Wat is er nieuw
@RobertDJ heb jij dit ook, dat de binnenzijde filterpot na verloop van tijd wordt aangetast/aangevreten?

Het is bij mij nog steeds niet duidelijk waardoor dit was gekomen.

Ter info: nieuwe reactoren worden tegenwoordig met een ontluchting nippel geleverd las ik.

Bijlagen

• 17849701912108853979777319220120.jpg
    17849701912108853979777319220120.jpg
    903 KB · Weergaven: 22
Deze draait ongeveer 5 jaar en is nog steeds helder. Ik heb geen idee waarom de binnenkant in sommige gevallen kan verweren.

Deze draait ongeveer 5 jaar en is nog steeds helder. Ik heb geen idee waarom de binnenkant in sommige gevallen kan verweren.

Ik zie dat de nieuwe transparante filterpot van mijn CO2-reactor na 40 dagen al aan het verweren is, overige kunststoffen van de reactor zijn niet aangetast.

Links de oude na 2,5 jaar, rechts de nieuwe bij binnenkomst (ongebruikt)
1000029677.jpg

De nieuwe na 40 dagen, niet meer transparant.
1000030504.jpg

De wanddikte is natuurlijk nog prima na 40 dagen maar niet meer na 2,5 jaar zoals op de oude in eerder geplaatste foto’s te zien was, zie https://aquaforum.nl/attachments/1000029674-jpg.397046/
1000030505.jpg

De transparante spraybar in aquarium is niet aangetast, idem transparante “kroon” op Oase skimmer.

De waterwaardes PH=6.7, KH=10 en de dagelijkse micro/macro-bemesting zou niet de oorzaak mogen zijn.

Een kleine verdenking gaat dan ook richting de dagelijkse (10ml op 246L) carbo dosering.

De gebruikte filterpot voor deze reactor is waarschijnlijk enkel bedoeld voor drinkwater, een toevoeging van Carbo (glutaaraldehyde, een desinfectie-, sterilisatie- en fixeermiddel) maar dan wel in een zeer lage dosering is daar mogelijk niet voor geschikt.

De huidige AquaNatureTec reactor zal het echt nog wel 2 jaar uithouden maar een steeds dunner wordende filterpot geeft mij toch wel wat zorgen, waar blijft blijft het, microplastics in aquariumwater? (Ik weet dat Carbo ook discutabel op dit forum is)

Een andere niet-transparante filterpot zoals deze zou ook een oplossing kunnen zijn maar dat is maar afwachten
https://www.aqmos.nl/shop/aqfthw-10-filterbeker-heet-water-10-7041
IMG_0889.png

Hoewel de huidige AquaNatureTec-200plus echt een top reactor is ga ik deze wel vervangen door de JDAquatec-Maxi(16mm)-bypass omdat deze geheel van PVC is gemaakt.
https://jdaquatec-shop.de/shops/16mm-fester-Bypass-&-Maxi-Reaktor-p716460966

IMG_0888.jpeg

Wordt vervolgd………

Laatst bewerkt:
Ik zie dat de nieuwe transparante filterpot van mijn CO2-reactor na 40 dagen al aan het verweren is, overige kunststoffen van de reactor zijn niet aangetast.

Bekijk bijlage 397631

Bekijk bijlage 397630

De wanddikte is natuurlijk nog prima na 40 dagen maar niet meer na 2,5 jaar zoals op de oude in eerder geplaatste foto’s te zien was, zie https://aquaforum.nl/attachments/1000029674-jpg.397046/
Bekijk bijlage 397632

De transparante spraybar in aquarium is niet aangetast, idem transparante “kroon” op Oase skimmer.

De waterwaardes PH=6.7, KH=10 en de dagelijkse micro/macro-bemesting zou niet de oorzaak mogen zijn.

Een kleine verdenking gaat dan ook richting de dagelijkse (10ml op 246L) carbo dosering.

De gebruikte filterpot voor deze reactor is waarschijnlijk enkel bedoeld voor drinkwater, een toevoeging van Carbo (glutaaraldehyde, een desinfectie-, sterilisatie- en fixeermiddel) maar dan wel in een zeer lage dosering is daar mogelijk niet voor geschikt.

De huidige AquaNatureTec reactor zal het echt nog wel 2 jaar uithouden maar een steeds dunner wordende filterpot geeft mij toch wel wat zorgen, waar blijft blijft het, microplastics in aquariumwater? (Ik weet dat Carbo ook discutabel op dit forum is)

Een andere niet-transparante filterpot zoals deze zou ook een oplossing kunnen zijn maar dat is maar afwachten
Bekijk bijlage 397636

Hoewel de huidige AquaNatureTec-200plus echt een top reactor is ga ik deze wel vervangen door de JDAquatec-Maxi(16mm)-bypass omdat deze geheel van PVC is gemaakt.

Bekijk bijlage 397633

Wordt vervolgd………
Jouw vermoeden dat easy carbo een rol speelt zou best wel eens kunnen kloppen. Ik heb dezelde reactor en gebruik ook tenso enzovoort, maar geen easy carbo. Hopelijk bevalt je nieuwe reactor ook goed.

Jouw vermoeden dat easy carbo een rol speelt zou best wel eens kunnen kloppen. Ik heb dezelde reactor en gebruik ook tenso enzovoort, maar geen easy carbo. Hopelijk bevalt je nieuwe reactor ook goed.

Er is wel iets te vinden over Glutaaraldehyde (schoonmaak industrie) en de reactie met Acrylaat, vrijwel zeker gaat het hier om veel hogere concentaties dan dat Carbo hiervan bevat.

1785507811133.png

https://www.industrialspec.com/reso...iblity-chart-g-h#:~:text=D-,Glutaraldehyde,-B
1785507730526.png

Carbo (voor aquarium) bevat volgens zoekopdrachten maar 1,5 a 2% Glutaaraldehyde en ook nog verdunt met maar 10ml op 246L.
Maar wel 24/7, ik hou dit idd ook als de mogelijke oorzaak omdat de aantasting ook heel erg lijkt op corrosie.

Laatst bewerkt:
Wat een weelderige plantengroei. Prachtig om naar te kijken.

Mijn Salifert PO4/NO3 druppeltesten, nu met de volledige inhoud van doosje.
  • PO4 = 1
  • NO3 = 10

Mijn Salifert PO4/NO3 druppeltesten resultaat, al 6 maanden constant.

De dagelijkse macro dosering (fosfaat/nitraat) is nog steeds de adviesdosering volgens aquariumbemesting EI calculator

PO4 = 1
NO3 = 10

1000030894.jpg

1000030895.jpg

7 dagen geen onderhoud gedaan i.v.m. een korte vakantie.
Vanavond weer goed snoeien en morgenvroeg de waterwissel.

Bekijk bijlage 398067

Ook alle Echi’s maar gesnoeid, dus voorzichtig eruit getrokkren, oude stelen en buitenste bladeren eraf gescheurd en de wortels ingekort, zo hou ik ze compacter.
1000031345.jpg

Staat er weer netjes bij 👌.

Bekijk bijlage 397631

Bekijk bijlage 397630

Bekijk bijlage 397632

Bekijk bijlage 397636

Bekijk bijlage 397633

Wordt vervolgd………
Wat was de vulling van die reactor?

En heb je echt KH 10 en pH 6,7?

IMG_7330.jpeg

Wat was de vulling van die reactor?

En heb je echt KH 10 en pH 6,7?

Bekijk bijlage 398100

Het oorspronkelijke filterhuis was gevuld met een klein laagje Hel-X media.
In het nieuwe filterhuis zit geen media meer omdat ik wilde uitsluiten of het wervelen van de media in filterhuis de binnenzijde fysiek konden beschadigden, dit blijkt achteraf niet het geval te zijn.

Mijn waardes zijn altijd constant.
  • Mijn bak is geen 100L maar 100cm met een inhoud van 246L
  • KH rond de 10 (druppeltest gemeten)
  • PH controller maandelijks gekalibreerd en ingesteld op 6.7 (heb zelfs twee controllers/probes/magneetventielen waarvan eentje enkel als beveiliging ingesteld op 6.6 (deze is dus altijd ingeschakeld, magneetventielen staan in serie.
  • Drop Checker limoengroen met 20 mg/L referentie vloeistof waar ik veel vertrouwen in heb.
  • Een referentie vloeistof van 30 mg/L is meer voor een aquascaping bak en niet voor een Hollandse planten/gezelschaps bak
  • Ik doe niets met de PH/KH tabel om CO2 te bepalen, dus ook niets met soortgelijke calculators omdat een KH druppeltest uit een aquarium testkit niet de juiste hardheid hiervoor kan aangeven, het is een optelling van meerdere carbonaten. Er zijn wel betere KH testen maar deze kosten het tienvoudige, ik weet zo niet meer het merk.
  • Als ik volgens jouw calculator een 60 mg/L CO2 zou hebben zouden mijn maanvissen en overige aan de oppervlakte naar zuurstof zitten te happen, wat dus absoluut niet het geval is.

Laatst bewerkt:
In het nieuwe filterhuis zit geen media meer omdat ik wilde uitsluiten of het wervelen van de media in filterhuis de binnenzijde fysiek konden beschadigden, dit blijkt achteraf niet het geval te zijn.
@biljoenblik een aanvulling ……

Omdat deze 10” reactor oversized is voor een 246L bak is aanvullende media in filterhuis eigenlijk niet nodig omdat de doorstroom van mijn filter (OASE 350T) niet zo hoog is dat onopgeloste CO2 uit reactor wordt “geblazen”

Mijn waardes zijn altijd constant.
  • Mijn bak is geen 100L maar 100cm met een inhoud van 246L
  • KH rond de 10 (druppeltest gemeten)
  • PH controller maandelijks gekalibreerd en ingesteld op 6.7 (heb zelfs twee controllers/probes/magneetventielen waarvan eentje enkel als beveiliging ingesteld op 6.6 (deze is dus altijd ingeschakeld, magneetventielen staan in serie.
  • Drop Checker limoengroen met 20 mg/L referentie vloeistof waar ik veel vertrouwen in heb.
  • Een referentie vloeistof van 30 mg/L is meer voor een aquascaping bak en niet voor een Hollandse planten/gezelschaps bak
  • Ik doe niets met de PH/KH tabel om CO2 te bepalen, dus ook niets met soortgelijke calculators omdat een KH druppeltest uit een aquarium testkit niet de juiste hardheid hiervoor kan aangeven, het is een optelling van meerdere carbonaten. Er zijn wel betere KH testen maar deze kosten het tienvoudige, ik weet zo niet meer het merk.
  • Als ik volgens jouw calculator een 60 mg/L CO2 zou hebben zouden mijn maanvissen en overige aan de oppervlakte naar zuurstof zitten te happen, wat dus absoluut niet het geval is.
Dat je geen 60 mg/l CO2 in de bak heb, dat geloof ik direct. Maar ergens gaat er echt iets niet kloppen. Of de pH geeft een verkeerde waarde of de KH klopt niet.
En dat aquarium testen niet 100% zijn, dat geloof ik ook wel. Maar dat gaat geen halve waarheid zijn.

@biljoenblik een aanvulling ……

Omdat deze 10” reactor oversized is voor een 246L bak is aanvullende media in filterhuis eigenlijk niet nodig omdat de doorstroom van mijn filter (OASE 350T) niet zo hoog is dat onopgeloste CO2 uit reactor wordt “geblazen”
Ik dacht meer aan mechanische schuring in de reactor, maar dat is het dus niet.
Maar dat die carbo oplossing dat kan veroorzaken, met die lage dosering in een aquarium, dat lijkt me ook stug.

Ik dacht meer aan mechanische schuring in de reactor, maar dat is het dus niet.
Maar dat die carbo oplossing dat kan veroorzaken, met die lage dosering in een aquarium, dat lijkt me ook stug.
Inderdaad, maar dit is ook nog een optie…..

Het filterhuis heeft PH specs van 6.5-9.5 (zie label filterhuis)
https://aquaforum.nl/attachments/1000030504-jpg.397630/

Mijn PH van 6.7 is natuurlijk de waarde gemeten in aquarium, maar zit wel laag in de marge van specs van filterhuis
In de reactor zou deze zo maar anders (nog lager) kunnen zijn vooral met 240 bpm, CO2 is als “zuur” in beperkte mate ook corrosief.

Met mijn vorige Sera reactor had ik dit probleem niet, echter van deze reactor is de CO2 slangtule erg kwetsbaar/breekbaar, vooral na enkele jaren, wat dus ook is gebeurt met een waterballet tot gevolg.

Laatst bewerkt:
Dat van die breekbaarheid van de sera reactors heb ik al vaker gelezen, zelfs 10 jaar terug al. Dus heel gek, dat ze daar geen upgrade in hebben.

En die reactor die dus geëtst is geworden, was die bedoeld als co2 reactor? Of is het eigenlijk een waterfilter?
Want als co2 reactor moet deze wel tegen zuur kunnen. In een resctor is altijd veel meer co2 aanwezig, dus zuurder.

De JD aquatec is echt een fijne reactor. Ding doet het fantastisch. Als ik de co2 flink open zet, na fles wissel bijv. Dan zakt de pH in het aquarium zienderogen. Zonder bellen uit de uitlaat.

