aquascape van Melle001


Helaas niet zo veel te melden. De bak draait nu een kleine week. Gisteren het water getest, nitriet is 0 en ammoniak is 5. We zijn nog bezig met opstarten.
Wel word ik elke ochtend vrolijk als ik naar de bak kijk. Het water is helder, geen algen gespot, hij draait rustig door.

Ik heb wel gehoord dat sommige met darkstart wel water verversen om te voorkomen dat de concentratie veel te hoog word, wat de groei van de bacterien afremt. Maar ik kan niet vinden wat een "hele hoge concentratie" is. Iemand daar advies in?
Even gekeken in mijn boekje. Voor mij was de dark start ook de eerste keer. Ik gebruik Tropica soil en powder.
Na 1 week was NH3 = 2 en NO2= 0
NO3 - 0-10

Na de tweede week was NO2 ≥5
NH3 = 2
NO3 ≥100 !!!

Hout schoongemaakt (dikke slijmerige waas) en daardoor flinke waterwissel, de week erop (einde week 3) was NO2 nog steeds ≥5
Nitraat nog steeds ≥100

Einde week 4 NH3 en NO2 = 0.
Nitraat niet gemeten.

Denk dat NO2 ≥5 wel een hele hoge concentratie. Hoger kon ik niet meten omdat de restsetjes het niet toe lieten.
 
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Ik zit nu op dag 5, het filter heeft daarvoor 1 week meegedraaid op een lopend aquarium. Er er ligt ada aquasoil amazonia in met daaronder lavasplit. Powder heb ik wel, maar er niet overheen gedaan. Misschien beter voor de plantjes straks om dat wel te doen. Ga ik over nadenken.

Mijn kleurenkaart van Sera gaat tot 10. Dus 5 leek me ook al aardig hoog.

Nitriet was 0, dat kan betekenen dat het kleine beetje nitriet wel is omgezet naar nitraat, of dat er nog helemaal geen nitriet geproduceerd word. Dat laatste vind ik apart omdat het filter al meegedraaid heeft. Misschien vanavond toch ook maar nitraat meten om uit te sluiten wat het is.

Maar ik denk dat ik wel een grote waterwissel ga doen en daarna nog een keer test. Het zijn wat oudere testen, maar in mijn draaiende aquarium geven ze 0 aan. Dus ze werken nog wel lijkt me.
 

Bijlagen

  • IMG20210608131636.jpg
    IMG20210608131636.jpg
    310.7 KB · Weergaven: 64
Na 20 liter verversen kom ik uit op:
NO2 0
NO3 25
NH4 1
IMG20210608171739.jpg
 
Niet zo veel te melden behalve dat het goed gaat. Nog geen enkel spoortje alg te ontdekken.

IMG20210616184217.jpg


Gisteren voor de tweede keer 20 liter ververst, daarna Ammoniak gemeten en die stond op 1.
Gewoon nog even geduld blijven hebben.
 
3 juni gestart, vandaag meette ik heb ammoniak en nitriet, wel nitraat.
Groen licht in te gaan planten.

De planten had ik al eerder besteld, voordat ik de keuze van Darkstart had gemaakt, en hebben tijdelijk in mijn andere aquaria gewoond. Nu mochten ze over.
IMG20210624210225.jpg


Alleen heb ik wel besloten dat er echt een andere lamp boven moet komen.

Welke keuze zouden jullie maken?
 
Welke kleur hangt er nu boven?
 
Ik heb nu een easyled aqualantis, maar deze is ook te smal.
 
We draaien nu 14 dagen. Vandaag spontaan de bak onder de groene alg. Gisteren fosfaat toegevoegd en afgelopen donderdag is de CO2 leeg gelopen en zaterdag pas de nieuwe kunnen aansluiten. Misschien dat dat de oorzaak is?

IMG20210707195019.jpg


Vrijdag toch overstag gegaan en een chihiros WRGB II besteld. Ik hoop deze dit weekend nog binnen te krijgen en anders word dat volgende week.

Het naaldgras en de Monte Carlo groeien goed, de andere hebben duidelijk wel problemen.
 
We draaien nu 14 dagen. Vandaag spontaan de bak onder de groene alg. Gisteren fosfaat toegevoegd en afgelopen donderdag is de CO2 leeg gelopen en zaterdag pas de nieuwe kunnen aansluiten. Misschien dat dat de oorzaak is?

Bekijk bijlage 327990

Vrijdag toch overstag gegaan en een chihiros WRGB II besteld. Ik hoop deze dit weekend nog binnen te krijgen en anders word dat volgende week.

Het naaldgras en de Monte Carlo groeien goed, de andere hebben duidelijk wel problemen.
Hey , knappe scape .

Probeer niet te veel te veranderen en al zeker niet in de opstart fase . Aandehand van je kleine plantenmassa zou ik ook opletten met het toevoegen van teveel voedingsstoffen .... ik zie soil in je bak ?
Met jouw plantenmassa en platenkeuze zou ik heel low gaan doseren in nutriënten mits je rijke soil gebruikt .


Mvg
 
Dank je wel voor je reactie. Ik had een antwoord gegeven, maar ik zie dat deze er toch niet bij staan.

Er zit Ada amazonia soil als bodem in.
In mijn andere aquarium heb ik nog behoorlijk wat Monte Carlo staan. Daarmee ben ik gisteravond beginnen met overzetten.

IMG20210709105100.jpg
 
De Monte Carlo groeit eigenlijk heel goed, net als het naaldgras. De rest blijft een beetje achter.
Na het schoonmaken van de ramen en water verversen het water getest.

Ik ben niet gewend om NO3 toe te moeten voegen, maar deze staat hier toch echt op 0. Daarom ga ik bij deze mijn restant macro elementen van JBL opmaken.
Alleen wat me wel zorgen baart, is de KH die is 1. Kraanwater heeft hier een ph van 3, dus 1 kan goed kloppen omdat de soil toch buffert?

Maar gaat een Kh van 1 geen problemen opleveren voor de planten en voor mijn garnalen.
En zoja, dan toch maar kunstmatig verhogen denk ik.
 
Ik niet maar ik dacht juist dat glas ertussen het licht zou breken en dat het beter is om zonder dekruit te werken.
 
Als je wil dat je verlichting er niet in notime mee uitscheidt door vocht: doen wat op de verpakking staat, ze schrijven het er niet voor niks op
 
Als je wil dat je verlichting er niet in notime mee uitscheidt door vocht: doen wat op de verpakking staat, ze schrijven het er niet voor niks o

Ik heb nu nog geen dekruit. Werk heb ik het nagevraagd of het noodzakelijk is.
Een dekruit staat nog wel op mijn verlanglijstje.
 
Ik heb nu nog geen dekruit. Werk heb ik het nagevraagd of het noodzakelijk is.
Een dekruit staat nog wel op mijn verlanglijstje.
Je ka hem perfect zonder dekruit gebruiken , maar bekijk dit als een verzekering van chihiros zelf .

Morgen laat jij je lamp vallen in je bak en is deze stuk , jiu brengt deze terug naar de winkel onder garantie .... respons waterschade ....


Alle mensen die ik ken en/of op youtube zie gebruiken deze lamp zoals bijvoordbeeld een twinstar of ada , skylight .......
 
Hij draait nu 12 weken.
De laatste 4 weken zonder CO2,. Omdat er iets mis is met mijn drukregelaar. Ik krijg het juiste rubberen ringetje nog niet gevonden, waardoor hij CO2 lekt en in 1 week tijd Een 500gr fles erdoor jaagt.

Maar desalniettemin doet de bak het uitstekend. Bijna geen alg, garnalen gezond, planten groeien super en al meerdere keren gesnoeid.

IMG20210829154737.jpg

Totaal plaatje

IMG20210829154742.jpg
IMG20210829154748.jpg
 
Mooi bakkie. Draait lekker zo te zien. Die Chihiros doet goed zijn werk. Zelf heb ik ook een Chihiros, maar dan de RGB a601 plus. Niet al te duur en laat de boel flink groeien. Zit zelf maar op 65% van zijn capaciteit. (y)
 

Terug
Bovenaan