aquatlantis 150cm 300liter


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo,

ik sta op het punt om van een collega een aquarium over te nemen.
de aquatlantis 150cm 300liter met led en binnenfilter

hij komt inclusief het vissenbestand. graag had ik de inrichting wat anders gezien, qua bodem mss donkerder kleur? komen de kleuren van de vissen mss beter uit? hier en daar een valisneria en anubias of javavaren... proberen van iets natuurlijker te werken
qua filter zou ik persoonlijk denken dat het niet genoeg is, maar hij ververst 1/3water per 2weken en ook 1 helft van de filter spoelen afwisselend om de 2weken.

qua visbestand heb ik nog geen kaas gegeten van cichliden.
ze zijn allemaal ter zelfder tijd gekocht bij een cichliden kweker

mijn eerste idee is wow, die zijn groot, volgroeid en mss met teveel voor die bak.... er zitten er nog weggestoken ook.
wat zijn jullie tips en tricks en idee hierover.

Groeten
160508617_435642157695349_5223155190105839502_n (1).jpg
157758128_10224766555021664_2136646987458613701_o.jpg
 
Mooie bak! :cool:

Afrikaanse cichliden zijn wel een andere tak van sport dan bijvoorbeeld een Zuid-Amerikabiotoop, of gezelschapsbakken. Het is goed om bij jezelf na te gaan of dit je ding gaat zijn. :)

Je hebt al wel wat huiswerk gedaan denk ik, want veel planten worden gesloopt in een bak Afrikanen, maar de soorten die jij noemt kunnen wel tegen een stootje. Ik zou de bak dan gewoon aankleden zoals jij het mooi vindt. Eventueel inclusief die donkere bodem, al maakt dat de verhuizing wat complexer.

Afrikaanse cichliden zijn veelal territoriaal en agressief. In de beperkte ruimte van een aquarium wordt vaak met dat probleem omgegaan door juist extra veel vissen ssmen te houden. In theorie verdeelt dat de agressie beter. En dan pakt het niet per se goed uit om een bestaande groep (vaak gelijktijdig of in grote delen toegevoegd) uit te dunnen.

Als ik heel eerlijk ben: mijn stijl zou het niet zijn. Je ziet in de praktijk meestal nog steeds veel onrust in zo'n bak. Cichlidenhouders kijken daar niet zo van op, maar ik geloof zelf niet dat een constante confrontatie met "concurrenten" of "belagers" die vissen goed doet. En ik zou er zélf nog onrustig van worden, dat gejaag steeds...

Maar goed. Ook ik heb verder weinig kaas gegeten van deze vissen. Er lopen hier vast nog kenners rond die je meer tips kunnen geven. (y) Ik wens je wijsheid toe, en een harmonische bak. ;)
 

Terug
Bovenaan