Ik heb die probe ook vanaf het begin dat ik mn JBL PHControl had ook gebruikt, ook van Agrotools. En daar bestelde ik ook altijd de kalibratievloeistof. Nooit problemen gehad met deze Probes.
 
O dat is dan nieuw voor mij of beter gezegd heb ik ooit ook zoiets gelezen maar herinner me dat niet goed.

Edit: ik vond dit erover maar wellicht weet @biljoenblik hoe dat zit met de led die wij gebruiken.

Een ouderwetse gloeilamp is een weerstand welke heet wordt en licht geeft.
Zet je daar een weerstand (regelbare dimmer) dan gaat daar ook warmte verloren en de lamp geeft minder warmte, dus minder licht.

Een moderne dimmer schakeld een lamp heel kort en heel snel aan en uit. Zet je hem 2ms aan en 2 ms uit ipv 4ms aan. Dan brand de lamp op 50% en verbruik je in theorie ook 50%.

Bij leds wordt ook kort aan en uit geschakeld. Meestal ergens rond de 25000 x per seconde.
Omdat je ze letterlijk kort uitzet gaat ook het verbruik omlaag.

Ik heb mijn led ook op 70% verbruik vermogen gezet. Via de energy monitor. Dus vermogen op 100% meten en daar 70% van pakken.
 
De AQ1 draait hier vanaf januari 2021 dus al ruim 3 jaar, toen als compleet pakket gekocht


Ik kalibreer elke 3 maanden, reinigen (15 minuten maandelijks)
Verloop is miniem (soms ietsje in de plus dan weer in de min), bijvullen elektrolyt nog niet nodig geweest.

Ik maak gebruik van grotere 500ml buffervloeistof flessen (PH4 en PH7)
De gebruikte hoeveelheid buffervloeistof gooi ik altijd weg.
De voorraad bewaar ik donker.


Inmiddels is de AQ1 niet meer leverbaar en is vervangen door de EPS1
Naast mijn eigen gebouwde controller(continu regeling en Milwauki MC122 (veiligheid) heb ik ook nog een handheld meter Voltcraft PH-100ATC met als gebruikte probe de bij de MC122 nieuw geleverde (na gebruik altijd netjes in bewaarvloeistof) deze kalibreer ik jaarlijks (gebruik ‘m enkel incidenteel bij twijfel of bij een andermans aquarium/zwembad ter controle.

V.w.b. de 5 manen, gebaseerd op 50L per maanvis, de toekomst zal het moeten uitwijzen of het goed gaat, probeer voldoende beschutting aan te brengen.
Heb slechte ervaring met minder (2x) maanvissen, vandaar nu een minimaal schooltje.
Dat van die 50 liter per maanvis klopt redelijk. Maar je hebt ook nog andere vissen. Die andere vissen hebben ook x liter nodig. En als je de liters al voor de maanvissen hebt gebruikt, dan heb je voor de andere geen liters meer over. Het is of, of. Niet en,en.
Als je er niets meer bij had, dan kan dat net.
 
Maar weer eens een nieuwe update met wijzigingen in de afgelopen weken.


De Sicce Nano streamer verwijderd, hoge plantenbladeren werden voor mij steeds vaker in een niet mooi positie richting voorraam geblazen, anders positioneren was niet mogelijk omdat ik ook rustiger vaarwater wil behouden voor de 5 maanvissen.

Ik had een overschot aan mini japonica garnalen, dat leek opgelost door de jonge maanvissen……….

Op advies van forumleden ook de nachtverlichting (1% alleen voorzijde) uitgezet.
Verlichting overdag voor beiden lampen van 35% naar 30%

……..en daar zag ik in de nacht weer heel veel garnalen.

Ze hebben zich al die tijd overdag en met nachtverlichting goed aangepast aan de hongerige maanvissen.
Nu durfen ze zich weer in het donker te laten zien, heb nu garnalen in de nachtdienst die de boel lekker opruimen.

Uitstroom ook veranderd, van uitstroombuis naar 2 x spraybar.

Doseerpomp i.p.v. 6 x 1 ml (verdeeld over lichturen) naar 1 x 6ml (start lichturen)

Temperatuur is normaal ingesteld op ruim 23 graden maar vanwege oplopende buitentemperatuur nu al ruim 2 graden warmer (25 graden)
Heb niet het idee dat er iets minder of beter gaat.

Vanmiddag nog het een en ander “gesnoeid” en een 25% waterwissel, dus op foto’s nog effe een lichte blauwige gloed via zijaanzicht aan wateroppervlakte, normaal glashelder.


20240629_170423.jpeg
20240629_171225.jpeg
20240629_171245.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat van die 50 liter per maanvis klopt redelijk. Maar je hebt ook nog andere vissen. Die andere vissen hebben ook x liter nodig. En als je de liters al voor de maanvissen hebt gebruikt, dan heb je voor de andere geen liters meer over. Het is of, of. Niet en,en.
Als je er niets meer bij had, dan kan dat net.
Wat bedoelt u met dan kan dat net? Wat gebeurt er dan als een maanvis 30l heeft ipv 50liter?
 
Wat bedoelt u met dan kan dat net? Wat gebeurt er dan als een maanvis 30l heeft ipv 50liter?
Dan lijkt het voor de vis net als u in de spits een trein in stapt op utrecht cs.
 
Ziet er goed uit, zijn fijne bakken en nogmaals tnx voor de tip van de verlichting. Vanmiddag ff een grondige poetsbeurt gegeven hier, eens kijken of het opgelost is.

Zitten je manen niet te klein trouwens? Vooral vanwege de lengte van de bak..
Ik ben Jeffrey (58 jaar) en woonachtig in Twente.
Waar uit Twente kom je?
 
Heb heel lang geleden uit onwetendheid 2 maanvissen in een 120L bak gehouden, ging helemaal mis omdat eentje zeer dominant en de andere waarschijnlijk uit continue stress overleed.
De overgebleven maanvis is uiteindelijk bijna 8 jaar oud geworden maar zonder soortgenoten.

Ik weet dat in een 246L bak 5 maanvissen het maximale is maar heb ook nog veel kleinere vissen die in niet meer ga aanvullen bij “sterfte” of hooguit enkele.

V.w.b. filtering maak ik mij geen zorgen met huidig bestand, maar het is een risico bij overbezetting.
Soms is een beslissing gevoelsmatig en dan maag afwachten.
 
Zou de plantjes met baardalg toch wel verwijderen om verdere verspreiding enigzins tegen te gaan :thumbs:
 
Heb heel lang geleden uit onwetendheid 2 maanvissen in een 120L bak gehouden, ging helemaal mis omdat eentje zeer dominant en de andere waarschijnlijk uit continue stress overleed.
De overgebleven maanvis is uiteindelijk bijna 8 jaar oud geworden maar zonder soortgenoten.

Ik weet dat in een 246L bak 5 maanvissen het maximale is maar heb ook nog veel kleinere vissen die in niet meer ga aanvullen bij “sterfte” of hooguit enkele.

V.w.b. filtering maak ik mij geen zorgen met huidig bestand, maar het is een risico bij overbezetting.
Soms is een beslissing gevoelsmatig en dan maag afwachten.
Ging me nie eens zo zeer om de liters, meer om de lengte van de bak. Hoogte heeft deze bak wel redelijk, maar eenmaal met een nestje vraag ik me af of de rest een plekkie heeft om heen te gaan
 
Zou de plantjes met baardalg toch wel verwijderen om verdere verspreiding enigzins tegen te gaan

Als het de kleinere Anubas betreft, deze zitten los tussen hout gedrukt, deze heb ik onlangs eruit gehaald en een behandeling met peroxide gehad en teruggeplaatst, de hoger gelegen Anubas zouden lager geplaatst moeten of eruit.
De Anubas is een probeersel geweest uit een vorige inrichting waarbij oppervlakte vrijwel volledig bedekt was met valisneria giganta
Met de wetenschap van nu met en veel meer open oppervlakte geen Anubas meer direct in licht.

Enkele voorgrond plantjes hebben inderdaad een baardalg probleem gehad maar zie al een herstel dus verwijderen nog maar even niet.

V.w.b verspreiding van baardalg door hele bak is mij “nog” niet bekend wel lokaal bij zelfde plant, maar zal het in mijn achterhoofd houden.
 
Ging me nie eens zo zeer om de liters, meer om de lengte van de bak

Laat het weten zodra de maanvissen volwassen zijn, ik ben bewust niet voor een kleiner aantal gegaan maar op basis van een minimale groep van 5.
Had ook liever een 450L/150cm bak gehad met 7 a 8 maanvissen, maar ja heb ook rekening te houden met ………😉

Overigens vraag ik mij af of een lange bak(ook 240L) van 150 x 40 x 40 beter geschikt is.
Wel hoe groter hoe beter……
Ehm…..ik bedoel hoe meer volume hoe beter……
……kom maar op met de grappen 😂😂😂😂
 
Zit hem ook in de hoogte van de bak uiteraard, dit zijn geen lage visjes. Maar ben benieuwd inderdaad
 
40cm is vrij laag als de vissen in hoogte zeker 25cm gaan worden. Mijn bak is 60 hoog en lager zou ik niet snel doen.
 
Doseerpomp i.p.v. 6 x 1 ml (verdeeld over lichturen) naar 1 x 6ml (start lichturen)
Hallo,

Kan je laten waarom je over ben gegaan naar 1x 6ml ipv. meerdere keren voeding geven?

Thanks, Jeroen.
 
Kan je laten waarom je over ben gegaan naar 1x 6ml ipv. meerdere keren voeding geven?
Had het vermoeden dat bij 6 keer de minimale dosering van 1ml er een afwijking is, er meer werd toegevoegd.
Gemiddeld 10ml per dag, dus 4ml teveel (gemeten over 24 dagen) echter………..

…..ik hou de mogelijkheid open dat ik een fout heb gemaakt door de doseerfles met maar 400ml te vullen en bij de “add liquid pump” 500ml heb ingevoerd.
Dat verklaart het verschil van ~100ml (24 x 4ml)

Ik weeg de doseer fles om het verbruik te bepalen.
De kalibratie is nauwkeurig uitgevoerd, maar meten is pas weten…..

Ik wil de nauwkeurigheid van de doseerpomp bepalen door over meerdere dagen maar één dosering van 6ml toe te voegen.
Na 12 dagen zit ik op een gemiddelde van 5.92ml per dag, wat al een behoorlijke nauwkeurigheid aangeeft.

Later ga ik nogmaals dezelfde controle opnieuw uitvoeren maar dan weer met 6 x 1ml

Hopelijk was het mijn fout, laat het dan weten bij mijn volgende update.
 
Aha, duidelijk. Welk merk doseerpomp gebruik jij? Ik merk dat mijn doseerpomp (Chiriros) ook niet helemaal precies is, maar in grote lijnen werkt het wel.

Thanks, Jeroen.
 
Doseerpomp:
  • Blue Marine dosing pump 4 (1 tot incidenteel 2 kanalen in gebruik)
  • Voeding Colombo Flora Grow Pro XL (dagelijks 6 x 1ml verdeeld over verlichtingstijd)
@Jerome, zie bovenstaande link naar mijn gehele configuratie
 
Terug
Bovenaan