Wat is er nieuw

Aquascape veranderen, wat moet je doen met vissen bestand?

Lid geworden
15 januari 2026
Leeftijd
23
Ik heb een 180 liter aquarium met net een groepje van 3 rio manacapuru red shoulder (maanvissen). Verder een groepje neon tetra's, zalmpjes. corydora's en 2 oude sumatranen een ancistrus algeneter en een paar grote garnalen. Nu heb ik pas mijn aquascape veranderd maar dit was voordat ik de maanvissen had. Toen had ik de vissen tijdelijk in mijn 60 liter aquarium. Nu ben ik toch niet blij met mijn aquascape. Wil toch meer hoogte verschil en meer planten. Nu wil ik eigenlijk helemaal opnieuw inrichten en opnieuw beginnen. Ik heb nog een 60 liter aquarium waar ik tijdens een grote verandering van mijn aquarium tijdelijk de vissen in deed. Maar hoe ga ik dit doen met de maanvissen??

Wat gebruiken jullie voor hoogte verschil? Ik heb nu een filterzakje met nieuwe gespoelde grind onder de aquasoil. Maar sindsdien ik dat heb gedaan, heb ik het gevoel dat de vissen stress ervaren, mijn waterpest is eraan dood gegaan en het zakje komt telkens tevoorschijn. Hope someone can help

Bij een draaiende bak rescape ik gewoon met de vissen in de bak zelf.
Bij het uitvangen van de vissen moet je meestal toch je halve scape al afbreken en het vangen levert meer onnodige stress op dan nodig.

Wat gebruiken jullie voor hoogte verschil?
Wat bedoel je met hoogte verschil precies?

Ik heb nu een filterzakje met nieuwe gespoelde grind onder de aquasoil. Maar sindsdien ik dat heb gedaan, heb ik het gevoel dat de vissen stress ervaren, mijn waterpest is eraan dood gegaan en het zakje komt telkens tevoorschijn. Hope someone can help

Heb je de bodem ook vervangen?
Zou best nog wel eens kunnen zijn dat de bacteriehuishouding een klap gehad heeft.
Zou nitriet en ammoniak eens testen met een druppeltest.
Stress bij vissen nadat er wat veranderd is aan de bodem en/of het filter is een belangrijke indicator voor de mogelijke aanwezigheid van ammoniak en/of nitriet.
Je hebt een behoorlijk fors bestand voor een 180 liter bak en dat is een extra factor om dat te vermoeden.

Met betrekking tot de waterpest wat zijn de nitraat en fosfaat waardes volgens de drupppeltest en wat doe je verder aan bemesting?

Bij een soil zou ik nooit in de bak rescapen; helemaal niet met een substrate. Dan heb je idd kans op ammoniapieken. Als je binnen een dag of 2 je scape overnieuw kunt doen, kun je je vissen prima tijdelijk in een emmer/kleinere bak/teiltje/whatever doen. Belangrijkste is dat het filter erbij kan blijven draaien.

Tot waar de soil komt, gok ik. Ze wil meer hoogte.

Je kunt lava split gebruiken (wel zo makkelijk in een waszak oid), of gewoon meer soil. Die laatste is wat prijziger though, maar beschadigt je glas in ieder geval niet en je planten kunnen altijd goed wortelen.

Nou als ik een berg in een hoek maak met enkel aquasoil is het binnen enkele dagen plat. Ik zie vaker mensen met aquascapen online dat ze iets extra's erin doen om hoog te houden zonder extra bodem.

Ik heb de nitriet en nitraat getest met strips. Die waren goed. De water waardes waren prima. Kan ook zijn dat de vissen nog niet gewend zijn aan de maanvissen

Nitraat zegt iets over je plantenvoeding, nitriet zegt iets over de verwerking van afvalstoffen. Daar hoort ook ammoniak bij.

Zo leer ik steeds meer. Bedankt! Ik heb al 4 jaar een aquarium. Nooit zo groot als deze 180 liter. Ik wil gewoon dat alles goed gaat en ik de vissen levend en happy hou. Tot nu toe alle 4 de jaren goed gegaan. Maar omdat ik er nu zoveel in zit te prutsen om hem te krijgen zoals ik hem wil maakte ik mij er zorgen om. Heb verder niemand die er ervaring mee heeft! Dus erg blij met deze website!

Hoe kan ik die wel het makkelijkst/ goedkoopst testen?

Nou als ik een berg in een hoek maak met enkel aquasoil is het binnen enkele dagen plat. Ik zie vaker mensen met aquascapen online dat ze iets extra's erin doen om hoog te houden zonder extra bodem.
Vanalles; stenen, stukje plastic bijvoorbeeld. Alleen maar soil zakt inderdaad in.
Nitraat zegt iets over je plantenvoeding, nitriet zegt iets over de verwerking van afvalstoffen. Daar hoort ook ammoniak bij.
Ja en nee. Ammoniak wordt omgezet in nitriet, wat weer wordt omgezet in nitraat, da's waarom het in veel kant-en-klare plantenvoeding niet is opgenomen. Puur nitraat meten zegt inderdaad niets over de aanwezigheid van nitriet of ammoniak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan