Aquasoil, verkeerde keuze?


B

Bartoow

Guest
Hoi alle!

Ik ben sinds een aantal weken een 30L nano cube gestart voor wat garnalen. Dit is voor mij het eerste aquarium sinds lange tijd!
Nu had ik bij de dierenwinkel een zak ADA Malaya soil gekocht, omdat deze flink was afgeprijsd en een mooie kleur had.
Tevens zag ik veel mensen op internet met zo'n aquasoil bodem.

Netjes ruim 8 weken laten indraaien en nu ook de garnaaltjes toegevoegd. Betreft een 15 stuks kleine blue velvet Neocaridina's.

Maar nu ben ik er eigenlijk (te laat) achter gekomen dat deze bodem waarschijnlijk helemaal niet geschikt is voor deze garnaaltjes.
Omdat de PH waarschijnlijk de laag wordt en omdat bij verversen met normaal kraanwater er flinke schommelingen in het water komen.

Wat denken jullie? Wat is hier wijsheid? Misschien toch de bodem vervangen voor een 'normale' bodem?
De garnaaltjes leven nog na een dag of 5, maar ik vind ze wel nog wat druk rond zwemmen.

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Hoi! Hoe laag is je ph? Want ik dacht dat ze tot ongeveer ph 6 kunnen. Dus als hij niet onder de 6 duikt en je niet al te rigoureus ververst, denk ik dat het mee zal vallen :) of je haalt caridina’s, die houden juist van die lage ph en bodem. Heb je ook een foto? Altijd leuk, garnalenbakkies
 
Ligt aan het type garnaal (of vis) welke pH die lekker op gaat. Je werkt hier een beetje achterstevoren denk ik. Normaliter kijk je óf eerst welke dieren je wil en welke spullen je nodig hebt; of je richt je bak in, kijkt welke waterwaarden/omstandigheden je hebt en welke dieren daar bij passen. Lukraak spullen en even lukraak dieren kopen is geen beste combo..
 
Daar heb je gelijk in! Dit is ook een fout van mij.

Ik was in de veronderstelling dat alle garnalen baat hebben bij een PH verlagende bodem, bleek dat dus voornamelijk te zijn voor caridina's ipv neocaridinas.
In de winkel helaas ook slecht geïnformeerd..

Maar goed ze zitten nu in de bak, dus ik twijfel even wat ik het beste kan doen.
 
Het eenvoudigste zou zijn om je garnalen terug te brengen (of bij een andere LFS te verkopen) en in te ruilen voor caridina's vwb je soil. Da's minder gedoe dan je hele soil vervangen. Voor beide opties moeten je garnalen uit je bak.
Wellicht wil iemand hier ze wel van je overnemen ook.
 
Bedankt voor het advies!
Denk dat ik dat ook moet gaan doen als makkelijkste oplossing. Dan kunnen de planten ook ongestoord blijven staan.
Maar zal het in de toekomst verder geen probleem zijn voor de caridina's met verversen met gewoon kraanwater?

Mocht het zo zijn dat het toch beter is om de aquasoil te vervangen door een normale (zand/grind) bodem met voedingsbolletjes, om zo ook voor de langere termijn beter uit te zijn. Dan wil ik dit best overwegen.
Dan moet ik maar even voor lief nemen dat de planten een klap gaan krijgen bij herplaatsen..
 
Geen probleem. Of caridina's beter af zijn met kraanwater ligt ook aan wat voor kraanwater je daar hebt en wat de rest van je waterwaarden zijn. Meten is weten, koffertje druppeltests van Wesdijk kost 30 euro ofzo :)
Ik gebruik zelf overigens ook een soil, probleemloos overigens. Het ligt eraan wat je doel is of je beter soil of grind kunt nemen.
 
Voor het vervangen van je bodem hoef je geen garnalen uit te vangen, dat is onzin.
Je hevelt gewoon per week een deel soil af en vervangt dat voor grind of zand en dan heb je in een maand tijd een nieuwe bodem
 
Dat lijkt mij toch vrij lastig om dat zo te doen. Aangezien er bij mij flink wat planten in geworteld zijn en er een paar stenen op liggen.
 
Geen probleem. Of caridina's beter af zijn met kraanwater ligt ook aan wat voor kraanwater je daar hebt en wat de rest van je waterwaarden zijn. Meten is weten, koffertje druppeltests van Wesdijk kost 30 euro ofzo :)
Ik gebruik zelf overigens ook een soil, probleemloos overigens. Het ligt eraan wat je doel is of je beter soil of grind kunt nemen.

Ja mijn doel was gewoon een mooi beplante garnalen bak te starten. Waarbij ik in de buurt deze Blue Velvet garnaaltjes ben gaan ophalen, helaas niet wetende dat deze niet goed geschikt waren voor deze bodem. Ze bewegen namelijk nog steeds vrij wild en actief door de bak, actiever dan ik gewend ben.. Het makkelijkste zou zijn om de garnaaltjes elders onder te brengen en te switchen naar cardina's idd
 
Ik zou even bij de kweker opvragen op welke waarde deze ze had, misschien valt het mee.
 
Je hoeft helemaal niks te vervangen. Meten is weten, meet is je waardes en kijk of het past in de waardes die je dieren willen. Lees je verder dus in wat je dieren willen.

Neo 6.5-7.5
 
Ok, ga ik doen! Bedankt alle voor de info :)

Beetje in paniek omdat de garnaaltjes er nu in zitten en ik op zijn vroegst pas morgen een test set kan aanschaffen.
 
Voor het vervangen van je bodem hoef je geen garnalen uit te vangen, dat is onzin.
Je hevelt gewoon per week een deel soil af en vervangt dat voor grind of zand en dan heb je in een maand tijd een nieuwe bodem

Met garnalen vaak wel lastig want die zorgen er vaak snel voor dat het gaat mengen en dan zul je dit moeten doen met een tussenschotje denk ik.
 
Ik zou het gewoon proberen. Na een jaar of 2 is de bodem toch uitgewerkt, sneller zelfs als je vaak water ververst. Maar misschien is het handig om je waterwaarden hier te vermelden? wat is daadwerkelijk je GH, KH en pH?
 
Er hebben zich wel al wat garnaaltjes verveld en ik heb nog geen dode aangetroffen zover ik kan zien. Dus dit lijkt wel een goed teken
 
Neocaridina s hebben in de regel wel een brede range hoor maar goed het hangt ook af van welke waarden je bodem laat zien. Zo te horen gaat het nu goed in elk geval.
 
van alle soorten aquasoil zuurt malaya het meest aan. Het is opzichzelf prima spul, maar heeft het nooit gehaald bij de populariteit van Amazonia. Volgens mij is ADA er inmiddels ook mee gestopt. en is alles wat nog te koop is oude voorraad.

garnalen en waterwaarden is een dingetje. het is wel beschouwd een hele hoop inteelt en dat geeft geen sterkere dieren. al te veel marchanderen met de waarden zou ik dus niet doen, Dat is ook de reden dat je ze het best bij een hobbykweker kunt halen die je precies kan vertellen op welke waarden ze gehouden en gekweekt zijn.
 
van alle soorten aquasoil zuurt malaya het meest aan. Het is opzichzelf prima spul, maar heeft het nooit gehaald bij de populariteit van Amazonia. Volgens mij is ADA er inmiddels ook mee gestopt. en is alles wat nog te koop is oude voorraad.

garnalen en waterwaarden is een dingetje. het is wel beschouwd een hele hoop inteelt en dat geeft geen sterkere dieren. al te veel marchanderen met de waarden zou ik dus niet doen, Dat is ook de reden dat je ze het best bij een hobbykweker kunt halen die je precies kan vertellen op welke waarden ze gehouden en gekweekt zijn.

Thanks voor de info! Ze werden gehouden op kraanwater en een normale bodem. Volgens de kweker zou de soil geen kwaad kunnen mits lang laten druppel acclimatiseren. Maar goed, nu blijkt Malaya dus wel een sterk PH verlagend effect te hebben..
 
Thanks voor de info! Ze werden gehouden op kraanwater en een normale bodem. Volgens de kweker zou de soil geen kwaad kunnen mits lang laten druppel acclimatiseren. Maar goed, nu blijkt Malaya dus wel een sterk PH verlagend effect te hebben..
Ze zitten hier op 6.6ph dat ga jij met je soil niet halen.
 
Helaas de testkoffer nog niet binnen gekregen... Dat wordt pas maandag testen
 
Ik heb zojuist met waterwaarden getest met de Colombo test koffer. De waarden zijn als volgt (alles twee keer gemeten en de laatste water verversing was ruim 1 week geleden):

PH: 7-7.5
KH: 5
GH: 10

Als ik het goed heb blijken deze waarden dus geschikt te zijn voor de Blue Velvet garnalen (neocaridina) ?
Zijn jullie het hiermee eens?

Wat ik mij dan wel afvraag is, waardoor mijn PH niet lager wordt ondanks dat de ADA Malaya bodem dit wel vrij sterk zou moeten doen.
Komt dit omdat de totale hardheid (GH) van het water vrij hoog is en daardoor de PH niet veel lager kan krijgen dan mijn kraanwater?

Ik hoor het graag van de experts!
 
Hier is mijn ervaring dat neocaredinagarnalen (dus ook die van jouw) het niet goed doen op ditsoort bodems ondanks dat de waterwaardes wel goed waren. Mijn advies zou zijn de bodem te vervangen voor grind
 
Hier is mijn ervaring dat neocaredinagarnalen (dus ook die van jouw) het niet goed doen op ditsoort bodems ondanks dat de waterwaardes wel goed waren. Mijn advies zou zijn de bodem te vervangen voor grind

Bedankt voor je reactie! Ja dat zou ik ook het liefst willen doen, maar ik zal nog even moeten kijken of ik dit voor nu de moeite vind om te doen.
Ook heb ik allerlei Crypto planten die het nu eindelijk goed doen, ik ben bang als ik die ga herplanten in een nieuwe bodem dat ze weer flink gaan melten.

Wellicht een heel nieuw bakje aanschaffen en die enkel opzetten voor neo's.
 

Terug
Bovenaan