Aquatlantis Easy LED of Lumlight LED?

A

arko

Guest
Ik ben van plan een Eheim Proxima aquarium aan te schaffen (1m, 250 liter). Het liefst laat ik hier meteen LED-verlichting in bouwen met de mogelijkheid van het simuleren van een zonsopkomst en -ondergang. Dit laatste blijkt niet mogelijk met het LED-systeem van Eheim zelf.

Bij twee winkels heb ik een offerte laten opmaken. De ene bak wordt aangeboden met Aquatlantis Easy Led Freshwater 895mm, de andere met Lumlight Led (voeding 10A).
Via google kom ik niet veel reviews tegen. Heeft iemand ervaring met deze merken? Zit er kwaliteitsverschil tussen beiden?

Alvast dank voor eventuele reacties!
 
LED-verlichting is nog steeds niet interessant op normale aquaria.
Het eerste system is zo-ie-zo prut.

Zie dit topic.
 
Hoi Tom, dank voor je bericht en link!

Ik had eigenlijk nog geen kritische geluiden gehoord over led. In de winkels waren ze wel enthousiast. De pluspunten die ik te horen kreeg waren minder energiekosten, hogere lichtopbrengst en mogelijkheden van programmeren/dimmen. Maar wellicht dat voor de verkopers extra omzet ook een rol speelt? Het scheelt op de totale offerte voor mij zo'n 400 Euro. Dat is dan inclusief een controller.

Waarom ikzelf led zou willen hebben:
- Energiezuiniger.
- Betere plantengroei.
- Mooi uitkomen van de vissen.
- Simuleren zonsopkomst- en ondergang.

Verder hebben ze bij de ene winkel gezegd dat Easy Led niet goed paste in de Eheim (standaard 2x T5 van 39 Watt), maar dat ze het net wat beter vonden dan Lumlight. Ik kreeg echter afgelopen week een offerte van een andere winkel, waarbij het systeem juist wel compleet wordt aangeboden met Easyled... Best verwarrend. Ik moet ze nog even mailen hoe dat zit, maar dat zal met de carnaval hier in Brabant wel een weekje duren voordat ik antwoord krijg. ;-)
Overigens heeft Eheim ook zelf led, maar dat is niet dimbaar of programmeerbaar. Dat blijft er voor mij weinig meerwaarde over ten opzichte van T5 tl's.

PS. Ik zie dat jij in Eindhoven woont. Welke aquariumwinkel heeft jouw voorkeur in deze regio? Dan doel ik met name op service/aftersale. Dat is voor mij als beginner een belangrijk punt.
 
In de praktijk zou ik kiezen voor een gebruikte Rio 125 of een ADM

Je zou kunnen informeren of dat ze een lichtbalk kunnen maken met 2x 21 W HE met dimbare EVSA incl. goede reflectoren.
Daar zoek je dan een floramate bij. Dan kun je programmeren en bespaar je op de energiekosten.
 
Of een gebruikte Akva stabil en Ferplast gebruikt ook de goede 39W T5
 
Die zien er ook mooi uit, vooral die Akva's. Pfoe, keuzes keuzes...
 
het is niet per defenitie zo dat je planten met led licht beter groeien..je planten hebben daarbij ook nog een gedegen gewennings periode nodig. Mijn mening is dat alle led te dimmen is met alle soort controllers, nadeel is dat men eigen stekkers bedenkt waarbij je vooral bij rgb niet weet waar de plus zit. Ikzelf gebruik 3 watt rgb powerleds uit China en heb er 8 op een 2mtr30 bak icm met de tc420 controller ook uit china, eea geknutseld, klaar voor nog geen 75 euro
 
Dat scheelt flink met de offerte die ik kreeg van een compleet systeem. Ik ben geen enorme klusser, maar zoiets moet toch ook voor mij te doen zijn.
 
Hoi Tom en caddyladdy,

Ik ben uiteindelijk voor gemak gegaan en advies dat Lumlight toch net iets beter is dan Easyled. De offerte kwam voor Lumlight ook wat gunstiger uit, de leverancier monteert alles voor mij meteen in de kap. Misschien niet het goedkoopste, maar voor mij als beginner (en niet zo'n handige klusser) wel zo makkelijk.
De spullen worden de tweede week van maart geleverd. Ik zal vanaf dan een topic starten om de voortgang te tonen.

Dank voor jullie input!
 
Hallo Arko,

Ik ga ook lumlight ledverlichting aanschaffen.
Ik ben er alleen nog niet uit of ik coolwhite of warmwhite neem of een combinatie hiervan.
Ik ben benieuwd waar jij voor gekozen hebt?

Gr Kees
 
Ik wil voor de warm white gaan, aangezien ik ook een lichte bodem kies. Ik ben bang dat coolwhite wat hard wordt. Maar het blijft smaak.
 
Overigens worden bij mij twee strips geplaatst, dus ik zou nog kunnen combineren. Zal ik even informeren bij mijn aquariumwinkel, wat ze adviseren.
 
Ik vindt led veel mooier dan tl

Dus ik zou lekker voor led gaan.
 
Ik heb nooit problemen gehad met tl, had fraaie lampen van Dennerle. Maar ik wil graag een zonsopkomst en -ondergang simuleren, beetje kunnen experimenteren. Nu ik een nieuwe bak koop vind ik het wel fijn om alles in een keer aan te schaffen. Boys with toys, krijg ik dan thuis te horen, haha.
 
ik krijg er ook 2 balken in. ik twijfel ook of ik in elke balk rgb met warm en cool white combineer.
ben benieuwd wat jouw aquariumwinkel adviseert. ik heb een gezelschapsbakbak van 110 X 50 en een waterdiepte van 50.
ik wil er redelijk wat planten in. er zwemmen nu 5 roodstreepbarbelen en 4 maanvissen in.
Ga je ook voor de waterkoeling?
 
Ik krijg 2 balken met (naast de rgb)in beiden een warme en koude witte strip. Geheel warm werd sterk afgeraden, dan wordt het te geel.
De spullen worden in de week van maandag 9 maart geleverd. Pas na het installeren, vullen bak etc zal ik echt mijn persoonlijke mening kunnen geven. Ik zal op termijn wat foto's plaatsen, maar met name kleur blijft altijd lastig om natuurgetrouw over te brengen.
 
Ik ga overigens niet voor de koeling. Op zich mooi, maar kwam volgens mij met een meerprijs.
 
Dat had ik ook ingedachte een koude en warme strip icm rgb.
Nu ze dat jou ook aangeraden hebben ben ik eruit, het wordt een combinatie van warm en koud wit.
Ik heb de koeling erbij genomen ben benieuwd naar de werking hiervan. Schijnt dat de leds dan ook langer meegaan.
 
Hoeveel was je daar extra voor kwijt?
Als dat meevalt, doe ik dat wellicht toch meteen.
 
ik heb, op aanraden van een andere AF-er, net een set bij kitelight besteld voor mijn Juwel Vision 260 (1.20 meter bak)
All-in was ik 260 euro kwijt maar ik had ook een goedkopere controller kunnen kopen bij dx.com (3 tientjes goedkoper).
Complete set met beugels om het aan mijn t5 buizen te koppelen.
Ik heb gekozen voor een natuur witte en een RGB buis.

Ik werd netjes gebeld door kitelight met dr vraag of ik wel een goede keuze had gemaakt. (had per ongeluk 2 verschillende wittinten strips besteld).
Ik kreeg een goed advies en direct netjes het teveel betaalde bedrag teruggestort.

Morgen of overmorgen ontvang ik de set, ben benieuwd. Als je zoekt op kitelight vind je in dit forum vast een topic met daarin het filmpje dat betreffende eigenaar gemaakt heeft van zijn bak met diezelfde lichtset (maar dan kleiner).
 
Ik heb 2 verschillende maten balken.
voor de 825mm is het �49 en voor de 1050mm �55
de fabrikant zegt dat de leds dan tot 15 jaar mee kunnen gaan.
bij aquariashop kunnen ze dit niet bevestigen omdat hij de balken nu pas 2 jaar in zijn eigen bak heeft zitten.
 
Hallo arko

ik heb nu tweeeneenhalf jaar ledverlichting van lumlight erin zitten.
planten groeien goed zou niets anders meer willen zonsopkomst en ondergang is zo mooi.
set heb ik toen gekocht bij het aqauriumcentrum helmond kreeg ook nog 10% korting op totale set.
groetjes
 
keessiegamba zei:
Ik heb de koeling erbij genomen ben benieuwd naar de werking hiervan. Schijnt dat de leds dan ook langer meegaan.

Ik neem uiteindelijk toch niet die koeling. Extra slangen in de kap en extra pompje. In de zomer zit ik niet op extra warmte in de bak te wachten, zal toch altijd net wat meer zijn dan alleen warmte door het branden van de leds zelf. Dit op advies van de verkoper.
Tsja, zoveel mensen zoveel meningen. Ben inderdaad zeer benieuwd hoe het jou gaat bevallen. Laat dat nog eens weten!
 
OrionPax zei:
Morgen of overmorgen ontvang ik de set, ben benieuwd. Als je zoekt op kitelight vind je in dit forum vast een topic met daarin het filmpje dat betreffende eigenaar gemaakt heeft van zijn bak met diezelfde lichtset (maar dan kleiner).

Dank voor de tip OrionPax, maar ik heb al besteld. Zal deze info wel doorspelen naar een vriend van mij die nog op zoek is naar led voor zijn RIO 180.
 
Hans1957 zei:
ik heb nu tweeeneenhalf jaar ledverlichting van lumlight erin zitten.
planten groeien goed zou niets anders meer willen zonsopkomst en ondergang is zo mooi.
set heb ik toen gekocht bij het aqauriumcentrum helmond kreeg ook nog 10% korting op totale set.
groetjes

Dat is goed om te horen Hans! Ik kan haast niet wachten tot de spullen binnen zijn. Ze komen het vanuit Helmond allemaal bezorgen, ook wat hulp met het installeren van de spullen. Die 10% korting klinkt bekend. :)

Nog ervaring met deze winkel wat betreft "aftersale"?
 
arko zei:
keessiegamba zei:
Ik heb de koeling erbij genomen ben benieuwd naar de werking hiervan. Schijnt dat de leds dan ook langer meegaan.

Ik neem uiteindelijk toch niet die koeling. Extra slangen in de kap en extra pompje. In de zomer zit ik niet op extra warmte in de bak te wachten, zal toch altijd net wat meer zijn dan alleen warmte door het branden van de leds zelf. Dit op advies van de verkoper.
Tsja, zoveel mensen zoveel meningen. Ben inderdaad zeer benieuwd hoe het jou gaat bevallen. Laat dat nog eens weten!

ik ben ook benieuwd naar werking waterkoeling.
ik sluit het middels T-stuk aan op retourleiding opvoerpomp.
 
Dat is een slimme oplossing.
 
servise is prima ik heb een keer een voeding kapot gehad kreeg meteen een nieuwe zonder te betalen,
 
ik heb de lumlight vandaag besteld bij aquaria-shop.nl
 
Dan heb je het waarschijnlijk eerder binnen dan ik. Ik moet nog wachten op de bak. Veel succes alvast. Ben wel nieuwsgierig naar het verschil met jouw huidige situatie. Wellicht leuk om een keer een foto met tl en led van jouw bak naast elkaar te laten zien op het forum?
 
Zal eens proberen om verschil te laten zien op foto's.
Maar ik heb gehoord dat je het op foto of film niet goed ziet.
 
Ja, dat is lastig maar kan wel. Wat voor camera heb je?

Mijn advies:

Foto van oude situatie met handmatige witbalans (direct met camera meten of in RAW fotograferen en achteraf bepalen in een programma zoals Photoshop of Lightroom).
Misschien wel deze foto een beetje onderbelichten, aangezien ik verwacht dat tl minder fel zal zijn dan led.

Tweede foto met led-verlichting waarbij de zelfde belichting als de eerste foto. Dus zelfde diafragma, sluitertijd en iso. Even kijken naar oude foto (exif) en die instellingen overnemen in de manuele stand. Neem hierbij de zelfde afstand tot onderwerp en zelfde brandpunt. Ook hier weer een handmatige witbalans voor de kleurweergave.

Op die manier heb je foto's met gelijke belichting en verhoudingen en realistische kleuren.

Maar ik ben een fotografie freak, dus als het je niet interesseert dan snap ik dat goed hoor, haha. ;-)
 
Dit gaat boven mijn pet ja :-O
 
Dank voor de tip Gastromyson! Ik heb zelf al de Lumlight besteld, maar een vriend van mij is nog op zoek naar LED voor in zijn Rio 180. Ik zal hem de links doorsturen.
 
Terug
Bovenaan