Wat is er nieuw

arius seemani

• Onderwerp starter Onderwerp starter BlackEagle25
  • Startdatum Startdatum
B

BlackEagle25

Guest
Hallo...

Ik heb een aantal vragen ik HOOP dat iemand mij kan helpen!!!
Ik heb een aquarium juwel record 800..verwarming filterpomp...
Ik heb 2 sluierstaarten
3 aglen eters
En sinds kort 7 kleine (tussen 5a10 cm) arius seemani.
Wat mijn vraag is het zijn schoolvissen de ariusjes, ze zwemmen volop alleen de hele dag door in de hoek op en neer als ik voer er in gooi zwemmen ze over de grond en voorrest alleen maal in de hoek van boven naar beneden tenzij ze soms tog ff een rondje maken in de bank.
Ik heb sinds gisteren rivierzand in gedaan omdat grind niet goed is omdatbze hun bekjes kunnen verwonden, er zit ook 6 plantjes is en een stuk kienhout.
Het zijn roofvissen die eigelijk over de grond moeten zwemmen alleen dat doen ze dus niet ze zijn nog niet groot voor de bak want ze hebben genoeg zwemruimte daarom weet ik niet waarom ze dit gedrag tonen.ze hebben ook sinds gisteren in de hoek een soort gat gegraven waar ze met zijn allen er in gaan liggen :s

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik kan doen want vind het best raar hoe ze doen ..

Gr

Als het gedrag van je andere vissen wel gewoon normaal is ga ik er vanuit dat de waterwaarden goed zijn en zal het een kwestie zijn dat de vissen nog moeten wennen aan de bak want dat zie je vaker bij vissen.
Verhaal is wel dat je bak totaal niet geschikt voor ze is omdat deze vissen in verhouding met de ruimte veel te groot worden.
Zelfde verhaal voor de sluiers,lijkt echt een klap water maar als je je goed inleest over de vissen zul je zien dat een 80cm echt te klein voor ze is.

Bedankt voor de reactie...

De gedrag van de andere vissen zijn zoals ze altijd zijn..heb de sluiers sinds ik een aquarium heb maar de arius sinds een week..heb het in de winkel nog na gevraagd aangezien zoals u zegt ze groot worden of het wel in mij bak kan..omdat ze nog klein zijn kan het wel maar ik weet ook wel als k zie dat ze te groot worden weg ga doen of groter bak ga halen allen ze hebben nu nog wel genoeg ruimte om rond te zwemmen ..duurt het lang met deze vissen dat ze aan een bak wennen???
En zoals k boven als aangaf ze hebben een soort gat gegraven en gaan er met zn alle in liggen best grappig eigenlijk maar via google nix kunnen vinden over deze gedrag....

Gr Orhan

Vissen die op deze manier zwemmen hebben stress.

Ik zal proberen wat info en goede raad te geven(aan jou om er mee te doen wat jij wil), maar ik moet eerst en vooral John gelijk geven, deze vissen horen absoluut niet thuis in een 80cm bakje, die zouden het best nu al in een minstens 200cm bak zitten, zeker omdat ze met 7 zijn.

Ze moeten een zandbodem hebben(geen scherp zand), want ze wroeten graag, met elke andere bodem zullen ze hun snorharen kwijt geraken en dat kan dodelijk zijn, zeker omdat ze hiermee hun voer zoeken.
Deze visjes hebben eigenlijk meer brakwater nodig.
Dwz. dat je best een 200 gram zout op 100 liter water kan geven.
Ze hebben voldoende hout en stenen nodig waaronder ze zich kunnen schuilen(gat graven), schaduwen door drijvend groen hebben ze graag, ze zitten niet graag onder licht.
Je moet ze absoluut dierlijk diepvriesvoer of levend voer geven.
Het beste is dat je een aparte bak neerzet en volop guppy/platy begint te kweken, deze hebben om de drie weken een nest en kan je dan aan deze haaien voederen.
Bijvissen die klein zijn zou ik er niet bij zetten, want alles wat in hun bek past wordt opgevreten, en ze hebben een grote bek, eentje die alleen maar groter wordt. 😉

Dus, ik zou deze vissen in een grotere bak zetten en je 80cm bakje nemen om zo snel mogelijk visjes te kweken.

Dit zijn brakwatervissen, volwassen exemplaren worden zelfs in zee aangetroffen. Er zijn exemplaren van maarliefst 50 cm. bekend. Kleine bakken zijn ontzettend stressvol voor ze. Dat ze in een hoek op en neer zwemmen is puur stressgedrag. Ik zou ze zo snel mogelijk terug naar de winkel brengen, want dit kan echt niet.

De correcte naam is overigens Ariopsis seemanni.

De sluiers zitten ook veel te klein en vergroeien gigantisch snel. In een 80 cm. bak kan je visjes houden die een cm. of 8 worden. Niet 30. Wachten tot ze te groot worden is geen optie want ze groeien letterlijk kapot door ruimtegebrek.

Een met Jones. Eigenlijk een schande dat ze verkocht worden.

Ik neem aan dat je aan het sparen bent voor een 5x3x3meter bak? Die zal je zeker nodig gaan hebben. 😉

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!
Heb er zeker wat aan ben nu al aan het kijken of ik een grotere bak kan vinden zo niet terug naar de winkel met de hoop dat ze het terug nemen!!!!
heb zowizo de bodem veranderd omdat er eerst steentjes in zaten planten en kienhout zitten er in dus hopelijk blijven ze leventot dat ik een grotere bak heb!! Em zoals gezegt erg jammer van die winkelier die aangaf dat het wel ok s nu ze nog klein zijn en er in kunnen.....

Alle tips en info zijn allemaal welkom!!!

Gr Orhan

Hallo iedereen,

Mijn naam is mike, en heb me zojuist bij het forum aangesloten! Op de eerste plaats wil ik graag zeggen dat dit een geweldige plek is om de juiste informatie te vinden en de nodige kennis op te doen! Daarvoor iedereen bedankt!.

Sorry als ik misschien in de verkeerde topic zit of iets verkeerd doe.. ben pas net lid en probeer mezelf een beetje wegwisj te maken hier..

Ik lees zojuist het probleem van blackeagle 25.. Helaas heb ik hetzelfde probleem. Ik zelf heb een bak van 1.80 lang,
Sinds gisteren heb ik de arius seemanni in het aquarium geplaatst, voor dat ik de vis had aangeschaft het water laten checken etc, dit was allemaal in orde..

Nu is het zo dat de vis constant in de linker en rechter hoek op en neer zwemt. Het is geen zuurstof happen omdat ie niet tot het oppervlakte zwemt. Er werd al gesproken over vissen stres.. heeft iemand enig idee hoelang dit meestal door gaat.. ik heb de vis gericht geprobeerd te voeren, en dat lukte, wel is waar maar kleine hapjes.

Alvast bedankt iedereen en goed weekend!

Mvg

Mike

Dat is stress inderdaad. Deze vis hoort ook helemaal niet in zoetwaterbakken thuis. Het is een brakwatervis �n een scholenvis. Ik zou er ook gestrest van raken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan