Vooraf
Na de snoei:
3 weken later weer een volle bak, had in de tussentijd zelfs nog 1 (van 4) Echinodorus Bleheri verwijderd.
Laatst bewerkt:
Vooraf
Na de snoei:
Dat is de Cryptocoryne wendtiiWelke Crypto is dat vooraan in het midden, die donkere?
klopt, ik gebruik deze nabij de wortels van alle plantenHoe wordt die zo groot? Alleen zelfgedraaide kleibolletjes bij de wortels?
Op het label staat walkerii....Dat is de Cryptocoryne wendtii
Dat is de Cryptocoryne wendtii
https://aquainfo.nl/artikel/cryptocoryne-wendtii/
Op de foto had ik de hele grote bladeren reeds verwijderd, een vermelde hoogte tot 25 cm haal ik zeker maar omdat deze op de voorgrond staat probeer ik 'm kleiner te houden
Ik bewaar altijd de labels
Bekijk bijlage 392557
Waarschijnlijk is het wel de bruine variant
https://www.aquaplantsonline.nl/cryptocoryne-wendtii-bruin.html?
Op het label staat walkerii....
Welke Crypto is dat vooraan in het midden, die donkere?
Ik heb hier afgelopen zaterdag flink wat stekken van de cryptocoryne wendtii flamingo in het aquarium gezet als het goed is worden ze ongeveer 10cm hoog. Hopelijk geen 25cm zoals bij de mooie cryptocoryne van jou.
Hopelijk geen 25cm zoals bij de mooie cryptocoryne van jou.
De verbeterde versie 2 is gereleasedHij heeft van mij deze naam gekregen:
kleimix-capsule-bodem-injecteer-tool(c) 🤣
Voor de ICT-ers onder ons om een idee te krijgen hoe mijn zelfbouw PH-controller werkt.
De Hardware (de output spanning van de PH-probe interface (rechts) wordt elke seconde via een ESP32 (links) in 12-bits waarde doorgestuurd via MQTT (wifii) naar Node-Red (software)
Bekijk bijlage 389430
De software (op basis van Node-Red)
Bekijk bijlage 389431
De PH berekening functie in Node-Red (De 12-bits spannings waarde van PH-interface wordt hier omgerekend naar de PH-waarde)
Bekijk bijlage 389434
De PH controller functie in Node-Red met alle voorwaarden wanneer het CO2-magneetventiel mag worden aangestuurd.
Bekijk bijlage 389435
De dashboards (kallibratie en instellingen)
Bekijk bijlage 389432Bekijk bijlage 389433
Daarnaast worden alle instellingen en meetwaarden ook nog opgeslagen in een database.
Dat zou betekenen dat de druk dat best wat moet verschillen.M.b.t. Aquatlantis Sublime meubel en Hinnengas (ruil/statiegeld) koolzuurflessen met diverse afmetingen
Mijn aquarium meubel heeft plaats voor een CO2 fles hoogte van maximaal 73 centimeter.
Voor deze 6kg is op de website gespecificeerd
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-6-kg/
Bekijk bijlage 393377
Vanmiddag mijn lege 6kg fles omgeruild voor een volle met deze werkelijke afmetingen
- Hoogte = 63cm
- Diameter = 20cm
Voor het hervullen(overhevelen) van mijn 425gr Sodastream flessen gebruik ik een 10kg als “moederfles” maar zelfs deze zou nog met gemak in mijn aquarium meubel passen
Voor deze 10kg is op de website gespecificeerd
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-10-kg/
Bekijk bijlage 393378
Vanmiddag mijn lege 10kg fles omgeruild voor een volle met deze werkelijke afmetingen
- Hoogte = 66cm
- Diameter = 20cm
Het hoogteverschil tussen deze 6kg en een 10kg fles is dus maar 4cm (66-62) maar hebben desondanks toch dezelfde diameter (20cm)
De leverancier geeft aan zij veel verschillende maten hebben, een 10kg fles kan ook veel hoger zijn met nog steeds dezelfde diameter, maar is dan niet helemaal gevuld
Dat zou betekenen dat de druk dat best wat moet verschillen.
Voor het hervullen(overhevelen) van mijn 425gr Sodastream flessen gebruik ik een 10kg als “moederfles”
Nee. Als in twee flessen van nagenoeg dezelfde afmetingen in de ene 40% meer zit dan in de ander. Dan moet je dat vast terug zien in de druk in de fles.Misschien refereer jij hieraan?
Nee. Als in twee flessen van nagenoeg dezelfde afmetingen in de ene 40% meer zit dan in de ander. Dan moet je dat vast terug zien in de druk in de fles.

Nee. Als in twee flessen van nagenoeg dezelfde afmetingen in de ene 40% meer zit dan in de ander. Dan moet je dat vast terug zien in de druk in de fles.
Terechte suggestie van @catfishfreak . Moet me misschien nog wat meer inlezen in de materie.

Ik heb altijd geleerd dat vloeistoffen niet samenpersbaar zijn.
Een nieuw energieverbruik overzicht.
Op deze warme zomerdagen is de verwarming (23°C) niet actief, het energieverbruik is dan ruim 1 KWh, ongeveer €0.27 per dag aan verlichting / filter / regelsystemen
Bekijk bijlage 389918
De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C, in de winter koelt het niet verder af dan 17°C
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal=88W)
Verwarming 200W (1 x OASE350T)
Het verbruik over de afgelopen 12 maanden is 679KWh /
Mooi om zo een beetje inzicht te krijgen in het stroomverbruik.Met nog 5 koude dagen te gaan zit het stroomverbruik van mijn bak op 721kWh
Voor heel 2025 (jaarverbruik) zal dat zo’n 735 kWh zijn wat overeenkomt met €185
(54% hiervan is verwarming en 46% verlichting/filter/overige...)
De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C (woning heeft een energielabel B)
De temperatuur in de bak is 23,5°C en is dus vrij laag
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal 100% = 88W)
Verwarming 200W (1 x OASE350T)
Dit zijn 2 screenshots naast elkaar (maand 6 en 7 worden op beiden weergegeven)
Bekijk bijlage 393575Bekijk bijlage 393576
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.