Wat is er nieuw

Aquel mini pat serie, grove/fijne spons

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
De kogel is door de kerk, mijn Superfish Home 80 wordt een garnalenbakje.

Ik ben me aan het oriënteren op een garnalenproof filter en kom bij de interne filters van Aquel uit. Alleen vroeg ik me af welke spons ik het best kan nemen. De fijne schijnt snel dicht te gaan zitten en ik las dat velen van jullie een grove spons gebruiken.

Is de grove spons ook babygarnaal proof? De verkoper adviseerde me hiervoor de fijne spons te nemen maar omdat velen van jullie de grove spons gebruiken ben aan het twijfelen geraakt.

Ik gebruik ook de grovere en die is prima voor garnalen is mijn ervaring.

Goed om te weten, praktijkervaring telt zwaar 😉

Toch, zeker met zo'n grote bak, zou ik er gewoon een dubbele sponsfilter opzetten dit is veel beter.

Toch, zeker met zo'n grote bak, zou ik er gewoon een dubbele sponsfilter opzetten dit is veel beter.

Dat was het voorstel van de verkoper inderdaad ook, maar dan aangesloten op de kleine mini pat als ik hem goed begreep.
Hij verwees me naar dit filmpje, bij ongeveer 1:50 minuten.

Ik had zelf eigenlijk de Aqual turbo 500 in gedachten. De mini pat gaat tot 400 liter per uur, de turbo 500 vanaf 500 liter per uur. Die kan ik ook nog uitbreiden zodat ik nóg meer keramisch filtermateriaal heb.

• Leuk
Waarderingen: WPT
John (Seabait) heeft dat laatst ook gedaan en kan je wellicht adviseren hierin.

Even afwachten dan of John het topic ziet 🙂

Wat een gedoe zeg, niks voor mij. Of het moet al meteen passen zoals in het filmpje.

Neig nu toch erg naar de Turbo 500.

Wat een gedoe zeg, niks voor mij. Of het moet al meteen passen zoals in het filmpje.

Neig nu toch erg naar de Turbo 500.
Normaal gesproken past het ook gewoon in één keer. In het andere topic had John een andere sponsfilter gebruikt die net even een andere maat had. Als je de Aquael Pat Mini gebruikt en een standaard dubbele spons kan je gewoon net als in bovenstaand filmpje de boel op elkaar klikken. Of dit ook bij de Turbo 500 kan weet ik niet.

Ik heb ze in alle drie mijn bakken zitten zie foto topic hieronder.

Normaal gesproken past het ook gewoon in één keer. In het andere topic had John een andere sponsfilter gebruikt die net even een andere maat had. Als je de Aquael Pat Mini gebruikt en een standaard dubbele spons kan je gewoon net als in bovenstaand filmpje de boel op elkaar klikken. Of dit ook bij de Turbo 500 kan weet ik niet.

Ik ga je topic eens doorbladeren. Of een dubbel sponsfilter op de 500 past weet ik niet, maar ik was die dan van plan te gebruiken zoals die geleverd wordt, evt met een extra bakje voor keramisch materiaal. Moet ik de spons ooit vervangen heb ik nog het keramisch materiaal. Plus het geeft meer stroming dan de mini pat.

Het standaard filter dat bij de Home 80 zit is 700 l/h en dat bleek aan de weinige kant, ik heb er nog een intern filter bijgeplaatst.

De mini pat is max 400 l/h, vrees dat dat erg weinig is.

Dat is mijn gedachtengang om voor de turbo 500 te kiezen en het dan te houden bij de meegeleverde grove spons.

Tot zover mijn gedachtengang 😉

Nou even jouw topic bekijken, dankjewel.

Ik heb de Aquael in 30 liter bakjes en voorheen in 60 liter bakjes hangen. Hier is de uitstroom erg sterk en moet ik hem zelfs dimmen anders blaast hij mijn hele bak incl. garnalen omver. Maar zoals gezegd kan ik niet oordelen hoe dit voor jou zou zijn en of dit beter is met de Turbo 500.

Bij de video op deze url zie je (rond de 9:30 minuten) de Pat Mini in een bak van een sponsor dit is een vrij grote bak en lijkt goed te gaan.
https://www.npo.nl/jan-rijdt-rond/07-01-2016/KN_1677242

Hmmm, nu weet ik het helemaal niet meer 🙂

Mini pat of Turbo 500. Ik wacht eens de reacties af.

• Leuk
Waarderingen: WPT
Ik heb ook geen problemen in de bakken van 30 liter met de mini pat en die draaien al meer dan een jaar denk ik.

Ik heb ook geen problemen in de bakken van 30 liter met de mini pat en die draaien al meer dan een jaar denk ik.
Ja maar de Home 80 is netto zo’n 70 liter. 60cm breed maar een stuk hoger dan gangbaar. Op de website van de verkoper staat mini pat tot 120 liter, turbo 500 tot 150 liter.

Ja in dat geval zou ik ook twijfelen hoor. Tot 120 liter met een minimale bezetting denk ik😉

Niet twijfelen maar voor de 500 gaan,dat zou ik iig met een 70 liter bak doen! 😉
Een 60x30x30 is netto zo'n 45 liter en is meer dan genoeg voor een mini met dubbele spons merk ik hier.

