Aquatlantis horizon 200 met alg problemen; wie helpt?

B

balanda

Guest
Hallo allemaal,

na een aantal jaar afwezigheid kom ik nu weer terug op dit forum met de hoop dat jullie ons (mijn man en mij) kunnen helpen bij het oplossen van ons probleem rondom het aquarium.

We hebben een tijd lang leuke plantenbakken gehad, maar nu komen we er (mede door een periode van lichte verwaarlozing) niet echt uit.

Ik begin gewoon met het vertellen over de bak....

Het betreft een Aquatlantis Horizon 200 (200cm breed, 70 cm hoog en een ronde voorruit) van een aantal jaren oud. Wij hebben hem overgenomen van een winkel die opgeheven werd.
Mijn man heeft een mooie kast eronder gebouwd.

Het vissenbestand nu (een tijdje niks aan veranderd):
4 maanvissen (3 vrouwtjes, 1 man)
ca 20 diamantzalmen
1 L177
ca 5 corydorassen (metae en sterbai)
5 botia macranda (clownbotia)
paar japonica garnalen

Er zijn twee lampen 1 Dennerle Amazon day en 1 Dennerle special plant 2 * 80W / 1449mm / T5
Beide nog geen jaar oud.

We hebben een ph gestuurd co2 systeem met externe diffuser, maar deze vertrouw ik op het moment niet met de metingen. Hij staat nu uit.
Mogelijk is het tijd voor een nieuwe sonde. Ik laat dit binnenkort nakijken. Buiten dat werd er al een tijd geen co2 gegeven en was de ph 6,8-6,9.

Er zit een zandbodem in en een bodemverwarming (geen voedingsbodem).
Er is een externe 200w verwarming.

Er draaien twee pompen
- eheim 650 l/u
- superfish 1000 l/u
Beide pompen hebben twee type keramische pijpjes en stenen als filtermateriaal.

De achterwand is door de vorige eigenaar handgemaakt van purschuim met een hele grove toplaag (zand en stenen). Grote stukken hout zijn verwerkt in de achterwand (zie foto). ook zijn er terrassen gemaakt van purschuim.
De achterwand zit helemaal onder de alg (pluis/penseel/enz..??), met daar bovenop blauwalg. Het is niet af te zuigen. Als we het met iets scherpers er af halen, laat de toplaag van de achterwand los en is de purschuim bloot (zie ook foto).
Mogelijk zit hier al een probleem mbt de algen?
Verder zitten er mooie grote stukken hout in, deze zijn voorzien van een mooie laag alg, voornamelijk alg en soms blauwalg.
Het hout voelt op sommige plek zacht/zompig aan. Zou het kunnen dat het hout rot is en dat dat invloed heeft op alles?

De planten groeien slecht en komen niet tot bovenin. Er is een tijd geweest dat ze wel goed groeiden en ik met de rr een redelijk mooie bak had (zie foto). Echter is dat op een gegeven moment veranderd ondanks dat de waterwaardes niet heel gek veranderden. Ook voegden we wekelijks voedingsstoffen toe en kregen de planten kleikorrels en ijzer bij de voetjes.

We hebben al meerdere keren nieuwe planten er in gezet, maar ook die groeien niet of worden overwoekerd door algen. Zelfs de echte zuurstofplanten hebben het moeilijk en groeien eigenlijk niet.
En aangezien de meeste planten niet gratis zijn, zijn we daar nu even mee gestopt totdat we meer duidelijkheid hebben over hoe we verder willen.

Nu stonden we eigenlijk op een punt om �f met de hobby te stoppen �f opnieuw te investeren. We hebben gekozen voor het laatste, maar willen dan wel goed verder gaan.

De vragen waar we nu over denken zijn:
- is de verlichting voldoende?
We zitten er aan te denken om over te stappen naar LED verlichting. Zou dat beter zijn voor deze bak? (ik wil ook graag bodemplanten).
- wat is de invloed van de achterwand en het (mogelijk rottende) hout?
Eigenlijk willen we een nieuwe achterwand plaatsen, maar dat betekent dat de hele bak leeg moet en de vissen over moeten naar een andere bak. We hebben nog een reserve bak van 80cm (110 liter) staan, maar dat is natuurlijk voor de vissen geen feest...

Wie wil met ons meedenken en adviezen geven?


De bak nu...
287168_0_82_balanda1.jpg


links
137116_0_82_balanda2.jpg


rechts
668411_0_82_balanda3.jpg


achterwand
758153_0_82_balanda4.jpg


achterwand
983166_0_82_balanda5.jpg


Zo was het toen de alg begon en zo zie je de kast...
978777_0_82_balanda6.jpg
 
correctie de bak is 60cm hoog en heeft 600 liter water....
 
Heb jij een zandbodem? fijn?

Wat zijn je waterwaarden?

Beide pompen hebben twee type keramische pijpjes en stenen als filtermateriaal.

Meer niet? geen sponzen?
 
Ja, het is een zandbodem. Ik vind het wel mooi en ook wel fijn. Geeft een natuurlijk effect.

Laatste meting (tijdje geleden)
ph 6.8-6.9
kh 4
gh 6

Meer heb ik de laatste tijd niet gemeten.

Nee, de pompen bevatten geen sponzen.
 
Heb je al eens een vork door de bodem gehaalt? Fijn zand slaat dicht,he.
Dus ,het water vliegt door de siporax de bak weer in. Biologisch.
Sponzen zijn mechanisch om de bacterie vast te houden.
 
Allereerst mijn complimenten voor je "meubelmaker", daar staat toch een mooie onderkast.

Persoonlijk zou ik, hoe mooi die achterwand ook is, vervangen. Je haalt je wel een hoop werk op je hals maar ik denk dat het zeker de moeite waard is. Als je dan een nieuwe start wilt maken dan ook maar goed ;)

Voor de dan tijdelijke huisvesting van je vissen zou je ook een speci kuip en/of regenton kunnen gebruiken.
 
Ik ben het met Ronald eens en dat hele zachte hout lijkt me ook niet goed. Ik zou ook sponzen in de filters doen en een deel pijpjes. Maar merendeel sponzen en ik denk dat je een voedingstekort hebt.
Je zou eens alle waarden goed moeten testen zoals de no3 en de po4.
 
Is dat op de bodem allemaal blauwalg wat ik zie?? Ik zou een wat grovere bodem nemen dan de minder snel dichtslaat.
 
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat er mensen mee willen denken.
Nu jullie vragen hebben over de filters, twijfel ik ineens of er niet sponzen in ��n van de twee zit. Oeps... we hebben de filters ook al een tijdje niet gedaan. Ik ga het nakijken en anders bij de nieuwe start ook sponzen er in doen.
Zou op zich de filtering genoeg moeten zijn? (- eheim 650 l/u en superfish 1000 l/u)

Wat voor grovere bodem zou je dan adviseren John?

Het zal ook een nieuwe achterwand worden en ik denk dan ook maar met nieuw hout...zucht..dat wordt een hele klus (en een half maand salaris).

Bedankt voor je compliment over de kast Ronald, ik zal het doorgeven....

Iemand nog tips voor de verlichting?
 
Ik weet niet welk zand je hebt maar sommig zand kan dichtslaan zoals Bertus al zegt. Vele leden, en ook ik, hebben Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm. Is in verschillende kleuren te koop en een fijne bodem. Niet echt goedkoop maar wel goed.
Ik zou alle waarden eens laten testen en dus ook de no3 en po4 want ik denk dat je een voedingstekort hebt.
Als het hout echt rot is dan kan dat ook de blauwalg verklaren.
Misschien geen slecht idee om helemaal opnieuw op te starten en dan vanaf de start zorgen voor voldoende voeding voor de planten en geen rot hout natuurlijk ;)
Zelf gebruik ik altijd posters om achter de raam te plakken ipv interne achterwanden. Ik vind dat daar snel alg op kan komen en er kan soms vuil tussen gaan zitten.

Verder is je bak erg mooi om te zien qua ontwerp hoor.

O ja, hoeveel inhoud heeft je bak??
 
Hoi John,

Bedankt voor je reacties.

de bak heeft een inhoud van ruim 600 liter.
En ik weet wel zeker dat er een voedingstekort is op het moment. Eerder had ik wel een goede RR, maar toen ging het ook nog mis. Daarom denk ik ook dat er invloeden zijn van het rottende hout of de achterwand...
Maar dat wilde ik eerst hier even navragen.
Ik heb nog wel testen liggen, maar die zijn vrij oud dus ik veracht dat die niet helemaal betrouwbaar meer zijn. Vanmiddag of morgen ben ik in de gelegenheid om nieuwe testen te halen.

Ik denk dat we as weekend de reservebak op gaan starten en die gewoon in laten draaien zodat over een paar weken de vissen er in kunnen. Mogelijk nemen we een beetje water over van de huidige bak. Dan hebben we ook mooi de tijd om alles voor te bereiden zodat ze zo kort mogelijk in de andere bak zitten. Dat zal wel krap voelen voor ze.


We gaan kijken naar de bodem die je noemt. Dat zal dan wel een kostenpost worden..
 
Kan best meevallen,hoor.
Hou links en rechts 60 cm zand, dan tussen in fijn grint.

Deze is ook opgefrist ,na 7 jaar. en een lekkage.
draait nu 5-6 weken met alleen planten,nog los in de bak.

686569_0_82_dsc_0001.jpg


Binnenkort alles een plaatsje geven.

773219_0_82_dsc_0002.jpg
 
wat water overzetten van de oude bak niet doen neem je ook gelijk de problemen mee van de oude bak
zoals de blauw alg
oude hout er zeker uit als het zacht is ivb rottingsproces
wat de bodem betreft kun je ook eens kijken naar filterzand van wildkamp de middenmaat https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-71 ... _pr_745092
zorgen als je de zaak opnieuw opstart voor voldoende voeding en no3/po4 in de bak

groet

jaap
 
flipper34 zei:
wat water overzetten van de oude bak niet doen neem je ook gelijk de problemen mee van de oude bak
zoals de blauw alg
oude hout er zeker uit als het zacht is ivb rottingsproces
wat de bodem betreft kun je ook eens kijken naar filterzand van wildkamp de middenmaat https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-71 ... _pr_745092
zorgen als je de zaak opnieuw opstart voor voldoende voeding en no3/po4 in de bak

groet

jaap

:thumbs:
 
Dank je wel John.
Is dat filterzand afgerond? Met het oog op corydorassen en de botia's...

Ja, ik ben bekend met de voedingsstoffen no3 en po4. Heb ook de stockoplossingen nog, maar toch ging het mis... Maar goed, we hopen met een nieuwe start dat het ook goed zal blijven.
Hopelijk halen we de dingen die nu de onbalans brengen er uit.

Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag over de verlichting... Iemand een idee?
Anders open ik daar een nieuw topic over
 
Als je toch van plan bent om de achterwand te verwijderen maar er niet teveel wilt uitgeven.
Dan is zwarte folie op de achterruit een optie.(aan de buitenkant).
als je genoeg planten hebt zie je toch weinig van een achterwand.
 
Op 600 liter heb je dus 160W begrijp ik. Dat is net rond de 0,27 denk ik.
Tja niet echt veel maar zou moeten kunnen en met meer licht heb je ook meer voeding nodig.

Dat zand van Wildkamp is verder wel goed hoor.
 
wat je verlichting betreft en overstappen naar led als je dit doet dan voordat je planten er inzet
heb zelf gemerkt dat eerst opgroeien onder tl verlichting dan over naar led de planten een tik krijgen
tja is het genoeg dan hangt helemaal af met de planten die je er inzet bij de meeste staat vermeld of ze meer of minder licht nodig hebben
daarnaast kan je uitzoeken waar ze vandaan komen en hoe het daar is geregeld met het licht dan bedoel ik de natuurlijke vind plaats
zie regelmatig planten staan in bakken die eigenlijk te diep staan met alle problemen van dien
daarnaast geef je aan dat je leuke planten bakken hebt gehad is dit in de zelfde bak of niet en wat was daar dan van de licht opbrengst en de diepte van de bak dan anders als nu

groet

jaap
 
@ John, dank je wel.

@ Jaap, bedankt voor de tip. Er zullen sowieso nieuwe planten in komen. Dan zal de led verlichting wel gelijk mee gaan. Maar ik merk dat ik nog twijfel of we wel echt overstappen naar Led of niet. Ik zal op het forum eens rondneuzen naar de voordelen ervan.

En ja, we zullen goed moeten kijken naar de planten. Ik heb er ook wel weer zin in om een nieuw plantenbestand op te bouwen. We hadden altijd Zuid-Amerika, maar ik vind het niet zo'n probleem meer om daar vanaf te stappen (getuige de botia's, crypto's en anubias).
Als je op mijn naam zoekt, kom je mijn oude foto album tegen van de rio 240. Dat was dus een andere bak, ook in een ander huis.
Bij die bak had mijn man zelf een lichtkap gemaakt om meer lampen kwijt te kunnen. Dat is bij de huidige bak eigenlijk niet de bedoeling. Alhoewel ik wel vind dat de verlichtingsmogelijkheden in deze bak minimaal zijn. Er zijn echt donkere hoeken in de bak.
Echt een nadeel van deze bak.
 
Tja het is jouw keuze maar goede led is flink prijzig weet ik.
 
Ik zou er gewoon filterzand in doen, prima zand voor corydorassen, het is er in verschillende diktes. De meeste hebben de middelmaat, ik heb in 1 bak de middelste maat, en in 1 de fijnste. Vissen vinden ze allebei prima. Met kleibolletjes, en leem en lateriet er onder heb je een goede bodem voor je planten de komende tijd lijkt me.
 
Of een goed alternatief grof zand 1-2 mm.gewoon bij de lfs.ik heb met filterzand geen optimale ervaring.en ja toch meer licht, maar het is niet verstandig nu over te gaan op led.

beste groet
Christa
 
Led hoeft niet prijzig te zijn als je het slim doet. Voor een euro of 20 kun je al 10 meter goede (high power) LED strips hebben, meer dan genoeg voor jouw bak. Wil je mooie aluminium strips ben je meer kwijt, net zoals een zonsopgang en zonsondergang simulatie timer (23 euro)
 
Overigens kun je blauwalg wegrkijgen door een strak verversingsregime van 50% om de 3 dagen. Maar ik denk dat ik het eens ben met de andere schrijvers: rigoureus aanpakken. De bak lijkt in algeheel verval te zijn geraakt.
Ik vind de filtercapaciteit trouwens ook aan de lage kant...
 
Bedankt voor alle reacties. Heel fijn dat er mensen mee willen denken.

@fozzy, bedoel je met leem en lateriet dat dat een voedingsbodem is? Of voeg je dat alleen bij de planten?

@Lady, waarom geef jij aan dat je het niet verstandig vindt om over te stappen op led?
We gaan groot onderhoud doen en veel veranderen en allemaal nieuwe planten toevoegen. Dan zouden we gelijk beginnen met led (als we daar voor kiezen).

Het voordeel van led is wel dat we het beter kunnen verdelen over de bak en minder donkere plekken zouden hebben.

@OrionPax, tja, algeheel verval is het zeker. Jammer dat het zo ver is gekomen, maar soms heb je niet alles in de hand. En ach, een nieuwe start is ook wel weer leuk...
We gaan kijken naar jouw tip over de led verlichting. Moeten we dan nog ergens op letten bij aanschaf van de led strips? Ik wil het wel in een keer goed hebben....
 
Leen/lateriet kun je als bolletje bij de plantenwortels doen hoor.
Kijk maar eens bij aquariumbemesting.nl
 
Ik zou niet voor de goedkoopste leds gaan, die geven weinig licht.
Ik zelf heb een mix van verschillende kleuren (6500K en 3500K).

Als je nog zonsopgang en zonsondergang wilt hebben moet je ook een RGB strip erbij nemen en een timer.

Ik zal hier eens een leuk lijstje plaatsen van een LED systeem met de bijbehorende benodigdheden:


Warmwitte IP67 ledstrips 5 meter:
http://nl.aliexpress.com/item/Airma...700-3500K-SMD5630-flexible-led/944774530.html
of deze http://nl.aliexpress.com/item/5mete...ingle-color-flexible-RGBW-WW/32465404758.html

De tweede is in twee kleuren te krijgen.

Deze twee ledstrips zijn iets duurder omdat:
- ze smd 5630 led chips hebben (is de grootte van de led). deze geven meet wattage en lumen (lichtopbrengst) per led
- ze ip67 waterdicht zijn door een rubberen " sleave"
- ze in plaats van 30 leds per meter 60 leds per meter bevatten. (er bestaan ook strips met 120 leds per meter maar dat vind ik echt overkill)
Je kunt, als je kleuren wilt en niet meteen 5 meter wilt bestellen eens naar deze kijken:
http://nl.aliexpress.com/item/super-bri ... 36432.html
Maar met die strips heb ik geen ervaring.


Dit is ook een goede, als je iets goedkoper uit wilt zijn en precies de maten en kleuren wilt bestellen die je nodig hebt:
http://nl.aliexpress.com/item/220V-5m-1 ... 86007.html

Ik zou wel zorgen dat je iets extra's bestelt voor als je per ongeluk verkeerd knipt of als er eens iets stuk gaat.


Kabel voor witte leds:
http://nl.aliexpress.com/item/Black-Jac ... 24673.html

Kabel voor RGB leds:
http://nl.aliexpress.com/item/1m-Roll-4 ... er=1899969

Einddopjes voor ledstrips met rubberen huls:
http://nl.aliexpress.com/item/20pcs-lot ... 64490.html
Slim is om deze dopjes te vullen met (blanke) aquariumkit voordat je ze erop schuift. dan vallen ze er niet af en wordt het goed waterdicht.

Connector voor RGB strips:
http://nl.aliexpress.com/item/1pcs-Lot- ... 01741.html

Connector voor witte strips:
http://nl.aliexpress.com/item/Free-ship ... ber=811625

60 watt driver (trafo) (5 ampere):
http://nl.aliexpress.com/item/1PCS-12V- ... ber=213211
Je kunt ook een goedkopere nemen met minder watt als je een kleiner aquarium hebt.
Maar met deze kun je nog een beetje doorgroeien.
Ik heb boven mijn 1.80 bak nu bijna 70 wat hangen maar heb gemiddeld de kracht ingesteld op 60%. Dat beperkt de hitte in de leds, spaart stroom en verlengt de levensduur van de leds.

Tot slot de veelgebruikte TC420 led controller:
http://nl.aliexpress.com/item/Freeshipp ... er=1470324
Hiermee kun je alle kleuren instellen in de tijd. Er zit software bij en een USB kabel waarmee je hem via een windows computer helemaal kunt instellen. Meerdere programma's mogelijk.
Ik heb zelf bijvoorbeeld de volgende programma's:
- alles aan
- alles uit
- bewolkt
- anti-alg
- zonnig


Als laatste kun je de ledstrips monteren aan aluminium profielen. Ik zelf heb een frame gemaakt van aluminium strips gekocht bij de praxis.
Buitenframe met hoekprofielen en tussenstrips met platte aluminium strips.
Dan kun je het helemaal op maat voor je aquarium maken (ik heb bijvoorbeeld een korter frame voor naast de uitstroom en een frame op volle lengte voor de voorkant).
Leds kunnen bevestigd worden met tie-wraps (niet te strak!) maar beter is met strip klemmetjes.
Bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/item/100pcs-lo ... ber=539007

Je kunt ook kiezen voor kant en klare aluminium strips zoals bijvoorbeeld:
http://ledstripcenter.nl/ledstrip-acces ... -u-profiel
Deze kun je dan ook als frame aan elkaar monteren.

Vind je dit alles teveel gedoe (en houd je niet van knutselen) dan kun je eens kijken op kitelight.nl.
Daar hebben ze complete systemen en zelfs een wifi controller.
maar dan ben je al gauw het dubbele tot 3-voudige kwijt en heb je minder lichtopbrengst.

Helpt dit?
 
Wow, OrionPax, dat is goede informatie. Mijn man was al flink op internet aan het uitzoeken gegaan en hij zei dat jij precies aansluit op wat hij dacht. Hij neemt jouw tips en informatie zeker mee. En gelukkig houdt hij wel van knutselen ;)

Je geeft aan een 60watt transformator. Weet jij een vuistregel voor het aantal watt led-verlichting per liter? Wij hebben ruim 600 liter, is 60watt dan wel genoeg?

We laten weten wat het zal worden. Als we aan de gang gaan, zal ik een foto-album openen.

Heb jij goede ervaringen met Ali expres?
 
Ik heb zelf een 180x60x60 bak (648 liter) en heb er nu ongeveer 70 watt boven hangen. Daarvan gebruik ik gemiddeld maar 50-60%.
Eerlijkheidhalve moet ik nog even kijken hoe mijn planten zich nu gaan houden aangezien ik net pas de laatste TL verwijderd heb en er 35 watt aan strips heb toegevoegd.
In mijn Juwel Vision 260 ging het redelijk met 42 watt op 40%.
Die was wel iets dieper dan mijn huidige bak (vooral de diepte is belangrijk)

Kijk ook eens op dit topic, daar staat nog veeeel meer, bruikbaar en erg leerzaam:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1522632

Mijn ervaringen met Aliexpress zijn zeer goed, ik heb er denk ik al 40 bestellingen gedaan. Soms duurt het even voordat het binnen is en ��n keer kon een leverancier niet leveren, toen heb ik mijn geld terug gekregen. (dat duurt wel lang)

Aliexpress is een onderdeel van Alibaba, het grootste e-commerce bedrijf ter wereld. Mocht je willen bestellen, doe dat dan aanstaande woensdag (11-11 is een kortingsdag in China, scheelt echt veel geld!)
 
Kijk daar hebben we wat aan!
 
Dank je wel, OrionPax!
 
Mooie info Orionpax :)
Maar doen je planten het goed met die LED's en op die diepte (60cm)?
Want dat is vaak de reden dat mensen niet voor ledstrips kiezen als ik het goed heb begrepen...
 
Dat hang van een heleboel af: wat is de wattage, welke kleuren gebruik je, hoe lang belicht je en welke planten heb je.
Ik zie veel mensen die geen enkele problemen hebben met planten.
Mijn planten zijn altijd wel een probleem want ik heb geen groene vingers en vissen die van heel warm water houden (discussen).

Je kunt op AlieXpress ook andere ledbalken en units krijgen die speciaal voor plantengroei gemaakt zijn maar die zijn wel duurder. Vooralsnog doen mijn het planten het niet slechter dan toen ik ze met een TL balk had.
 
Dank voor je reactie!
Ga ik me er nog maar eens in verdiepen!
(en wellicht een nieuw topic starten ;) )
 
Het enigste wat je echt zou moeten doen is het hout er halen..
De rest is voorlopig goed..
 
Terug
Bovenaan