Wat is er nieuw

Aquatlantis Fusion 150 van Fozzy

KH 5
PH 5,8 (jbl ph control)

Klopt dit wel want als ik de tabel bekijk dan zouden de vissen aan het oppervlak moeten hangen in het gunstigste geval. Dat is meer dan 150mg co2 namelijk.
 
Klopt dit wel want als ik de tabel bekijk dan zouden de vissen aan het oppervlak moeten hangen in het gunstigste geval. Dat is meer dan 150mg co2 namelijk.
Sorry....t was nog vroeg teon ik keek John...ph control geeft 6,8...😴
 
Morgen weer verversen en wat klein snoeiwerk.
80119905-7DFF-468B-A3FE-6F50AC68C1E7.jpeg
 
Staat er netjes bij Albert en zo te zien doen de nieuwe planten het niet slecht.
 
Staat er netjes bij Albert en zo te zien doen de nieuwe planten het niet slecht.
Inderdaad John. En aanhouder wint he...blijven verversen met Osmose, en geen fosfaat, maar alleen nitraat toevoegen lijkt te werken. En voldoende bodemvoeding.
 
Planten doen t prima. De algen op hout en de achterwand hebben het opgegeven. Ik merk dat er veel nitraat gebruikt wordt in de bak. Vorige week aangevuld en getest. vanmiddag voor het verversen weer getest en t was bijna weer verdwenen.
morgen nog eens weer meten.
3F78B6BC-EE77-4130-A498-821F98241284.jpeg
 
Ziet er mooi uit zo en het hout dat je gebruikt is echt prachtig. Dat is een goede keuze geweest.
 
Planten groeien inmiddels lekker door. Vooral deze Echinodorus Impai.
de bladeren beginnen Rood/Geel en verkleuren dan naar groen.
277AFFD5-2990-42DC-8DB1-E0C623D31819.jpeg
54682333-F355-4A1D-8F0D-2F175DE51B45.jpeg
6C1535FD-ED98-4CC9-9003-F70096801845.jpeg
4DE18ABA-7803-404F-801B-C393AC488976.jpeg
 
Mooi, lekker dat het ook met de planten goed gaat.
 
Yes, goede groei erin!
En je vissen zijn prachtig. Lijken al flink gegroeid?
 
Ziet er goed uit Albert en je planten doen het ook goed.
 
Mooie foto s Albert en ze groeien goed.
Als spreekwoordelijke kool John. Had een tijdje niet veel plezier aan de bak vanwege dat alggedoe en hout wat dr niet uitzag. Maar dat is aardig veranderd allemaal door een tijdje met Carbo te sproeien of Waterstofperoxide. en ook ben ik erachter dat de planten nogal wat Nitraat gebruiken. Dus nu standaard elke week na het verversen toevoegen.
 
Als spreekwoordelijke kool John. Had een tijdje niet veel plezier aan de bak vanwege dat alggedoe en hout wat dr niet uitzag. Maar dat is aardig veranderd allemaal door een tijdje met Carbo te sproeien of Waterstofperoxide. en ook ben ik erachter dat de planten nogal wat Nitraat gebruiken. Dus nu standaard elke week na het verversen toevoegen.
Dat deed je eerder niet?
 
Jawel. Maar niet zo frequent en zoveel dus
Planten hebben zowel nitraat fosfaat en sporen nodig als basis, dus afhankelijk van je meet resultaten zal je dat bij moeten voegen, en zeker in de wat grotere bakken.
 
Als spreekwoordelijke kool John. Had een tijdje niet veel plezier aan de bak vanwege dat alggedoe en hout wat dr niet uitzag. Maar dat is aardig veranderd allemaal door een tijdje met Carbo te sproeien of Waterstofperoxide. en ook ben ik erachter dat de planten nogal wat Nitraat gebruiken. Dus nu standaard elke week na het verversen toevoegen.

Ik volg niet echt de EI meer en ververs wel de helft en voeg dan toe tot zo n 25/2,5. Meestal komt het er op neer dat ik een dikke 10/1 moet toevoegen.
 
Watertest gedaan na de verversing van gisteren.
Silicaat is >6. Blijft maar hoog, ondanks Osmosewater.

kh - 4,5
ph - 6,78 (PH control jbl)
gh - 5
nh3 - 0
no2 - 0
no3 - 20
po4 - 5

gelijk de nitraat maar weer aangevuld zojuist. Fosfaat voeg ik eigenlijk bijna extra toe
 
Heb je ook een DI filter op het osmose apparaat?
Nee, ik heb 3 fasefiltering

Fase 1: Sedimentfilter
Fase 2: Koolfilter
Fase 3: RO Membraan

ik zou er nog een di filter bij aan kunnen zetten Voor €25- extra.
 
Ach een beetje silicaat kan geen kwaad en is geen reden voor algen om te ontstaan. Alleen bruinalg gebruikt het voor het skelet maar bruinalgen duiken niet op door silicaten. Zonder DI filter is de uS van osmose hier rond de 20 en met DI is dat zo n 1 uS dus ja het werkt wel. Wat je dan nog over hebt is vaak deels silicaat omdat dit heel lastig eruit te filteren is heb ik begrepen.
 
Ach een beetje silicaat kan geen kwaad en is geen reden voor algen om te ontstaan. Alleen bruinalg gebruikt het voor het skelet maar bruinalgen duiken niet op door silicaten. Zonder DI filter is de uS van osmose hier rond de 20 en met DI is dat zo n 1 uS dus ja het werkt wel. Wat je dan nog over hebt is vaak deels silicaat omdat dit heel lastig eruit te filteren is heb ik begrepen.
Tja, maar de silicaat is hier wel erg hoog.. en baadt het niet....
 
Daar heb je een punt maar goed het hars is niet heel goedkoop. Ik betaal zo n 12 euro voor een zakje waar ik 3 vullingen uit haal. Dus verder afhankelijk van hoeveel water je moet maken.
Voor de zeewaterbak moet ik wel met een DI filter werken maar voor de Fusion gebruik ik de osmose zonder de DI filter.
 
Ik zou me om silicaat niet druk maken.
Heb ook DI gebruikt ivm silicaat.
Maar dat maakt niet uit.
Voeding is belangrijker.

Hier nu gewoon kraanwater. Geen plek voor osmose.
 
Di filter geïnstalleerd en de bak ververst. Klaar weer.
90843E3E-F1EF-4957-A028-61DA3A296B3B.jpeg
55E2799B-6C46-4B16-8A42-50E94F6B2377.jpeg
 
Ik dus hier:
 
Netjes Albert. En waar koop je het hars?
Netjes Albert. En waar koop je het hars?
Ik heb dit filter gekocht bij Osmoseapparaat.nl. Navulling hebben ze daar ook.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan