Aquatlantis Luminus LED Controller


R

Rbroek

Guest
Goede avond

ik heb sinds 6 april mijn bak draaiende een aquatlantis fusion pro 100 ben der erg over te spreken prachtige verlichting

maar ik wil iets meer met de verlichting gaan doen en is mijn oog gevallen op Aquatlantis Luminus LED Controller het sprak mijn aan omdat je 3 of meer verschillende stand hebt met licht

zons opgang
middag
avond
nacht

mijn lampen draaien nu van 15uur tot 23 uur met c02 en planten voeding

hier mijn vraag is het mogelijk om met zo programma bijvoorbeeld de tijd te rekken bij voorbeeld

14:00 tm 16:00 ochtend stand
16:00 tm 20:00 middag stand
20:00 tm 22:00 avond stand
22:00 tm 01:00 nacht stand

is dit mogelijk zonder dat de bak te veel of te weinig licht krijgt ?

ik ben nieuw met lamp dimmers dus elke tip is meer dan welkom
 
Ja met de Lumines kun je met 2 blokken per kanaal werken als het goed is en ik heb ook blok 1 van 9-12 en blok 2 van 14-21 uur ingesteld. Uit mn hoofd gedaan selecteer je voor channel 1 eerst interval 1 en voert dan de tijden in en dan ga je verder met channel 1 en interval 2 waardoor je met 2 blokken kan werken.
Op zich is het een gebruiksvriendelijke controller.
 
Goede avond

ik heb sinds 6 april mijn bak draaiende een aquatlantis fusion pro 100 ben der erg over te spreken prachtige verlichting

maar ik wil iets meer met de verlichting gaan doen en is mijn oog gevallen op Aquatlantis Luminus LED Controller het sprak mijn aan omdat je 3 of meer verschillende stand hebt met licht

zons opgang
middag
avond
nacht

mijn lampen draaien nu van 15uur tot 23 uur met c02 en planten voeding

hier mijn vraag is het mogelijk om met zo programma bijvoorbeeld de tijd te rekken bij voorbeeld

14:00 tm 16:00 ochtend stand
16:00 tm 20:00 middag stand
20:00 tm 22:00 avond stand
22:00 tm 01:00 nacht stand

is dit mogelijk zonder dat de bak te veel of te weinig licht krijgt ?

ik ben nieuw met lamp dimmers dus elke tip is meer dan welkom
Ja, is dergelijks is altijd mogelijk. Op mijn plantenbak staat een zeer intensieve belichting. Inclusief dimtijden staat het licht aan vanaf 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur is de avond.
Overigens heb ik JMB belichting. Algenproblemen heb ik niet. Wel een prachtige plantengroei inclusief rode planten.
 
Goede avond

ik heb sinds 6 april mijn bak draaiende een aquatlantis fusion pro 100 ben der erg over te spreken prachtige verlichting

maar ik wil iets meer met de verlichting gaan doen en is mijn oog gevallen op Aquatlantis Luminus LED Controller het sprak mijn aan omdat je 3 of meer verschillende stand hebt met licht

zons opgang
middag
avond
nacht

mijn lampen draaien nu van 15uur tot 23 uur met c02 en planten voeding

hier mijn vraag is het mogelijk om met zo programma bijvoorbeeld de tijd te rekken bij voorbeeld

14:00 tm 16:00 ochtend stand
16:00 tm 20:00 middag stand
20:00 tm 22:00 avond stand
22:00 tm 01:00 nacht stand

is dit mogelijk zonder dat de bak te veel of te weinig licht krijgt ?

ik ben nieuw met lamp dimmers dus elke tip is meer dan welkom
Dat kan zeker met deze controller. Je kan in de lijn van je voorbeeld ochtend, middag etc een apart dim percentage opgeven. Naast de percentages kan je ook de ramp up ramp down tijd instellen. Dus licht gaat geleidelijk aan/uit.
 
Zolang je zorgt dat je planten plusminus 8u volle bak licht krijgen, kun je behoorlijk spelen met de opkomende en ondergaande zon. Hou er wel rekening mee dat als je een opkomende zon-blok van 4u neemt, hij langer op bijvoorbeeld 95% staat dan bij 1 uur opkomende zon en je bak dus ook meer voedingsstoffen en co2 nodig heeft. Vooral die laatste moet je even bedenken wanneer die aan en uit moet gaan.
Om een beeld te geven; op een 60 liter bak heb ik zonopkomst van 11-13uur, co2 gaat om 12u aan. Vanaf 21:00 tot 22:00 gaat ie langzaam onder en van 22:00 tot 22:30 helemaal. co2 gaat om 21:30 uit.
 
Ik heb ook de Fusion 120 met 2x 52W led en heb de led op zo n 70% staan. Persoonlijk vindt ik meer te licht maar ja smaken verschillen en met wat minder licht heb je minder voeding nodig.
 
Ik heb ook de Fusion 120 met 2x 52W led en heb de led op zo n 70% staan. Persoonlijk vindt ik meer te licht maar ja smaken verschillen en met wat minder licht heb je minder voeding nodig.
Beter is m.i. om je licht af te stellen op de vraag van je planten. De bemesting behoort een afgeleide van het licht te zijn. Het principe van de tekorten! Maar volgens mij hoef ik dit jou, als vakman zijnde, niet te vertellen... :););)
Gouden driehoek.png
 
Beter is m.i. om je licht af te stellen op de vraag van je planten. De bemesting behoort een afgeleide van het licht te zijn. Het principe van de tekorten! Maar volgens mij hoef ik dit jou, als vakman zijnde, niet te vertellen... :););)
Bekijk bijlage 327269
Klopt helemaal Ben en ik heb dan ook planten die niet veel licht vragen ;). Maar dat is zeker een puntje waar de TS rekening mee dient te houden.
 
bedankt voor alle tips !!
 

Terug
Bovenaan