Aquatable Aqualantis

  • Onderwerp starter Michael Eckhardt
  • Startdatum

M

Michael Eckhardt

Guest
Hallo,

Ik heb recent de aquatable van merk Aqualantis gekocht.
Nu heb ik deze reeds 3 maanden in gebruik, maar deze wordt binnen enkele dagen steeds overwoekerd door groenalg.
Ik heb al verschillende zaken geprobeerd maar toch blijft deze steeds groen worden.
Het water zelf blijft mooi helder en proper. Het is echt het glas (aan de zijkant) waar deze op slaat.
Foto's ter verduidelijking, is 2 dagen nadat ik deze volledig had proper gemaakt.

Vissenbestand:
- 2 L vissen (juiste type weet ik niet)
- 2 blauwe spat gourami
- 3 gouden gourami
- 4 paradijs vissen
- 4 black molly's

300L aquarium met 2 filters (900L/uur)

Alvast bedankt voor iemand zijn hulp/advies

IMG_20180502_164918.jpg


IMG_20180502_164923.jpg


IMG_20180502_164930.jpg
 
Ik zou ten eerste altijd de planten uit de potjes halen. De bodem oogt niet natuurlijk en dat zullen de vissen niet erg waarderen. Ook mogen er best veel meer planten in je bak staan en bij Gourami s ook lekker wat drijvers toevoegen.
Ik zie volgens mij veel groene alg. Hoelang heb je het licht aan en om wat voor bak en welke verlichting gaat het? Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding?
 
Ik zou ten eerste altijd de planten uit de potjes halen. De bodem oogt niet natuurlijk en dat zullen de vissen niet erg waarderen. Ook mogen er best veel meer planten in je bak staan en bij Gourami s ook lekker wat drijvers toevoegen.
Ik zie volgens mij veel groene alg. Hoelang heb je het licht aan en om wat voor bak en welke verlichting gaat het? Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding?

Normaal staan er meer planten in, natuurlijke decoratie en stenen. Deze had ik nu verwijdert omdat ik dacht dat daar het probleem in zou zitten. Het licht staat ongeveer een 8 tot 10uur per dag op. (Aquatlantis Easy Led 2x44W.)
 
Aan één zijde is er een raam op ongeveer 2 meter (maar hiervan is grotendeels de rolluik dicht)

Op welke zijde licht dat raam? Ook als er geen zonlicht in de bak valt kan het zoveel extra licht geven dat je een algenprobleem krijgt. Dat heb ik zelf ervaren toen ik de vorige bak zo'n 3 meter van een raam op het zuiden had staan, geen ramen direct naast de bak en geen zonlicht in de bak. Over de hele lengte van de voorruit had ik last van groene alg op het raam.

Dezelfde bak is naar de noordkant van de huiskamer verhuist en het algenprobleem (ook groen op de ruit) was totaal voorbij.

Ik vermoed dat het extra licht in de vorm van daglicht de behoefte aan voeding (inclusief CO2 verhoogt) waardoor algen een kans krijgen ten opzichte van de planten.

Houd er ook rekening mee dat tijdens de de herfst, winter en het voorjaar de zon veel lager aan de hemel staat en de zon tot verder in de kamer reikt.
 
Op welke zijde licht dat raam? Ook als er geen zonlicht in de bak valt kan het zoveel extra licht geven dat je een algenprobleem krijgt. Dat heb ik zelf ervaren toen ik de vorige bak zo'n 3 meter van een raam op het zuiden had staan, geen ramen direct naast de bak en geen zonlicht in de bak. Over de hele lengte van de voorruit had ik last van groene alg op het raam.

Dezelfde bak is naar de noordkant van de huiskamer verhuist en het algenprobleem (ook groen op de ruit) was totaal voorbij.

Ik vermoed dat het extra licht in de vorm van daglicht de behoefte aan voeding (inclusief CO2 verhoogt) waardoor algen een kans krijgen ten opzichte van de planten.

Houd er ook rekening mee dat tijdens de de herfst, winter en het voorjaar de zon veel lager aan de hemel staat en de zon tot verder in de kamer reikt.
Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.:thumbs:
 
Dat had ik even gemist en dan valt de verlichting wel mee en denk dan dat het buitenlicht een rol speelt of de voeding in de bak. Kun je eens alle waterwaarden posten? Ik dacht ook bruinalg op het grind te zien namelijk.
 

Terug
Bovenaan