Aquascaping garnalenbak van Jeto


Jeto

Well-known member
Lid geworden
23 november 2009
Berichten
5,063
Leeftijd
29
Locatie
Arnhem
Hoi allemaal,

Na een zeer lange tijd weer eens een kijkje genomen. Het begon toch weer te kriebelen om een leuk fotoalbum te maken waarin ik jullie mee kan nemen in de ontwikkelingen van mijn aquaria. Op dit moment heb ik een juwel vision 260 als gezelschapsbak en een nieuwe scape bak: een superfish scaper 45. Daarover gaat dit fotoalbum. Ik kan de bak iedereen aanraden! Wat een prachtig ontwerp met goede verlichting vooral!! En wat doet de bak het goed. Ik ben deze bak 3,5 week geleden begonnen en wil jullie graag meenemen in het proces er naar toe. Sommige planten zijn ook zeker nog in de groei en andere planten heb ik al moeten snoeien en staan weer op de planning om deze week gesnoeid te worden. Het doel was om een gezellig scape bakje te creëren met alleen maar garnalen (en een paar algeneters). Ik ben altijd al gefascineerd geweest door aquascaping. Het ziet er zo prachtig uit! In de grote juwelbak is dit mij nooit echt gelukt, simpelweg: geen goede techniek. Met dit bakje wilde ik het eens écht gaan proberen. En tot zo ver ben ik zeer tevreden met het resultaat! Er zijn wat puntjes van kritiek in mijn opzicht. Maar vel vooral je eigen oordeel haha.

WELKOM BIJ MIJN FOTOALBUM!!

Zoals gezegd; 3,5 week geleden een superfish scaper 45 gekocht. Ik was meteen enthousiast! Een onwijs mooie afwerking en zeer sterke verlichting.
aquarium.jpg


Een beetje puzzelen met wat hout wat ik had liggen en uiteindelijk vond ik de onderstaande hardscape met het hout wel mooi
20211218_122812.jpg

Vervolgens heb ik de soil van Dennerle erin gestopt en afgwerkt met wat lavastenen (ook om te zorgen dat de soil op zijn plek bleef). Ik gebruik hierbij de Dennerle scapers soil. Werkt erg gemakkelijk en blijft heel goed zitten.

20211218_155149.jpg

De dag daarna ben ik aan de slag gegaan met het toevoegen van de eerste planten. Ik was er niet meteen verliefd op, maar het zag er wel al leuk uit met water.
20211221_091618.jpg

Daarna ben ik naar een lokale LFS gegaan en heb ik een aantal spulletjes gekocht waaronder een goede diffuser voor mijn CO2 systeem, een CO2 indicator en toch wat nieuwe planten. De planten die ik gekocht heb zijn in vitro planten en ik kan het iedereen aanraden!! Zeer goede kwaliteit, geen alg of slakken en de hoeveelheid in één bakje is te vergelijken met ongeveer 2 / 3 normale potjes. Helemaal niet verwacht.

20211221_154743.jpg20211221_164732.jpg20211221_163957.jpg

Zoals je ziet heb ik de javavaren aan de linkerkant vervangen door rotala rotundifolia. Dit ziet er meteen rustiger uit. Alles moet nu gaan groeien! ik miste nog wel wat mos. Dat heb ik later dus ook aangeschaft voor op het hout.
Bekijk bijlage 336876
 

Bijlagen

  • 20211222_135031.jpg
    20211222_135031.jpg
    397.1 KB · Weergaven: 90
Ik kreeg wat last van bruinalg en daarom heb ik wat Otocinclussen gekocht (5 stuks). Ongelooflijk hoe snel deze beestjes het alg hebben verwijderd!! De volgende dag was alles nagenoeg opgegeten.
20211228_161252.jpg
Het aquarium zag er op dat moment zo uit, alles is lekker gaan groeien en de Ludwigia super red mini (rechts) is al een keer gesnoeid)
20211230_123624.jpg


De Otocinclussen doen het erg goed. Ook heb ik een hoop extra garnalen erbij gehaald. Ik kon van iemand 50 garnalen overnemen voor een spotprijs!! Het bakje is meteen lekker gezellig gevuld met een goede opruimploeg.
20211231_164735.jpg


En uiteraard: groeit alles lekker vrolijk door. Ik ben vooral blij dat de rotala rotundifolia links de lucht in gaat en zijn mooie oranje kleuren laat zien.

20220101_164758.jpg


Op het moment van schrijven (6 januari) ziet het aquarium er zo uit en ik vind het heerlijk om naar te kijken! De planten doen het onwijs goed en de rotala rotundifolia (de oranje en en de groene) beginnen prachtige bladeren te tonen en de ludwigia is alweer toe aan een nieuwe snoeibeurt. Verder moet ik de montecarlo vooraan ook een keer gaan snoeien.
20220106_132531[1].jpg
 

Bijlagen

  • 20220106_164230[1].jpg
    20220106_164230[1].jpg
    223.4 KB · Weergaven: 76
  • 20211230_210006.jpg
    20211230_210006.jpg
    170.6 KB · Weergaven: 68
Erg fraai gedaan en hou de waterwaarden wel in de gaten als de bak niet echt 4 weken is ingedraaid.
 
Bedankt! De bak is gevuld met aquariumwater vanuit een andere bak die ik heb. Maar uiteraard wordt alles goed in de gaten gehouden 🔍
 
Ziet er mooi uit 👍. Is je dropchecker nu blauw? Kan het moeilijk zien 😅.

Gr. Ed
 
Bedankt! De bak is gevuld met aquariumwater vanuit een andere bak die ik heb. Maar uiteraard wordt alles goed in de gaten gehouden 🔍
In dat water zitten geen tot weinig nuttige bacterien dus blijf het wel goed in de gaten houden in het begin. Veel succes.
 
Dankjewel! Ik twijfel soms ook. Soms lijkt hij blauwer en soms groener, hij is in ieder geval heel donker. Moet ik het mengen met water? Dit is de eerste keer dat ik dit gebruik.
 
Ziet er prachtig uit! mag ik vragen wat voor CO2 systeem je gebruikt en hoeveel Lumen is de verlichting?.

Mvg, Kevin
 
Dankjewel! Ik twijfel soms ook. Soms lijkt hij blauwer en soms groener, hij is in ieder geval heel donker. Moet ik het mengen met water? Dit is de eerste keer dat ik dit gebruik.
Hangt van het merk af denk ik, die van mij in ieder geval wel. 1 ml water met 4 druppels vloeistof. Heb je de gebruikersaanwijzing opgevolgt?
 
Ziet er prachtig uit! mag ik vragen wat voor CO2 systeem je gebruikt en hoeveel Lumen is de verlichting?.

Mvg, Kevin
Ik gebruik een 2L koolstoffles van de Sligro. Scheelt enorm veel geld. Daarop aangesloten heb ik een magneetventiel en een bellenteller. Al heb ik daar wel nog een vraag over, maar zal daar ook een ander topic voor openen. Wanneer het magneetventiel sluit (zit op een timer) dan stroomt er alsnog CO2 door de bellenteller en in het aquarium. Ik snap dat het even duurt voordat de CO2 uit de slangen is maar dit is bijna de hele nacht nog. Ik heb al een nieuw magneetventiel gekocht, maar het probleem is er nog steeds. Ik dacht eerst namelijk dat het aan het oude magneetventiel lag (is een keer water in gekomen) maar dat was dus niet zo.
Ik heb niks kunnen vinden over het aantal Lumen maar het instructieboekje meldt het volgende: PAR 269 / Lux 16,100lx / Kelvin 7300 (K). Wellicht dat je er wat info uit kunt halen?
Hangt van het merk af denk ik, die van mij in ieder geval wel. 1 ml water met 4 druppels vloeistof. Heb je de gebruikersaanwijzing opgevolgt?

Staat helaas niks op (zie afbeelding). Het is van het eigenmerk van de LFS. Dropchecker ziet er wel groen uit overigens. Ik kijk vaak vanaf de zijkant zodat ik het beter kan zien. De kleur is inderdaad erg donker.
20220106_185536[1].jpg
20220106_185700[1].jpg
 
Hou het maar even in de gaten. Ik zie verder niks aan je aquarium wat tekorten aangeeft qua beplanting. Wat ik zo is is dit kant en klaar vloeistof.

Heb je trouwens een bellenteller?
 
Bedankt!

Hou het maar even in de gaten. Ik zie verder niks aan je aquarium wat tekorten aangeeft qua beplanting. Wat ik zo is is dit kant en klaar vloeistof.

Heb je trouwens een bellenteller?
Ik zal het in de gaten houden. Ik ben nog een beetje aan het 'spelen' met de juiste hoeveelheid CO2. Ik zit nu op rond de 25-30 bellen per minuut voor dit bakje. De planten doen het er goed op. Heb jij trouwens wellicht een idee over de vraag die ik stelde over de CO2 stroom? (ik stelde hem aan Kevin een paar berichten terug). Ik start zo ook nog even een topic.
 
Een magneetventiel hoort geen CO2 meer door te laten als hij gesloten is. Alleen het restant vanuit de leiding gaat er nog uit. Goed dat je even een topic opent. Als je kan maak dan even wat foto's van je systeem, dan kan er goed worden meegedacht.
 
Dit is de opstelling. Ik heb inmiddels ook een topic aangemaakt. Zal hem daar ook in plaatsen.

20220106_203511[1].jpg
 
Wat mij opvalt is dat jij aardig wat meters slang hebt hangen. Ik zie er verder 2 dingen tussen zitten, een bellenteller en.......? Misschien dat dit er ook nog wat mee te maken heeft. Verder maar even afwachten wat anderen ervan denken.
 
Ja klopt inderdaad, veel slang zit eraan. Heb dat ook als mogelijk probleem gesteld in het topic. Er zit een bellenteller en terugslagventiel op na het magneetventiel
 
Vandaag de ludwigia gesnoeit (rechts) en de stekjes mooi kunnen doneren. Voelt dan wel kaal haha. De rotala (links) begint steeds meer te groeien. Ben zo benieuwd hoe het eruit ziet wanneer deze volgroeit is.
20220106_214845.jpg



De garnalen zijn nog even lekker aan de poets voordat het licht uit gaat.
20220106_214850.jpg
 
Wat voer je die garnalen joh, zo rood dat ze ijn
 
Ziet er heel gaaf uit, ik volg!
 
Ik voer de garnalen JBL Novo Prawn. Er zitten verder ook geen vissen in deze bak (op een paar Otocinclussen na), wellicht dat dit ook verschil maakt?
 
Erg fraai Jeto en nu nog even je co2 probleem oplossen in het andere topic en je bent klaar.
 
Ik vind dit altijd zo'n mooi gezicht. Alle garnalen lekker gezellig bij elkaar als er is gevoerd.
Ik twijfel of ik er een paar nanovisjes in ga doen. Het idee was oorspronkelijk dat er alleen maar garnalen in zouden komen om dus te voorkomen dat de jonge garnalen zouden worden opgegeten. Hmm... even nog over na denken.
20220109_155455[1].jpg

Ook ben ik heel blij dat de rotala rotundifolia echte groeistappen heeft gemaakt deze week! De kleur begint steeds mooier te worden en ze groeien ook echt meer de lengte in. 3 weken geleden gekocht als hele kleine in vitro plantjes. Het geeft voldoening om te zien dat ze het goed doen.
20220109_155712[1].jpg
 
Even een update:
Ik begin wat meer last te krijgen van een bepaalde algensoort. Deze komt vooral op het mos voor en het niet levend materiaal. Ik heb vandaag veel mos oppervlakkig gesnoeid of weggehaald. Ik heb een topic geopend. Maar wellicht dat hier iemand ook weet om welke algensoort het gaat en wat ik het beste kan doen.

Dit zijn de algen waarom het gaat:
20220112_190122[1].jpg20220112_190127[1].jpg20220112_190626[1].jpg
 
Ondanks de alg doen de planten het onwijs goed. Er komen prachtige kleuren te voorschijn. De planten lijken erg gezond gelukkig.
Ik merk dat ik me een beetje begin te 'irriteren' aan het stuk hout voorin. Dat schermt een groot gedeelte van de mooie rotala af. Ik kijk het nog even aan. Er groeit wel mooi mos op. Hier zit helaas wel staghorn alg doorheen. Wellicht als dit weg is dat het mee gaat vallen. Ik denk dat als ik later mezelf nog steeds een beetje eraan irriteer ik het stuk eraf zaag als de waterstand laag is. Ik kan het er niet uithalen namelijk, dan gaat de hele hardscape inzakken zoals te zien is in een van de eerste berichten.
20220119_160908[1].jpg
20220119_160912[1].jpg
20220119_160916[1].jpg
20220119_160925[1].jpg



Verder ontdekte ik ook nog een donkere garnaal. En als ik me niet vergis moet ik daar niet echt blij mee zijn of wel? Volgens mij krijg ik dan doorzichtige garnalen als deze zich voortplant of niet? Ik ben nu juist zo blij met mijn knalrode garnalen. Hier een fotootje van de indringer (niet goed te zien, de telefoon kon hem niet goed op de foto krijgen). Ik kom er denk ik aan door het mos. Dit heb ik van iemand over genomen met donkere garnalen. Ondanks het uitspoelen dus toch eentje meegekomen.
20220119_161251[1].jpg
 
Ja die moet je eruit halen anders kruist het met elkaar en ga je in een jaar tijd naar kleurloze garnalen
 
Ja dat dacht ik al. Wanneer ik hem weer spot gaat hij er meteen uit.
 
Kun/durf je het niet aan om het hout wat naar beneden te draaien ?
 
Dank voor het compliment! Ben ook erg blij met hoe goed de planten het doen.

En wat betreft het hout: draaien wordt hem sowieso niet. Dan zou het alleen eruit halen zijn. Wordt ook tricky maar als ik me heel erg ga irriteren doe ik dat wel denk ik. Wellicht dat het minder gaat irriteren als de alg weg is en het mos het beter gaat doen.

Ik werd net wel heel erg verrast!! Een paar weken geleden deed ik wat corydoras sterbaii eieren in de bak omdat ze in de grote bak meteen werden opgegeten door andere vissen. Ik was dit helemaal vergeten. Zojuist zag ik dit hummeltje. Erg leuke verrassing!!
20220123_190318.jpg
 
Ondanks de alg doen de planten het onwijs goed. Er komen prachtige kleuren te voorschijn. De planten lijken erg gezond gelukkig.
Ik merk dat ik me een beetje begin te 'irriteren' aan het stuk hout voorin. Dat schermt een groot gedeelte van de mooie rotala af. Ik kijk het nog even aan. Er groeit wel mooi mos op. Hier zit helaas wel staghorn alg doorheen. Wellicht als dit weg is dat het mee gaat vallen. Ik denk dat als ik later mezelf nog steeds een beetje eraan irriteer ik het stuk eraf zaag als de waterstand laag is. Ik kan het er niet uithalen namelijk, dan gaat de hele hardscape inzakken zoals te zien is in een van de eerste berichten.
Bekijk bijlage 337978Bekijk bijlage 337979Bekijk bijlage 337980Bekijk bijlage 337981


Verder ontdekte ik ook nog een donkere garnaal. En als ik me niet vergis moet ik daar niet echt blij mee zijn of wel? Volgens mij krijg ik dan doorzichtige garnalen als deze zich voortplant of niet? Ik ben nu juist zo blij met mijn knalrode garnalen. Hier een fotootje van de indringer (niet goed te zien, de telefoon kon hem niet goed op de foto krijgen). Ik kom er denk ik aan door het mos. Dit heb ik van iemand over genomen met donkere garnalen. Ondanks het uitspoelen dus toch eentje meegekomen.
Bekijk bijlage 337982
Wauw, prachtig zeg!
Welke planten en wat voor ons heb je allemaal in je bak staan?
Ben benieuwd welke plant wat is 😀
 
Sorry voor de late reactie @Friese Fries
Ik heb de volgende planten in de bak:
- Ludwigia super red mini (rechtsachter)
- Rotala rotundifolia (links)
- Rotala rotumdifolia green (midden)
- Staurogyne repens
- Hemianthus callitrichoides
- Javamos


Even een kleine update!
Inmiddels kan ik gelukkig zeggen dat de staghorn afneemt. Sinds jullie goede advies ben ik begonnen met het wegplukken en actief toevoegen van EasyCarbo elke dag. Ook deed ik elke week een grote waterwissel en gecombineerd lijkt het goed effect te hebben (gelukkig!). Het is nog niet weg maar het lijkt zich niet meer te vermeerderen. Wat nog wel is, is het draadalg in het javamos. Ik denk dat het javamos teveel licht krijgt in verhouding met de groeisnelheid. Wellicht dat hier nog een goede tip voor is?

De bak doet het verder erg goed. De planten groeien goed en heb laatst weer moeten snoeien en een ander blij kunnen maken met de overgebleven stekjes. Ik zal deze week weer eens wat foto's plaatsen.
 
Ziet er mooi uit 👍. Is je dropchecker nu blauw? Kan het moeilijk zien 😅.

Gr. Ed
Een vraagje... is een dropchecker een must in een aquarium ?? ik ben nog steeds aan 't leren
 

Terug
Bovenaan