aquatlantis Binnenfilter Systeem BioBox Nr. 2


R

Rbroek

Guest
Goedenavond

ik heb nu vanaf april een Aqualantis fusion pro 100 met de bij horende binnen filter bio box 2

hij draai erg goed nu en daar kwam mijn vraag om welke tijd vervangen Julie de onderdelen in de filter ?

het betreft :

wattenpatroon
Actieve kool
Coarse Foam
Gebakken kleikorrels

in het boekje staat al vrij snel en op internet staat veel wisselende verhalen

het betreft dus 196 liter en het vis bestand is 25 neon tetra en 2 dwerg dwergcichliden

water wissel is elke week 20% / 25%
 
De onderdelen vervang je nooit want dat gaat een leven lang mee, wel zou ik het wattenfilter regelmatig uitspoelen en je actieve kool vervangen voor ander filtermateriaal (actieve kool filtert ook goede stoffen uit het water maar raakt verzadigd en zal daarna niks meer filteren, actieve kool word alleen gebruikt als je gif in je bak heb of je bak met medicatie gekuurd hebt)
 
duidelijk bedankt voor je tip

wat een verschil dan he in het boekje van de bak zou het toch al gouw veel geld kosten als je elke maand en andere weer elke 3 maanden moet vervangen


super ik ga de kool der uit halen en enkel toevoegen bij een einde van een kuur of andere gof problemen.. u zegt vervangen voor een andere filtermateriaal wat raad u aan / goede ervaring mee?
 
Zelf ben ik fan van siporax of lavasteentjes, die bevallen ons uitstekend
 
beide voor goede bacterie lees ik ik ga der eens voor kijken :)

beide op de plek waar ooit de kool zat of maakt die volgorde niet echt veel uit ? en gaan beide ook levenslang mee of deze wel om te zo veel tijd vervangen ?
 
Zou wel de sponzen en filterwatten boven de biologische media houden, zodat deze het vuil tegenhouden en je biomedia niet zo/minder smerig wordt.

Gebruik zelf deze filters door een pluk watten ipv elke keer nieuwe bakjes met watten aan te schaffen, scheelt aanzienlijk in de kosten
 
ik ben vandaag gelijk op pad geweest en de siporax in huis gehaald en gelijk in de filter geplaats

de volgorde is nu :

watten
Coarse Foam
Gebakken kleikorrels
siporax
 
knijpen jullie de Coarse Foam ook wel eens uit om de zo veel tijd ?
 
Zeker, beste doe je dat in aquariumwater
 
Ja want kraanwater is giftig
ik doe nu ook weer paar weken schoon maken met kraan water aan de hand van je advies
maar heb in het verleden wel problemen mee gehad ik denk als de spons echt niet onderhouden is maande lang het gewoon geen goed idee is
 
Ja want kraanwater is giftig
Sponzen enz doe ik met kraanwater en siporax doe ik met water wat in het filter is ff mandjes paar x heen en weer beunen.

Aqua water of kraanwater zie geen verschil.
 
ik doe nu ook weer paar weken schoon maken met kraan water aan de hand van je advies
maar heb in het verleden wel problemen mee gehad ik denk als de spons echt niet onderhouden is maande lang het gewoon geen goed idee is
Was het echt door kraanwater of lag het heel miss aan iets anders?

Ik doe de sponzen en voorfilter al sinds mijn start van de hobby met kraanwater. Geen problemen ondervonden.


Kan natuurlijk zijn dat ik 2 filters heb waarvan ik er maar 1 per x doe. Ofso?

Belgie enz lijkt het mij geen goed idee met kraanwater te doen, aangezien daar chloor in zit dacht ik.
 

Sponzen enz doe ik met kraanwater en siporax doe ik met water wat in het filter is ff mandjes paar x heen en weer beunen.

Aqua water of kraanwater zie geen verschil.
Iig in Nederland is geen verschil nee
Of je moet zulke extreme parameters in je aquarium naleven dat het niet anders kan
 
Was het echt door kraanwater of lag het heel miss aan iets anders?

Ik doe de sponzen en voorfilter al sinds mijn start van de hobby met kraanwater. Geen problemen ondervonden.


Kan natuurlijk zijn dat ik 2 filters heb waarvan ik er maar 1 per x doe. Ofso?

Belgie enz lijkt het mij geen goed idee met kraanwater te doen, aangezien daar chloor in zit dacht ik.
mijn ervaring is dus van vroeger als ik dan een spons filter ging schoon maken die al maande niet schoon was gemaakt dat als ik dat onder kraan deed wassen en de spons terug deed in de bak de garnalen gelijk dood valen
maar nu mijn filters goed onderhouden zijn er dus geen problemen komt ook niet veel vuil uit en dan heeft de bio film ook meer kans om goed te groeien
 

Terug
Bovenaan