Wat is er nieuw

aquascapen, hoe begin je er in godsnaam aan?

Philippem

Member
Lid geworden
28 september 2024
Berichten
7
Leeftijd
44
hallo,

zoals de titel al aangeeft, wil ik graag mijn nieuw aquarium aquascapen.
Ik ga ongeveer half november een aquarium geleverd krijgen van 120cm x 60cm x 70cm.
Ik ben plantennamen aan het verzamelen die ik mooi vind en min of meer dezelfde eisen stellen aan water maar ik vind de hardscape 1 van de moeilijkste zaken om te doen (typisch voor een beginneling waarschijnlijk) maar tot nu toe is het me nooit gelukt een aquarium te creëren waarover ik echt tevreden was. Wat ik vooral moeilijk vind is kiezen in de winkel welke hardscape gaat passen in de aquarium.
mijn vragen zijn de volgende:
- hoe gaan jullie te werk bij het uitkiezen?
- hoe maak je een plan op voor je aquarium (ik bedoel, schetsen jullie alles op voorhand of gewoon uit het hoofd)?
- op internet vind ik veel over aquascapen, zoveel dat ik eerlijk gezegd niet goed de bomen door het bos kan zien dus hebben jullie tips over goede sites en dergelijke?

alvast bedankt
fijne dag gewenst
philippe
 
Zorgen dat je dat de materialen in huis hebt wat je graag in je bak wil hebben en dan gewoon gaan beginnen.
Als je het niet goed vind probeer je het op andere manier net zo lang tot je tevreden bent.

Het hoeft ook niet in een uurtje klaar te zijn ☺️
 
Ik heb voor mijn hout eerst in de winkel een deel op de grond afgezet ter grootte van mijn bak en ben daar hout en stenen in gaat zetten. Op deze manier had ik een beetje een idee van hoeveel ik wilde gaan kopen.

Qua aquascape ideeën kan ik je de video's op YouTube van MD Fishtanks aanraden. Heb ik persoonlijk veel aan gehad. En zoals hierboven ook al gezegd, gewoon lekker beginnen. Kijken wat je mooi vind en net zo lang doorgaan totdat je tevreden bent. Geduld heb je nodig in deze mooi hobby. Kun je gelijk beginnen met oefenen 😉
 
het beste advies wat ik je kan geven is: je moet weten wat je wilt!
Wat is jouw voorstelling van een mooie aquascape? De meeste scape's hebben een concept gehad - en als jij geen concreet idee hebt van wat je wilt dan gaat het resulteren in veel verandering en aanpassingen van je scape, tesaam met veel irritatie en teleurstelling.
Als je eenmaal een idee hebt ga dan op zoek naar afbeeldingen van scapes die bij je idee passen.

- dus,je gaat bepalen wat je mooi vind en wilt gaan maken
- benodigde techniek aanschaffen
- hardscape aanschaffen en een plantplan maken
- een scapebox maken om te oefenen
- als de scape naar je zin is alles gaan opbouwen in je bak
- planten aanschaffen en opstarten
 
Je moet in elk geval doen en kopen wat jij mooi vindt en niet enkel wat je ziet aan voorbeelden. Je moet per slot van rekening zelf naar de bak kijken dus het moet helemaal je eigen smaak zijn en dan kun je denk ik veel kanten op.
 
Zoals in alles vermoed ik ook hier een volgorde: Welke dieren ga je houden en waar en hoe leven die dieren in hun natuurlijke omgeving. Welke planten passen daarbij en in welke ordening. Dit is wanneer je een precieze denkwijze hieromtrent zou willen volgen. Maar je zou ook kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld een Hollandsche bak en dus de Hollandse school, een plantenbak dus, zou willen volgen. Je kan de de 1 : 0,618 of de 1,618 regel, ook wel 1/3 - 2/3 regel, dan toepassen. Dit is een verhouding die wij vaak, onbewust, mooi vinden. Bij een foto bijvoorbeeld maar ook bij de inrichting van een bak kan dit een goede manier van inrichten zijn. Een opvallend punt, een ogen trekkend iets, zet je dan op een 1/3 in je bak. Die regel kan je trouwens ook nog "driedimensionaal" gebruiken. Bij planten kan je er ook nog aan denken dat ze in groepen gezet moeten worden. Dus niet een verdeling van dezelfde soort door een bak heen. Verder kan je verschillende bladsoorten naast elkaar zetten maar ook met bladkleuren kan je een mooie verdeling creëren. Het was een gedachten gang die ik altijd heb geprobeerd te volgen.

IMG_20201015_100852.jpg
 
Bij mijn lfs (Aquariumgek in Oosterhout) kan je in een bak experimenteren met de hardschape. Er zijn vele materialen beschikbaar om je eigen scape te ontwikkelen in de winkel.
 
De vraag is idd wat wil je? Natuurgetrouw of een soort landschap creëeren onder water.

Ambitie hebben is zeker heel mooi, maar ik zou het in het begin toch wat makkelijker houden en daarmee ervaring opdoen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat makkelijk geen mooie bak kan opleveren, maar je leert hiermee wel hoe alles een beetje werkt in een aquarium, het is wat vergevingsgezinder en daarmee kan je steeds weer wat meer uitbouwen of veranderen (nieuwe scapes, mogelijk een 2de bak al heb je budget/ruimte/ambitie tegen die tijd etc.)

Als inspiratie mogelijk ook voor jou, onderstaand een foto van een "Black water" scape die ik ruim 2 weken geleden gemaakt heb bij Aquariumworldonline. Hier komt bv een grote school Tetra's in te zwemmen, een groep Corry's en als eyecatcher een Apisto soort

20240830_141925.jpg


Suc6 in ieder geval en bij vragen altijd stellen, genoeg expertise hier op het forum.

Gr. Ed
 
Ik probeer mijn aquaria natuurgetrouw te maken, op internet zie ik scapes met een thema (bos, Japanse tuin, etc.). Ik denk dat je eerst daarin een keus moet maken: natuurgetrouw of een thema. Dan naar de winkel, of meerdere, om daar te kijken naar mooie stukken hout en steen en vragen of je het in de winkel in elkaar kan zetten. Sommige winkels hebben daar iets voor gemaakt.
Ik heb eens een op het oog mooi stukje hout gekocht, maar bij thuiskomst paste het totaal niet bij de aquariuminrichting die ik had. Zonde van het geld.
 
Het is een lange video maar het heet niet voor niks masterclass:


Dit geeft je de basis voor de opbouw van je hardscape, of je nou een gecompliceerde aquascape wil of een 5 steen iwagumi en ook voor biotopen of welke stijl dan ook is het dé meest behulpzame video die je ooit gaat vinden.


Ik weet dat je vooral om hardscape advies vroeg, maar ik zou ook goed letten op je plantenbestand. Dit maakt of breekt je hardscape! Kies niet per se voor planten die je los mooi vindt, maar planten die goed bij de hardscape passen.
Het wordt veeeeel simpeler als je de basis attributen van de planten kent:
-Lengte
-Kleur
-Textuur

Begin bij lengte. Heel simpel, wordt door je hardscape bepaald. Als de plant essentiële delen van de hardscape bedekt is het te lang, als je de plant niet kan zien door de hardscape is het te kort, daar komt het een beetje op neer.
Later kan je nog keuzes maken gebaseerd op diepte etc, maar eerst zou ik ervaring opbouwen.

Van alle planten met de juiste lengte, kies op kleur. Waar wil je lichte planten, waar donkere, waar rode planten. Als je de video hebt bekeken, wordt het ook daar behandeld. Dit werkt samen met de hardscape om bepaalde delen te accentueren.

Dan heb je op lengte en kleur gefilterd, van wat er overblijft kies je op textuur. Dit is wat abstracter.
Planten met fijn blad laten de hardscape om zich heen groter lijken, planten met grof blad juist andersom. Een goed balans van de 2 zorgt voor diepte in een aquascape.

Met de juiste planten kan elke hardscape echt tot leven komen, of je 150kg steen hebt gebruikt of 2 takjes.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan