Tutorial

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2024
Berichten
70
Leeftijd
58
Locatie
Almelo
Mijn Aquatlantis sublime 100 (246L)

Zal mij binnenkort ook nog voorstellen op dit forum…..

Maar eerst enkele foto’s, verdere technische toelichting volgen ook nog……
waaronder een eigen gebouwde CO2 controller op basis van een ESP32 en Node-Red waarmee ik de CO2 kan regelen met een nauwkeurigheid van +/- 0.01 PH, de tweede aanwezige CO2 controller Milwauki MC122 dient enkel ter beveiliging.

Voorzijde
20240602_191545.jpeg


Linkerzijde aanzicht
20240602_191628.jpeg

Rechterzijde aanzicht
20240602_191647.jpeg
Onderkast linkerdeur
20240602_191900.jpeg

Onderkast rechterdeur
20240602_192040.jpeg

Node-Red PH controller Dashboard
Screenshot_20240602_192157_Chrome.jpeg


Node-Red PH kalibratie Dashboard
Screenshot_20240602_192208_Chrome.jpeg


Arduino LCD display (groen = alles OK, Rood = Temperatuur te laag of PH te hoog, Blauw = Temteratuur te koud of PH te laag)
Status wisselingen geven e-mail notificatie en audio alarm.
20240602_195350.jpeg


De ESP32 met PH interface met analog output (Links op Foto) en Arduino interfaces voor o.a. 18B20 temperatuur sensor en LCD RGB display (Rechts op foto)
20240602_195745.jpeg


Het CO2 verloop over de afgelopen 24 uur (de PH piek rond 10 uur komt door een wekelijkse 25% (60L) waterverversing.
IMG_0480.png
 
Laatst bewerkt:
welkom
die staat er netjes bij!(y)
 
Ik ben Jeffrey (58 jaar) en woonachtig in Twente.
Al jaren lees ik dit forum met veel plezier.
Heb al 20 jaar een zoetwater aquarium, de huidige is 6 maanden geleden aangeschaft.
Niet eerder een eigen forum topic gestart, deze komt nog vooral gericht op de techniek maar ook planten en visbestand.
 
Nog een Tukker👍
 
Tukker en Techiek, ga ik volgen☺👍
 
N tukker, aquarium en ICT als hobby? Of beroepsmatig. Knap staaltje hardware.
 
Waarom heb je die stromingspomp erin want op een bak van 1 meter moet de filter normaliter voor voldoende stroming zorgen volgens mij en ik denk dat manen ook niet zo houden van veel stroming.
 
Waarom heb je die stromingspomp erin want op een bak van 1 meter moet de filter normaliter voor voldoende stroming zorgen volgens mij en ik denk dat manen ook niet zo houden van veel stroming.
Mijn gebruikte CO2 reactor (https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus) verminderd de doorstroom tot ~500L/h (1L/7sec), de Sicce nano (heeft echt geen 1000L/h zoals specs aangeeft) zorgt voor een extra flow langs voorraam (R > L) en uitstroom filter langs achterwand (L > R). De maanvissen (5x) hebben voldoende rustig "vaarwater" op meerdere zones in aquarium
 
Maar ja die 500 liter is dus de netto uitstroom en dat is voldoende op zo n 180 liter denk ik maar goed die keus is aan jou.
 
Nou ja dat is 2x de inhoudt en gemiddeld is dat wel voldoende denk ik. Maar je kan als uitstroom ook eens kijken naar een Random Flow Generator. Die gebruik ik nu ook.
 
Random Flow Generator
Bedankt voor de tip.


Ik heb de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het zeer nauwkeurig meten van de PH waarde in een aquarium, veel factoren geven meetfouten zoals stroming en zweefdeeltjes, zelfs de invloed van interferentie door externe bronnen heeft (minimale) invloed zoals lekstromen/straling.
Voor mij was het een uitdaging om optimaal gebruik te maken van de specificaties van een goede PH-probe (ERH-AQ1), vandaar mijn eigen ontwikkelde PH-controller.

Geeft deze een verbetering t.o.v. de gangbare verkrijgbare PH-controllers, geen idee.
Het is een hobby geworden, omdat technisch mogelijk is dus het kan :)

Ik meet elke seconde de PH waarde maar ga met algoritmes/filters elke 5 minuten een PH waarde berekenen wat een zeer nauwkeurig verloop van de PH waarde geeft en hiermee de CO2 toevoeging (reactor) aan/uit zet.
Met ~120 CO2 druppels/minuut is meestal (afhankelijk verlichting tijdstip/sterkte) binnen 20 a 30 minuten de PH waarde weer op pijl (staat ingesteld op 6.90 +/- 0.01 PH (in de praktijk geeft dit een variatie tussen de 6.92 en 6.88 omdat de reactor een vertraging geeft)

Ik kan ook regelen met een hysteresis (nauwkerigheid) van 0.005 PH maar dat geeft veel te veel (rond de 30 per dag) schakelmomenten (slijtage) van de magneetventiel en levert dan alleen maar nadelen (kosten) op.

Mijn KH is ~8 wat resulteert in een 30mg/L CO2 wat bewust vrij hoog is.

Tijdens de nacht wordt er ook kortstondig CO2 toegevoegd (ik wwet dat tegenstrijdig met theorieën), dit komt voor CO2 uitwisseling aan de oppervlakte met buitenlucht.
Oppervlakte stroming voor filter-uitstroom en stroming-pomp is bij mij minimaal maar maak wel gebruik van een skimmer (24/7) omdat ik een 100% heldere oppervlakte wil behouden.

De tweede PH-contoller (Milwauki MC122) met ook een PH-probe (ERH-AQ1 en een 2e magneetventiel (in serie met de eerste) is enkel ingesteld ter beveiliging.
Deze staat ingesteld op een veel lagere waarde en schakelt de gehele CO2 toevoeging/regeling uit bij gevaarlijke PH waarde, heb ooit gehad dat een magneetventiel niet meer geheel wilde afsluiten of een slak (Helena) het fijn vond om op het PH-probe membraan ging zitten en daardoor een verkeerde waarden ontving waardoor CO2 toevoeging bleef doorlopen (groot risico bij heel veel CO2 bellen per minuut)



Voor de ICT techneuten onder ons ......... ERH-QA1 probe > PH-versterker > ESP32 > Analog-out (12-bits) > MQTT-client > Wifi WPA2-enterprise > MQTT-server > NODE-RED (PH berekening) en Influxdb/grafana (docker) > Hue-smartswitch (230v) > CO2 magneetventiel > bellenteller > CO2 reactor
 
De nauwkeurigheid van mijn PH meting en CO2 toevoeging afgelopen 2 uur
1000015780.jpg
 
Inrichting Aquatlantis Sublime 100 (Netto 246 Liter)

Filtering:
  • OASE Biomaster 350T (standaard filter materiaal echter 1 (van de 3) 20ppi vervangen door Siporax
  • Streamer = Sicce nano
  • Skimmer = OASE Crystalskim 600
CO2:
  • CO2 Fles = 6kg (ook een reserve fles)
  • CO2 Magneetventiel =Aqua-Noa (2 x in serie)
  • PH-probe = ERH-AQ1 (2 x)
  • PH-controler voor beveiliging = Milwauki MC122
  • PH-controller voor continu regeling = Eigen bouw op basis van ESP32 microcontroller en Node-Red (zie eerdere beschrijving)
  • Bellenteller JBL
  • CO2 reactor = Aqua Nature Tec Co2 Mixer / Reactor 200 Plus
Doseerpomp:
  • Blue Marine dosing pump 4 (1 tot incidenteel 2 kanalen in gebruik)
  • Voeding Colombo Flora Grow Pro XL (dagelijks 6 x 1ml verdeeld over verlichtingstijd)
Verlichting:
  • 2 x EASY LED UNIVERSAL 2.0 FRESHWATER ≈44W
  • 2 x LUMINUS SMART LED CONTROLLER
Licht schema
  • LED-achterzijde 11:00-20:30 (CH1 en CH2) op 35% (inclusief zon op/neer 90 minuten)
  • LED-voorzijde 12:30-22:00 (CH1 en CH2) op 35% (inclusief zon op/neer 90 minuten)
  • LED-voorzijde Nachtverlichting EASY LED alleen CH1 op 1%
Voedingsbodem:
  • JBL manado 25L
Achterwand:
  • Ceramic slimline rock (2 x) 50x55cm
Decoratie:
  • meerdere corbo root
Planten:
  • Echinodorus bleheri
  • Echinodorus martii
  • Anudias nana
  • Microsorum pteropus
  • Rotala rotundifolia
  • Limnophila heterophylla
  • Pogostemon erectus
  • Egeria najas
  • Alternanthera reineckii mini
  • n.t.b.
Visbestand:
  • 5 x Maanvis goud
  • 8 x Kegelvlek
  • 2 x Roodkopzalm (overgebleven uit oude school))
  • 30 x Kardinaal tetra
  • 5 x Otocinclus Affinis = Dwerg Algeneter (koppel en 3 jongen)
  • tiental slakken Helena
  • "nog" teveel Garnalen Japonica mini
Voeding:
  • voederautomaat Juwel SmartFeed 2.0
  • Sera Tetramin granulaat
  • (dagelijks 1 x kleinste dosering)
  • Catappa leaves (amandel bladen)
Preventie:
  • ESHA 2000
  • ESHA exit
Onderhoud:
  • Wekelijk doorstroom (filter + CO2-reactor + slangen) meten (goed = 1L/7sec = ~500L/uur
  • Wekelijks waterverversing 25% = 60L
  • Wekelijks voorfilter OASE Biomaster goed uitspoelen (lauw)
  • Maandelijks PH-probes 15 minuten in reinigingsvloeistof
  • 3 Maandelijks PH kalibratie
  • 3 Maandelijks KH meting
  • 3 Maandelijks filterinhoud OASE Biomaster kort uitspoelen (lauw)
  • Indien nodig CO2 reactor + slangen reinigen

Zal ongetwijfeld wat vergeten hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Flink bestand vissen maar ja de manen weten wel raad met garnalen en ik hoop dat ze de Tetra s met rust laten.
 
hoop dat ze de Tetra s met rust
Huidige maanvissen (zijn nog jong) en worden ermee opgegroeid. Is in het verleden ook goed gegaan maar met hele jonge tetra's blijft het altijd spannend, dichte begroeiing helpt.....
 
Ok ik had ook jonge manen die met de espei s zijn opgegroeid tot ze zo groot werden dat ze in de bek pasten en ja de rest kun je wel raden;)
 
1 vraagje, waarom heb je 2 luminus smart controllers? Je hebt 2 ledbalken toch? Die kun je op 1 controller aansluiten
 
1 vraagje, waarom heb je 2 luminus smart controllers? Je hebt 2 ledbalken toch? Die kun je op 1 controller aansluiten
Klopt, maar wilde de mogelijk behouden om elke lamp separaat aan te sturen.
Zoals nu de nachtverlichting CH1 (blauw/rood) 1% enkel aan op voorste ledbalk.
Overigens is 1% nog steeds best wel veel licht als het in woonkamer volledig donker is.

Licht schema
  • LED-achterzijde 11:00-20:30 (CH1 en CH2) op 35% (inclusief zon op/neer 90 minuten)
  • LED-voorzijde 12:30-22:00 (CH1 en CH2) op 35% (inclusief zon op/neer 90 minuten)
  • LED-voorzijde Nachtverlichting EASY LED alleen CH1 op 1%

Overdag vindt ik 35% voor beide ledbalken al meer dan genoeg voor een redelijk beplante bak, wat is jouw ervaring?

Off topic: heb in deze bak ook enkel alleen valisneria giganta gehad op 25%, groeide tot 1 meter per week 😉
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar wilde de mogelijk behouden om elke lamp separaat aan te sturen.
Zoals nu de nachtverlichting CH1 (blauw/rood) 1% enkel aan op voorste ledbalk.
Overigens is 1% nog steeds best wel veel licht als het in woonkamer volledig donker is.

Licht schema
  • LED-achterzijde 11:00-20:30 (CH1 en CH2) op 35% (inclusief zon op/neer 90 minuten)
  • LED-voorzijde 12:30-22:00 (CH1 en CH2) op 35% (inclusief zon op/neer 90 minuten)
  • LED-voorzijde Nachtverlichting EASY LED alleen CH1 op 1%

Overdag vindt ik 35% voor beide ledbalken al meer dan genoeg voor een redelijk beplante bak, wat is jouw ervaring?
Vond het in het begin lastig, maar uiteindelijk de juiste instelingen gevonden. Beide ledbalken zijn aan van 12.00 uur tot 22.30 uur (waarvan anderhalf uur zonsopgang en anderhalf uur zonsondergang) en branden op 30%. Planten groeien langzaam, maar wel goed. Zodra ik de verlichting zet naar 35%, krijg ik groene puntalg, dus 30% is voor mij de grens. Daarvoor heb ik bijna alle bekende soorten alg wel gehad. Hij staat vanafv31 december, maar kan sinds kort pas zeggen dat ie nu stabiel draait.
 
Daarvoor heb ik bijna alle bekende soorten alg wel gehad
Blijft altijd lastig, een combinatie van meerdere factoren waarmee je proefondervindelijk moet spelen en vooral de tijd moet nemen na elke aanpassing.

Gebruik momenteel naast mijn lichtplan
  • Voeding Colombo Flora Grow Pro (toegevoegde nitraat/fosfaat) 6 x 1 ml per dag verdeeld,
  • CO2 ruim 30mg/L
 
Blijft altijd lastig, een combinatie van meerdere factoren waarmee je proefondervindelijk moet spelen en vooral de tijd moet nemen na elke aanpassing.

Gebruik momenteel naast mijn lichtplan
  • Voeding Colombo Flora Grow Pro (toegevoegde nitraat/fosfaat) 6 x 1 ml per dag verdeeld,
  • CO2 ruim 30mg/L
Ja dat klopt. Ik heb nutribase als basis, daarover zand, kleibollen en cryptocapsules in de bodem gestoken. Als ik water ververs, voeg ik 100 ml aio van plantedbox toe. Als ik ook moet snoeien, dan voeg ik dit pas de volgende dag toe omdat ik de planten dan "beschadigd" heb, en dat alg dan meer kans heeft als ik dit gelijk toevoeg.
 
Hoewel ik een CO2-controller (eigen bouw) gebruik monitor ik ook het aantal minuten (per dag) dat de er CO2 (via CO2-reactor) wordt toegevoegd.

In grafiek zie je de afgelopen dagen meer variatie vanwege uittesten skimmer doorstroom en uitstroom filter, teveel oppervlakte beweging geeft teveel CO2 verlies (uitwisseling CO2 met buitenlucht), daarna maar weer iets anders uitproberen.

IMG_0481.jpeg


De CO2-bellenteller stel ik in op rond de 120/min maar ook 240/min gaat nog prima, het is maar hoe snel je wilt corrigeren, voorwaarde is wel dat je grote hoeveelheden onopgeloste CO2 boven in reactor moet voorkomen.

De monitor is ook handig om een eventueel verloop van naald-ventiel of werkdruk manometer (CO2-drukregelaar) door leegrakende fles of lekkende CO2 slang op tijdig op te merken.
Eigenlijk is deze monitor is niet meer dan een trend bewaking over langere tijd (nu 30 dagen)

De CO2-reactor (Aqua Nature Tec 200 Plus) geplaatst rechts achter de OASE Biomaster 350T filter
20231228_141357.jpeg
 
Ik heb mijn aquarium vanaf begin dit jaar aangesloten op een energie meter om inzicht in verbruik te hebben.


Watertemperatuur in aquarium op 23,2°C
Thermostaat in woonkamer staat overdag op 19°C, laagste daling in tijdens een koude winternacht rond de 17°C.

In maart iets hoger verbruik gehad vanwege tijdelijk aanpassing verlichting van 35% naar 50% gedurende 2 weken maar besloten dit weer terug te draaien naar 35% (100% = 2 x 44W)

Vanaf mei een duidelijk verlaging in verbruik vanwege oplopende buitentemperatuur.

1000015973.jpg


Ik zal in december nogmaals een update geven van het jaarverbruik
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel lumen heb je op de foto van 2 juni als ik vragen mag want dimmen tot 35% is best flink.
 
Hoeveel lumen heb je op de foto van 2 juni als ik vragen mag want dimmen tot 35% is best flink.
De specs voor eén easyled:
https://www.aquatlantis.com/en/prod...ms/easy-led-universal-20-freshwater-895mm-44w
  • Consumption 44 W
  • Colour Temperature 6800 K
  • Lumens 5507 lm
In de Sublime zitten twee easyled's

Er van uitgaande dat het aantal lumen evenredig toeneemt met wattage.....
2 x 5507lm x 35% = 3855 / 246L = 15,7 lm/L

Mij leek 50% dimmen in eerste instantie ook logischer maar proefondervindelijk doet alles het op 35% prima

Heb om het verschil te zien ook één LED (maar dan op 70%) in het midden geplaatst maar geeft ondanks de 120° hoek toch een heel ander effect dan 2 LED's op 35%
Ben zeer tevreden met de huidige twee aquatlantis LED's.

Hiervoor ook goede ervaring met de JMB Aqua Light LED Verlichting Community High Power 4500K en 8000K in vorige aquarium, maar vond de lichtspreiding van powerleds met de lenzen te gericht naar beneden nadelig bij plaatsing dicht boven water oppervlakte, prima lamp om boven aquarium te hangen op redelijke afstand.
 
Laatst bewerkt:
Dus op 100% zit je op dik 40 lumen en dat is veel zeg. Ik heb in de Fusion 120cm ook 2 leds en zit dan tegen de 30 lumen max.
Mooi als alles het op 35% goed doet en het scheelt weer stroom.
 
Laatst bewerkt:
Wow mooi stukje techniek!

Ik weet niet of je manen uiteindelijk nog in een ander aquarium gaat houden. Want deze bak lijkt me op den duur toch wat te klein.

Ik zou graag jou ervaring willen horen omtrend te AQ1 pH elektrode. Heb je deze al lang in gebruik? En blijft deze goed stabiel?
Ik heb tot nu steeds wegwerp elektrodes in gebruik. Die zwarte plastic elektrodes welke je niet kan vullen.
Vaak is na een jaar toch wel een eind klaar met die elektrodes.
Maar als ik dan een rekensom maak. En de aanschaf van een AQ1 en zo’n wegwerp vergelijk. Dan moet die AQ1 toch wel heel wat jaren mee gaan.
 
Mooi als alles het op 35% goed doet en het scheelt weer stroom.
Is dat zo? Ik heb ooit gelezen dat het stroomverbruik van lampen altijd even hoog is, ook als je dimt. Ging welliswaar over huislampdimmers, maar principe is denk ik gelijk?
 
O dat is dan nieuw voor mij of beter gezegd heb ik ooit ook zoiets gelezen maar herinner me dat niet goed.

Edit: ik vond dit erover maar wellicht weet @biljoenblik hoe dat zit met de led die wij gebruiken.

 
De AQ1 draait hier vanaf januari 2021 dus al ruim 3 jaar, toen als compleet pakket gekocht


Ik kalibreer elke 3 maanden, reinigen (15 minuten maandelijks)
Verloop is miniem (soms ietsje in de plus dan weer in de min), bijvullen elektrolyt nog niet nodig geweest.

Ik maak gebruik van grotere 500ml buffervloeistof flessen (PH4 en PH7)
De gebruikte hoeveelheid buffervloeistof gooi ik altijd weg.
De voorraad bewaar ik donker.


Inmiddels is de AQ1 niet meer leverbaar en is vervangen door de EPS1
Naast mijn eigen gebouwde controller(continu regeling en Milwauki MC122 (veiligheid) heb ik ook nog een handheld meter Voltcraft PH-100ATC met als gebruikte probe de bij de MC122 nieuw geleverde (na gebruik altijd netjes in bewaarvloeistof) deze kalibreer ik jaarlijks (gebruik ‘m enkel incidenteel bij twijfel of bij een andermans aquarium/zwembad ter controle.

V.w.b. de 5 manen, gebaseerd op 50L per maanvis, de toekomst zal het moeten uitwijzen of het goed gaat, probeer voldoende beschutting aan te brengen.
Heb slechte ervaring met minder (2x) maanvissen, vandaar nu een minimaal schooltje.
 
Tja die is prijzig voor een probe maar goed dan heb je wel kwaliteit. Ik heb ook eerder wel duurdere gehad maar gebruik nu die van Aliexpress van rond de 10 euro en die bevallen prima en na een jaar mik ik ze weg en neem een nieuwe.
 
Terug
Bovenaan