Wat is er nieuw

Aquatlantis universal led 2.0

Randolph1988

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2025
Leeftijd
37
Goedemiddag,

Ik worstel al een tijdje met een stagnerende plantengroei in mijn aquarium. Ik heb 6000 lumen voor 240 liter. Zie mijn lichtschema.

Kan ik hieruit concluderen dat ik echt veel te weinig licht geef? Ik lees en hoor dat ik zeker 15 lumen de liter moet geven, daar kom ik op deze manier niet aan toch,
Rood: 50%
Groen: 20%
Blauw en wit: 15%

Tips?

Ik kamp ook nog steeds met wat baardalg, maar lijkt mij dat als de planten te weinig licht krijgen ze ook nooit van de algen gaan winnen toch?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• IMG_2888.png
    IMG_2888.png
    590.4 KB · Weergaven: 12
In jouw topic naam staat:
Aquatlantis universal led 2.0 (oude serie)
IMG_0804.jpeg

Ik veronderstel dat het gaat om de:
Aquatlantis EASY LED UNIVERSAL RGBW ULTRA (nieuwe serie)

Klopt dat?

In jouw topic naam staat:
Aquatlantis universal led 2.0 (oude serie)
Bekijk bijlage 395775

Ik veronderstel dat het gaat om de:
Aquatlantis EASY LED UNIVERSAL RGBW ULTRA (nieuwe serie)

Klopt dat?
Ja ik denk het wel, het aquarium is van vorig jaar en deze lamp zat er standaard in. Ik weet dat hij 6000 lumen is

Ik heb het schema nu aangepast naar dit. Graag jullie advies.

Bijlagen

• IMG_2890.jpeg
    IMG_2890.jpeg
    207.4 KB · Weergaven: 10
Wat ik lastig vind is dat je overal wat anders leest. Ik las dus ook dat het wit licht makkelijk op 15% kan. Maar kom je dan nog aan je benodigde hoeveelheid lumen?

Dat is moeilijk te bepalen. Je zal idd op zon'15 lumen zitten. Maar ik weet niets van je plantenbestand dus ik kan ook niet bepalen of je te weinig hebt.

Maar wie heeft gezegd dat jou stagnerende plantengroei is gerelateerd aan het licht? Misschien zijn er wel heel nadere van invloed zoals een beperking in voeding.

Wat ik lastig vind is dat je overal wat anders leest. Ik las dus ook dat het wit licht makkelijk op 15% kan. Maar kom je dan nog aan je benodigde hoeveelheid lumen?
Dat is moeilijk te bepalen. Je zal idd op zon'15 lumen zitten. Maar ik weet niets van je plantenbestand dus ik kan ook niet bepalen of je te weinig hebt.

Maar wie heeft gezegd dat jou stagnerende plantengroei is gerelateerd aan het licht? Misschien zijn er wel heel nadere van invloed zoals een beperking in voeding.
meer voeding dan ik nu al geef kan ik bijna niet meer doen. de micros en macros voeg ik netjes toe. Wekelijkse verversingen etc.
Plantengroei blijft maar niet op gang komen.

Het schema met rood 50 %, groen 20% en blauw/wit op 15% zou goed moeten zijn?

Ik heb vooral vallisneria/eikenbladvaren/anubias en wat van die thaise klimop stengelplanten...

Als het wit aandeel maar op 15% staat, gaan je lumen dan heel sterk omlaag?

Heb ik enkel 25lumen per liter als alles op 100% staat?

Het vermelde aantal lumen is altijd gemeten op volle sterkte.
En als men gaat spelen met de instellingen van de verschillende kleuren leds weet je feitelijk niet zoveel over het vermogen wat de lamp uitstraalt naar de planten.
Er zijn vast wel manieren om dat te kunnen meten.

Persoonlijk zou ik het eens proberen om de licht intensiteit wat op te schroeven naar de 80% met als primair licht de witte led

meer voeding dan ik nu al geef kan ik bijna niet meer doen. de micros en macros voeg ik netjes toe. Wekelijkse verversingen etc.

Ik heb vooral vallisneria/eikenbladvaren/anubias en wat van die thaise klimop stengelplanten...

En als men gaat spelen met de instellingen van de verschillende kleuren leds weet je feitelijk niet zoveel over het vermogen wat de lamp uitstraalt naar de planten.

Persoonlijk zou ik het eens proberen om de licht intensiteit wat op te schroeven naar de 80% met als primair licht de witte led
welke verhouding zal ik dan aanhouden?
Rood:80%
Wit: 70%
Groen: 30%
Blauw: 20%

Of wat is een goede verhouding?

https://www.aquatlantis.com/en/products/aquariums/excellence-lines/splendid-ultra-120-001
Opgenomen verlmogen 50W
Zichtbare lichtsterkte 6000lm

Je zou onderstaande globale richtlijn kunnen aanhouden
6000lm / 50W = 120lm/W. (aantal lumen per watt)
Stel jij wil naar 20lm/L (lumen per liter) en jouw bak is netto 200L (bruto 240L zonder bodem/decoratie) dan moet jij in totaal 20 x 200 = 4000lm/L

Het opgenomen vermogen van de lamp moet dan zijn 4000 / 120 = 33W*

*echter nu wordt het lastig want we weten niet de bijdrage van elke afzonderlijke kleur (W, R, G en B) aan dit vermogen, dus ik ga inschatten op basis van het aantal LED’s per x-lengte (30 x W, 4 x R, 4 x G, 4 x B)

IMG_0805.jpeg

• WRGB op 100% = 50 Watt
  • Alleen W op 100% = ? Watt (ik verwacht hoog, 35W hoofdverlichting)
  • Alleen R op 100% = ? Watt (ik verwacht laag, 5W)
  • Alleen G op 100% = ? Watt (ik verwacht laag, 5W)
  • Alleen B op 100% = ? Watt (ik verwacht laag, 5W)
Dat zou je kunnen meten met een energiemeter
https://www.conrad.nl/nl/o/energiekostenmeters-1114014.html

Zelf heb ik deze
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraf...trms-instelbaar-stroomtarief-met-1558906.html

Het geeft je dan een globale indicatie wat het lumen aandeel is per lichtkleur.

Laatst bewerkt:

Je moet het licht afstemmen op een kleurtoon die je ogen prettig vinden (in alle redelijkheid natuurlijk.)
Planten gebruiken al het zichtbare licht voor fotosynthese. Planten passen zich namelijk aan het aangeboden spectrum zolang het niet te hoog is ingesteld - het is niet nodig om het licht af te stemmen op een spectrumverhouding die 'de planten het beste laat groeien.
Hoe hoger het intensiteit, hoe meer PAR het licht produceert en hoe sneller planten over het algemeen groeien - (met het risico op meer algen als er iets misgaat)

Dus het is goed mogelijk dat je onder het LCP zit met de verlichting (https://www.tspt.nl/belichting/ID_LCP2.html)

Je moet het licht afstemmen op een kleurtoon die je ogen prettig vinden (in alle redelijkheid natuurlijk.)
Planten gebruiken al het zichtbare licht voor fotosynthese. Planten passen zich namelijk aan het aangeboden spectrum zolang het niet te hoog is ingesteld - het is niet nodig om het licht af te stemmen op een spectrumverhouding die 'de planten het beste laat groeien.
Hoe hoger het intensiteit, hoe meer PAR het licht produceert en hoe sneller planten over het algemeen groeien - (met het risico op meer algen als er iets misgaat)

Dus het is goed mogelijk dat je onder het LCP zit met de verlichting (https://www.tspt.nl/belichting/ID_LCP2.html)

Is dit beter zo? Zo maar even een paar weken aankijken weer ?

