Artemia kweek in Hobby kweekschaal


Spaflessen hebben een ronde bodem. De eitjes blijven daarin gemakkelijk in beweging met behulp van een luchtsteen en de fles is ook gemakkelijk schoon te maken. Dat is nodig omdat je anders allerlei vieze troep in je aquarium krijgt. Als de eitjes in de ene fles nog staan te borrelen kunnen die in de andere fles alvast gebruikt worden.
 
Het is ook eenvoudig. Ik heb het jaren gebruikt tot ik een drietal Artemia kweekcilinders van aquamedic heb gekocht. Als de Artemia is uitgekomen zuig ik ze af met behulp van een luchtslang. Om de luchtslang heen zit een stuk installatiedraad waarmee ik hem vlak boven de bodem kan hangen. Een plastic vla emmertje met een artemiazeefje in de deksel gebruik ik om de nauplien op te vangen. Even afspoelen en met een pipetje voeren. Dat zijn plastic pipetjes die nagelstylistes gebruiken. Zijn spotgoedkoop.

De artemiaschaal heb ik al jaren niet meer, was ook veel te klein voor mij.

Hobbygroet Jos Hut
Bedankt je het nog eens uit de doeken doet :)
Ik heb hier wel beeld bij. Vereist denk ik even een handigheid met het af zuigen (brrrrr een slok artermia drab haha). Slimme truc ook met dat installatiedraad.
 
Dit is mijn diy artemiaset
Zijn 2l limonadeflessen, ondersteboven, bodem er af gesneden en gebruikt als deksel.
Luchtslang 6mm door het dopje, gaatje geboort van 5mm, is direct waterdicht.
Om te oogsten knijp ik de slang af.
Eens de artemia gezakt zijn en de pelletjes gestegen, koppel ik de slang af en laat ik alles in een zeef lopen.
Het laatste beetje water met de pelletjes gaat afzonderlijk, het gezeefde water wordt 2-3x hergebruikt.
20190115_203000.jpg
 
Nog ter info over de box die ik noemde. De bodem daarvan zit een ruime 9cm onder de rand van de bak.
 
Dit is mijn diy artemiaset
Zijn 2l limonadeflessen, ondersteboven, bodem er af gesneden en gebruikt als deksel.
Luchtslang 6mm door het dopje, gaatje geboort van 5mm, is direct waterdicht.
Om te oogsten knijp ik de slang af.
Eens de artemia gezakt zijn en de pelletjes gestegen, koppel ik de slang af en laat ik alles in een zeef lopen.
Het laatste beetje water met de pelletjes gaat afzonderlijk, het gezeefde water wordt 2-3x hergebruikt.

Mooi set die je zelf gemaakt hebt :thumbs:
Durf het haast niet te zeggen, maar ik snap denk ik alleen niet zo goed hoe je af tapt (de slang af koppelt), probeer het op de foto te zien maar het lukt me maar niet. :sorry:


Ziet er aardig efficient uit, zal ook wel moeten met de kweek van je.



Nog ter info over de box die ik noemde. De bodem daarvan zit een ruime 9cm onder de rand van de bak.
Dank je!

Ik heb hier ook even gemeten. De waterstand staat hier 8 cm onder de rand momenteel. In theorie kan de waterstand best nog zo'n 6 cm omhoog totdat de waterkolom zo'n 45 cm is, heb hem zo laag staan ivm evt. springen van vissen en het ontbreken van de dekruit.
Geen idee of formosa springers zijn, nog niets over gelezen tot nu toe.
 
Met de maat weet je teminste of het mogelijk wat kan zijn :)
 
Met de maat weet je teminste of het mogelijk wat kan zijn :)
Als het kan werken, wat ik wel vermoed (???? zegt de leek ???) dan moet het lukken als ik de waterstand in de bak laat stijgen lijkt me. Ik zie het voor me maar vind het zo lastig om het te vertalen naar woorden :juggle:
Met die kanttekening dat de bak in de winter zelf niet zo warm zal zijn natuurlijk en denk ik straf de woonkamertemp gaat volgen.

Ik heb het met de kweker nog gehad over woonkampertemp bij mij tijdens de nacht en het wel/niet verwarmen tot 18-19. Daar zou hij zich persoonlijk niet druk over maken.
 
Ik heb 2 petflessen met van die co2 doppen die erop passen aanstaan in een emmer met warm water en een 100w water en een bureau lamp erop. Denk dag of 2 en dan klaar?
 
100w heater haha niet 100w water haha
 
Eerst even voor allemaal een heel dik dankjewel voor alle tips, ervaringen en adviezen!

??

Ik zal ze wel kennen maar weet even niet wat je bedoelt..

Maar ook jouw manier klinkt heel erg makkelijk en efficient.

Ik heb nu die schaal binnen en ga ik hem natuurlijk ook proberen, maar jullie geven zulke goede tips dat ik me bijna stom voel met die schaal grinnik.
 
Als het kan werken, wat ik wel vermoed (???? zegt de leek ???) dan moet het lukken als ik de waterstand in de bak laat stijgen lijkt me. Ik zie het voor me maar vind het zo lastig om het te vertalen naar woorden :juggle:
Met die kanttekening dat de bak in de winter zelf niet zo warm zal zijn natuurlijk en denk ik straf de woonkamertemp gaat volgen.

Ik heb het met de kweker nog gehad over woonkampertemp bij mij tijdens de nacht en het wel/niet verwarmen tot 18-19. Daar zou hij zich persoonlijk niet druk over maken.

Grappig, wij staan hier voor dezelfde keuze met Chinese danio's.

Voor de vissen hoeft het niet, maar we hebben besloten een thermostaat bij te hangen om op zeker te spelen voor de planten. Ik weet niet hoe goed die kunnen tegen nachtelijke dips tot een graad of 17.
 
Mooi set die je zelf gemaakt hebt :thumbs:
Durf het haast niet te zeggen, maar ik snap denk ik alleen niet zo goed hoe je af tapt (de slang af koppelt), probeer het op de foto te zien maar het lukt me maar niet. :sorry:
Als je de blauwe slang volgt uit de fles zie je een zwart stukje. Dat is een koppelstukje met klemkoppelingen. Kan je zo telkens de slang los maken
 
Eerst even voor allemaal een heel dik dankjewel voor alle tips, ervaringen en adviezen!


??

Ik zal ze wel kennen maar weet even niet wat je bedoelt..

Maar ook jouw manier klinkt heel erg makkelijk en efficient.

Ik heb nu die schaal binnen en ga ik hem natuurlijk ook proberen, maar jullie geven zulke goede tips dat ik me bijna stom voel met die schaal grinnik.

20191005_122411.jpg
 
Bij ali hebben ze ook leuke heatertjes, die gebruik ik om mijn Bio Co2 flessen warm te houden.
Bedankt Patrick, heb hem op de wishlist staan zodat ik hem makkelijk terug kan vinden.


Voor de vissen hoeft het niet, maar we hebben besloten een thermostaat bij te hangen om op zeker te spelen voor de planten. Ik weet niet hoe goed die kunnen tegen nachtelijke dips tot een graad of 17.
dat gaat inderdaad ook door mijn hoofd. Op welke temp ga jij ze houden?

Als je de blauwe slang volgt uit de fles zie je een zwart stukje. Dat is een koppelstukje met klemkoppelingen. Kan je zo telkens de slang los maken
Super, nou zie ik het!

Die kende ik dus niet! Dank je.
 
Ik heb hier geen issues mee. Fles staat rechtop niet zoals jij het hebt.

Ik.heb een 2 liter curver box
Daar heb ik schoon water en een pomp op giet ik ze in en vang ik ze en geef het aan de visjes
 
Mijn bedoeling is voorlopig 19 a 20 graden, denk ik, zoiets.
 
Heb niet het hele topic meer doorgelezen, maar ik heb de hobby schaal gewoon op het noorden in de vensterbank staan, licht van buiten, boven de radiator dus. De minimumtemperatuur staat voor 's nachts op 16,5, overdag op 20. Geen problemen met het laten uitkomen. Wel merk ik dat als het warmer is de artemia sneller uitkomt, maar ook sneller weggedaan moet worden. Ik kan er op deze manier een dag of 3, 4 artemia uithalen.
 
Heb niet het hele topic meer doorgelezen, maar ik heb de hobby schaal gewoon op het noorden in de vensterbank staan, licht van buiten, boven de radiator dus. De minimumtemperatuur staat voor 's nachts op 16,5, overdag op 20. Geen problemen met het laten uitkomen. Wel merk ik dat als het warmer is de artemia sneller uitkomt, maar ook sneller weggedaan moet worden. Ik kan er op deze manier een dag of 3, 4 artemia uithalen.
Daar is het ook mee begonnen, met deze kweekschaal (wel of niet beluchten). En de zorgen om de temperatuur. Ik heb een mooie vensterbank op het zuiden met verwarming eronder en dus ongeveer dezelfde temperaturen als jij benoemt. Klinkt dus wel heel bemoedigend.

Wat ik me afvraag, en zo kom ik ook aan de vraag 'beluchten of niet' waar die kleine opening met dat tuutje voor dient. Iemand een idee? Als er eitjes in zitten moet die opening op dicht staan.
 
Met een vensterbank op het zuiden moet je denk ik in de gaten houden of het niet te warm wordt zomers. Maar dan kan je het altijd op een andere plek zetten. Als het bij mij 's winters te koud wordt op het noorden zet ik het in de vensterbank op het zuiden. :cool:
 
Heb niet het hele topic meer doorgelezen, maar ik heb de hobby schaal gewoon op het noorden in de vensterbank staan, licht van buiten, boven de radiator dus. De minimumtemperatuur staat voor 's nachts op 16,5, overdag op 20. Geen problemen met het laten uitkomen. Wel merk ik dat als het warmer is de artemia sneller uitkomt, maar ook sneller weggedaan moet worden. Ik kan er op deze manier een dag of 3, 4 artemia uithalen.

Dat is ook mijn ervaring en ik denk ook dat het niet gebruiken van een zuurstof steentje negatief bijdraagt maar goed op zich is de schaal prima te gebruiken.
 
Met een vensterbank op het zuiden moet je denk ik in de gaten houden of het niet te warm wordt zomers. Maar dan kan je het altijd op een andere plek zetten. Als het bij mij 's winters te koud wordt op het noorden zet ik het in de vensterbank op het zuiden. :cool:
Neeeeee niet in de zomer op het zuiden LOL - dan kun je eitjes bakken in die vensterbank :) Is dan alleen goed voor sommige vetplanten en cactussen ;)

Orchideeën moet ik bv begin april van die vensterbank halen, april en dan gaan ze verbranden. Je voelt ook al einde maart dat het blad warm gaat worden.
 

Terug
Bovenaan