Wat is er nieuw

Aquatlantis sublime 100 (246L) van Tutorial

Dat is de hobby John 🙂 Het is gewoon leuk om te prutsen en te kloten..

@jessicapilon

In dezelfde bak heb ik een 2e PH-controller (Milwaukii MC122), deze zit erin ter beveiliging tegen extreem lage PH waarden en schakeld CO2 alleen uit.
Ik kan deze MC122 eenvoudig (binnen een minuut) als primaire PH-controller laten werken.

Voor de zelfbouw PH-controller, PH-transmitter (is een betere benaming) aan materiaal (ESP32 en een PH-interface) hooguit klaar voor €10

De PH-controller software draait op een bestaand "PC" systeem, in mijn geval een QNAP NAS.

Magneetventiel wordt door een slimme 230V schakelaar aangestuurd €30

Mijn PH-probe (navulbaar, levensduur minimaal 5 jaar) koste veel meer €130

Waarom zelfbouw?
omdat het technisch mogelijk is en dus kan voor weinig, maar dan wel inclusief de mogelijkheden en opties die ik wil.

Soms kies ik bewust niet voor zelfbouw ondanks dat het voor mij eenvoudig is om het zelf "nog slimmer" te maken.
Meestal geeft het zelfstandig moeten kunnen blijven werken (bijvoorbeeld geen Wifi) de doorslag of stel dat ik "omval" .......
  • Aquatlantis Luminus LED controller
  • Blue-Marine doseerpomp
  • Tado kamerthermostaat

Duidelijk en bevalt die ph controller van dat merk? Dat instellen van de ph door te verdraaien lijkt me lastig of valt dat wel mee?

Duidelijk en bevalt die ph controller van dat merk? Dat instellen van de ph door te verdraaien lijkt me lastig of valt dat wel mee?
Voor mij is de Milwaukii MC122 de best (prijs/kwaliteit) leverbare PH-controller en eenvoudig te kalibreren via "potmeter" en schroevendraaier
Gebruik voor deze wel een andere probe.

@jessicapilon

De bij de Milwaukii MC122 meegeleverde PH-probe (deze is echt wel redelijk goed hoor) gebruik ik bij mijn "mobiele" PH-meter.

1000017309.jpg

Bedankt voor de info en ik had altijd de indruk dat deze "goedkope" controllers niet zo best waren maar daar heb ik me dus in vergist en hou deze in gedachten.

@Noudt,

Node-Red draait bij mij in een docker container op mijn QNAP NAS, maar dat kan ook op een Raspberry-PI of op Windows
https://nodered.org/docs/getting-started/raspberrypi

Node-Red is ook beschikbaar in Home-Assistent (maar niet in de docker versie)
https://community.home-assistant.io/t/home-assistant-community-add-on-node-red/55023

Ook een combinatie van Home-Assistant en ESP-home is mogelijk om het nog gemakkelijker te maken
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Erg leuk om eens mee te gaan experimenteren en met veel laagdrempelige praktische voorbeelden (temperatuur meten, lamp aan/uit .......)

Zelf maak ik geen gebruik van kant-en-klare Home-Assistant of welke andere dan ook, ik pruts liever alles in Node-Red

Hier een voorbeeld (flow) van mijn PH-controller functie binnen Node-Red
Heel simpel uitgelegd, elk blokje is een functie waar een stukje (of eigen) code in is gedefinieerd, met "lijntjes" koppel je functies aan elkaar (flow)
https://nodered.org/

Er zijn plug-in(s) beschikbaar om te koppelen met veel bestaande "slimme" apparatuur zoals Hue, Slimme-meter en nog veel meer

Bekijk bijlage 379404
Ziet er goed uit. Ik zit in de SAP data warehouse hoek qua werk maar wil MS Azure erbij gaan doen. Daarom wil ik zoveel mogelijk python meters maken en ben ik terminal based aan het werken. Wil ook Rabitmq gaan gebruiken zodat ik reporting en aansturing van verschillende bakken beter kan stoomlijnen. Maar momenteel zit ik nog lekker in de junior fase hoe de hell krijg ik dit weer aan de praat super leuk maar kost wel tijd. (Had rednode al op de radar maar dank voor de tip) wil reporting visuals via powerbi gaan doen. Je noemt een DC voor het meten van ph/kh beetje domme vraag maar wat is dat?

Ja inderdaad. Deze meet alleen het co2 gehalte en houdt geen rekening met waterwaarden of zuren.

Mooi voorbeeld van de impact na een (wekelijkse) 25% waterwissel (60L) op de PH waarde….

Eerst om ~9:15 uur begonnen met het uitzetten van de PH-controller en Filter (Oase-350T) om vervolgens alleen het voorfilter koud uit te spoelen en filter weer aangezet.

De PH-dip rond 9:30 uur is geen echte daling maar komt doordat de PH-meting wordt verstoord door verandering van stroming.
Nadat filter weer aangezet is klimt de PH-waarde weer naar “oude” waarde om vervolgens de WW uit te voeren.

De WW geeft een PH-stijging van ruim 0.1 (6.75 > 6.85)

Om 10:00 zet ik de PH-controller weer aan, het duurt ~90 minuten voordat de PH-waarde weer op pijl is, ik gebruik een CO2-reactor met momenteel 160 bpm.

IMG_0536.jpeg

Note: de rode/blauwe stippellijn geeft de variatie aan waarbinnen ik wil blijven (zonder WW)

IMG_0537.jpeg

Aah check ja die heb ik er ook inhangen. Weet je toevalig of iemand al een algeritme gemaakt heeft om via een camera bv de 2 kleuren van Noa te vergelijken en dan op te slaan. Ik kan het niet maar zou te doen moeten zijn. Kleur punt kalibreren. En dan vergelijken mss dat ik hier en 2026 mee aan de gang kan. (Teveel ideeen te weinig tijd). Sorry voor alle vragen trouwens.

Weet je toevalig of iemand al een algeritme gemaakt heeft om via een camera bv de 2 kleuren van Noa te vergelijken en dan op te slaan.
Ik veronderstel dat het dan gaat om de “Aqua-Noa CO2 Drop Checker set Twin 1”

Nee, lijkt mij erg lastig om betrouwbare meetgegevens te verkrijgen.
De indicatie van een DC ijlt lang na op actuele waarde en zeker niet geschikt om bijvoorbeeld CO2 real-time bij te sturen.

Misschien is dit iets om kleuren (tinten) te herkennen maar exporteren is dan een tweede issue.
https://play.google.com/store/apps/details?id=colorrecognizer.com&pcampaignid=web_share

Laatst bewerkt:
Meten = Weten

Afgelopen 2 dagen (woensdag en donderdag) meet ik een hoger stroomverbruik van mijn aquarium....

1000017390.jpg

De historische* aquarium temperatuur metingen laat zien dat mogelijk de hogere omgeving** temperatuur geen grote invloed meer heeft op de lager ingestelde aquarium temperatuur van 23.3°C
* (laatste 5 dagen, maar verder terugkijken is ook mogelijk)
** (de temperatuur variatie in woonkamer tussen dag en nacht)
De kleine variatie in de laatste dagen is de invloed van de aquarium verlichting op de watertemperatuur.

1000017389.jpg

Dit wordt bevestigd door de historische (laatste 30 dagen) woonkamer temperatuur .......

1000017391.jpg

....welke natuurlijk weer een relatie heeft met de historische (laatste 30 dagen) buitentemperatuur.

1000017392.jpg

Vanaf begin januari meet ik het totale stroomverbruik van mijn aquarium, hierin is het verbruik per maand te zien.
Tot op heden is mijn stroomverbruik ~386 kWh over 8.5 maanden.

1000017394.jpg

Laatst bewerkt:
er nu net 2 uurtjes in, nog even wachten....(misschien straks nog iets lichter)
De DC is mooi op kleur, dit zonder aanpassing van PH-controller instellingen op basis van PH/KH-tabel
1000017441.jpg

Volgens de PH/KH-tabel met een KH=9 en PH=6.75 zou ik rond de 50 mg/L moeten zitten wat veel te hoog zou zijn en schadelijk voor vissen, echter mijn vissen hapten nooit naar lucht, zelfs kleine tetra's niet.
Tot een PH instelling van 6.75 was ik gekomen door groei van planten goed te controleren.

Had eigenlijk wel verwacht dat ik wat meer richting geel zou uitkomen.
Zo zie je maar dat ook de PH/KH-tabel niet meer dan een richtlijn is.
https://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium/

Colombo geeft aan:
1000017450.jpg

Met licht-groen schat ik dus op zo’n 25mg/L te zitten, dat is voor mij prima i.c.m. een lichtsterkte 22lm/L, het is immers geen high-end bak.

De combinatie van een DC en een PH-controller vind ik overigens wel een goed idee, hoef mij zo niet druk te maken over het aantal CO2 bpm's naar reactor, staat lekker hoog op 160 bpm
De controller doet de rest....

Laatst bewerkt:
Ja die afwijking met de tabel heb ik ook terwijl de dc lichtgroen is. Die ph en kh meting wordt beïnvloed door andere stoffen dus vaak niet echt betrouwbaar.

Komende weken ga ik overstappen van "Colombo Flora Grow Plus" (de can van 2.5L is bijna op) naar de "Aquariumbemesting Complete"

Via doseerpomp (Bak is 246L)
  • Complete: dagelijks 8 ml (1/7 deel van aanbevolen wekelijkse start dosering)
  • Carbo: dagelijks 1 of 2 ml (preventief)

1000017794.jpg

Bak staat er mooi bij.
Thxs, overstappen naar andere bemesting merk wordt weer spannend, zeker omdat de bak het goed doet en eerdere baardalg probleem al enkele maanden geleden is opgelost.

Vanwaar de overstap?
Ik was eigenlijk tevreden met de Colombo FloraGrow Pro (ook met nitraat/fosfaat) maar op advies forum lid toch overgestapt, dus vanwege slechte nitraat/fosfaat verhoudingen/hoeveelheid van Colombo

Overigens zit nu op (246L bak)
  • Complete: dagelijks 6 ml
  • Carbo: dagelijks 4 ml (preventief)

Laatst bewerkt:
Mijn maandelijkse album update.

Wat is er niet gewijzigd:
  • Verlichting 22 lm/L
  • Wekelijkse WW van 25%

Wat is er gewijzigd,
  • 3 weken geleden overgestapt van Colombo_flora_grow_pro naar Aquariumbemesting_Complete
  • Idem van Colombo naar Salifert druppeltest PO4/NO3
  • Idem van Colombo naar Aquariumbemesting Carbo
Dosering:
  • Dagelijks 4ml Complete (minimale geadviseerde dosering voor 250L)
  • Dagelijks 4ml Carbo (preventief)
Waterwaardes (tot heden 7x gemeten en telkens dezelfde meetwaarden, dus ook geen oplopende waardes)
  • PO4 = 3 ppm (ergens tussen 2 en 3 maar tegen de 3 aan)
  • NO3 = 25 ppm
Wat heb ik geconstateerd:

Op de voorgrond heb ik meerdere Echinodorus_Paviflorus die nu mooiere bladeren krijgen en iets groter, deze staan bekend als een kleinblijvende maar wel veel voedingvragende plant.

Op de voorgrond heb ik ook Cryptocoryne _Walkerii, deze begonnen gedeeltelijk te verwelken maar zijn inmiddels grotendeels hersteld, ik las dat deze gevoelig zijn voor wisselende waterwaardes wat dus kon kloppen.

Voor de rest geen bijzonderheden, ben eigenlijk wel tevreden met de aanpassingen.

1000017989.jpg

Ik wil ook een nieuwe Aquatlatis Splendid 100 kopen en die is netto 202 liter. Mag ik vragen waarom je de subliem hebt genomen want die is een stuk duurder. Of is dat vanwegen de hoogte?

Mooie beplante bak zo hoor.

Bedankt,

het lukt mij niet om de belichting van camera zo aan te passen dat de juiste lichtsterkte wordt weergegeven, voorgrond lijkt donkerde dan het werkelijk is, kleuren zijn wel goed met werkelijkheid

Laatst bewerkt:
Ik wil ook een nieuwe Aquatlatis Splendid 100 kopen en die is netto 202 liter. Mag ik vragen waarom je de subliem hebt genomen want die is een stuk duurder. Of is dat vanwegen de hoogte?

Vanwege dubbele LED i.c.m. vele planten, dus betere lichtspreiding
De Sublime is dieper (47cm) t.o.v. de Splendit (40cm)
De kast met 40mm hout geeft mij ook wel een goed gevoel
Achteraf ook ook een goede keuze geweest omdat ik deze extra 7cm diepte echt wel nodig blijk te hebben in meubel.

Ja ik snap hem en onze Fusion heeft ook dat dikke meubel maar onze Splendid met sluiers weer niet. Inderdaad is de diepte wel weer fijn.

het lukt mij niet om de belichting van camera zo aan te passen dat de juiste lichtsterkte wordt weergegeven, voorgrond lijkt donkerde dan het werkelijk is, kleuren zijn wel goed met werkelijkheid

Met een video (20 seconden HD) lukt dat blijkbaar beter...

(Weer enkele Echinodorus (martii en bleheri) bladeren moeten snoeien, gemiddeld zeker 5 a 10 te lange bladeren aan de oppervlakte per week)

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan