Wat is er nieuw

Aquascaping beginnen in draaiend aquarium.

Simon21

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2024
Leeftijd
25
Ik ben in zomer 2024 een aquarium gestart van 40 liter, draait nu goed met 5 Chinese danio's, er komen binnenkort nog een paar extra vissen bij.
Maar ik ben niet echt tevreden met hoe het aquarium er uitziet, staan nu een paar losse plantjes in en er ligt een stukje hout. Ik wil graag een beetje gaan aquascapen, maar hoe doe ik dit in een draaiend aquarium (en met een beetje een beperkt budget)?

Heb je een foto van hoe het er nu bij staat?

Heb afgelopen maand hier ongeveer hetzelfde gedaan, alleen dan bij en 180L bak.
Voortgang hier te vinden: https://aquaforum.nl/threads/kunst-...eg-of-word-dit-een-doodlopende-straat.183993/

Ik heb de vissen zoveel mogelijk (niet allemaal vangbaar) in een ander aquarium gezet tijdens de verbouwing.
Verder veel voorbeelden kijken hier op het forum!
Plan maken en dan pas gaan verbouwen, anders blijf je bezig.
Verder veel tips hier gevonden: https://www.tspt.nl/index.html

Heb je een foto van hoe het er nu bij staat?

Heb afgelopen maand hier ongeveer hetzelfde gedaan, alleen dan bij en 180L bak.
Voortgang hier te vinden: https://aquaforum.nl/threads/kunst-...eg-of-word-dit-een-doodlopende-straat.183993/

Ik heb de vissen zoveel mogelijk (niet allemaal vangbaar) in een ander aquarium gezet tijdens de verbouwing.
Verder veel voorbeelden kijken hier op het forum!
Plan maken en dan pas gaan verbouwen, anders blijf je bezig.
Verder veel tips hier gevonden: https://www.tspt.nl/index.html
Ik zal een foto maken zodra ik thuis ben, ik zal ook de links bekijken.
Overplaatsen naar een andere bak gaat helaas niet aangezien dit mijn enige aquarium is.

Ik gok dat je met een 40L bakje niet zo lang bezig bent, dus een emmer tijdelijk gebruiken moet ook wel lukken.
Wel op temperatuur houden en wat stroming verzorgen als het wat langer in de emmer blijft

De visjes kun je prima enkele uren in een emmer of bak doen hoor. Bij een scape gebruikt men wel vaak een soil en die geeft veelal stikstof af en moet je veel verversen de eerste weken.
Je kan ook een cementbak nemen en ze daar een poosje indoen met een verwarming en filter en dan de bak opnieuw gaan doen.

Nou is een bakje van 40 liter niet echt ruim dus kijk wat uit met die extra visjes. Dat het niet te veel extra wordt...., tenslotte komen er ook nog plantjes bij. Wat het scapen betreft. Kies plantjes die passen bij je lichtsterkte. Gelijke plantjes niet verdelen over je bak maar zet ze als groepjes. Verschillende bladtype groepjes naast elkaar. Mogelijk kan je ook nog iets doen met kleur. Dat is wel afhankelijk van je lichtsterkte mogelijkheden. (Let op: Lichtsterkte is NIET gelijk aan lichtduur.

image.jpg

Dit is hou het er nu uitziet.

Dat is wel afhankelijk van je lichtsterkte mogelijkheden. (Let op: Lichtsterkte is NIET gelijk aan lichtduur.
Dat is niet al teveel zo te zien.

Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Dat als disclaimer alvast.
Zelf heb ik ook zo'n vierkant bakje (zie foto). Vorige maand ingericht. Ben er ook nog een beetje mee aan het klooien, en ook al eens deels heringericht, en ben ook nog niet tevreden. Maar wel dingen aan het leren. Dus bij deze:
Ik vind ik het bij zo'n vierkant (of bijna vierkant) bakje mooi als je de hoogte gebruikt. En dan in deze volgorde:
1) Hardscape. Een stuk hout en/of een mooie steen rechtop zetten, liefst minstens 20 centimeter hoog, als centraal punt in de bak, of juist iets naast het midden. Prettig voor het oog, en het geeft houvast voor de verdere inrichting. Ook letterlijk 'houvast' trouwens, want je zou er bijvoorbeeld Anubias aan vast kunnen plakken. En het mos wat je al hebt kun je er ook aan vast lijmen.
2) 1 of 2 planten erin die de hoogte in gaan. Rechts op je foto staat volgens mij een Limnophila-soort staan; die gaat dat zeker doen, en snel ook. Je zou bijvoorbeeld ook aan Vallisneria kunnen denken.

Dan heb je dus een paar duidelijke 'ankerpunten', waar je de rest omheen kunt bouwen.
Succes, en laat weten hoe het gaat; kan ik vast ook weer van leren!

20250206_112747.jpg

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Dat als disclaimer alvast.
Zelf heb ik ook zo'n vierkant bakje (zie foto). Vorige maand ingericht. Ben er ook nog een beetje mee aan het klooien, en ook al eens deels heringericht, en ben ook nog niet tevreden. Maar wel dingen aan het leren. Dus bij deze:
Ik vind ik het bij zo'n vierkant (of bijna vierkant) bakje mooi als je de hoogte gebruikt. En dan in deze volgorde:
1) Hardscape. Een stuk hout en/of een mooie steen rechtop zetten, liefst minstens 20 centimeter hoog, als centraal punt in de bak, of juist iets naast het midden. Prettig voor het oog, en het geeft houvast voor de verdere inrichting. Ook letterlijk 'houvast' trouwens, want je zou er bijvoorbeeld Anubias aan vast kunnen plakken. En het mos wat je al hebt kun je er ook aan vast lijmen.
2) 1 of 2 planten erin die de hoogte in gaan. Rechts op je foto staat volgens mij een Limnophila-soort staan; die gaat dat zeker doen, en snel ook. Je zou bijvoorbeeld ook aan Vallisneria kunnen denken.

Dan heb je dus een paar duidelijke 'ankerpunten', waar je de rest omheen kunt bouwen.
Succes, en laat weten hoe het gaat; kan ik vast ook weer van leren!

Bekijk bijlage 384598
Bedankt voor de tips, ik heb eergisteren een nieuw plantjes erbij gezet. Ik heb ook nog wat extra hout liggen, gaat op ook in straks, maar heb nu net nieuwe vissen. (Slechte timing weet ik) Dus het echte bouwen word nog een beetje uitgesteld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan