Wat is er nieuw

Aquatank als alternatief voor de Aquatlantis Shallow

Nanno

Member
Lid geworden
23 juli 2026
Leeftijd
69
Ik schreef in een ander topic over drijfplanten onder afdekplaten over de mooie Aquatlantis Shallow 80. Prachtige bak ja, maar ik vrees een beetje de verdamping en springende vissen, vandaar de vraag of afdekplaten in combintaie met drijfplanten mogelijk waren. Ik heb nu mogelijk een alternatief gevonden: de Sera Aquatank 96 L (82x40x30). 5 Centimeter minder diep, 2 cm langer, maar met als grote voordeel dat er een lichtkap bij verkrijgbaar is:

https://www.aquariumplantenshop.nl/collections/sera-aquarium-techniek/products/sera-aquatank-96-l

https://www.aquariumplantenshop.nl/...-aquatanks-verlichting?variant=47102424514909

https://www.aquariumplantenshop.nl/collections/sera-aquarium-techniek/products/sera-aquatank-meubel

Complete prijs iets meer dan 400 euro. Ik zoek nog naar een mogelijk om het licht te dimmen.

Is dit een goed alternatief denken jullie. Kunnen drijfplanten zoals Limnobium onder deze kap wel overleven?

Het scheelt voor de drijfplanten wel als de kap wat hoger is dan het wateroppervlak dus wie weet helpt dit al wel iets. Je zal alleen nog steeds condensvorming hebben.
Qua breedte van de bak vind ik die 5cm echt verschil maken. 45cm is toch net iets makkelijker en mooier te scapen.
De 30cm hoogte is echt een mooie hoogte, zeker voor de visjes die je in gedachte hebt kan je prima het water tot 4 a 5cm onder de rand houden zodat ze er minder makkelijk uit springen. Als ze dat al doen, want tot nu toe zijn het hier hele brave visjes en blijven ze keurig in het water! Als je waterwaardes op orde zijn en er geen dingen zijn waar ze flink van kunnen schrikken zal dat springen echt wel meevallen. Ik heb nu ook voor de zekerheid het water wat lager staan als uiteindelijk de bedoeling is zodat ze rustig aan ons huis en leven kunnen wennen. En mijn bak is maar 24cm hoog.

Als je van plan bent er kamerplanten in te houden die boven het wateroppervlak groeien dan voelen ze zich daar alleen maar prettig bij en hebben ze dus minder de neiging te springen. Drijfplantjes helpen daar ook heel erg aan mee😉 Voor dat springen hoef je denk ik echt niet bang te zijn, zeker niet gezien je viskeuze.

Tegen de verdamping kan je natuurlijk ook kiezen voor een aquarium op kamertemperatuur. Daar kan je echt heel wat leuke vissen in houden. Waar ik overigens dan weer geen ervaring mee heb qua springers. Dat zal je dan even uit moeten zoeken.
Ik geloof dat Chinese danios, medaka en apistogramma borellii op kamertemperatuur kunnen.

Ach, ik beschouw al dat gepuzzel maar als voorpret. Ook het nadenken over aquaria en de inrichting ervan is hartstikke leuk. Natuurlijk kan een aquarium op kamertemperatuur, maar ik heb nu juist gekozen voor een bak met nannostomus marginatus. Ja, 5 cm minder diepte maakt zeker wat uit. Zwemruimte in de Shallow is 3600 cm2. Met aftrek van de filter in de Aquatank ongeveer 3200 cm2. De Sera Aquatank is in elk geval een stuk goedkoper, ruim 250 euro. En dan wil ik bij de Shallow 80 de filter ook nog eens vervangen omdat die veel te krachtig is voor nannostomus, mogelijk voor de Oase Filto Smart Thermo 100, waardoor er nog eens 135 euro bijkomt. Dat is dus bij met dekplaten erbij 400 euro meer. Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt. Wie weet kom ik ineens nog een leuk alternatief tegen.

Ach, ik beschouw al dat gepuzzel maar als voorpret. Ook het nadenken over aquaria en de inrichting ervan is hartstikke leuk. Natuurlijk kan een aquarium op kamertemperatuur, maar ik heb nu juist gekozen voor een bak met nannostomus marginatus. Ja, 5 cm minder diepte maakt zeker wat uit. Zwemruimte in de Shallow is 3600 cm2. Met aftrek van de filter in de Aquatank ongeveer 3200 cm2. De Sera Aquatank is in elk geval een stuk goedkoper, ruim 250 euro. En dan wil ik bij de Shallow 80 de filter ook nog eens vervangen omdat die veel te krachtig is voor nannostomus, mogelijk voor de Oase Filto Smart Thermo 100, waardoor er nog eens 135 euro bijkomt. Dat is dus bij met dekplaten erbij 400 euro meer. Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt. Wie weet kom ik ineens nog een leuk alternatief tegen.
Kan ik je enthousiast maken voor een aquarium van het merk ILA?🤣 Daar heb ik hem van.
Leuk he die voorpret, ik heb er heel lang over gedaan. Nu ook weken bezig geweest met een automatisch top up systeem zoeken. Ik ben er nog steeds niet over uit of ik er submerse planten in ga zetten of niet. Nu ook weer een nieuw lampje besteld.
Het blijft leuk dat uitzoeken. Sla vooral marktplaats ook niet over!

ILA maakt zeker schitterende bakken. Ik weet dat ze een fraaie 90x45x30 hebben. Zo'n beetje de ideale maat. Punt is wel dat ik er dan nog een lichtkap bij moet laten maken, als ik een gesloten bak wil (dat heeft wel mijn voorkeur). Met een meubel, filter en verwarming er nog bij, zal de prijs flink oplopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan