Aquasoil


K

KevStyle

Guest
Ik heb een paar vraagjes over aquasoil.

Als je aquasoil gaat gebruiken moet er dan nog grind over de aquasoil? (net als bij de voedingsbodem)

En ik las ook iets over powersand dat dat nog onder de aquasoil zou moeten?

Hoe zit het met het schoonmaken van de bodem op den duur kan het gewoon met een bodemzuiger?
 
Bij soil gebruik je nooit grind als afdeklaag!
Powersand is wel aan te bevelen, zeker met langzaam groeiende planten.
Soil mag je nooit schoon te maken met een bodemzuiger. Door de aanwezigheid van bacteriën en stikstofverbindingen vind het nitrificatieproces plaats al dicht bij de wortels. Zo word de NO3 direct door de wortels opgenomen.
 
Bij soil gebruik je nooit grind als afdeklaag!
Powersand is wel aan te bevelen, zeker met langzaam groeiende planten.
Soil mag je nooit schoon te maken met een bodemzuiger. Door de aanwezigheid van bacteriën en stikstofverbindingen vind het nitrificatieproces plaats al dicht bij de wortels. Zo word de NO3 direct door de wortels opgenomen.

bedankt voor deze info..

kunnen wel gewoon bijv. garnalen of corydoras samen met aquasoil?
 
Garnalen gaat prima. Corydoras is af te raden; die hebben een voorkeur voor zand omdat ze dat door hun kieuwen heen filteren.
Soil zit zodanig veel voeding in dat dit schade gaat opleveren aan het visje (iemand met meer verstand van vissen mag hier een aanvulling op geven...)
En daarbij is soil ook te grof.
 
even nog een snel vraagje.. kan aquasoil over een laagje filter zand heen? ik wil namelijk wat stenen eerst goed op zijn plek zetten door middel om ze wat stabiel te zetten in filterzand..kan daarna aquasoil over het filterzand heen of is dat af te raden?
 
Ik heb zelf een bodem van aquasoil in combinatie met Corydoras, en deze lijken het prima naar hun zin te hebben en verwacht binnenkort zelfs de eerste nakweek. Doordat de korrels van aquasoil zacht zijn beschadigen zij niet hun baarddraden en ook het probleem met voedingsstoffen uit de bodem lijkt hier geen probleem voor ze te zijn. Gezien hun natuurlijke habitat zal zand wellicht meer overeenkomen met hun wensen, maar mogelijk is het zeker en heb niet het idee dat ze er direct schade van ondervinden.
 

Terug
Bovenaan