Wat is er nieuw

aquatlantis fusion 70

duukboy

Active member
Lid geworden
7 oktober 2012
Leeftijd
32
hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een 70 x 50 x 60 (70) aquarium
Ik had hiervoor een rio 300 maar ben inmiddels verhuisd en had daar geen plek meer voor.

nu is me oog gevallen op aquatlantis fusion 70.
omdat ik dit een mooi ontworpen aquarium vind. met goede verlichting

nu vroeg ik me zelf af het bijbehorend meubel van 40mm of dit sterk genoeg is te plaatsen zonder de tussen wand? want ik wil graag in het meubel een bioloog zetten (60x30x40)

omdat ik er een bioloog onder wil. moet er dus ook een overloop en een droog kamer in. Weet iemand waar je deze er kan laten inzetten?(lokale glaszetters al geprobeerd in made.) in de buurt van dordrecht breda of oosterhout

heb ook al een offerte liggen voor op maat gemaakt aquarium dit is dan iets duurder.

Hopelijk hebben jullie een beetje advies :thumbs:

Het aquatlantis meubel is speciaal ontworpen voor het gewicht van bijbehorende aquaria. Dus ik zou hier zeker GEEN tussenwand uit halen!

Waarom wil je eigenlijk een bioloog? Er zijn zeer goede extrerne filters voor zo'n aquarium.

Maar om aan je vraag tegemoet te komen. Heb je het al bij veldhuis geprobeerd? Die verkopen aquaria met vele extra opties.

Naast Veldhuis kan je ook eens contact opnemen met aquariumspeciaalzaak de Maanvis in Nijmegen. Zijn ook erg goede aquariumbouwers.
Een tussenwand bij een aquariummeubel weghalen kan niet. Marcel geeft dat al aan.

Hobbygroet,
Jos Hut

duukboy zei:
hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een 70 x 50 x 60 (70) aquarium
Ik had hiervoor een rio 300 maar ben inmiddels verhuisd en had daar geen plek meer voor.

nu is me oog gevallen op aquatlantis fusion 70.
omdat ik dit een mooi ontworpen aquarium vind. met goede verlichting

nu vroeg ik me zelf af het bijbehorend meubel van 40mm of dit sterk genoeg is te plaatsen zonder de tussen wand? want ik wil graag in het meubel een bioloog zetten (60x30x40)

omdat ik er een bioloog onder wil. moet er dus ook een overloop en een droog kamer in. Weet iemand waar je deze er kan laten inzetten?(lokale glaszetters al geprobeerd in made.) in de buurt van dordrecht breda of oosterhout

heb ook al een offerte liggen voor op maat gemaakt aquarium dit is dan iets duurder.

Hopelijk hebben jullie een beetje advies :thumbs:

Een kleinere bak plaatsen met een trickle-filter kan wel...en werkt minstens net zo goed als een meerkamer bioloog.

Een overloop kun je zelf maken met een hevel (goed inlezen en filmpjes bekijken voor je een waterballet creeert). Kijk maar eens op DIY hevel o.i.d.).

Bij een trickle-filer hoef je geen gebruik te maken van een glazenbak, plastic werkt ook prima en is een stuk goedkoper.

Ook de trickle-filter kun je gemakkelijk zelf bouwen.

alleen zit er wel een tussenwand in bij deze maat bak ruimte in de kast is dan wel heel beperkt is mijn gedachte
bij de dikte 40 mm kast al helemaal
zou er een een telefoontje aan wagen

groet

jaap

Ik wil graag een bioloog omdat ik er ooit nog een zoutwater bak van wil maken. Dan is het makelijler om het omtebouwen.

Verder heb ik altijd potfilters gehad de laatste was een eheim professionel 600 en ik vind het gewoon niet makkelijk.

Bovendien kost een goeie potfilters meer dan dan een bioloog.
Verder meer filter oppervlak. Meer liters water. En stabieler systeem. Alle techniek is makkelijker weg te werken.

Plus wil eens wat anders dan potfilters of binnefilter

@biljoenblik

Ik heb jou fusion bak gezien op je pagina. En hij ziet gaat uit!!!

In mijn Rio 300 had ik ook een pvc leiding netwerk. Maar had altijd het probleem dat na schoonmaak van het filter het een hels karwei was om de filter opnieuw aan de gang te krijgen. (Ook eheim professionel 600) Door tegendruk van water in de uitstroom pijp. Hoe heb jij dit opgelost.

En omdat ik voor het 40 mm meubel wil gaan en dan de achterwand volledig dichtmaken. Dus nieuwe achterwand plaat erin denk je echt niet dat het gaat zonder tussenschot?

Want jou 300 liter bak steund op net zoveel hout als die 175 fusion die ik wil? Of heb jij meerdere tussenschotten?

duukboy zei:
@biljoenblik

Ik heb jou fusion bak gezien op je pagina. En hij ziet gaat uit!!!

In mijn Rio 300 had ik ook een pvc leiding netwerk. Maar had altijd het probleem dat na schoonmaak van het filter het een hels karwei was om de filter opnieuw aan de gang te krijgen. (Ook eheim professionel 600) Door tegendruk van water in de uitstroom pijp. Hoe heb jij dit opgelost.

En omdat ik voor het 40 mm meubel wil gaan en dan de achterwand volledig dichtmaken. Dus nieuwe achterwand plaat erin denk je echt niet dat het gaat zonder tussenschot?

Want jou 300 liter bak steund op net zoveel hout als die 175 fusion die ik wil? Of heb jij meerdere tussenschotten?

Bedankt voor het compliment.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet het filter (minstens het voorfilter) leeg zijn.
De retour leiding moet bovenwater uitsteken.
Ik heb dit ondervangen door een schroefdop op het einde van mijn instroombuis. Deze zit boven water. Voordat ik het filter weer opstart open ik de dop en laat ik de leiding leeg lopen.
Daarna pomp aansluiten. Aanzuigkraan open, dan retour open. Pomp hevelt zich helemaal vol en lucht komt uit de geopende dop.

Mijn aquarium meubel heeft 1 tussenschot. In de vorm van een T. Tussen de deuren zit een 20cm paneel en in het midden van dat paneel zit een tussenwand.
Achterwanden zijn van dik hout, met bovenin een opening over de volle breedte van de kast.

Het tussenschot in jouw kast, samen met de achterwand zorgt niet alleen voor de ondersteuning, maar ook dat het meubel niet schaart.

Ik ben het wel met je eens, dat 70cm gedeeld door 2 wel hele smalle kastjes geeft.

kan de meubels veder niet van dit merk maar als de boven plaat massief is (merkbaar aan het gewicht) dus geen twee dunne plaatje met karton opvulling
wat je wel eens ziet bij andere meubels
kun je de achterwand tussen de staanders en liggers maken dit voorkomt scharen van de kast of over de gehele achterkant kast een stevige plaat zetten
om doorbuigen te voor komen aan de voor zijde een strook monteren
een ander merk doet dit ook voor het plaatsen van een bioloog zie foto�s met dank aan veldhuis

287258flipper34_0_85_afbeeldinge.jpg

941629flipper34_0_85_afbeeldinge.jpg

groet

jaap

Kleine update,

Na contact met de importeur van aquatlantis.
Toch de bak en meubel besteld. Het meubel word de 40 mm variant.
Volgens de importeur heeft de aquatlantis 70 geen stabilisatie strip in het midden.
en het 40 mm hout is massief spaanplaat.

ik ga het meubel toch aanpassen tussenwand hele stuk inkorten blijft nog maar 8 cm lang.
en achterschot dicht maken. zodat hij hierop ook nog steunt.

Het aquarium dat een bioloog word ook al aangeschaft.
dit word een aquatlantis advance led 60. (wat zit daar trouwens goeie verlichting op voor een 60 liter bak :O)

maten 60x30x34 het voordeel van deze bak tegenover een juwel record 60 is dat er geen apparatuur in lichtkap gebouwd zit. ik wil deze namelijk laten zitten. om verdamping tegen te gaan. Dan komt er een gat is de kap bij de invoer en uitvoer. dus minder water kan ontsnappen.

de led lamp die erbij zit kan ik goed gebruiken om het kastje aan de binnenkant te verlichten.

Het enige nadeel is dat ik nog moet kijken of het bioloog wanneer deze in de kast zit er nog uit kan komen.
dat zou wel makkelijker zijn met evt. schoonmaken.

duukboy zei:
Kleine update,

Na contact met de importeur van aquatlantis.
Toch de bak en meubel besteld. Het meubel word de 40 mm variant.
Volgens de importeur heeft de aquatlantis 70 geen stabilisatie strip in het midden.
en het 40 mm hout is massief spaanplaat.

ik ga het meubel toch aanpassen tussenwand hele stuk inkorten blijft nog maar 8 cm lang.
en achterschot dicht maken. zodat hij hierop ook nog steunt.

Het aquarium dat een bioloog word ook al aangeschaft.
dit word een aquatlantis advance led 60. (wat zit daar trouwens goeie verlichting op voor een 60 liter bak :O)

maten 60x30x34 het voordeel van deze bak tegenover een juwel record 60 is dat er geen apparatuur in lichtkap gebouwd zit. ik wil deze namelijk laten zitten. om verdamping tegen te gaan. Dan komt er een gat is de kap bij de invoer en uitvoer. dus minder water kan ontsnappen.

de led lamp die erbij zit kan ik goed gebruiken om het kastje aan de binnenkant te verlichten.

Het enige nadeel is dat ik nog moet kijken of het bioloog wanneer deze in de kast zit er nog uit kan komen.
dat zou wel makkelijker zijn met evt. schoonmaken.

Heb je jou plannen ook aan aquatlantis voorgelegd? Wat vonden zij ervan om de middenwand te verkleinen?
Verder ben ik heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.

Je krijgt met die led lamp wel een hele luxe kastverlichting. 😉

Heb je ook al een idee hoe je de overloop gaat maken?

Heb het idee niet voorgelegd aan aquatlantis, maar ik weet gewoon zeker dat het het gewicht moet kunnen dragen.

Een vergelijkbaar aquarium met meubel is de lido 200. het meubel van dit aquarium bestaat uit 2 staanders van 19mm aan de zijkanten. en een staander van 25 cm breed waar normaal een achterwand zit.

en het spaanplaat van de aquatlantis is massief 40 mm spaanplaat dus in theorie durf ik zelfs de hele midden wand weg te halen. Maar in praktijk durf ik dat niet aan.

het idee voor de overloop word in het midden een overloop te maken (13cm diep en 20 breed) met daarin een droogkamer van 10x10. alleen een kam aan de voorkant. en de zijkanten net zo hoog als de droogkamer houden. maar daarvoor moet ik de maximale waterhoogte nog even aankijken. en hoeveel ruimte dit me gaat kosten. glasdikte wilde ik op 8mm houden.

de gaten zit ik nog over te twijfelen of ik die zelf ga boren. heb een paar keer in glas geboord maar dat waren maar 18 mm gaatjes en in 3 mm glas. dit worden er 2 in een aquarium van 45 mm.
dus hoop iemand te vinden die dit kan doen...
en evtueel ook helpen het overloop te maken.

Die aquatlantis 60l met led bakkies zijn trouwens in de aanbieding bij de oranje bouwmarkt voor 59,00 euro ofzo. 😛 dus dat viel wel mee in de kosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan