Aquatlantis Fusion verlichting


eric79

Well-known member
Lid geworden
12 september 2012
Berichten
360
Locatie
Geldrop
Nog steeds een mooie bak! Gebruik je ook luminus? En weet je toevallig of je daar ook 2 lampen aan kunt sluiten, ik ben het spoor bijster namelijk, vind nergens een goede uitleg mbt 2 lampen en de bij behorende aansluitingen.
 
Nog steeds een mooie bak! Gebruik je ook luminus? En weet je toevallig of je daar ook 2 lampen aan kunt sluiten, ik ben het spoor bijster namelijk, vind nergens een goede uitleg mbt 2 lampen en de bij behorende aansluitingen.

Ik gebruik een tc420.

Maar ik lees net dat je er 2 lampen op aan kunt sluiten. Op die luminus.

https://www.aquatlantis.com/en/products/luminus.html/

Edit.

Hier is de handleiding.

https://www.aquatlantis.com/en/support/files/module/pdfs/id/MjUz
 
Tnx voor het meedenken, maar daar zie je bar weinig over aansluiten van 2 lampen. Ik zit met de 2 stekkers te knoeien. Out 1 en 2, als je 1 lamp gebruikt gaat na je voeding deze opgeplitst naar 2 de luminus in, in 1 en in 2, dan out 1 en 2 in 2 stekkers van 1 lamp. Nu heb ik deze splitter na de voeding gebruikt om van out 1 naar 1 lamp te gaan.
Doordat ze zwart en rood gekleurd zijn en ik nu dus niet die kleur volg zegt er een kronkel in mijn hoofd dat er iets niet klopt.

Omdat ik 2 lampen gebruik gaat er nu een voeding in in1 en een voeding in in2.:juggle: De luminus dan en de splinters naar behorende lampen. Ondanks alle mogelijke instellingen krijg ik dan nog geen maanlicht. :book: Ondanks alle tijd in de boeken
image.jpg

Hopelijk is het duidelijk...
Mijn excuses voor het “vervuilen” van jouw verslag, anders zal ik een ander topic starten hierover als dit nog geen licht in de duisternis verschaft...:sorry:
 
Tnx voor het meedenken, maar daar zie je bar weinig over aansluiten van 2 lampen. Ik zit met de 2 stekkers te knoeien. Out 1 en 2, als je 1 lamp gebruikt gaat na je voeding deze opgeplitst naar 2 de luminus in, in 1 en in 2, dan out 1 en 2 in 2 stekkers van 1 lamp. Nu heb ik deze splitter na de voeding gebruikt om van out 1 naar 1 lamp te gaan.
Doordat ze zwart en rood gekleurd zijn en ik nu dus niet die kleur volg zegt er een kronkel in mijn hoofd dat er iets niet klopt.

Omdat ik 2 lampen gebruik gaat er nu een voeding in in1 en een voeding in in2.:juggle: De luminus dan en de splinters naar behorende lampen. Ondanks alle mogelijke instellingen krijg ik dan nog geen maanlicht. :book: Ondanks alle tijd in de boeken
Bekijk bijlage 266941
Hopelijk is het duidelijk...
Mijn excuses voor het “vervuilen” van jouw verslag, anders zal ik een ander topic starten hierover als dit nog geen licht in de duisternis verschaft...:sorry:

Dus jij hebt 2 lampen. En 2 voedingen?

Aan de voedingen zit 1 stekker die in de input (1 of 2) kan.

De lampen hebben elk maar 1 stekker? Of heeft 1 lamp 2 stekkers?

De output van de liminus kan max 5 ampere geven. Dus dat is een lamp van max 120 watt.

Als je 1 voeding hebt, die een ledbalk met 2 stekkers (dus eigenlijk 2 lampen) voedt. Dan max dit niet meer dan 5 ampere zijn per ledbalk.

Indien je de laatste optie hebt. Dan sluit je de voeding (van een ledbalk met 2 lampen) aan op IN1. Dan stop je in OUT1 een splitter. Die van 1 stekker naar 2 stekkers gaat. Hierop sluit je ledbalk1 aan.
De 2 lampen in balk 1 zullen dat de instellingen van OUT1 volgen.

Het zelfde doe je met OUT2 voor de andere balk.

De splitters heb je NIET nodig, als je 1 voeding hebt met 1 stekker, en 1 ledbalk met 1 stekker. Als je onder de 5 ampere blijft.

Maak anders eens een foto van je voedingen, stekkers en ledbalken.
 
Ik heb op verzoek van Marcel even een eigen topic voor je aangemaakt Eric. De startpost is dus een post uit het oude topic;)
 
Eric. Ik snap het nu.

Je hebt een fusion 200. Die heeft 2 balken van 88 watt. Opgeslitst in 4 lampen van 44 watt.

Je hebt 4 voedingen.

Je hebt dus eigenlijk per balk 1 luminus nodig.

Hieronder de uitleg voor het aansluiten van de 1 ledbalk1 met 2 lampen.

Sluit de 2 losse voedingen aan op IN1 en IN2. Dus zonder splitter.

Sluit de linker lamp van de ledbalk1 aan op OUT1 en de rechter lamp van dezelfde ledbalk1 op OUT2.

Maak geen gebruik van de splitters.

OF!!

Voor de andere ledbalk2 (met 2 lampen) moet je dus nog een luminus kopen.

Of je doet het volgende, maar dat wordt lastig denk ik.

Je sluit de 2 voedingen met een splitter samen aan op IN1 en dan sluit je een splitter aan op UIT1 en op deze splitter de 2 lampen van 1 ledbalk. De 2x 44 watt is ruim onder de 5 ampere.

De andere ledbalk2 sluit je dan ook aan op de luminus.

De 2 voedingen met splitter op IN2 en een splitter op OUT2 en op deze splitter de 2 lampen van ledbalk2.
 
Ik heb op verzoek van Marcel even een eigen topic voor je aangemaakt Eric. De startpost is dus een post uit het oude topic;)
:petjeaf:

@biljoenblik bedankt voor het meedenken!

Maar het echte “maanlicht”, van dat blauwe licht, is dan niet mogelijk denk ik? Met maanlicht bedoelen ze dan waarschijnlijk de lichtsterkte op 5% houden.
Ik had namelijk bedacht voor mezelf dat de 2 lamp ingangen (rood en zwart) o.a. nodig zijn voor de aansturing van de kleuren, maar dat is dus niet zo. Enkel tijd en sterkte zijn factoren, maar niet kleur. Dus het ineens terug gaan naar 1 uitgang voor 1 lamp gaf verwarring.

Dat was voor mij de reden om :juggle::book::S:c:mad: :stars::stars::stars:Als reactie te krijgt .....lol


Vwb de andere 2 lampen heb ik nog de Aquatlantis controller plus die hierop aangesloten zijn, veel simpeler met iets minder variabelen, dus minder :stars:

Waar is de tijd gebleven dat een lamp gewoon aan en uitging door een tijdschakelaar....

Mijn conclusie van dit hele verhaal.....met 1 tc420 was ik voor een fractie van het geld net zo goed uit geweest....
 
Nee, aquatlantis lampen kun je alleen dimmen.

Blauw licht is voor in de disco. Niet voor een aquarium.

Maanlicht is ook niet blauw.

1% lichtsterkte voor het laatste half uur is echt zeer fraai.
 
Duidelijk allemaal! Het is gelukt en ga nu lekker spelen met tijdsduur, intervallen en lichtsterkte!
 
Ik heb nu net een Fusion 200 met 2 stuks Luminus.

Wat ik begrijp is dat 4 losse lamp in de Fusion 200 per stuk 2 kanalen hebben 1 met alleen wit licht en 1 met gekleurd licht.
als je 1 lamp op 1 uitgang doet met een splitter bestuur je dus beide kanalen met verschillend licht op 1 kanaal in de luminus. Volgens mij moet je op uitgang 1 dan dmv een splitter de rode stekkers van twee lampen doen. En op uitgang 2 dmv een splitter de zwarte stekkers van 2 lampen. En dan bij de andere luminus hetzelfde zodat als je op beide kanaal 1 aanzet je alleen wit licht hebt en op kanaal 2 het samengestelde gekleurde licht.
 
Ik heb nu net een Fusion 200 met 2 stuks Luminus.

Wat ik begrijp is dat 4 losse lamp in de Fusion 200 per stuk 2 kanalen hebben 1 met alleen wit licht en 1 met gekleurd licht.
als je 1 lamp op 1 uitgang doet met een splitter bestuur je dus beide kanalen met verschillend licht op 1 kanaal in de luminus. Volgens mij moet je op uitgang 1 dan dmv een splitter de rode stekkers van twee lampen doen. En op uitgang 2 dmv een splitter de zwarte stekkers van 2 lampen. En dan bij de andere luminus hetzelfde zodat als je op beide kanaal 1 aanzet je alleen wit licht hebt en op kanaal 2 het samengestelde gekleurde licht.
Volgens mij zit je aardig goed maar ik heb destijds hulp gehad hiermee van @biljoenblik en die heeft er meer verstand van denk ik.
 
Het werkt goed alleen je moet heel tegenstrijdig rode stekkers van twee lampen op out1 steken in de splitter die een zwarte en een rode stekker heeft. En de twee zwarte natuurlijk dan in out2 die ook weer bestaan uit een rode en een zwarte stekker. Verder werkt het perfect nu. Ik ben alleen nog wat aan het strubbelen met de app en het interval verhaal ik doe het naar mijn mening goed maar hij doet niet wat ik wil. Ik ga hem maar eens op de fabrieksinstellingen terug zetten misschien dat er nog wat oud programma’s van de vorige gebruiker in zit.

Weet iemand misschien of de luminus ook te updaten is naar een nieuwere software versie?
 
In 2019 werkte de app hier belabbert dus ik doe sinds die tijd het met de hand en dat gaat vrij eenvoudig. Misschien dat de app inmiddels beter is.
Zover ik het uit mn hoofd weet moet je als je het handmatig doet wel steeds de interval op yes zetten bij het instellen of wijzigen van de instellingen.
 
In 2019 werkte de app hier belabbert dus ik doe sinds die tijd het met de hand en dat gaat vrij eenvoudig. Misschien dat de app inmiddels beter is.
Zover ik het uit mn hoofd weet moet je als je het handmatig doet wel steeds de interval op yes zetten bij het instellen of wijzigen van de instellingen.
Ik doe het via de app. Daar geen probleem mee😂
 
Ik doe het via de app. Daar geen probleem mee😂
Ik had al eerder gehoord dat het nu goed werkt maar destijds kon ik met de foon de verbinding niet krijgen maar goed dat is dik 3 jaar geleden.
 
Hallo fluiter

Heb net je berichtje gelezen en ik zit ook met oude programma’s van vorige eigenaar. Gezocht naar reset mogelijkheden maar weing kunnen vinden . Kan jij mij hiermee helpen ?

Aquatlantis luminus controller

Ook zit ik Met een mooie zon opkomst en ondergang te proberen maar dat lukt niet echt . Hèb op mijn oude bak Jbl en daar ging het top . Heb je daar nog een programma tip?

Hoor het graag
 
Je kunt de instellingen toch zo met de hand veranderen?
Fluiter is al een poosje niet meer online geweest.
 
Plus als de controller een tijdje zonder stroom heeft gezeten is het programma eruit. Om bv de display tijd in te stellen of te veranderen moet je ook de stroom er even af halen (dat kan niet in de app), dan kan je hem handmatig erin zetten, net als de rest overigens.

Wil je het programma veranderen dan kan dat heel makkelijk met de luminus app.
 
De Lumines heeft een ingebouwde back up batterij als je de lumines 2 hebt zoals ik. Ik zet met het verversen de handel uit dus ook de controller zit zonder stroom en bij het aanzetten gaat alles weer rustig verder.
Jes heeft de oudere en goedkopere versie en die moet na stroomuitval wel alles opnieuw instellen terwijl volgens de lfs ook daar een back up batterij in moet zitten.
Ik zet dus de stroom wekelijks uit en nog nooit heb ik iets opnieuw hoeven in te stellen.
 
Deze heb ik als het goed is:
Die heb ik ook, misschien bij mij wel gekomen door dat adapter gedoe dan 🤔. Maar ban die back up wist ik ook.

In ieder geval makkelijk te bedienen.
 
Ik heb juist de oudere en de onderstaande heeft Jessica en die vindt ik minder want daar moet ze wel na stroomuitval de boel weer programmeren:

Er zijn dus meerdere types.
 
Ik heb juist de oudere en de onderstaande heeft Jessica en die vindt ik minder want daar moet ze wel na stroomuitval de boel weer programmeren:

Er zijn dus meerdere types.
Dat is de goedkopere, daar is ook geen app voor volgens mij. Hier heb ik er ook 2 van draaien.
 
Dat is de goedkopere, daar is ook geen app voor volgens mij. Hier heb ik er ook 2 van draaien.
Kan kloppen inderdaad want die was ook goedkoper dan de mijne . Ik werk ook niet met de app want met de hand is binnen 1 minuut iets veranderd als je dat zou willen.
 
Nou hier ook nog even bezig geweest. Heb de controllor voor 2 lampen met bluetooth bediening. Vind de mogelijkheden van de controllor en de led balken zeer onder de maat in vergelijking met de jbl solar en controllor. die ik op mijn huidige rio 180 heb draaien Daar kan je elke kleur in regelen . Maar helaas is niet anders. Rode zon's opkomst en ondergaan en echt blauw maanlicht gaat het niet worden.

Hebben jullie wel een goed gevoel of ervaring van de planten groei in een VOLGA 350?

Groet Igor
 
Ja hoor het is prima verlichting en ik heb door de aanpassing de kleur wat minder wit staan en meer gelig. Zie mn bak in mn onderschrift.

IMG_20230929_100222355.jpg
 
Hoi John

Dat ziet er best aardig uit. Idd niet zo erg wit. Ik moet de bak nog helemaal gaan opstarten maar zonder water etc is het erg wit van kleur. Je kan ook alleen maar de lichtpercentage veranderen begreep ik.
Dus geen meer of minder geel of rood waardes

Mag ik vragen wat jouw instel waardes zijn? Je gebruikt ook geen CO2 zo te zien maar wel mooie planten groei!

Wil ongeveer dezelfde soort vissen of het liefst discus maar begreep hier op het forum dat deze (Volga 350) daar eigenlijk te klein voor is
 
Nou ik heb dus per led balk 3 rijen leds waarvan de middelste met rood en blauw. Deze heb ik flink gedempt tot zo n 15% en alleen de rijen met gelige voller open.
Daardoor oogt het een stuk geler dan als je alles gelijk zet.
Ik gebruik overigens wel co2 en ververs wekelijks de helft en zit zo rond de 20/2 mg nitraat en fosfaat.
Ik denk dat de Volga net iets lager is dan de Fusion.
Ik zie dat je bak 66 hoog is en dat is denk ik met kap dus zonder zal je rond de 58cm zitten en dat is best te doen volgens mij. Zover ik lees is de Fusion 70 hoog dus zo heel veel scheelt dat niet.
 
Dat heb ik ook (aquatlantis easy led 579) alleen kan ik hier toch niet de rood en blauw voller zetten en de andere minder vel?

Heb je anders jouw instelling of heb je andere verlichting ?

En de discus een no go of geen idee van?


Groet Igor
 
Ik neem aan dat qua kleur dat moet kunnen want we hebben hier de Splendid staan met 1 balk en daar kunnen we ook dmv 2 channels wat meer wit zelf regelen.
 
dan weet ik nog even niet hoe ik dat kan instellen . Heb je een voorbeeld van je eigen instelling ?

Groet Igor
 
Nou als ik het goed heb dan kun je met de controller channel 1 en channel 2 instellen en je zou bv channel 1 eens op 10% moeten zetten om te zien wat dit met de kleur doet.
Bij de Splendid zijn led hier zie je duidelijk de kleur veranderen als je een van de channels bijna dichtzet en zo kun je wat spelen met de lichtkleur.
Voor mijn Fusion heeft voor de aansluiting (2 balken) @biljoenblik mij geholpen en daar kan ik zoals je op de foto kan zien ook het licht geler krijgen door juist de rij met blauw en rood te dimmen.
 
oke nou ga ik daar even mee spelen, heb idd ook 2 balken. Ga de topic van jeroenblik even opzoeken

gr Igor
 
Ga de topic van jeroenblik even opzoeken
@biljoenblik heet hij maar daar is geen topic voor maar Marcel heeft me via de pb hiermee geholpen want ik wist niet welke plug waarin moest om dit zo te kunnen regelen.
Wellicht dat hij je dit hier kan uitleggen want je hebt dan net als mij 2 led balken.
Ik heb nu net een Fusion 200 met 2 stuks Luminus.

Wat ik begrijp is dat 4 losse lamp in de Fusion 200 per stuk 2 kanalen hebben 1 met alleen wit licht en 1 met gekleurd licht.
als je 1 lamp op 1 uitgang doet met een splitter bestuur je dus beide kanalen met verschillend licht op 1 kanaal in de luminus. Volgens mij moet je op uitgang 1 dan dmv een splitter de rode stekkers van twee lampen doen. En op uitgang 2 dmv een splitter de zwarte stekkers van 2 lampen. En dan bij de andere luminus hetzelfde zodat als je op beide kanaal 1 aanzet je alleen wit licht hebt en op kanaal 2 het samengestelde gekleurde licht.
Volgens mij is bovenstaande de methode. Je moet zoals ik hier lees inderdaad wit op 1 kanaal krijgen en de gekleurde op het andere kanaal.
 
Moet je dan 2 luminus controler kasje hebben kastjes hebben ? Heb nu de nieuwste versie met de 2 in en 2 out
 

Terug
Bovenaan