Artemia kweekset


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Nu de vissenkamer op gang begint te komen, en ik (hopelijk) op termijn eigen broedsels ga krijgen, ben ik dit alvast aan het voorbereiden.

artemia naupliën zijn 1 van de betere voeders voor jongbroed, maarja... 10 verschillende systemen, 10 verschillende plus en minpunten.

dus om mij een beeld te geven:
wat gebruiken jullie om artemia in uit te laten komen? wat bevalt daar zo goed aan?
 
Ik heb de kweekschaal van Hobby gebruikt en dat is makkelijk zonder een lichtpompje maar goed de opbrengst is minder dan met een petfles is mijn ervaring. Leuk als je weinig nodig hebt dus.
 
Ik heb het met petflessen met speciale doppen gedaan in een houten frame. Daar niet optimaal tevreden over, net te veel gedoe, alhoewel opbrengst prima is.

Zou eigenlijk AM ofzo willen, maar ga nu ff met spul van Ali testen voor ik er zoveel geld aan uitgeef

Ben nu aan het wachten op deze

Screenshot_20200905-215500.png
 
Als ik 2 nestjes tegelijk heb zal er wel wat meer doorheen gaan inderdaad :))

Ik heb het met petflessen met speciale doppen gedaan in een houten frame. Daar niet optimaal tevreden over, net te veel gedoe, alhoewel opbrengst prima is.

Zou eigenlijk AM ofzo willen, maar ga nu ff met spul van Ali testen voor ik er zoveel geld aan uitgeef

Ben nu aan het wachten op deze

Bekijk bijlage 306932

Zelf maken zat ik ook al aan te denken.. maar ga toch maar voor iets kant en klaars denk ik :))
Laat maar even weten als je t binnen hebt! wel benieuwd.

hoeveel "incubators" heb jij eigenlijk naast elkaar draaien?
 
Ik heb de kweekschaal van Hobby gebruikt en dat is makkelijk zonder een lichtpompje maar goed de opbrengst is minder dan met een petfles is mijn ervaring. Leuk als je weinig nodig hebt dus.

Hoe maakte jij je verhouding water/zout/eitjes? heb nu ook een Hobby kweekschaal aangeschaft (moet nog binnen komen) om t is even te try-outen.

Ik heb het met petflessen met speciale doppen gedaan in een houten frame. Daar niet optimaal tevreden over, net te veel gedoe, alhoewel opbrengst prima is.

Zou eigenlijk AM ofzo willen, maar ga nu ff met spul van Ali testen voor ik er zoveel geld aan uitgeef

Ben nu aan het wachten op deze

Bekijk bijlage 306932

Inmiddels al meer ervaring met degene van Ali?
 
Ik ben al jaaaren aan het zoeken naar iets kant en klaar die me voldoende opbrengst kan geven. Ik gebruik momenteel 16gram cysten per dag.
Maar alles wat ik tegenkom is ofwel veeeeel te klein (hobby spul) ofwel veeeel te groot/duur (industieel spul)
Dus blijf ik maar met m'n eigen zelfgemaakt spul werken.
Ik heb nu 2 rekken aan de muur hangen met telkens 4 pet flessen van 2l waar telkens 1,3l water en 4gram cysten in gaat.
Dit systeem, in combinatie met de sep art artemia cysten werkt eigenlijk vrij vlot.
4 flessen doe ik in 30 min. (scheiden, aflaten, reinigen en terug vullen)

Die speciale Co2 doppen heb ik ook nog ff gebruikt maar de diameter van die gaatjes is veel te klein om deftig het water door te kunnen laten aflopen.
Nu boor ik een gat van 5mm in een dop met een slang van 6mm door. Dit blijft enkele maanden perfect waterdicht. Nadien gaat dat lichtjes lekken (maar door het zoute water zie je dat direct) en maak ik een nieuwe dop. (alle doppen van koolzuurhoudende dranken passen op elkaar)
IMG_20210409_182650.jpg
IMG_20210409_182650.jpg
 
Ik gebruik de JBL Artemio set. Je kunt er meerdere sets aan vast koppelen op 1 luchtpomp. Doe ik zelf niet, ik heb aan 1 kegel genoeg.

Laat ik met het nadeel beginnen, erg prijzig. Ik zie hem nu bij Amazon voor 36 euro maar ik betaalde zelf tegen de 50 als ik me goed herinner - en dat is een smak geld als je de set wil uitbreiden. Laat ik vooropstellen dat ondanks dat die set goed presteert, dit van de paarden het luxe paardje is, niet het werkpaardje.

Ik heb hem vanwege de temperatuur in de woonkamer staan.
Ik wil niet zeggen dat het goedje stinkt maar de geur zal je ook niet ontgaan, daarom voor mij fijn dat het niet helemaal open is aan de bovenkant. Alleen een klein gaatje waar de lucht weer ontsnapt. Nooit van bezoek gehoord dat ze de kweek ruiken, in tegenstelling tot de kweek van microwormpjes.

Wat ik zelf erg prettig vind is dat alles van hard plastic is, dat vind ik makkelijker hanteren. Alle onderdelen zijn overigens los bij te kopen mocht iets stuk gaan, maar dat zal dan neem ik aan ook tegen JBL prijzen zijn.
Door het harde plastic ben ik wel voorzichtiger met schoonmaken, het schoonmaken van PET flessen zal eenvoudiger zijn en sneller gaan vermoed ik zo. Ik kan niet vergelijken omdat ik nooit een systeem met PET flessen heb opgezet.

Ik vermoed dat door de aankoopprijs voor jou deze set verre van aantrekkelijk is maar wilde hem je toch even laten zien. Zelf vind ik dat @Vis&versa het met zijn systeem geweldig voor elkaar heeft.

Artemio.JPG
 
Ik ben al jaaaren aan het zoeken naar iets kant en klaar die me voldoende opbrengst kan geven. Ik gebruik momenteel 16gram cysten per dag.
Maar alles wat ik tegenkom is ofwel veeeeel te klein (hobby spul) ofwel veeeel te groot/duur (industieel spul)
Dus blijf ik maar met m'n eigen zelfgemaakt spul werken.
Ik heb nu 2 rekken aan de muur hangen met telkens 4 pet flessen van 2l waar telkens 1,3l water en 4gram cysten in gaat.
Dit systeem, in combinatie met de sep art artemia cysten werkt eigenlijk vrij vlot.
4 flessen doe ik in 30 min. (scheiden, aflaten, reinigen en terug vullen)

Die speciale Co2 doppen heb ik ook nog ff gebruikt maar de diameter van die gaatjes is veel te klein om deftig het water door te kunnen laten aflopen.
Nu boor ik een gat van 5mm in een dop met een slang van 6mm door. Dit blijft enkele maanden perfect waterdicht. Nadien gaat dat lichtjes lekken (maar door het zoute water zie je dat direct) en maak ik een nieuwe dop. (alle doppen van koolzuurhoudende dranken passen op elkaar)Bekijk bijlage 323086Bekijk bijlage 323086

Kijk dat is een setup! maar jij hebt dan ook heel wat mondjes te voeden (je had het eens over 2000?)
de hoeveelheid mondjes die ik maximaal te voeren zou hebben, en dan heb ik t echt over maximaal: 300.
dus echt geen idee hoeveel ik dan nodig zou hebben.

Maar het PET flessen idee zit ook nogsteeds in het hoofd.. moeilijk te maken is het lig niet.


Deze heb ik ook online al een paar keer voorbij zien komen, groot en zo te zien zeer handig in gebruik... ga ik nog even in verdiepen.

Ik gebruik de JBL Artemio set. Je kunt er meerdere sets aan vast koppelen op 1 luchtpomp. Doe ik zelf niet, ik heb aan 1 kegel genoeg.

Laat ik met het nadeel beginnen, erg prijzig. Ik zie hem nu bij Amazon voor 36 euro maar ik betaalde zelf tegen de 50 als ik me goed herinner - en dat is een smak geld als je de set wil uitbreiden. Laat ik vooropstellen dat ondanks dat die set goed presteert, dit van de paarden het luxe paardje is, niet het werkpaardje.

Ik heb hem vanwege de temperatuur in de woonkamer staan.
Ik wil niet zeggen dat het goedje stinkt maar de geur zal je ook niet ontgaan, daarom voor mij fijn dat het niet helemaal open is aan de bovenkant. Alleen een klein gaatje waar de lucht weer ontsnapt. Nooit van bezoek gehoord dat ze de kweek ruiken, in tegenstelling tot de kweek van microwormpjes.

Wat ik zelf erg prettig vind is dat alles van hard plastic is, dat vind ik makkelijker hanteren. Alle onderdelen zijn overigens los bij te kopen mocht iets stuk gaan, maar dat zal dan neem ik aan ook tegen JBL prijzen zijn.
Door het harde plastic ben ik wel voorzichtiger met schoonmaken, het schoonmaken van PET flessen zal eenvoudiger zijn en sneller gaan vermoed ik zo. Ik kan niet vergelijken omdat ik nooit een systeem met PET flessen heb opgezet.

Ik vermoed dat door de aankoopprijs voor jou deze set verre van aantrekkelijk is maar wilde hem je toch even laten zien. Zelf vind ik dat @Vis&versa het met zijn systeem geweldig voor elkaar heeft.

Bekijk bijlage 323100

Prijs maakt op zich niet zoveel uit, als het maar goed werkt.
Hier komen ze dan in de vissenkamer te hangen, dus dat scheelt weer, is ook wat warmer dan gemiddeld (standaard zo'n 23graden).
Maar deze ziet er ook zeker niet verkeerd uit.

Het is allemaal nog wat beginnend, dus nog geen idee hoeveel ik wat waar van nodig ga hebben :juggle: :DD
 
dus nog geen idee hoeveel ik wat waar van nodig ga hebben
Beter te groot kopen dan te klein, dat ligt voor de hand. Meerdere kegels/flessen lijken me in jouw geval wel bijna een must, zodat je echt dag na dag nauplii ter beschikking hebt.
 
Kijk dat is een setup! maar jij hebt dan ook heel wat mondjes te voeden (je had het eens over 2000?)
de hoeveelheid mondjes die ik maximaal te voeren zou hebben, en dan heb ik t echt over maximaal: 300.
dus echt geen idee hoeveel ik dan nodig zou hebben.
standaard zo'n 23graden).


Het is allemaal nog wat beginnend, dus nog geen idee hoeveel ik wat waar van nodig ga hebben :juggle: :DD
Thnx.
Voor mijzelf vind ik het mar wat een amateuristische boel, maar er is op dit moment nog geen alternatief bekend (in feite wel maar ze worden precies niet meer gemaakt)
Ruwe schatting heb ik er nu wel een 6000 te voeden en dat worden er elke week minstens een paar honderd meer.
Hoeveel artemia je nodig hebt hangt af van veel factoren. Niet in de minste de soort vis 😁
Toen ik enkele honderden scalaren te voeden had was ik toch ook snel een 6 tal gram per dag kwijt.
In theorie hoef je eigenlijk maar de eerste weken artemia te geven, nadien kunnen de meeste vissen overstappen op stofvoer.
Echter is dat spul enorm belastend voor je water (veel meer dan artemia) In een setup van minder dan 240l water zou ik dat zeker niet aanraden (tenzij je er een continu verversing op hebt)


23° is wat aan de frisse kant, zeker als je dagelijks wil oogsten. Daarom werk ik ook per 48u. Hier is het uitkomstpercentage na 24u me nog te laag.
 
Na een aantal zeer slechte uitkomsten met de Hobby kweekschaal (amper uitkomst???) heb ik de Ziss aqua artemia blender aangeschaft, zoals @ropje hierboven ook al aanhaalde.

In verhouding dezelfde hoeveelheid water/zeezout/eitjes, en misschien wel 30x zoveel uitkomst... ik had ineens veel te veel :juggle: :DD
Ben zeer tevreden met het systeem, ga alleen iets maken om m aan de muur te bevestigen i.p.v. op dat plastic voetje, dat is bagger.
en ik moet er 2 simultaan draaien omdat ik na 24uur nog net niet de uitkomst heb die ik hoop.

Dus nog te doen:

- Een extra unit aanschaffen
- Houder voor aan de wand maken (voor de zekerheid maar voor 3 stuks just to be sure).
- Nog wat spelen met de hoeveelheid eitjes, ik heb nu veel te veel uitgekomen artemia weg moeten gooien (3 schepjes gebruikt)

Heb zelf Jozo zeezout gebruikt, hebben jullie nog top uitkomsten bij bepaald zout of?
Zoek vooral ook iets wat in grote verpakking wordt geleverd, gebruik het zout namelijk ook in een aantal bakken als zouttoevoeging.
Jozo heeft wel 3kg emmers, maar die kan ik nergens vinden...

En dan de eitjes: jullie nog bepaalde eitjes waarbij jullie "zweren"?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kweekschaal ook gebruikt en de opbrengst is niet giga maar goed als je weinig nodig hebt is dat te doen. Je kan ook zout voor zeewaterbakken kopen al is dat niet erg goedkoop.
 
Ben benieuwd, na veel wikken en wegen heb ik er ook twee onderweg.

Dat die stand niet zo geweldig is kwam ik ook al vrij veel tegen. Via YouTube had ik deze optie van een simpele PVC stand al gevonden, dat overweeg ik zelf. Kan ik ze wat makkelijker nog ergens anders plaatsen ipv dat je met een vaste bevestiging zit.

 
Voor zout gebruik ik aquariumzout, dat gebruik ik dan 2-3x (al naar gelang de hoeveelheid eitjes in 1 ronde)

Vroeger gebruikte ik de salt lake aquafeed eitjes van killi en corydoras (Pierre Ooms aka Pierre Killi)
Maar sinds vorig jaar ben ik overgeschakeld op de sep art cysten van Ocean Nutrition.
Deze zijn magnetisch gecoat waardoor het scheiden van artemia en cysten nog wat vlotter gaat. Zelf zo ben ik er nog iedere dag een uur mee bezig. (20g oftewel 8 volle koffielepels cysten per dag)
 
Na een aantal zeer slechte uitkomsten met de Hobby kweekschaal (amper uitkomst???) heb ik de Ziss aqua artemia blender aangeschaft, zoals @ropje hierboven ook al aanhaalde.

In verhouding dezelfde hoeveelheid water/zeezout/eitjes, en misschien wel 30x zoveel uitkomst... ik had ineens veel te veel :juggle: :DD
Herkenbaar hoor. Ik had met de Hobby kweekschaal zelfs te weinig om de formosa te voeren. Fijn dat je nu een goede opbrengst hebt.


Heb zelf Jozo zeezout gebruikt, hebben jullie nog top uitkomsten bij bepaald zout of?
Ik gebruik ook het JoZo zout, tamelijk kleine verpakkingen maar met twee keer per week zo'n 15 gram doe ik er eeuwen mee. Ik heb in het begin wel Aterimo Sal van JLB gebruikt, heb ik nog staan trouwens. Zal het eens op gaan maken en ervaren of het uitkomst percentage hoger is. Er zitten algjes in om de nauplien te voeden.
Ben wel benieuwd naar wat @Vis&versa vindt van uitgekomen nauplien voeden.
 
Herkenbaar hoor. Ik had met de Hobby kweekschaal zelfs te weinig om de formosa te voeren. Fijn dat je nu een goede opbrengst hebt.



Ik gebruik ook het JoZo zout, tamelijk kleine verpakkingen maar met twee keer per week zo'n 15 gram doe ik er eeuwen mee. Ik heb in het begin wel Aterimo Sal van JLB gebruikt, heb ik nog staan trouwens. Zal het eens op gaan maken en ervaren of het uitkomst percentage hoger is. Er zitten algjes in om de nauplien te voeden.
Ben wel benieuwd naar wat @Vis&versa vindt van uitgekomen nauplien voeden.
Ik heb dat nog eens gedaan met het fytoplankton van colombo. Dat gaat wel maar de verhouding artemia/water moet zoooo laag zijn dat het de moeite niet waard is, als je net zoals ik een deftige hoop artemia per dag nodig hebt. (naast artemia gaat er hier ook nog +100g diepvriesvoer en nog een hoop granulaat per dag door ook)
 
Dat gaat wel maar de verhouding artemia/water moet zoooo laag zijn dat het de moeite niet waard is, als je net zoals ik een deftige hoop artemia per dag nodig hebt
Dankjewel, ik maak mijn JLB zout maar eens op. Ligt het ook niet langer in de weg.
 
Nou, ze zijn hier binnen. Maar loop er nu tegen aan dat het waterniveau lager is dan de aanduiding "minimum water level". Zucht. Vraag me af of ik het op deze manier wel kan gebruiken. Ik heb hem nu eerst maar opgezet zonder de heater. Maar juist dat er zo makkelijk een heater in zou kunnen was voor mij mede de reden om toch maar voor het gemak van de Ziss te gaan :rolleyes:. Ons huis wordt s' nachts 14/15 graden dus voor een beetje snelle uitkomst wel zo prettig.

WhatsApp Image 2021-04-28 at 15.31.32.jpeg


25 watt Aqua Nova heater overigens.
 
Nou, ze zijn hier binnen. Maar loop er nu tegen aan dat het waterniveau lager is dan de aanduiding "minimum water level". Zucht. Vraag me af of ik het op deze manier wel kan gebruiken. Ik heb hem nu eerst maar opgezet zonder de heater. Maar juist dat er zo makkelijk een heater in zou kunnen was voor mij mede de reden om toch maar voor het gemak van de Ziss te gaan :rolleyes:. Ons huis wordt s' nachts 14/15 graden dus voor een beetje snelle uitkomst wel zo prettig.

Bekijk bijlage 324387

25 watt Aqua Nova heater overigens.
Waarom doe je er niet wat meer water in?
 
Waarom doe je er niet wat meer water in?
Water zit nu tot de rand waarbij je niet hebt dat alle eitjes tegen de deksel aan spetteren. Kan hem nog iets hoger vullen, maar dan zit het nog steeds onder de rand van 'minimum water niveau'.

Volgens de webshop zou het zo zonder problemen goed moeten gaan omdat het spiraaldeel wel goed onder water zit en hij dus zijn warmte kwijt kan.
 
Water zit nu tot de rand waarbij je niet hebt dat alle eitjes tegen de deksel aan spetteren. Kan hem nog iets hoger vullen, maar dan zit het nog steeds onder de rand van 'minimum water niveau'.

Volgens de webshop zou het zo zonder problemen goed moeten gaan omdat het spiraaldeel wel goed onder water zit en hij dus zijn warmte kwijt kan.
Daar heb je gelijk in. Bij m'n zelfgemaakte flessen spetteren de cysten ook zeker 2-3cm boven het waterniveau uit.

Voor de verwarming ga je moeten zien dat ook de thermostaat onder water zit.
 
Ja ik geloof dat ik de gok toch gewoon niet ga wagen. Geen zin in ellende van een doorbrandende verwarming. Weet niet precies wat de gevolgen daar van zijn, maar die lijn staat er niet voor niks zou je zeggen... Ik heb er nu maar eentje in een emmer gehangen waar ik de thermostaat in heb gedaan. Maar baal er wel van, dat soort gepruts is nu juist net niet waarom ik een eigenlijk wat te overprijsd systeem heb gekocht.
 
Houder inmiddels in elkaar geflanst, zag nog een ijzeren U profiel in de schuur bij m'n ouders dus die maar geconfiskeerd :deal:
IMG_2643.png


Gaatjes boren en uitvijlen zodat de hendel er precies invalt.
IMG_2644.png
IMG_2645.png


Tot op heden nog goed tevreden met de Ziss Aqua Artemia Blender.
 

Terug
Bovenaan