Aquatlantis Easy LED of Lumlight LED?

keessiegamba zei:
Dit gaat boven mijn pet ja :-O

Oke, snap ik. Gewoon twee foto's zal vast wel enige verschillen laten zien. :foto:
 
keessiegamba zei:
Dit gaat boven mijn pet ja :-O

Je zou de P stand kunnen gebruiken en dan de instelling naar - 2 of 80 zetten..

Er is een review geweest van de Lumlight ;

Bij de meeste LEDs met hoog vermogen neemt de opbrengst gedurende de levensduur langszaam af.
Bovendien neemt de levensduur snel af als de LED ( te ) heet wordt. Een goede koeling is noodzakelijk,
en dat maakt de behuizing weer groter en zwaarder. Harde garanties over levensduur en opbrengst,
geeft echter geen enkel bedrijf.
 
Wat bedoel je met instelling naar 80 zetten?

Waar heb je die review van Lumlight gezien? Even via zoekmachine van dit forum gezocht en Google, maar niet meteen gevonden waar je op doelt.
 
@Tom zei:
LED-verlichting is nog steeds niet interessant op normale aquaria.
Het eerste system is zo-ie-zo prut.

Zie dit topic.
Dat eerste "prut" systeem heb ik naar volle tevredenheid boven min rekord 700 hangen. Ben nu dus wel nieuwsgierig waarom het systeem van zo'n gerenomeerd merk zo prut is. Aquatlantis is geheel overgegaan op deze verlichting. Dus nieuwe aquaria worden hiermee uitgerust.

Zelf heb ik bij de wisseling van m'n t8 naar deze aquatlantis leds wel een draadalgen explosie gehad. Dit kwam vooral doordat het veel meer licht geeft dan de tl verlichting. Hierdoor gingen mn planten meer voeding gebruiken terwijl ik niet meer toevoegde en dus voedingstekorten, met name fosfaat, had. Maar dat heeft niets met de kwaliteit van de leds te maken.... Of eigenlijk wel, dat komt door de goede kwaliteit.

Ik overweeg om een van de 4 ledbalken die ik boven mn evasion heb te vervangen door 1 aquatlantis balk. De velichting van de ledbalken boven m'n evasion halen niet voldoende de bodem. Maar als het prut is.....
 
arko zei:
Wat bedoel je met instelling naar 80 zetten?

Dat is de sluitertijd van een spiegelreflexcamera. Voor het geval je foto's wilt maken.

Waar heb je die review van Lumlight gezien? Even via zoekmachine van dit forum gezocht en Google, maar niet meteen gevonden waar je op doelt.

In het NBAT blad..
 
darter zei:
Maar als het prut is.....

Ja, mijn uitspraak van prut was een beetje een vreemde eend.
En ik heb er met een bepaalde persoon ook nog over gemaild.
Helaas is LED verlichting nog altijd gewoon een hype.
Zal morgen eens een plaatje opzoeken van de duurzaamheid.
 
Ik denk niet dat led voor aquaria een hype is. Een hype is tijdelijk. Ik denk dat het gebruik van leds niet tijdelijk is, maar juist dat het de manier van verlichting wordt in de toekomst. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid al weer bijna 3 jaar ledverlichting. Heb daar wel wat opstart problemen bij gehad. Die problemen worden iedere keer opgelost, maar ikan nog wel een probleem bij leds zijn. Een van die problemen is ook de duurzaamheid. Er zijn vele ledbalken waarbij binnen korte tijd de leds uit vallen.

Mijn keuze voor leds is nooit de duurzaamheid geweest, alhoewel het natuurlijk mooi is dat leds energie zuiniger zijn. Mijn keuze voor leds is dat ik het licht veel prettiger, rustiger en mooier vindt. Bij mij komt er geen ander licht dan ledverlichting meer boven mn bakken.
 
De spullen zijn eindelijk binnen, ik ben zeer enthousiast!
Het is ontzettend leuk dat je alle kleuren apart kunt aansturen, dat zie ik toch wel als een meerwaarde. Zie dit topic waar ik wat foto's heb geplaatst.
De duurzaamheid, dat merk ik wel. Heb je dat plaatje nog @Tom? Ben toch wel benieuwd.
 
Ik heb de lumlight inmiddels ook in gebruik.
Ik ben er ook tevreden over. het is zeer mooi. ben nogal beetje aan het
kijken met de instellingen. heb het momenteel op max 30% staan ivm voorkomen algenexplosie.
hoe heb jij je instellingen staan met zon op-en ondergang?
 
De bak staat pas te draaien sinds zaterdag, net wat plantjes er in en nog geen vissen. Ik ben nog aan het experimenteren met de verlichting, heb de leds overdag op 80% staan. Overigens heb ik in mijn meterbak 2 balken van 67cm zitten, de 89cm paste niet. Beide balken zitten uit het midden naar de linker- en rechterkant. Zo is het licht wel over de gehele breedte gespreid. Maar die 30% klinkt wel erg laag. Is er dan niet ook een ander probleem in je bak, behalve het licht? Hopelijk is het 'gewoon' de overgangsfase. Durf het je niet te zeggen, ben zelf een beginner.
Wat betreft het programma laat ik om 12:00 in een half uur via rood de bak aan gaan, vanaf 23:00 uur bouw ik de verlichting in een half uur af naar 10% blauw tot 00:00 uur. Maar ik ben er absoluut niet uit of dit zo blijft. Ik ben net als jij ge�nteresseerd in programma's van anderen, zag ik andere topics al wel eea voorbij komen. Tips van anderen zijn welkom!
 
Ik heb geen last van algen gelukkig, maar kreeg advies om rustig op te bouwen met verlichting ivm overstap van opgebrande tl naar led.
Mijn binnenmaat van de bak is 108mm met links achterin een overloop naar mijn bioloog en een droogkamer voor retour vanaf bioloog en kabels van verlichting.
Ik heb van voren een ledbalk van 1050mm(op maat gemaakt) en vanachter eentje van 825mm.
Ik laat van 10:00 tot 11:00 zon opkomen met groen en rood en van 21:00 tot 22:00 ondergaan met groen en rood en dan tot 00:00 10% blauw licht.
Maar ik blijf wel een beetje uitproberen. De waterkoeling moet nog installeren. Ben niet tevreden over aftakking koelwater vanaf retourleiding. Ga toch klein opvoerpompje in bioloog plaatsen voor waterkoeling met tijdklok. Kan dan gelijk 2 hoekjes met wat minder stroming in bak wat meer stroming geven.
 
Dank voor de tip, ik ga dit schema ook eens proberen. Klinkt trouwens mooi, met binnenmaat van meer dan 1 meter, bioloog, koeling op je led's etc.
 
Kleine correctie. ik zie dat ik van 22:00 tot 00:00 3% blauw heb.
Als jij nog tips of trucs hebt qua instellingen, dan houdt ik mezelf aanbevolen
 
Hallo Darter, en alle anderen

Toen ik begon als naieve neofiet heb ik mij een standaard All-In -One bak van AquaAtlantis laten aansmeren. Met de bakken of het meubilair geen probleem, maar je mag ��n keer raden wat ik na enige maanden met het ingebouwde binnenfilter en de standaard TL verlichting heb gedaan, goede kwaliteit of niet.

Ik kan mij niet voorstellen dat meer dan 1 op 3 van de beginnelingen tevreden zullen zijn met de standaard EasyLed verlichting. De meesten zullen snel voor de keuze staan ofwel 10 jaar te wachten tot hun LED's om zeep zijn ofwel snel toegeven aan hun meestal terechte jaloersheid op degenen die regelbare warm/koud wit en RGB Led's hebben, al dan niet van Lumlight.

En dan meen ik te lezen in jouw post dat die EasyLeds zelfs in lichtsterkte niet regelbaar zouden zijn? Klopt dit? Zelfs niet met de controller?
Zo ja, wat voordeel is er dan nog tov Tl lampen? Die zijn ook niet regelbaar in sterkte noch in kleurafgifte.

Meer nog , uit jouw post blijkt dat er onmiddelijk een algen probleem komt, wat mij niet verbaast, ik vreesde daar ook voor toen ik die EasyLeds uitprobeerde- en je meer voeding moet beginnen geven aan de planten. En het effect op de vissen? (Doet mij denken aan een verkoper die ook niets dan voordelen zag aan EasyLed en mij enkele van zijn bakken toonde waar hij het op ge�nstalleerd had. De Leds hingen op bijna een halve meter boven het wateroppervlak! Dat zal standaard niet het geval zijn. )

De vraag van dit topic is wel beantwoord dan. Ik zou niet graag de beginnende aquariaan zijn die daarmee opgezadeld zit, (behalve als ik geld te veel had natuurlijk, dan maakt het niets uit).

PS ik denk niet dat een lamp die meer licht geeft daarom kwalitatief beter is of wenselijker dan een andere. Volgens wat ik op dit forum hier en daar vernomen heb en elders op internet zijn een heleboel problemen te wijten eerder aan te veel dan te weinig licht.

Wat jij dus bevestigd.

Op mijn 130 liter bak zal ik Lumlight LED zetten, reeds in mijn bezit maar nog niet in de bak. De 350 zal het nog enige jaren met T8's moeten stellen.
 
weet niet wasr je dat leest, maar het klopt niet. Ik heb deze zelf zonder controler trouwens.
 
Kunnen de mensen die de RGB van Lumlight gebruiken eens wat foto's plaatsen?
Ik ben ook op zoek naar geschikte dimbare verlichting voor een donkere Rio Negro bak, maar vind heel weinig concrete beelden van donkere bakken met led.

De combinatie van RGB en warm white in 1 ledbar lijkt me heel interessant, maar deze verlichting is behoorlijk duur, en voor ik de keuze maak zou ik toch graag eerst zien welk effect het heeft.

Vooral naar blackwaterbiotopen met ledlicht ben ik zeer benieuwd, maar ook van andere bakken wil ik wel het effect zien.
 
Drie weken geleden heb ik een Aqualantis evasion 200x60x75 overgenomen. In dit aquarium zitten standaard vier t5 buizen. Deze buizen hebben plaats gemaakt voor twee rijen led-verlichting die onder de armaturen zijn bevestigd en een rij led-verlichting die aan een ronde buis is vastgemaakt. Deze ronde buis zit in het midden van de lichtkap.

De led-verlichting werkt met een controller die tevens zorgt voor een zonsopgang en ondergang. Met behulp van deze controller kunnen verschillende programma's ingesteld worden.
Een Profilux plus2 aquariumcomputer was er ook bij. Ik heb nog niets versteld aan de instellingen hiervan. Het werkt tot dusverre allemaal prima en ik had nog geen zin om de gebruiksaanwijzing van 70 bladzijden te gaan lezen.

Ik denk dat als je de kans hebt om een led systeem in werking te zien je dat moet gaan doen voordat je vele euro's betaalt. Hoe je het instelt en welke kleuren je het mooiste vindt is persoonlijk.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb nog enkele vraagjes over de lumlight RGB.

Deze kan je krijgen met een rij cool white, een rij warm white en een rij RGB.

Met de controller kan je zonsopgang en -ondergang simuleren.

Maar kan je ook gedurende de dag, de warm white of de cool white apart versterken of verzwakken?
En kan je bvb met de RGB het rood wat versterken?

Indien ja, dan zou ik de warm white kunnen versterken, de cool white wat afzwakken, en het rood wat versterken, om zo een warme donkere sfeer te krijgen.
 
Hallo Otto,
ik heb ook een lumlight set met rgb +cw+ww.
Volgens mij kun je de ww en cw niet apart regelen. De leds worden aangesloten op de adapter. Op de adapter zijn 5 aansluitingen: 1 voor de voeding, 3 voor de RGB en 1 voor het wit. Cw en ww zijn gecombineerd in de controller. Op de controller heb je dan nog wel een kanaal vrij, bijv. voor wit. Maar dan moet je dus aparte (witte) leds op de controller aansluiten.

Alle RGB-kleuren en het (gecombineerde) wit kun je volledig zelf regelen, bij wijze van spreken per minuut via de controler.
Hoop dat je er wat mee kunt,
 
Bedankt voor je reactie leo.
Handig om weten.

Heb je soms ergens foto's staan van je bak? Dan kan ik de kleur beter inschatten.
 
Ha Otto,
nee nog geen foto's, de bak wordt morgen geleverd. Spannend. Op mn fotoalbum zal ik regelmatig een update geven.
Nog een enkele aanvulling wat betreft de lunlight: op het vrije kanaal van de controller is dus nog wel een enkele kleur led aan te sluiten en die weer te regelen via de tc420.
 
Hoi Otto,

Ik kan mij aansluiten bij het antwoord van Leo, de cw en ww zijn niet apart aan te sturen. Zelf heb ik gekozen voor 2 stuks, beiden gecombineerd cw en ww. Het is smaak, maar volledig ww vond ik te geel, volledig cw heb ik niet kunnen bekijken in de winkel.
Met de RGB is wat betreft kleur heel veel te sturen, de presets op mijn controller laat dat goed zien. Helaas heeft mijn camera kuren, met mijn telefoon lukt het me helaas niet om het goed over te laten komen (door automatische belichting en automatische witbalans). Zodra de camera gerepareerd is, zal ik alsnog wat plaatsen, mocht je interesse hebben.
 
Dag Arko,

Ik ben zeker ge�nteresseerd in wat beeldmateriaal.
 
Hoi Otto,

Zie dit topic waar ik enkele foto's van de ledlampen zelf heb geplaatst.

Ik ga nu proberen een paar voorbeeldfoto's te uploaden van mijn bak, waarbij ik verschillende voorgeprogrammeerde standen van de controller heb aangezet. Helaas is dit niet mijn eigen camera, dus het resultaat is suboptimaal. Het zijn foto's waarbij belichting en witbalans gelijk is gehouden, maar wel in JPEG geschoten, dus de nabewerking van de camera (neutrale stand gekozen) blijft dan altijd een rol spelen. Maar het gaat om het idee. Met de controller kun je alles nog verder handmatig afstellen.

Geen idee waar je woont, maar je bent welkom een keer te komen kijken.

Mijn 'neutrale stand' op het tijdstip van fotograferen:

817262arko_0_82_aquarium_1.jpg


Feller licht:

431542arko_0_82_kleur_2_lichter.jpg


PS. Roze schijnsel op randen aan buitenzijde links is mijn kleding, wittere reflectie een raam aan de andere zijde van de kamer.

Licht blauw-groenig:

753244arko_0_82_kleur_3_blauw.jpg


Mooi rood is niet lelijk:

237533arko_0_82_kleur_4_rood.jpg


Doet me denken aan 'Het rode licht' van Andr� Hazes. :D


Donker blauw:

636832arko_0_82_kleur_5_donker_blauw.jpg


Heb ik normaal zo aan het einde van de zonsondergang, maar dan is het buiten ook donker en zie je die reflecties niet meer.
Weer wat normaler. Subtiel verschil met de eersten, komt op een foto niet altijd zo over helaas.

713274arko_0_82_kleur_6_licht_2.jpg



Iets "bruiner"?

918665arko_0_82_kleur_7_donkerder.jpg
 
@Arko,

Ik heb je opvolgende berichten bij je eerder geplaatste bericht gezet. Het is niet de bedoeling elke minuut een nieuw bericht te plaatsen. Daarbij kon je nog prima je bericht bewerken. ;)
 
Sorry Crash/Lex, dat realiseerde ik mij niet! :oops:
Was al blij dat ik als digibeet de foto's geplaatst kreeg... Dank voor je aanpassing. :thumbs:
 
Kan gebeuren, je hebt iets van 20 minuten de tijd om een geplaatst bericht te bewerken. :)
 
Mooie foto's!







@Tom zei:
darter zei:
Maar als het prut is.....


Zal morgen eens een plaatje opzoeken van de duurzaamheid.

De duurzaamheid van LEDs is toch algemeen bekend?
Uiteraard heb je goede en minder goede LEDs.

Ik wilde een bak met LED verlichting.
Ik vind het mooier en de mogelijkheden zijn vele malen groter.
De set die ik heb heeft ook mogelijkheden als zons op en ondergang, onweer, haardvuur enz enz.
(aqua-led.nl)

De doorslag voor mij is het verbruik wat wel degelijk enorm scheelt. Het staat elke dag een uur of 15 aan en dat maakt het zeer interessant.

Jouw berekeningen in het topic waar je eerder naar linkte zijn gebaseerd op formules + een aanname. Dus ook die berekeningen zijn met grote waarschijnlijkheid niet betrouwbaar.
 
Bedankt voor de foto's. Voor mijn doeleinden lijkt de laatste foto meest geschikt.
De kleuren voluit blauw of rood vind ikzelf minder mooi, maar ik begrijp wel dat je daarmee de overgang naar maanlicht kan maken, of de zonsopgang kan simuleren.
 
Ja, dat is inderdaad wel een beetje kitsch, dat knalrood of knalblauw. :rolleyes:
 
WilcoNL zei:
De doorslag voor mij is het verbruik wat wel degelijk enorm scheelt.
Het staat elke dag een uur of 15 aan en dat maakt het zeer interessant.

Het verbruik is vaak lager maar de grote vraag blijft of dat de LED's lang genoeg meegaan om,
de vrij grote inverstering zoals bij Lumlight terug te kunnen verdienen.

De berekening die ik maakte ging ook uit van bepaalde aannames.
Dat heb je met elke theoretische berekening.
Maar de praktische metingen van de installatie van Edwin heeft voor een deel al bewezen dat,
je weg moet blijven van het goedkope spul. Tenminste voor een plantenbak..

Voor biotoopbak zal bepaalde LED verlichting prima werken maar dan zou ik toch wegblijven van bepaalde leveranciers..
 
Uiteraard. Goedkoop is meestal duurkoop.

Maar mij ging het om het feit dan de LED zichzelf in verbruik en duurzaamheid al lang bewezen heeft.

Aangezien ik een vreselijk duur setje heb, verwacht ik er dan ook wel veel van, maar de tijd zal t leren.
Als het tegenvalt zal ik het hier posten :)
 
Hoi mensen hier ik ben ook opzoek naar led en heb een aanbod gekregen.
Is dit duur of valt het mee?

Goedendag

Bedankt voor de belangstelling in ons product
Ik kan U het volgende aanbieden

2x 92 cm RGB
2x 92 cm SMD
1x Easy time controller Gold WiFi
1x voeding 6 Amp.
1x aansluit kabel 2 meter RGB
1x aansluit kabel 2 meter SMD
2x Click-on bevestiging voor T5 of T8

De kosten voor deze complete set zijn
�.349.50 incl. verzending
Dan heeft U nog de mogelijkheid om uit te breiden met nog een rij SMD (2x 92cm)
Maar uit ervaring weet ik dat het overbodig is voor een Malawi bak
 
Dit valt redelijk mee ik heb ook een aanbod liggen voor high power leds (aquaterraleds)


6x 52cm high power LED 5500K 59,95 euro per stuk
3x 700mA LDD module, 11,95 euro per stuk
1x controller, 62,95 euro
1x voeding 150 watt, 34,95 euro
Prijs 493,45

RGB LED bij high power LED is mogelijk,
3x kanaal 5-6 driver a 6,15 euro (kunnen ook op kanaal 1-4 dimmen)
2 of 3 RGB LED balken 52cm
12v voeding 25 watt 14,95 euro
Prijs: 108,25

dus dan totaal plaatje van 601,70 euro.
 
Oke Jan fokke

Dan valt het idd mee dit is bij http://www.aqualed.org/
Jammer genoeg best een stukkie rijden wil graag dingen zien voor ik het koop!
Misschien van de zomer ff een dagje naar Texel hahah kom ik in de buurt.
 
Terug
Bovenaan