Archocentrus multispinosus


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Kan een koppel of groep Archocentrus multispinosus gehouden worden in een bak van 200x70x70 met als medebewoners:

- 10-15 Chromobotia macracanthus
- 15 Puntius tetrazona
- 10-12 Metynnis hypsauchen/argenteus
- xx Ancistrus cf. cirrhosus
- 3 Pelvicachromus pulcher (1 koppel)

Vooral over de combinatie met de laatste soort maak ik me zorgen, of zal dit meevallen?
 
Ik zal ze niet houden in combinatie met de eerste en de laatste vissen uit je lijstje.
Dat zijn samen met de regenboogcichlide door hun gedrag erg aanwezig. Hele grote kans dat dat gaat botsen. Qua waarden weet ik niet hoe het samen gaat.
 
Volgens wat ik heb uitgezocht komen de waardes voldoende overeen, maar als het qua gedrag botst houdt het op. De Kersenbuikjes kunnen eventueel naar een andere bak, maar de Clownbotia's komen er sowieso in.

Bedankt voor je input. :)
 
Ik heb een koppeltje Archocentrus multispinosus zwemmen, het zijn hele rustige vissen. De doen geen vlieg kwaad, tenzij ze jongen hebben dan zijn ze wel wat feller.

Ik heb geen ervaring met Clownbotia's, dus ik kan je niet vertellen of dit samen gaat. Je kunt het altijd proberen. Als het dan echt niet gaat raak je een een koppeltje Archocentrus multispinosus vast zo wel weer kwijt.
 
Ik ben er al een beetje over uit dat ik de Kersenbuikjes in een andere bak houd, dus er is plaats vrij voor 'wat anders'. Liefst een mooie cichlide-soort.

Wat de clowns betreft: de grootste is een cm. of 10, dus het is niet dat een school van 15 de hele bak overneemt, al zijn het wel hele actieve dieren als ze eenmaal uit hun schuilplaats zijn. Zie het als een school uit de kluiten gewassen Corydoras die regelmatig een dutje doen. ;) Ze zullen natuurlijk nog flink groeien, maar het duurt jaren voor ze 20 cm. zijn.

Ik vind A. multispinosus erg mooi, maar als er suggesties zijn voor een soort die beter past sta ik daar zeker voor open. Wel soorten waarvan makkelijk nakweek te vinden is.

De temperatuur wordt trouwens 24 graden.
 
Ik denk dat je de A. multispinosus wel kan houden hoor, lijkt me niet dat dit problemen gaat op leveren in een 2meter bak. Ook 24 graden is geen probleem.

Het is echt een prachtige cichlide soort, prachtige kleuren welke ook veranderen (Wanneer ze jongen hebben). Ik snap eigenlijk niet dat er zo weinig mensen zijn die deze cichlide soort houden.
 
Bedankt voor de info!

Hoe zit het met agressie als ze jongen hebben? Hoeveel ruimte eisen ze dan op? Kunnen er gewonden vallen? Metynnis-soorten kunnen best schuw zijn dus het is niet de bedoeling dat zij straks in een hoekje van de bak blijven zitten (hoewel dat ook weer meevalt als ze in een degelijke school zitten). Over de Sumatranen en Botia's maak ik me geen zorgen wat dat betreft, die staan hun mannetje wel. ;)
 
Ze zijn niet heel agressief, ze jagen enkel de vissen die in de buurt van de jongen komen weg maar gaan niet bijten, ze zwemmen snel op de indringer af. Er zullen geen gewonden vallen, in een 2meter bak hebben de andere vissen genoeg ruimte om te vluchten.

Ik zelf heb ze in een meterbak zitten, dit gaat prima. Ze nemen niet veel ruimte in beslag, ze zwemmen een beetje met de zwerm jongen mee. Die van mij zijn niet echt goed in het bewaken van de jongen, zodra ze eten krijgen verliezen ze hun aandacht en gaan ze eten(Kan ook komen omdat het zulk lekker eten is ;) )
 

Terug
Bovenaan