Aquascape


Evaavd

Active member
Lid geworden
13 april 2022
Berichten
30
Hi allemaal,

Ik heb al 5 jaar een aquarium en zou het heel leuk vinden om het eens wat mooier/beter in te richten. Ik heb hier echter een gebrek aan kennis over. Mijn vragen zijn dus onder andere:

- waar te beginnen?
- waar rekening mee te houden?
- wat is fijn voor mijn vissen/garnalen? (Corydoras, tetras, Otocinclus affinis of vittatus)
- welke planten?
- welke bodembegroeiing?

Ik hoor heel graag tips en trucs!
 
- waar te beginnen?
Grote van de bak en wat is de techniek die je hebt of wat je wil?
- waar rekening mee te houden?
Plantenkeuze en de temp die ze willen/co2, en wil je hout / stenen.
- wat is fijn voor mijn vissen/garnalen? (Corydoras, tetras, Otocinclus affinis of vittatus)
Cory's willen geen scherp grind, dus zand/filterzand als bodem lijkt me.
- welke planten?
Neem verschillende bladvormen en kleuren i,p,v, 1 kleur groen.
- welke bodembegroeiing?
Neem een crypto soort, makkelijk en in verschillende kleuren verkrijgbaar.
 
welke planten?
- welke bodembegroeiing?
Wat ik in het begin vooral moeilijk vond is het kiezen van de juiste planten. Planten die het in jouw bak gaan doen.

Daarvoor is de hoeveelheid licht wel belangrijk. CO2 is geen moeten, dat kan wegblijven als je dat niet wil, maar de planten moet je daar wel op aanpassen. @Fozzy zijn huidige bak is daar een mooi voorbeeld van.

Maar wat betreft planten begint het echt met de juiste planten kiezen bij jouw verlichting. Dus misschien kun je iets meer vertellen over bak en de verlichting die er boven zit.
 
Welke dieren wil je gaan houden in je bak. Bij sommige horen planten bij andere zijn die niet nodig. Wanneer je besluit om planten te gaan houden in je bak is het allereerst verstandig om goed te kijken naar de onderdelen van je aquarium. Welke lichtsoort heb je? Het beste is om die gedurende minimaal zo'n 8 uur te laten verlichten. Dat wordt je lichtduur. De volgende vraag wordt, op welke lichtsterkte kan je verlichting maximaal branden? (Lichtduur en lichtsterkte zijn dus verschillende zaken!) Die Lichtsterkte bepaald namelijk welke planten je wel of misschien ook niet kan houden. Stel je lampen bieden een gemiddelde lichtsterkte dan zou je planten die dat vragen kunnen aanschaffen. Maar bijvoorbeeld rode planten die een hoge lichtsterkte vragen moet je dan vermijden. Een hoge lichtsterkte, zou je die wel kunnen bieden scheppen ook meestal de verplichting om extra CO2 toe te moeten voegen. Hetgeen dus vraag om een CO2 installatie. Wanneer je dit niet wilt moet je ook geen hogere lichtsterkte geven.

Het is erg belangrijk dat je beseft dat vooronderzoek nodig is. Complimenten hiervoor want te vaak worden hier al grote fouten gemaakt. Je bent dus op de goede weg!
Misschien is het een goed idee om eens zo precies mogelijk te vertellen wat je al hebt. Dat maakt een advies geven mogelijk eenvoudiger. Vertel zo veel mogelijk ook al denk je dat het niet zo belangrijk is. Dus eventueel merk en type van je al aanwezige spullen, grootte en sterkte van je materiaal enz.
 
- waar te beginnen?
Grote van de bak en wat is de techniek die je hebt of wat je wil?
- waar rekening mee te houden?
Plantenkeuze en de temp die ze willen/co2, en wil je hout / stenen.
- wat is fijn voor mijn vissen/garnalen? (Corydoras, tetras, Otocinclus affinis of vittatus)
Cory's willen geen scherp grind, dus zand/filterzand als bodem lijkt me.
- welke planten?
Neem verschillende bladvormen en kleuren i,p,v, 1 kleur groen.
- welke bodembegroeiing?
Neem een crypto soort, makkelijk en in verschillende kleuren verkrijgbaar.
Hi Lex,

1. Mijn bak is 35L, van het merk Tetra. De techniek die ik wil is 'nature style', het nabootsen van natuurlijke landschappen.

2. Ik wil liever hout dan stenen. Ik heb mij nog niet verdiept in planten, heeft u tips waar ik hier betrouwbare informatie over kan lezen?
Qua temperatuur is mijn bak nu rond de 24 graden, wat volgens mij voor al mijn vissen prettig is.

3. zand als bodem klinkt goed! Ik vind grind zelf ook niet mooi. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik zand aanschaf voor de bodem? (bv. een voedende onderbodem?)

Dank voor uw overige tips, ik ga me er verder in verdiepen!
 
Wat ik in het begin vooral moeilijk vond is het kiezen van de juiste planten. Planten die het in jouw bak gaan doen.

Daarvoor is de hoeveelheid licht wel belangrijk. CO2 is geen moeten, dat kan wegblijven als je dat niet wil, maar de planten moet je daar wel op aanpassen. @Fozzy zijn huidige bak is daar een mooi voorbeeld van.

Maar wat betreft planten begint het echt met de juiste planten kiezen bij jouw verlichting. Dus misschien kun je iets meer vertellen over bak en de verlichting die er boven zit.
Hi Nicole:

Mijn bak is een 35L bak van Tetra, met bovenin een langwerpig licht. Op de lamp staat: Tetra al t5 8w white.

Op het moment heb ik steen, hout, mosballen en een plant die erg lijkt op de anubias barteri.

Ik hoor graag welke tips u mij kunt geven!
 
Welke dieren wil je gaan houden in je bak. Bij sommige horen planten bij andere zijn die niet nodig. Wanneer je besluit om planten te gaan houden in je bak is het allereerst verstandig om goed te kijken naar de onderdelen van je aquarium. Welke lichtsoort heb je? Het beste is om die gedurende minimaal zo'n 8 uur te laten verlichten. Dat wordt je lichtduur. De volgende vraag wordt, op welke lichtsterkte kan je verlichting maximaal branden? (Lichtduur en lichtsterkte zijn dus verschillende zaken!) Die Lichtsterkte bepaald namelijk welke planten je wel of misschien ook niet kan houden. Stel je lampen bieden een gemiddelde lichtsterkte dan zou je planten die dat vragen kunnen aanschaffen. Maar bijvoorbeeld rode planten die een hoge lichtsterkte vragen moet je dan vermijden. Een hoge lichtsterkte, zou je die wel kunnen bieden scheppen ook meestal de verplichting om extra CO2 toe te moeten voegen. Hetgeen dus vraag om een CO2 installatie. Wanneer je dit niet wilt moet je ook geen hogere lichtsterkte geven.

Het is erg belangrijk dat je beseft dat vooronderzoek nodig is. Complimenten hiervoor want te vaak worden hier al grote fouten gemaakt. Je bent dus op de goede weg!
Misschien is het een goed idee om eens zo precies mogelijk te vertellen wat je al hebt. Dat maakt een advies geven mogelijk eenvoudiger. Vertel zo veel mogelijk ook al denk je dat het niet zo belangrijk is. Dus eventueel merk en type van je al aanwezige spullen, grootte en sterkte van je materiaal enz.
Hi Benvo,

Ik wil sowieso garnalen! Verder heb ik op dit moment dus corydoras, tetra's, algeneters en een garnaal. Ik heb ook een tijd een beta gehad, wat leuk was icm garnalen. Ik denk echter dat ik liever tetra's, corydora's en garnalen zou houden.

Ik heb op dit moment een TL-licht van tetra, kleur wit. Merk: tetra, AL T5 8W white. Deze staat op dit moment elke dag 8 uur aan. Lichtduur = 8 uur.
Ik kan de sterkte van mijn licht niet aanpassen, alleen aan- of uitzetten. https://www.dierenspeciaalzaakhereba.nl/tetra-lamp-al8-8-watt-t5.html

Ik weet niet precies wat er bedoeld wordt met een CO2-installatie. Omdat dit de eerste keer is dat ik ga aquascapen wil ik het graag zo eenvoudig mogelijk houden :). Ik zal dus geen hogere lichtsterkte gaan gebruiken.

Een korte opsomming van wat ik al heb:

- TL-licht van tetra, kleur wit. Zie link hierboven.
- Bak van tetra, 35L
- Corydoras, tetras, ototinclus, garnaal
- tetra, easycrystal filter, 250/300
- superfish combi-heater + protector.
- mosballen, anubias, stenen.
- grind en zand-bodem (ik weet dat mijn corydoras hier niet blij mee zijn, maar heb geen andere bak dus kan er op dit moment weinig aan veranderen. Ik had toen ik de corydoras aanschafte dit voorgelegd aan de verkoper en die zei dat het geen probleem zou zijn)


Ik hoor het graag als u nog meer informatie nodig heeft. Hopelijk kunt u mij nog een aantal goede tips geven! Alvast bedankt voor uw tijd :)
 
Persoonlijk zou ik gewoon foto's zoeken van scapes (of landschappen) zoals je je bak zou willen en van daaruit hardscape en planten etc zoeken waarbij je rekening kunt houden met de wensen van de dieren. En concreet hulp vragen over planten bijvoorbeeld welke aquariumplanten lijken op de look die je zoekt.
Het leuke van scapen is juist het proberen en aanpassen.
 
Goed dat je de tijd neemt om je er goed in te verdiepen.

Je wilt graag met hout werken schrijf je. De vraag is dan wat wil je gaan creëeren? Een oever van een rivier of echt zoals je schrijft een landschap creëeren door bv een bos proberen na te maken af wat meer open vlaktes erin verwerken.

Bedenk wel dat als je graag Cory's wil houden in je nieuwe set up dat dit lastig te combineren is met landschappen. Cory's zijn echte woelers/scharrelaars en het zou zonde zijn al probeer je een mooi tapijt te krijgen van een soort plant of meerdere soorten en het wordt meermalen losgewoeld.

Persoonlijk zou ik dan meer kiezen voor een oeverstijl, maar dat is uiteindelijk jouw keuze natuurlijk 😉.

Hou de beplanting simpel met makkelijk te houden planten, maar begin wel met veel planten zou ik zeggen. Dit maakt de opstart zoveel makkelijker voor jezelf. Ook hoef je dan geen aanpassing te doen in je verlichting. Je hebt een behoorlijk scala aan makkelijke planten en er zijn behoorlijk wat online aanbieders waar je eens lekker kan gaan neuzen.

Lees de komende periode maar eens lekker wat weg en werk je plannen goed uit. Corné's link bevat ook veel bruikbare informatie om eens lekker door te spitten.

Geniet ervan en bij vragen lezen wij ze graag 👍.

Gr. Ed
 
Corydoras, tetras, ototinclus, garnaal
Behalve garnalen zou ik deze niet gaan houden in een bakje van 35 liter.

Minimaal 60cm voor de Oto s:

 
Hi Lex,

1. Mijn bak is 35L, van het merk Tetra. De techniek die ik wil is 'nature style', het nabootsen van natuurlijke landschappen.

2. Ik wil liever hout dan stenen. Ik heb mij nog niet verdiept in planten, heeft u tips waar ik hier betrouwbare informatie over kan lezen?
Qua temperatuur is mijn bak nu rond de 24 graden, wat volgens mij voor al mijn vissen prettig is.

3. zand als bodem klinkt goed! Ik vind grind zelf ook niet mooi. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik zand aanschaf voor de bodem? (bv. een voedende onderbodem?)

Dank voor uw overige tips, ik ga me er verder in verdiepen!
1, Met een 35L kan je leuke dingen doen, al ben je wel beperkt in de levende have.....leuke groep garnalen dan ben je er wel, helaas voor de andere vissen die je al hebt daar is het vrij klein voor.
Kwa techniek, een eenvoudig sponsfiltertje zal voldoende moeten zijn, met co2 zou ik nog wachten eerst met wat simpele planten beginnen welke ook heel leuk kunnen zijn !
2.Je zou kunnen kiezen voor hout en stenen en losse takjes.
Kwa planten een mix van snelgroeiers en langzame, en idd lekker veel planten.
3. Als je zand neemt, gebruik filterzand....maar je zou ook een soil kunnen nemen.
Geen onderbodem (al wil de LFS dat graag wel verkopen) dat wordt vaak een zooitje , je kan beter klei/voedingspillen gebruiken.

Goed dat je advies vraagt, probeer ook te kijken in de fotoalbums hierzo om ideeën op te doen.
 
De rule of thirds is de basis van een goede scape:
Tja leuk als je dat mooi vindt maar zelf ben ik van mening dat je het zelf mooi moet vinden en als dat helemaal afwijkt van die regeltjes dan is dat toch prima?
Als leidraad is zoiets wel aardig maar je moet het inrichten zoals je zelf mooi vindt;)
 

Terug
Bovenaan