Dat van die breekbaarheid van de sera reactors heb ik al vaker gelezen, zelfs 10 jaar terug al. Dus heel gek, dat ze daar geen upgrade in hebben.
Die raad ik op AF ook altijd af
En die reactor die dus geëtst is geworden, was die bedoeld als co2 reactor? Of is het eigenlijk een waterfilter?
Want als co2 reactor moet deze wel tegen zuur kunnen. In een resctor is altijd veel meer co2 aanwezig, dus zuurder.
Jazeker, deze https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
De JD aquatec is echt een fijne reactor. Ding doet het fantastisch. Als ik de co2 flink open zet, na fles wissel bijv. Dan zakt de pH in het aquarium zienderogen. Zonder bellen uit de uitlaat.
Die ga ik idd bestellen vanwege goede ervaringen op AF

Ook alle Echi’s maar gesnoeid, dus voorzichtig eruit getrokkren, oude stelen en buitenste bladeren eraf gescheurd en de wortels ingekort, zo hou ik ze compacter.
1000031345.jpg

7 dagen later…..
1000031482.jpg

7 dagen later…..
1000031482.jpg
Ik had geheel links twee Echinodorus bleheri's van 60cm hoog achter elkaar staan, eentje achter en de andere midden.

De laatste heb ik er maar uitgehaald.
Dit is de wortel groei van 2 weken omdat ik deze toen de plant heb gesnoeid en wortels ook ingekort tot 3 a 4 cm
1000031561.jpg

Verlichting staat alleen voor een betere foto op 10% maar normaal op 75% (34lm/L), water moet nog even helder worden

1000031562.jpg

Ik heb ook een bleheri en die wordt inderdaad ook enorm groot. Dat verraste me wel, want die ik in t verleden heb gehad, werden niet veel groter dan 40cm. Du zijn de bladen soms wel ruim 50 cm.

Ik heb ook een bleheri en die wordt inderdaad ook enorm groot. Dat verraste me wel, want die ik in t verleden heb gehad, werden niet veel groter dan 40cm. Du zijn de bladen soms wel ruim 50 cm.
Uit nieuwsgierigheid heb ik 'm gisteren naar buiten in een 60L bak geplaatst waar mijn aquarium waterwissel in zit, de wortels zijn in één dag al zichtbaar gegroeid, bladeren zijn overigens maar 55cm

1000031576.jpg

Ik heb ze in het aquarium en ook in een aparte reservebak. Het valt me op dat ze gewoon liggend in een bak met water bij het raam en met een klein beetje macro erin sneller groeien dan geplant in het aquarium (met bodemvoeding). Stel dat je ze in grind zet, dan is bodemvoeding wellicht niet eens nodig, want de voedingsstoffen in het water komen dan makkelijk bij de wortels.

Ik had Bleheri’s in mijn Fusion150. Bladeren waren soms 60cm+ met even lange wortels (zie foto bladeren op tegels van 60x60cm)
Bij goede bodembemesting zijn dit geweldige groeiers.
IMG_0539.jpeg
IMG_0540.jpeg

Mooie bak hoor!

Jij houdt van orde:deal:

wow, mooi hoor , prachtig aquarium mooie vissen .
Ook alle techniek ziet er goed uit.

Nieuwe "drieluik"
Bekijk bijlage 398478Bekijk bijlage 398479Bekijk bijlage 398480

De “chemie” fabriek of techniek in een oogopslag
Bekijk bijlage 398481

Dan kan een plaatje van de bovenzijde genomen er ook nog wel bij😎
De drie doseerslangen liggen hier gewoon los de trekstrip met een extra* terugslagventiel en dat gaat zo prima.
*op de dosseerpomp zitten ze ook
1000031645.jpg

Je "zwangere" soortgenoot opeten, de eitjes in haar buik zijn blijkbaar het lekkerst.
Hoe zat dat ook alweer, niet meer eten nodig dan grootte van een oog, dus één eitje🧐

Overigens de witte sliertjes vooraan zijn geen wormen ofzo maar wortel snoeirestanten.

De bodem is JBL Manado, een inherente zeer lichte bodem van gebakken kleikorrels, deze heeft CEC eigenschappen en dus prima met EI bemesting en aanvullende kleibollen/capsules bij de wortels van planten, een voedingsbodem/laag is dan niet nodig.
1000031675.jpg

1000031678.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi filmpje!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan