Wat is er nieuw

Aquatlantis easy led 2.0 Lumen interpetatie.

• CH1 levert ongeveer 1/3 van het totaal aantal lumen
  • CH2 levert ongeveer 2/3 van het totaal aantal lumen
  • Dus CH2 levert dubbel zoveel lumen als CH1
Correctie: het betreft 1/3 en 2/3 van het totale wattage van lamp, dus niet het aantal lumen.

Dit verhaal over lumen gaat dus niet meer op, het aantal lumen van CH1 (met rood/blauw) component) zal dus veel lager liggen

Aquatlantis specificeert dit ook niet per CH1/CH2, enkel het totaal aantal lumen voor gehele lamp-unit

Als ik een keer tijd heb zal ik het aantal LEDs tellen en de onderlinge verhouding in aantallen tussen wit/zacht-wit/blauw/rood, dan zal een indicatie zijn van het werkelijk aantal lumen voor CH1 en CH2

Laatst bewerkt:
Ja, klopt. Die piek van de gevoeligheid van het menselijk oog ligt op groen. Rood en blauw worden dus minder goed gezien. Daardoor dus bij gelijk licht vermogen de meeste lumen voor wit (want daar zit veel groenen en nabij liggende kleuren in) daarna rood en daarna blauw.
Daarbij moet opgemerkt worden dat de 3watt die je noemt gaat over geinvesteerd vermogen. Hoeveel licht je daarvoor terugkrijgt verschil per kleur. Blauw is het meest efficiënt, daarna diep rood, daarna rood en daarna wit.

Bij een blauwe LED krijg je dus de meeste watts licht terug voor je geïnvesteerde elektrische watts. Maar de minste Lumens.

Het volgens jullie inefficiënte groene licht dringt ver(st) door het bladeren dek ...

Dat is interessant. Zou je niet verwachten omdat plant groen reflecteren. Daarom zien ze er juist groen uit.

Wat is het nut daarvan behalve de groene kleur voor ons want ik lees dat het voor de plant geen nut heeft:

Edit: ik lees hier dat het wel nut heeft maar welk nut is me niet echt duidelijk:
https://www.aquaplantsonline.nl/service/wat-u-moet-weten-over-aquariumverlichting/
Ik wil eigenlijk zeggen dat de planten een zeer breed aanbod van lichtkleuren kunnen gebruiken.
Men moet zich niet toespitsen op de huidige trend van blurple kleuren mix maar gebruik , kies en stel je verlichting in een kleur die je zelf leuk vindt .

We hebben ooit zo'n blurple groeilamp mogen bouwen voor een kennis van een vriend. Die wilde er cannabis mee telen. We kregen als terugkoppeling dat de plantjes er diep ongelukkig van werden. Ze kregen er paarse blaadjes van.

We hebben ooit zo'n blurple groeilamp mogen bouwen voor een kennis van een vriend. Die wilde er cannabis mee telen. We kregen als terugkoppeling dat de plantjes er diep ongelukkig van werden. Ze kregen er paarse blaadjes van.
Nou de Purple Haze moet een hoog THC gehalte hebben als het goed is :DD 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan