Aquatlantis Fusion 150 van Fozzy


IMG_1125.JPG
 
Passen ook net naast elkaar die 25mm buizen en bochten. Is ervoor gemaakt.
 
Genoeg voor nu. Wat ik tot nu toe gefabriceerd en bedacht heb rechts komt de eheim 4/600 aangesloten, hier had ik 2 uitstromers in gedachten. Die wou ik niet vastlijmen om ze te kunnen varieren zodat ik een goede stroming heb. Nee dat touw gaat er nog af. Daarvoor gebruik ik tie wraps. Links ben ik nog niet uit. Zoals op de foto vindt ik het wel lomp met een spraybar
Daar komt de aansluiting vd jbl 900 met de verwarming (hydor). Beter om gewoon met een 45gr bocht te doen? Iemand goede tip?
Aanzuig aan beide zijden is 25mm Eheim korfje.
IMG_1126.JPG
IMG_1127.JPG
IMG_1128.JPG
IMG_1129.JPG
 
Genoeg voor nu. Wat ik tot nu toe gefabriceerd en bedacht heb rechts komt de eheim 4/600 aangesloten, hier had ik 2 uitstromers in gedachten. Die wou ik niet vastlijmen om ze te kunnen varieren zodat ik een goede stroming heb. Nee dat touw gaat er nog af. Daarvoor gebruik ik tie wraps. Links ben ik nog niet uit. Zoals op de foto vindt ik het wel lomp met een spraybar
Daar komt de aansluiting vd jbl 900 met de verwarming (hydor). Beter om gewoon met een 45gr bocht te doen? Iemand goede tip?
Aanzuig aan beide zijden is 25mm Eheim korfje. Bekijk bijlage 28186Bekijk bijlage 28187Bekijk bijlage 28188Bekijk bijlage 28189

Albert,

Kun je de leidingen niet boven de strip laten lopen?
Dan kun je ze steunen. En je ziet ze niet.

IMG_0610.JPG
 
Marcel, bedankt voor de tip.

Net ff veranderd op het oog, en dat past net. Alleen heb ik maar 1 strip dwars over de bak, dus ff wat inkorten dat de uitstroom meer achterlangs licht. Verzin ik nog wel iets op.
 
Albert,

Vraagje. Je hebt 2 filters. 1 in rechter kastje, 2 in linker kastje.
Ga je de rechter filter rechts laten aanzuigen en rechts laten uitstromen? En links dus links.
Of ga je de aanzuig kruisen voor een betere verdeling. Dus rechts zuigt links en vv.

Want als links aanzuigt, verwarmt en links uitstroomt. Dan blijft rechts toch koeler lijkt mij.
 
Zo had ik het in principe wel gedacht, maar kan dus nog wijzigen nu, alleen zit je dan wel met een aanzuigbuis van bijna 2 meter, uit de bak en dan kruislings naar de andere kant van de bak,vraag me af if de jbl 900 dat wel trekt.

Ik heb er al wel over nagedacht, misschien dat de stroming wel zo gericht kan worden dat de warmte en co2 goed door de bak gaat?
 
Zo had ik het in principe wel gedacht, maar kan dus nog wijzigen nu, alleen zit je dan wel met een aanzuigbuis van bijna 2 meter, uit de bak en dan kruislings naar de andere kant van de bak,vraag me af if de jbl 900 dat wel trekt.

Ik heb er al wel over nagedacht, misschien dat de stroming wel zo gericht kan worden dat de warmte en co2 goed door de bak gaat?

Er was eens ergens een topic waarin josi iets vertelde over de extra weerstand van 1 meter buis. Maar in vergelijking tot knietje is 1 meter buis te verwaarlozen dacht ik.
En de aanzuig heeft de zwaartekracht mee natuurlijk.

Maar misschien kun je het met stroming ook goed krijgen. Daar moet je nu even goed over nadenken.
De stromingen moeten elkaar wel versterken. En niet tegen elkaar ingaan.
 
Voordeel van dergelijke topics is dat andere ook met plannen hieruit kunnen leren !!!
Thx Heren voor alle informatie .
 
Knap werk! Inderdaad handig om dergelijke topics te volgen. Je leert veel bij zo.
Persoonlijk heb ik ook alles in vast pvc gemaakt. Ben er zeer tevreden van moet ik zeggen. Wel had ik me laten vertellen dat je beter 'getrokken bochten' neemt dan knietjes. Maar wellicht zal dit gezien de diameter die je koos niet veel uitmaken :)

Voorzie je in de kast een aftappunt om water te verversen?

Ben al benieuwd naar de inrichting!
 
Ik heb voor het verversen een opvoerpomp besteld. Wasbak op 2 meter. Kan het zo weglopen. En vullen met slang ad kraan middels Gardena koppeling. En in de kast maak ik ook nog een aftappunt voor mn filter. Zoals ook @biljoenblik gedaan heeft
 
Achterwand zit vast. Nu weer met de pvc bezig.

IMG_1133.JPG


IMG_1134.JPG


IMG_1135.JPG


IMG_1136.JPG


IMG_1137.JPG
 
Ff kijken hoe het lijkt met de filter in de kast
IMG_1138.JPG
 
Succes met je prachtige nieuwe bak! Ik heb de versie van 120 cm en altijd spijt gehad dat ik niet de 150 cm heb genomen.
 
Ziet er een stuk strakker uit door de tip van Marcel .
Ik denk dat voor Albert dit karwei leuker is dan sausen :D
 
Hopelijk wordt de waterwissel hiermee ook een stuk makkelijker.

IMG_1139.JPG
 

Albert.

Het ziet er keurig uit.

Weet je wat ik denk dat kan. Jij hebt 25 mm pvc. Ik weet 100% dat je die uitstromers echt nog behoorlijk moet reduceren.

Maar wat misschien mooi is.

Zowel links als rechts (pomp) op 1 lange buis aansluiten. En hierin 3 uitstromers maken. Het geheel ziet er dan fraai uit.
De rechter zou ik meer naar rechts doen, die in het midden net voor de stabilisatie strip (plaat). Zodat de linker een stuk naar rechts kan.
Zo kun je ze allemaal iets links laten blazen. En krijg je een mooie rondgaande stroming.

Als je de rechter en links wat knijpt. Komt uit het midden water van 2 filters.

Is maar een logica van mij hoor.
 
@biljoenblik ik heb jou tip toegepast qua 1 buis met 3 uitstromers. Denk dat ik ze zo vast ga lijmen maar de 45gr knietjes niet lijm zodat ik nog wat kan richten en de uitstromers kan knijpen door warm te stoken.

Van beide kanten gezien:
IMG_1141.JPG
IMG_1142.JPG
 
Ik ben benieuwd naar uw ervaring hiermee als de bak draait
 
Albert, dat ziet er strak uit.

Ik heb zelf de knietjes ook niet gelijmd. Zo kan je een beetje ermee spelen.
Ik heb er een reepje duct tape in geplakt, dan blijft deze goed klemmen. Teflon tape kan ook.

Ik heb zelf de knietjes al kleiner 20mm, maar heb daarin zelfs nog een verloopje naar 16mm in gelijmd.
Zodat beide uitstromen hetzelfde geven.
 
PS.

Zet jij de t stukken nog ongeveer in dezelfde hoek (schuinte)
Dan komen de buisjes onderwater op dezelfde manier in het water, dat oogt rustiger.
 
Jij hebt nu dus de uitlaten van 2 filters op 1 buis gedaan, die daarna in 3 gedeeltes de bak inlopen Albert?
 
Marcel ,
Misschien stel ik een domme opmerking , maar 2 dezelfde pompen hebben in theorie dezelfde uitstroom , maar in praktijk zal er een beetje verschil op zitten door allerlei redenen .Gaat dit niet tegenwerken met die 1 buis.
 
Marcel ,
Misschien stel ik een domme opmerking , maar 2 dezelfde pompen hebben in theorie dezelfde uitstroom , maar in praktijk zal er een beetje verschil op zitten door allerlei redenen .Gaat dit niet tegenwerken met die 1 buis.

Die pompen hebben een uitgang van 16 mm inwendig. Edit JBL heeft slechts 12 mm intern.

Die buis die Albert heeft is 22mm inwendig. Dus dat water heeft alle ruimte.
De uitstromers zijn ook in dezelfde groote uitgevoerd.

Bij uw huis komen wastafel en keuken en douche ook op dezelfde buis.
 
Laatst bewerkt:
Die pompen hebben een uitgang van 16 mm inwendig.

Die buis die Albert heeft is 22mm inwendig. Dus dat water heeft alle ruimte.
De uitstromers zijn ook in dezelfde groote uitgevoerd.

Bij uw huis komen wastafel en keuken en douche ook op dezelfde buis.


Edit.

Ik denk dat als Albert 1 pomp aanzet. Het water de laatste uitstroom niet eens haalt.
Misschien stroomt de middelste net nog.
 
Ik heb 2 pompen. Jbl 900 en Eheim prof 4/600
En zo ziet e r er dus uit in de bak. Panoramafoto dus wat vertekend.

Dat knijpen is een goed idee met een paar verloopbusjes.


IMG_1144.JPG
 
Ik heb 2 pompen. Jbl 900 en Eheim prof 4/600
En zo ziet e r er dus uit in de bak. Panoramafoto dus wat vertekend.

Dat knijpen is een goed idee met een paar verloopbusjes.

Mooi zicht Albert.

Dat knijpen moet je echt 'spelenderwijs' ontdekken. Gewoon wat verloopjes in huis halen en er los insteken.
Tot je een mooie verdeling hebt.
 
Ik heb thuis toch maar 1 druk geleverd door de watermaatschappij .
Hier heb je 2 drukken die links en rechts in de buis komen .
Als de druk links en rechts even groot zijn dan klopt uw theorie helemaal en krijg je evenveel uitstroom op de drie uitgangspunten .bv. 33.3 % op iedere uitgang .
Mijn punt is simpel maakt een klein verschil iets uit bv. links en rechts 40% en in het midden 20% uitstroom ( al zullen de verschillen niet zo groot zijn )
 
Ik heb thuis toch maar 1 druk geleverd door de watermaatschappij .
Hier heb je 2 drukken die links en rechts in de buis komen .
Als de druk links en rechts even groot zijn dan klopt uw theorie helemaal en krijg je evenveel uitstroom op de drie uitgangspunten .bv. 33.3 % op iedere uitgang .
Mijn punt is simpel maakt een klein verschil iets uit bv. links en rechts 40% en in het midden 20% uitstroom ( al zullen de verschillen niet zo groot zijn )

Je hebt geen druk, slechts een watervolume. En die buis kan meer watervolume afvoeren, dan die 2 pompen aan kunnen voeren.

Je gaat pas druk krijgen. Als je de uitgang zover gaat knijpen dat het volume er met druk en geweld uit spuit.

Daarom moeten de 3 uitstromers nog zo ingesteld worden, dat het watervolume mooi verdeeld wordt, zonder echt druk op te bouwen.

In de praktijk zullen alle uitstromers voorzien worden van een andere diameter verloop. Zodat ze uiteindelijk alle 3 evenveel water voeren.
Maar misschien is het juist wenselijk om een bepaalde uitstromer juist meer te geven.
 
Met een Maanvissen bak wil je wel volume in filtering hebben maar geen grote stroming, dus eigenlijk het lily pipe effect.
 
Bedankt Marcel voor uw uitleg , maar ik volg uw redenering niet helemaal .
De praktijk zal het uitwijzen en ik hoop dat je gelijk hebt .
 

Terug
Bovenaan