Bijlagen

• IMG_2893.jpeg
    IMG_2893.jpeg
    207.2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit beter zo? Zo maar even een paar weken aankijken weer ?
wit - 85
blauw - 20
groen en rood - de kleurtint aan passen naar eigen voorkeur. Als blauw maar het minste aandeel heeft

wit - 85
blauw - 20
groen en rood - de kleurtint aan passen naar eigen voorkeur. Als blauw maar het minste aandeel heeft
dan moet dit hem zijn?

Bijlagen

• IMG_2894.jpeg
    IMG_2894.jpeg
    201.2 KB · Weergaven: 14
Even out of the aquarium gedacht; hoe is je verder onderhoud? Waterwissels bv?

Wekelijks 50% verversing.
No3 20
Po4 2.0

Doseerpomp geeft dagelijks 4ml profito en 3.6ml kalium.

CO2 op ph 6.9 dmv ph controller. Dc lichtgroen

Maandelijks onderhoud Filterslangen / CO2 membraan reinigen en de ph elektrode wordt maandelijks geijkt.

Lijkt mij voldoende toch?

No3 20
Po4 2.0

Maandelijks onderhoud Filterslangen / CO2 membraan reinigen en de ph elektrode wordt maandelijks geijkt.

Dat klinkt in orde. Je hebt net met de lichtsterkte zitten spelen, ik zou dit even een paar weken aankijken en verder niet teveel in 1x veranderen. Wanneer nodig denken we dan binnenkort weer met je mee, in dat geval helpt een foto van je bak wellicht (al waarderen we die altijd).

dan moet dit hem zijn?
IMG_0806.jpeg

Maar met het ☀️= 60% (dimmer) beperk jij de maximale intensiteit op (0.6 x 6000lm) 3600lm, zelfs als de WRGB elk op 100 zouden staan toch?

Max 3600lm / 240(bruto) = 15lm/L
In werkelijkheid nog lager gezien jouw WRGB instelling elk niet op 100 staan (m.u.v. Rood)

Laatst bewerkt:
No3 20
Po4 2.0

Bekijk bijlage 395782

Maar met het ☀️= 60% (dimmer) beperk jij de maximale intensiteit op (0.6 x 6000lm) 3600lm, zelfs als de WRGB elk op 100 zouden staan toch?

Max 3600lm / 240(bruto) = 15lm/L
In werkelijkheid nog lager gezien jouw WRGB instelling elk niet op 100 staan (m.u.v. Rood)
dat klopt, maar ik vind het nog wel een beetje eng om de intensiteit gelijk op 100 te gooien ivm baardalg die weer een boost kan krijgen. Hopelijk kan ik die langzaam aan weer gaan verhogen.

Ik lees dat het ook kan helpen bij baardalg om een pauze in te lassen in de verlichtingstijd. Dus bijvoorbeeld 2x 4 uur met een pauze van 2 uur ertussen. Kan dit helpen? Ik lees dat dit is om de CO2 waarden op peil te krijgen, maar ik heb gewoon een CO2 installatie. Wat is jullie mening hierin?

Tja. De een zweert erbij, de ander raadt 't stellig af. Ik gebruik het niet. Als je een blackoutperiode nodig hebt; doe dan een goeie is mijn mening.
GreenAqua heeft recent een mythbuster video gedaan met bekende mythes etc uit de hobby, deze hebben ze in 't midden gelaten omdat 't knap lastig te bewijzen is.

Ik lees dat het ook kan helpen bij baardalg om een pauze in te lassen in de verlichtingstijd. Dus bijvoorbeeld 2x 4 uur met een pauze van 2 uur ertussen. Kan dit helpen? Ik lees dat dit is om de CO2 waarden op peil te krijgen, maar ik heb gewoon een CO2 installatie. Wat is jullie mening hierin?
Ik denk dat het onzin is. Als je na 4 uur de verlichting moet uitschakelen om het co2 op
peil te brengen. Dan klopt er iets niet met (de instelling van) het co2 systeem

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan