Wat is er nieuw

Aquatlantis easy led 2.0 Lumen interpetatie.

J.glintmeijer

Member
Lid geworden
29 oktober 2019
Leeftijd
30
Goedenavond mede aquarianen!

Sinds 2 weken in het bezit van een nieuwe Aquatlantis Volga 450 (2 stuks easy led 2.0)na 6 jaar met een Juwel Rio 240 (enkele Helialux lichtbalk).

voor de opstart met verlichting wil ik me in eerste instantie vasthouden aan de aantal lumen per liter stelling.

Nu was die met een enkele Helialux niet zo moeilijk en vrij helder.
Nu heb ik 2 stuks Easy Led 2.0 waarmee ik het toch lastig vind hoe ik bovengenoemde stelregel moet interpeteren?

Blijft het aantal lumen per liter gelijk aangezien de ene lamp dezelfde diepte bereikt als de 2e of moet ik dit met 2 lampen verdubbelen?

De lamp geeft zo ongeveer 5000 tot 5500 lumen per stuk.

Blijft het totaal licht dan bovenstaande of moet ik dit interpeteren als totaal 10000/11000 lumen?

Dit zal namelijk een groot verschil maken, met de 5000/5500 lumen zou ik ongeveer goed zitten in de stelregel maar als ik hem dubbel moet tellen is de bak zwaar overbelicht.

EDIT: er is een Luminus led controller op aangesloten welke dimbaar is. Dus indien het dubbel telt kan ik het licht halveren.

Graag ontvang ik ieders kennis hiervan!

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Je voegt met 2 lichtbalken inderdaad 10.000-11.000 lumen toe.
De benodigde hoeveelheid lumen hangt af van het plantenbestand.
Kies je voor weinig eisende planten, dan volstaat 20-25 lumen/liter.
Wil je planten gaan houden die hogere eisen stellen aan o.a. verlichting, dan moet je denken aan 25-30 lumen per liter.
Veel eisende planten (meestal rood bladige planten) verlangen 30-50 lumen per liter.

Als je het aantal lumen per liter opvoert, dan vragen je planten ook meer meststoffen ( CO2, macro en micro elementen).
Met meer dan 25 lumen ontkom je er niet aan om CO2 toe te gaan voegen.

Kies een plantenbestand uit met dezelfde lichtbehoefte, en pas daar je verlichting, bemesting en CO2 op aan.

De Volga 450 heeft toch geen 5000lm tot 5500lm ?

https://www.aquatlantis.com/en/products/aquariums/excellence-lines/volga-450-097

Jij heb dan max (2 x 7547lm) / 450L = ~30 lm/L

1000018304.jpg

Off topic

Er zit een klein verschil tussen het aantal lumen tussen de oude Easyled-2 en de nieuwe WRGB

De kleurinstellingen voor de WRGB zal voor velen mooi zijn maar er is veel minder keuze in lengtes.
Voor beiden geldt wel dat de lampen uit complete set (aquarium en meubel) een andere fysieke uitvoering hebben dan de los verkrijgbare lampen welke universele montage mogelijkheden meekrijgen.

Als voorbeeld een ~115cm lengte
1000018306.jpg

1000018305.jpg

De nieuwe heeft dus minder lumen begrijp ik. Ik heb toevallig net de nieuwe Spledid binnen met de nieuwe RGBW.
Ik ben een leek maar volgens mij maakt het met bv de oude ook uit hoeveel je van de kleuren instelt en met meer gelig ligt heb je minder lumen denk ik. Ik vermoed dat ze bij de hoeveelheid lumen uitgaan van de situatie dat je alle kleuren vol open hebt .
Ga je bv wit dimmen en meer rood geven dan heb je zover ik weet al minder lumen. Maar ik kan de plank misslaan hoor.

Je kan het ook anders lezen ......dat beide lampen bij elkaar 7547 lm geven???
Nee, kijk naar de specs van een enkele losse lamp, dus als in een set 2 lampen zitten dan is het gewoon 2 x 7547

Ik ben een leek maar volgens mij maakt het met bv de oude ook uit hoeveel je van de kleuren instelt en met meer gelig ligt heb je minder lumen denk ik. Ik vermoed dat ze bij de hoeveelheid lumen uitgaan van de situatie dat je alle kleuren vol open hebt .
Ga je bv wit dimmen en meer rood geven dan heb je zover ik weet al minder lumen. Maar ik kan de plank misslaan hoor.
Dat klopt inderdaad voor zowel de oude EasyLED als nieuwe WRGB

omdat het zaterdag is, meten is weten……

Zelf heb ik 2 x EasyLED van 44 watt / 5507lm / 895mm (Aquatlantis Sublime 100 met 246L)

Het vermogen volgens de specificaties van één lamp (44W)
  • CH1 verbruikt ~15 watt (met naast het wit ook het rood/blauw component)
  • CH2 verbruikt ~28 watt (met naast het wit ook het geel component)
  • CH1 + CH2 verbruiken ~43 watt welke aardig overeenkomt met de specificaties, mogelijk meet/afrondings-fouten

Het meeste vermogen wordt geleverd door CH2, waarschijnlijk ook het aantal lumen
Het dimmen van CH1 zal zeer waarschijnlijk een minder hoge impact hebben op het aantal lumen dan CH2.
Note: om het niet moeilijker te maken stel ik dat het aantal lumen evenredig is het het vermogen.

Stel dat ik zou hebben gekozen om CH1 niet aan te zetten, dan schat ik dat je met 100% CH2 nog zo’n (28/43)*5507lm=3586lm over houdt
  • Met 2 lampen (enkel CH2) dus 7172lm/246L= 29lm/L
Anders:
  • Met 2 lampen (enkel CH1 op 100%) dus 3842lm/246L= 16lm/L
  • Met 2 lampen (CH1/CH2 op 100%) dus 11014lm/246L= 45lm/L

In werkelijkheid heb ik beide Chanels op max 50% staan wat dus ruim 22lm/L geeft.

Laatst bewerkt:
Duidelijk verschil tussen de witte en de gekleurde leds dus. Maar is de verhouding zoals nu, zeg maar 1:3, ook qua lumen 1:3.

Duidelijk verschil tussen de witte en de gekleurde leds dus. Maar is de verhouding zoals nu, zeg maar 1:3, ook qua lumen 1:3.
Ehm….ik zou het ietsjes anders beredeneren.
  • CH1 levert ongeveer 1/3 van het totaal aantal lumen
  • CH2 levert ongeveer 2/3 van het totaal aantal lumen
  • Dus CH2 levert dubbel zoveel lumen als CH1

Ben wel erg nieuwsgierig hoe dit zich verhoudt bij de WRGB en kleureninstellingen m.b.t. wattage/lumen, m.a.w. als je blauw/groen weglaat wat blijft er dan over.

Laatst bewerkt:
Ehm….ik zou het ietsjes anders beredeneren.
  • CH1 levert ongeveer 1/3 van het totaal aantal lumen
  • CH2 levert ongeveer 2/3 van het totaal aantal lumen
  • Dus CH2 levert dubbel zoveel lumen als CH1

Ben wel erg nieuwsgierig hoe dit zich verhoudt bij de WRGB en kleureninstellingen m.b.t. wattage/lumen, m.a.w. als je blauw/groen weglaat wat blijft er dan over.
Ja ok en met 1 op 3 bedoelde ik ook ongeveer 1/3 😉

Lumen is een maat die uitgaat van de gevoeligheid van het menselijk oog. De ooggevoeligheid piekt in het groen. Wit licht is een mengsel van alle kleuren. Groen is daar goed vertegenwoordigd, waardoor de maat lumen zin maakt. Als je in de aquarium wereld Lumens telt wil je waarschijnlijk iets met planten. Daar is groen juist minder belangrijk. Het gaat vooral om rood en blauw. Als je dus niet uitgaat van een witte LED (alle kleuren aanwezig) heeft lumen weinig zin als maat. Rood en blauw zullen een lage lumen score geven, terwijl ze juist wel een bijdrage geven aan plantengroei. Voor plantengroei zou ik dus juist het aantal lumen van in elk geval rood dubbel meetellen.

Lumen is een maat die uitgaat van de gevoeligheid van het menselijk oog. De ooggevoeligheid piekt in het groen. Wit licht is een mengsel van alle kleuren. Groen is daar goed vertegenwoordigd, waardoor de maat lumen zin maakt. Als je in de aquarium wereld Lumens telt wil je waarschijnlijk iets met planten. Daar is groen juist minder belangrijk. Het gaat vooral om rood en blauw. Als je dus niet uitgaat van een witte LED (alle kleuren aanwezig) heeft lumen weinig zin als maat. Rood en blauw zullen een lage lumen score geven, terwijl ze juist wel een bijdrage geven aan plantengroei. Voor plantengroei zou ik dus juist het aantal lumen van in elk geval rood dubbel meetellen.
Ongetwijfeld waarheden.

Maar ik denk dat velen (inclusief mijzelf) kiezen voor kleurinstellingen die we mooi vinden uitkomen in onze bak, met helderheden (wattage/lumen) voldoende voor de plantenkeuzes

Daarom zie je tegenwoordig een toename aan WRGB varianten.

Is het daarom zinvol om naast de lumens ook te kijken naar de Kelvin waarde van aquaiumverlichting? Een ledverlichting met een lagere Kelvinwaarde heeft toch een hoger aandeel rood in het "wit licht"?

Er is niets mis met rgbw lampen. Het maakt het alleen wat lastiger om nog te praten over de lichtopbrengst. Alleen bij het witte kanaal is de eenheid lumen daar zinvol.
En inderdaad zou ik de kleurtemperatuur daarin meenemen. Zoals @benvo altijd al aangeeft is het aan te bevelen om niet hoger dan 5000k te gaan. Dan heb je nog een zinvol rood aandeel in het licht. Je kunt dit wel aanvullen met het rood kanaal, maar het wordt meestal niet zo diep rood al je zult vinden in 4000-5000k.

Van welke kleur zou je het meeste moeten gebruiken vraag ik me dan af.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het aandeel RGB t.o.v. W is.

Persoonlijk hoop ik dat W het grootste aandeel heeft en dat RGB niet meer dan persoonlijke smaak is
En inderdaad @Ronald_J het is maar afwachten hoe W gespecificeerd is, hopelijk heeft de fabrikant een goede keuze gemaakt

Laatst bewerkt:
Ja die RGBW van Aquatlantis is net op de markt inderdaad.

Het lijkt mij wel een vooruitgang. Ik heb destijds zelf iets in elkaar geknutseld met high power LED strips in de kap van de aquatlantis omdat ik ook graag een zon op, zon onder met avond rood wilde. De easyled van toen voorzag daar nog niet in.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het aandeel RGB t.o.v. W is.

Persoonlijk hoop ik dat W het grootste aandeel heeft en dat RGB niet meer dan persoonlijke smaak is
En inderdaad @Ronald_J het is maar afwachten hoe W gespecificeerd is, hopelijk heeft de fabrikant een goede keuze gemaakt
Misschien heb je vroeger op school ook een onderwijzer gehad die een witte lichtstraal liet breken in een prisma. Je zag dan een "regenboog" aan kleuren. Waarmee ik eigenlijk wil vertellen dat wit een samenvoeging is van alle kleuren! Maar het aandeel van elke kleur in het wit, je kan dit dus het kleurenspectrum noemen, kan verschillen. Een warm witte kleur heeft bijvoorbeeld een groter aandeel warme kleuren in zich. Tot de warme kleuren behoren trouwens alle rood, geel oranje een ook de bruine kleuren. In een koel witte kleur, maar dus ook nog steeds een "witkleurenspectrum", heeft een grote aandeel koude kleuren en dat zijn; zwart, grijs, blauw, paars en groen. Nu ik het heb over warme en koele kleuren wordt misschien ook duidelijk dat we de eenheid Kelvin waarmee we onze lampkleuren mee aangeven is afgeleid van een temperatuurschaal. Hoe lager de Kelvin waarde hoe warmer de kleuren zijn. Andersom; hoe hoger de Kelvin waarde hoe kouder de kleuren zijn. Waarom is dit voor ons van belang? Onze planten gebruik licht als een energie bron. Maar ze zijn gevoeliger voor warmere kleuren. Dat maakt dat we vaak kiezen voor de kleur van de middag zon. En dat witte kleurspectrum kent een waarde van ongeveer 5000 Kelvin. Overigens is het zo dat er een verschil is van de waterdoordringbaarheid in de kleuren. Blauw dring veel dieper door dan rood bijvoorbeeld. Dat maakt dan weer dat men voor lampen voorin een wat koelere kleur gebruikt omdat hier vaak lagere planten staan en achterin onze bakken een wat warmere kleur. Maar over het algemeen is het goed dat een gemiddelde op maximaal zo'n 5000 Kelvin uitkomt. Let op: Dit is natuurlijk niet een wetenschappelijke uiteenzetting maar het maakt misschien alles wat duidelijker?

naamloos.pngOmschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg

Laatst bewerkt:
Er is niets mis met rgbw lampen. Het maakt het alleen wat lastiger om nog te praten over de lichtopbrengst. Alleen bij het witte kanaal is de eenheid lumen daar zinvol.
En inderdaad zou ik de kleurtemperatuur daarin meenemen. Zoals @benvo altijd al aangeeft is het aan te bevelen om niet hoger dan 5000k te gaan. Dan heb je nog een zinvol rood aandeel in het licht. Je kunt dit wel aanvullen met het rood kanaal, maar het wordt meestal niet zo diep rood al je zult vinden in 4000-5000k.
Ook bij kleuren leds is een eenheid Lumen wel bruikbaar. We moeten ons alleen realiseren dat de lichtsterkte in wit hoger is dan de verschillende afzonderlijke kleuren.

Ook bij kleuren leds is een eenheid Lumen wel bruikbaar. We moeten ons alleen realiseren dat de lichtsterkte in wit hoger is dan de verschillende afzonderlijke kleuren.
Met name moet je er rekening mee houden dat lumen voor wit heel iets anders betekent dan voor rood of blauw. Naarmate je verder van het groen weg gaat (zowel in de richting van rood als in blauw) krijg je een zeer wezenlijk lagere lumen score bij gelijk blijvend licht vermogen.
Elke kleur wordt gewaardeerd naar hoe goed hij zichtbaar is voor mensen. (Zie ook: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficiency_function).
Hier (onderaan het artikel) http://www.sanken-opto.com/Products...m-radiometric-units-to-photometric-units.html kun je in de tabel zien hoeveel het scheelt.

Als je bij een wrgb lamp het aantal lumen van wit gaat vergelijken met rood en blauw zou je kunnen gaan denken dat die kleuren maar slappe hap zijn, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
500lm rood is namelijk behoorlijk veel licht, terwijl 500lm wit voor de meeste bakken net een schemerlampjes zou zijn.

Waarmee ik eigenlijk wil vertellen dat wit een samenvoeging is van alle kleuren! Maar het aandeel van elke kleur in het wit, je kan dit dus het kleurenspectrum noemen,
Dat weet ik, heb ook de opkomst van KTV’s mogen meemaken waar met RGB de wittinten werden gemaakt, maar inmiddels ook al niet meer.

Gelukkig gebruiken we bij aquaria geen RGB om wittinten te maken maar gewoon W(itte) LED’s met veel vermogen en kan men de R(ode), G(roene) en B(lauwe) LED’s de kleur naar smaak aanpassen

Persoonlijk ben ik een groot fan van JMB (community) verlichting met powerleds en lenzen om een hoog doordringend vermogen te krijgen, dan weet je gewoon wat je krijgt, ik had deze.
  • Community (4.500k met toevoeging van rode LED's, ratio 4w/1r)
  • Community (8.000k all white of met toevoeging van blauwe LED's, ratio all white of 4w/1b)
Ook daar is een WRGB variant (Orion) leverbaar zoals velen

De overgang van JMB naar Aquatlantis was in het begin wel wennen maar inmiddels vindt ik dit ook prima.

Laatst bewerkt:
Met name moet je er rekening mee houden dat lumen voor wit heel iets anders betekent dan voor rood of blauw. Naarmate je verder van het groen weg gaat (zowel in de richting van rood als in blauw) krijg je een zeer wezenlijk lagere lumen score bij gelijk blijvend licht vermogen.
Elke kleur wordt gewaardeerd naar hoe goed hij zichtbaar is voor mensen. (Zie ook: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficiency_function).
Hier (onderaan het artikel) http://www.sanken-opto.com/Products...m-radiometric-units-to-photometric-units.html kun je in de tabel zien hoeveel het scheelt.

Als je bij een wrgb lamp het aantal lumen van wit gaat vergelijken met rood en blauw zou je kunnen gaan denken dat die kleuren maar slappe hap zijn, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
500lm rood is namelijk behoorlijk veel licht, terwijl 500lm wit voor de meeste bakken net een schemerlampjes zou zijn.
Dat is helemaal juist. Daarom is het goed om je te realiseren dat planten het licht anders "zien" als het menselijk oog. Bijvoorbeeld een gele led heeft een hoge lumen waarde maar voor een plant levert geel niet echt veel energie op. Het is daarom dat ik vaak heb gezegd dat hoge Kelvin waardes, tot soms wel 9000 Kelvin, die sommige producenten aan hun lampen geven voor het menselijk oog een idee geven van een aanzienlijke lichtsterkte door hun helderheid. Terwijl in werkelijkheid voor een plant deze lichtsterkte weinig nut heeft. Onze moeders wisten dit al door bijvoorbeeld een zakje blauw aan de was toe te voegen om de was helder wit en dus schoon te laten lijken!

Onze moeders wisten dit al door bijvoorbeeld een zakje blauw aan de was toe te voegen om de was helder wit en dus schoon te laten lijken!
Nou snap ik waarom de was alleen schoon leek maar nooit schoon en gewassen rook :DD 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan