Aquatlantis fusion 80 van moeders herstart


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Het is weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Privé was er afgelopen jaren veel gebeurd. Moest door omstandigheden weer bij mijn ouders gaan wonen en ik ben naar een andere provincie verhuisd. Als kers op de taart is mijn ziekte flink verergerd. Met als gevolg dat de aquarium hobby er bij in is geschoten.

Nu het weer wat beter gaat wil ik de hobby weer oppakken. Ik heb het aquarium van moeders weer opgelapt een Aquatlantis fusion 80 (80x40x55 cm bruto 176L) na een extreme baardalg invasie. Mijn eigen aquarium een Rio 125 komt op zolder, maar die is nog niet klaar dus dat komt later wel.
De vissen zijn in die jaren flink uitgedund. Eerst mijn overgebleven vissen samengevoegd met die van moeders, wat resulteerde in sterfte door waarschijnlijk kruisbesmetting. Daarna zijn we verhuisd, wat ook een aantal vissen heeft gekost. Daarna flink ziek geweest, waardoor er niet zoveel aandacht naar de bak ging met als gevolg flinke baardalg invasie en ook een paar vissen gesneuveld.

Ik heb heel de bak leeggehaald en de planten en decoratie weggegooid. De overgebleven vissen zitten nu even in een andere (te kleine) bak. Ik heb een flinke stoot kuur Easy Carbo in het aquarium gegooid. Alle baardalgen werden rood en stierven af. Ik heb de inlaat en uitlaat van de filter ontalgt en de alg van de ruiten geveegd, plus schoon water in de bak gedaan. Dus de bak ziet er nu weer schoon uit. Op de foto niet zo schoon, omdat ik net klaar was met rommelen.

20210228_193642.jpg



Ik heb gisteren nieuwe plantjes besteld, dus even wachten totdat ze binnen zijn :giggle:

De vissen zitten zoals ik al zei in een kleinere bak. De overgebleven vissen zijn:

9 Corydoras Panda
1 Corydoras Trilineatus
2 Ancistrus L144 M/V
2 puber Ancistrus (waren totaal 6 pubers, maar 4 zijn er verkocht, alleen de laatste 2 staan nog te koop)
1 Vuurtetra
1 Vuurneon
2 Red Sakura garnalen
1 Posthoorn slak
2 Poelslakken

Eergisteren baby appelslakken gekocht. Ik ging voor 1x wit 1x geel 1x groen en 2x blauw was 5 voor €1,- maar kreeg
3x wit 1x geel 2x groen en 3x blauw voor €1,- misschien gingen ze er vanuit dat er een paar zouden sneuvelen of ze moesten ze kwijt geen idee. De bedoeling is dat ze verdeeld worden tussen de bakken.

De Panda's vlogen door de bak heen. Ik ging er vanuit dat het stress was door de kleinere ruimte, maar een paar dagen later vond ik eitjes op het raam. Dus het vliegwerk had een andere reden 😁 Die heb ik laten uitkomen in een kweekbak. Het zijn er tot nu toe 7 en de oudste is een paar dagen oud.

20210228_193839.jpg


Nu zit ik alleen met een vraag?

Het oude zand zit er nog in en de pomp is nog hetzelfde. Moet ik de bak opnieuw indraaien? Of zitten er nog genoeg bacteriën in om de vissen weer gelijk terug te plaatsen. De bak heeft niet droog gestaan.

Anyway eerst wachten tot de planten binnen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het filter heeft doorgedraaid dan zal er weinig aan de hand zijn denk ik zo.
 
Het filter heeft meegedraaid. Ik heb alleen de watten vervangen en de slangen schoongemaakt.
 
Leuk weer opstarten. :)) Je kan voor de zekerheid even twee weken opstarten je hebt immers het meeste in het filter laten zitten. Wel nitriet in de gaten houden.
 
Yeeehhhh vandaag zijn de plantjes binnen gekomen!!! 😁 Gelijk maar mijn doos met hout open getrokken voor een nieuw stuk hout. Het oude hout durfde ik niet meer te gebruiken.
Ik heb besloten om de bak 2 weken extra te laten indraaien, zodat ook de planten hun draai kunnen vinden ipv ondersteboven gegooid te worden door de panda's zeker mijn rode tijgerlotussen zullen daar blij mee zijn. Had er 1 besteld en kreeg 2 knollen 😀. Mijn baby Enchinodorus Rose zit verstopt achter het hout 😂

20210303_195040.jpg


Totaaltje. De planten moeten nog rechttrekken.


20210303_194130.jpg


De Cabomba heeft een bloemetje

20210303_195003.jpg


De vissen moeten nog even 2 weken in de kleine bak zitten. De panda's vinden het wel best. Vandaag weer een groepje eieren van de ruit gehaald met 8 bevruchte eieren.
De vuurneon en de vuurtetra zijn vriendjes geworden en zwemmen continu bij elkaar, waarschijnlijk, omdat ze lotgenoten zijn als enige van hun soort overgebleven. Ik moet wel zeggen dat ze nu feller kleuren dan eerst. Ik noem ze Jut en Jul. Alleen de ancistrussen vinden het niet leuk, maar ze eten als een dijker van de Hikari algen tablet. Ik zal nog een aparte topic maken voor een visbestand.

20210301_220948.jpg


Nu de bak toch herstart wordt zit ik eraan te denken om de bak te upgraden. Eigenlijk had ik dat voor de planten moeten doen, maar ik was te enthousiast. Nu gaat mijn interesse uit naar een Helialux met controller, maar ik weet niet of deze op de bak past. Ik weet dat de buizen dezelfde afmetingen hebben dan de Rio 125 want mijn Rio lampen zitten in deze Aquatlantis. Dus ik dacht misschien past de Helialux Spectrum 800 ook op deze bak. Het is denk ik verstandig als het past om hem nu aan te schaffen aangezien de planten zich nog moeten aanpassen?
 
Even weer een update!

20210314_190733.jpg


De plantjes zijn al gegroeid. De Ludwigia repens rubin heb ik vandaag ingekort, die groeide al naar de oppervlakte. De Enchinodorus Rose komt al met z'n kruintje achter het hout vandaan. Goed kijken hij staat tussen de Ludwigia 😁 De rode tijgerlotus aan de linkerkant was tijdens transport van zijn knolletje gevallen, dus die heb ik met zijn wortels in de grond gezet. Pas nu begint hij aan te slaan en heeft een piepklein nieuw blaadje en twee nieuwe wortelpuntjes. Hij heeft wortelbemesting. Ik maak mij wel wat zorgen om de cabomba want hij heeft liever een lagere ph zijn blaadjes beginnen uit te vallen. Ook heb ik wat stekjes van de sterrekruid en de sumatravaren geplant, dus hopelijk kan ik daarmee wat gaten opvullen als de plantjes wat groter zijn. Aan de linkerkant van het hout wil ik in de toekomst een Bolbitus Heudelotii plaatsen. Deze hebben we al een keer gehad, maar door de baardalg weg moeten doen. Wel veel snoeiwerk, want hij groeit als kool.

Ook krijgt de bak een grote upgrade! Dinsdag kan ik een co2 systeem halen en van de week komt de Helialux met smartcontroller😁😁😁.

Oh ja ook een nieuwe testkoffer binnengekregen mijn druppels waren over de datum.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan