog gewoon zand in zitten, maar dat word zodra hij opgestart word vervangen voor soil.



De rodere kleur komt doordat het donkere was




Feedback is welkom. Het maken van de hardscape is idd een heel lastig klusje, waar ik nog wel even de tijd voor ga nemen verwacht ik.
 
Feedback is welkom.

Mooie start!
Ook verstandig om ruim je tijd te nemen voor de hardscape, op termijn loont dat zeker!


Ik vind de derde scape alleszins een mooi begin!
Je stenen zijn zeer mooi geplaatst, je bak lijkt er groter door, en er zit een leuke flow in de bodem....
Goed bezig dus! :thumbs:
Maar heb er wel een paar "opmerkingen/bedenkingen" bij... :engel:
Ik zou de dikte van de bodem aan de voorkant veranderen. Ik vind de lijn in de bodem best mooi maar het is wat te dik denk ik.
Zo'n hoge bodem tegen het glas vooraan heeft een paar minpunten. Het is niet zo esthetisch en het wordt snel nog minder mooi wanneer er wat alg vormt of er wat vuil ophoopt in de soil.
Vooral links vooraan zou ik lager beginnen aan de voorruit en met een vrij steile helling de hoogte ingaan zoals aan de rechterkant. (Eventueel kan je de helling wat versterken met wat kleinere stenen die je (half) begraaft.)

En de kloof zou ik iets meer accentueren door vooraan de soil wat dieper in te snijden, misschien ook wat kleinere steentjes toevoegen als paadje en dan kan je eventueel nog wat zand gebruiken om het paadje te vormen in de definitieve scape.

Hoe dan ook ben ik benieuwd naar het vervolg!

Edit: ik zou (met dergelijke scape) altijd kiezen voor de 30cm hoge bak maar dat is misschien persoonlijk... ;)
 
Bedankt voor de feedback.

Ik heb op dit moment alleen deze 5 stenen. Ik wil er nog wat kleinere bij halen, of 1 van deze “kapot” gooien zodat ik wat kleintje krijg.
Ik dacht dat het verstandig (had ik gelezen) was om met de soil een minimale bodemhoogte van 4 cm aan te houden. Die 4 cm zit nu vooraan. Maar als dat wat minder kan is dat mooi. Ik heb er nog geen ervaring mee……

Layout 3
Links vind ik het optisch zelf ook niet zo mooi, dat er veel grond tegen de voorruit zit. Maar ik kom niet weg met mijn huidige stenen om aan die kant het langzaam op te laten lopen. De achterste steen is ook vrij groot.
Layout 2 heb is het vervolg geweest van layout 3 (foto’s niet chronologisch geplaatst) waarbij ik geprobeerd heb de grond aan de voorkant weg te krijgen, door dat ook op te laten lopen

Ik denk er zelf ook erg serieus over na om idd de 30 cm hoge bak te nemen. Anders heb je wel erg veel “lucht” boven de scape tov de diepte van de bak. Dat kun je nooit mooi maken verwacht is.

Wat planten betreft zit ik te denken aan:
glossostigma elatinoides
Micranthemum sp monte carlo
Staurogyne repens
hygrophila araguaia
Eleocharis Parvula
En dan denk ik nog een mossoort.

Maar de planten staan nog niet helemaal vast
De hygrophila araguaia en glossostigma elatinoides heb ik al groeien in mijn grote bak (hygrophila araguaia )en mijn ander kleine bakje (glossostigma elatinoides). Deze laatste zal eruit gaan zodra de scapebak gezond draait.
 
Gisteravond nog wat geprobeerd om de linkerkant lager te krijgen.
20180904_193406.jpg
20180904_193411.jpg
20180904_193417.jpg
 
Goede start!
 
Gisteravond nog wat geprobeerd om de linkerkant lager te krijgen.Bekijk bijlage 257341 Bekijk bijlage 257342 Bekijk bijlage 257343


Het ziet er alvast wat beter uit langs de voorruit. :thumbs:
Maar ik mis de steen links achter (aangeduid met een groene pijl op de foto hieronder) wel een beetje eerlijk gezegd. :sorry:
Die is mooi geplaatst vind ik persoonlijk en hij zorgt automatisch voor een optische versmalling van je kloof naar achteren toe én staat mooi in lijn met de steen ernaast...
Ik zou eens proberen om dat wat uit te spelen door iets van een (subtiel) paadje te maken dat breder is langs de voorruit (eventueel een ingesneden curve in de soil) en smaller wordt in combinatie met een licht oplopende soil.

Ik zou je sowieso aanraden om nog wat extra dragonstenen te zoeken zodat je wat meer vrijheid hebt.
De helling zal trouwens vrij makkelijk te maken (en desnoods te stutten) zijn met soilkorrels.
Je kan altijd beginnen met een laag "volcano mineral" (eigenlijk fijne lavasteen) op de bodem (al dan niet in filternetjes verpakt) waar je al wat hoogte mee kan creëren. Daarop wat gewone soil en afwerken met een powder versie... (het mooiste resultaat krijg je als je de voorste centimeters langs het glas vult met de fijnste soil die je gebruikt, ziet er wat mooier uit langs je glas. ;)

melle.jpg
 
Goede start!
 
Mooie start ik ga je volgen en wens je veel succes toe.
 
Ik heb nog een zakje stenen erbij gehaald, helaas wijken die na uitpakken wel erg van kleur af. Die zijn erg donker helaas. Morgen maar eens kijken naar losse stenen.

Ik heb nog een andere opzet gemaakt.

20180907_191921.jpg


Alleen had ik nu niet genoeg zand maar dat komt met de soil wel goed, als het goed is heb ik daar genoeg van.

Ik heb een klein zakje van de lava stenen om te gebruiken voor de hoge stukken.

Het jammere is dat deze bak maar 30cm diep is. Daar loop ik wel telkens tegen aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Honey badger,
Ik ga proberen of het lukt met die derde steen ernaast.
Word vervolgt.

Gisteren al wel mijn Co2 en lily pipe binnen gekregen en ik moet zeggen, het jeukt wel om te beginnen.
Ik ben alleen bang dat de lily pipe te groot is.
 
helaas wijken die na uitpakken wel erg van kleur af. Die zijn erg donker helaas.

Op foto valt het verschil in kleur niet echt op vind ik. Maar wat kleurverschil lijkt me niet echt een nadeel eigenlijk, geeft wat textuur aan de scape. ;)

Het jammere is dat deze bak maar 30cm diep is. Daar loop ik wel telkens tegen aan.

Diepte is altijd een uitdaging.
Je kan misschien wat extra diepte creëren door te zorgen dat de stenen langs beide kanten niet op dezelfde diepte staan. Dat zorgt voor wat extra reliëf en het lijkt dan alsof er nog iets is achter de stenen. Op die plek dan eventueel wat stengelplanten die boven de stenen uitgroeien en je krijgt automatisch meer diepte.

Gisteren al wel mijn Co2 en lily pipe binnen gekregen en ik moet zeggen, het jeukt wel om te beginnen.
Ik ben alleen bang dat de lily pipe te groot is.

Altijd leuk om goodies te ontvangen!
Te groot qua diameter van de outflow of te lang tov de hoogte van je bak? Je kan ze desnoods misschien wel inwisselen?

Veel plezier met het scapen. :)
 
zoals je in de onderstaande foto kunt zien, zit er best veel kleur verschil tussen de stenen helaas. Ik vind het persoonlijk niet zo heel mooi, 2 verschillende kleuren stenen. Het verbreekt de eenheid ervan.
Zaterdag nog wel op jacht geweest naar dezelfde kleur, maar helaas, ze hadden niet veel meer. Ze krijgen deze week weer een nieuwe lading, dus dan nog maar gaan kijken.





Altijd leuk om goodies te ontvangen!
Te groot qua diameter van de outflow of te lang tov de hoogte van je bak? Je kan ze desnoods misschien wel inwisselen?

Hij past wel op mijn pomp, maar hij lijkt me veel te groot voor het kleine bakje. Hij is tweedehands, dus ruilen zal niet gaan lukken ben ik bang.
De diffuser is te hoog. Dat is een metalen en heel dom, niet gevraagd hoe hoog die was. hij past wel in de bak die ik nu heb draaien, maar tja die is kleiner.
Of ik moet toch de het hoge aquarium pakken, of een nieuwe diffusor bestellen.

Diepte is altijd een uitdaging.
Je kan misschien wat extra diepte creëren door te zorgen dat de stenen langs beide kanten niet op dezelfde diepte staan. Dat zorgt voor wat extra reliëf en het lijkt dan alsof er nog iets is achter de stenen. Op die plek dan eventueel wat stengelplanten die boven de stenen uitgroeien en je krijgt automatisch meer diepte.

Mijn bedoeling was inderdaad op achterop de stenen wat "hogere" planten te laten groeien voor het diepte effect. Ik vind Rotala Wallachi erg mooi, maar myriophyllum guyana ook. Deze had ik in mijn 1,50 aquarium staan, maar die word grondig opgegeten door mijn Loricardia parva, of welke het ook mag zijn. Daar ben ik helaas nog steeds niet echt uit. Het laatste plukje heb ik "gered" en staat nu in het andere kleine draaiende aquarium.
 
En welke kleur van de stenen draagt jouw voorkeur dan Melle ?
 
De wat rodere steen vind ik persoonlijk mooier. Dus degene die rechts op de foto staan.
Dat dacht ik en das ook mijn voorkeur zodat het wat afsteekt tegen de kleur van het zand anders is het 1 geheel van stenen en zand in dezelfde kleur.
 
Nee een lange tijd had ik dit project weer opstarten. Hij is helaas door omstandigheden nooit van de grond gekomen.
Waarschijnlijk zal hij nu in een aquarium van 45 x27 komen te staan.

Ik vind alleen mijn stenen te groot hiervoor. Hoe kan je die het beste kleiner maken, of kun je beter op zoek gaan naar kleinere stenen?

Het voorste stukje van de doos, hoort niet meer bij het aquarium. Die moet er nog vanaf.

De tweede foto is het aquarium waarin de scape zaak komen te staan.
 

Bijlagen

  • IMG20210505102826.jpg
    IMG20210505102826.jpg
    286.2 KB · Weergaven: 87
  • IMG20210504144311.jpg
    IMG20210504144311.jpg
    299.6 KB · Weergaven: 85
Leuk dat je weer van start gaat Melle en ik denk dat je beter bij inrichting je vraag kan stellen omdat meer leden het daar lezen (denk ik).
Succes in elk geval met je project.
 
Nog een andere mogelijke opstelling geprobeerd. Deze spreekt mij eigenlijk ook wel erg aan.
 

Bijlagen

  • IMG20210506151954.jpg
    IMG20210506151954.jpg
    321.1 KB · Weergaven: 74
Niets is zo veranderlijk als een mens. Het woord toch mijn 60*30 bak dit ik had inrichten.
De eerste opstelling staat voor nu.

Op een aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.
 

Bijlagen

  • IMG20210517174723.jpg
    IMG20210517174723.jpg
    399.2 KB · Weergaven: 81
  • IMG20210517174729.jpg
    IMG20210517174729.jpg
    419.6 KB · Weergaven: 72
  • IMG20210517174737.jpg
    IMG20210517174737.jpg
    418.6 KB · Weergaven: 80
Nieuwe poging
 

Bijlagen

  • IMG20210517200941.jpg
    IMG20210517200941.jpg
    412.9 KB · Weergaven: 77
Nog een andere insteek:
Ik vind het lastig om een keuze te maken welke het gaat worden.
 

Bijlagen

  • IMG20210519175631.jpg
    IMG20210519175631.jpg
    409 KB · Weergaven: 71
  • IMG20210519175639.jpg
    IMG20210519175639.jpg
    443.8 KB · Weergaven: 70
Persoonlijk vindt ik links met voorin wat ruimte de mooiste scape.
 
Je bedoelt de laatste opstelling dit ik met gepost heb,?
Ik denk dat ik het straatje er tussen dan wel met zand ga maken. Dat kan een mooi effect hebben.
 
Ja de linker van de 2 die je 10 min geleden hebt gepost inderdaad. Maar goed jij moet het leuk vinden natuurlijk ;)
 
De laatste scape gaat het worden.
Ik heb mezelf een nieuw aquarium zonder krassen cadeau gedaan (Lia optic white 60 cm) en een filter met ingebouwde verwarming. Nu wachten totdat deze binnen zijn samen met onder andere nog wat lavasplit.
Dan kan het definitieve opbouwen beginnen en planten aangekocht worden om te gaan planten.
 
Het zijn foto's van dezelfde opstelling alleen vanuit een andere hoek gefotografeerd;)
Tja zoiets merk ik dan weer niet op he:stom::stom:. Alvast veel plezier van je nieuwe bakje Melle.
 
Hij staat. Het paadje met zand gaat nog helemaal tot achter lopen, maar dat strooi ik er later overheen.

Opstarten met de dark methode. Ook de eerste keer. Ik ben heel benieuwd.
Het filter heeft al een week op mijn andere bak meegedraaid, dat zal in ieder geval schelen in tijd van opstarten hoop ik.
Maar geduld is een schone zaak.
 

Bijlagen

  • IMG-20210603-WA0006.jpeg
    IMG-20210603-WA0006.jpeg
    167 KB · Weergaven: 77
Erg fraai ingericht zo Melle en ik volg de verdere vorderingen.
 
Helaas niet zo veel te melden. De bak draait nu een kleine week. Gisteren het water getest, nitriet is 0 en ammoniak is 5. We zijn nog bezig met opstarten.
Wel word ik elke ochtend vrolijk als ik naar de bak kijk. Het water is helder, geen algen gespot, hij draait rustig door.

Ik heb wel gehoord dat sommige met darkstart wel water verversen om te voorkomen dat de concentratie veel te hoog word, wat de groei van de bacterien afremt. Maar ik kan niet vinden wat een "hele hoge concentratie" is. Iemand daar advies in?
 

Terug
Bovenaan