Niet twijfelen maar voor de 500 gaan,dat zou ik iig met een 70 liter bak doen! 😉
Zo'n 60x30x30 is netto zo'n 45 liter en is meer dan genoeg voor een mini met dubbele spons merk ik hier.
Dankjewel dat is duidelijke taal 😀
Het lastige is dat ik geen vergelijk heb, maar denk dat ik inderdaad hierin ook mijn gevoel moet volgen. Op basis van jouw ervaring wordt het dus de 500.

Einde van de week dus bestellen, dan kan hij al gaan meedraaien in een van de bakken terwijl ik mijn hoofd breek over hoe ik dit ga aanpakken 😉

Ja ik moet het altijd weer net wat anders doen! :juggle: 😉
Einde van de week dus bestellen, dan kan hij al gaan meedraaien in een van de bakken terwijl ik mijn hoofd breek over hoe ik dit ga aanpakken 😉

Je moet je hoofd niet breken voor een filter of bedoel je met een nieuwe inrichting?
Weet je al welke garnalen het gaan worden?

Je moet je hoofd niet breken voor een filter of bedoel je met een nieuwe inrichting?
Weet je al welke garnalen het gaan worden?

Het wordt iets makkelijks, gezien mijn zwarte bodem en vrij donkere bakje denk ik aan citroentjes, alhoewel vuurtjes ook wel goed zichtbaar zullen zijn bij grotere aantallen.

Waar ik mijn hoofd over breek is hoe vloeiend de overgang kan maken zonder de bacteriecultuur teveel te verstoren, maar waarschijnlijk laat ik het bakje voor de zekerheid even “indraaien” nadat ik gerommeld heb voordat er bewoners komen. Geen idee hoe makkelijk ik het filterhuis eruit krijg :s Het schijnt makkelijk te gaan, maar eerst zien dan geloven 🙂

Ah op die manier.
Nog een tijdje laten indraaien kan nooit geen kwaad idd,kan je op het gemakje mooie garnalen zoeken.

Ja dat dacht ik ook. Beter safe than sorry.
Bovendien kan dan het mos groeien en heb ik alle tijd om nog wat hout in te wateren.

Ik heb dat hier ook,die 30 liter staat nou als ik het goed heb een week of 6 maar heb ondertussen 3 keer van filter veranderd dus durf het nog niet aan om er garnalen in te doen.

Beter rustig aan dan overhaast, je zou je voor je kop slaan als het fout gaat.
Ik heb geen haast, al duurt het 2-3 maanden. En dan ben ik voor aankoop ook nog afhankelijk van de temperatuur, ivm reizen per OV of fiets.

Misschien heb je je filter al besteld, was even niet op het forum de afgeopen dagen.

Ik zou altijd voor de 500 gaan!

Ik heb hem zelf draaien op een primo 70
En heb er zelfs een grotere spons op gezet dan die er bij zit.
De fijne sponzen werken in het begin heel goed, maar op een gegeven moment gaan ze dicht zitten en dan krijg je ze ook niet meer open. Dan zuigen ze iedere keer vaccuum zeg maar.
In het bakje heb ik bovenop een deel filterwatten zitten.

Ik heb hem inderdaad besteld, de 500. De verkoper zei dat er een grove spons op zat. Maar even afwachten.
Mijn bakje is vrij hoog en ik overweeg er een tweede bakje bij te hangen, dat heb ik nog niet besteld omdat ik eerst zeker wil zijn (meten is weten) dat de combinatie spons met 2 bakjes in mijn aquarium past. Dan kan ik een bakje vullen met keramisch materiaal en een bakje met watten als dat nodig blijkt.

Voor jouw bak denk ik wel een goede keus:thumbs:

Ik heb hem inderdaad besteld, de 500. De verkoper zei dat er een grove spons op zat. Maar even afwachten.
Mijn bakje is vrij hoog en ik overweeg er een tweede bakje bij te hangen, dat heb ik nog niet besteld omdat ik eerst zeker wil zijn (meten is weten) dat de combinatie spons met 2 bakjes in mijn aquarium past. Dan kan ik een bakje vullen met keramisch materiaal en een bakje met watten als dat nodig blijkt.

Ik zag je foto net verschijnen 😀

Die witte holle filterdingen die er bij zitten zijn echt waanzinnig goed filmateriaal vind ik zelf.

Ik zag je foto net verschijnen 😀

Die witte holle filterdingen die er bij zitten zijn echt waanzinnig goed filmateriaal vind ik zelf.
Ah ok, ik had ze al willen vervangen door balletjes uit mijn e1501 maar dat is dus niet nodig. Ik ga het filter al laten indraaien in de Fusion 😉

Ik zou op de turbo 500 wel een fijnere spons zetten als ik jou was. Ik heb hem ook gehad in een garnalenbak, maar telkens als je dan de spons wil uitspoelen moet je eerst de garnalen eruit krijgen 😀 De gaten zijn namelijk groot genoeg dat de garnalen in de spons kunnen kruipen. Ze komen niet in het filter zelf, maar ik zelf vond het behoorlijk irritant dat ik steeds garnalen in de spons vast had zitten. Zelf zou ik dus voor een fijnere variant gaan, als je die optie hebt.

Ik heb er met de grove van de mini pat geen last van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan