Wat is er nieuw

Artemia kweken

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
Dit kwam ik tegen. Ik ga komend weekend een emmer buiten zetten.

Sg= soortelijk gewicht. Normaal zeewater is 1.024. Noordzee is lager. 1.016 oid.. Het Sg voor dit ''project'' moet 1.021 zijn, dat is ongeveer 30 gram per liter water.

http://zeewaterforum.info/forums/showth ... emia+emmer

Ik zal mijn bevindingen posten 🙂.

Heeft iemand hier dit al eens gedaan? Hoe ging dat?

Komt goed uit,ben net verse aan het maken.
En in 1 fles is het al groen.
Staat al een tijd te draaien,zonder artimea erin.
Ik gebruik zeezout,met mineralen.
Grote emmers heb ik ook,zal het ook proberen,in een emmer.

Heb een 10 l emmer neer gezet,met deksel er op.
Anders gaan de vogels er van drinken.

Dit ga ik ook eens proberen 😀

Toppie.
Eitjes staan al te borrelen.
Was ik net mee bezig.

Goedzo Bertus :thumbs: 😀. Heb je wel het zoutgehalte verlaagd? Anders komen er eieren i.p.v. levende jongen.

@Nick :thumbs:
Ik kon niet wachten en heb nu 1,5L staan. Dat wordt komend weekend 6,5L 🙂o

nilo1804 zei:
Goedzo Bertus :thumbs: 😀. Heb je wel het zoutgehalte verlaagd? Anders komen er eieren i.p.v. levende jongen.
Ik ben bang dat ik dit niet kan volgen :stars:

Het schijnt dat met een Sg van 1.024/1.026 de artemia uiteindelijk dood gaan of eieren leggen. Die eieren komen niet meteen weer uit. Door je Sg te verlagen naar rond de 1.021 wordt artemia levendbarend. Kennelijk is het waar...

Hoe het kan weet ik ook niet 😀.

nilo1804 zei:
Het schijnt dat met een Sg van 1.024/1.026 de artemia uiteindelijk dood gaan of eieren leggen. Die eieren komen niet meteen weer uit. Door je Sg te verlagen naar rond de 1.021 wordt artemia levendbarend. Kennelijk is het waar...
Dat heb je dus ergens gelezen zo aan je bewoordingen te zien.
Ben ik benieuwd waar 😉

~ Ivo

nilo1804 zei:

@Nick :thumbs:
Ik kon niet wachten en heb nu 1,5L staan. Dat wordt komend weekend 6,5L 🙂o

Bedoel je deze?
Zijn aan het paren.dan komen er weer EITJES.
Levende jongen geven ze niet.
ZZ-ua2HqHbdTsXzR5TeUBvMfaTFcGaHr.jpeg

Zo je ziet,voor het raam..
ZZ-ua2HqHbdTsXzR5TeUBvMfaTFcGaHr.jpeg

Bertus zei:
Heb een 10 l emmer neer gezet,met deksel er op.
Anders gaan de vogels er van drinken.

Emmer gaat naar binnen, Vrouwtje vind het link op het balkon.
Weer in 40 cm bakje.

Sg weet ik nog niet.
Water was nog te warm voor de densimeter om te meten.

Mascha&Ivo zei:
nilo1804 zei:
Dat heb je dus ergens gelezen zo aan je bewoordingen te zien.
Ben ik benieuwd waar 😉

~ Ivo

Eerste post staat de link 😉.

Ik vind het zelf ook raar, maar het schijnt te werken... Toch wel het proberen waard vind ik.

dan ga ik het ook proberen

Waar woonde die Herpen?

Is het hier toch te koud voor?

Vandaag komt er een paar liter bij. In het kleine emmertje heb ik nog geen algengroei.

@Bertus; In Herpen, Noord-Brabant 😉. De rest woont vooral in zuidholland. Maar dat is logisch aangezien daar veel meer mensen met een zeebak zitten dan hier bij mij in het noordoosten.

@Bertus; Volgens mij Onno, maar dat weet ik niet zeker, het kan ook Herpen (Frank) geweest zijn, had hem 2 jaar buiten staan. In de winter bevroor hij (hoever weet ik niet) en dat jaar daarna had hij gewoon weer artemia.

Bij een natte zomer moet je wel zorgen dat er niet te veel regen in komt. Zo is de kweek van Onno kapot gegaan.

Wel denk ik dat je wel ongeveer 10L moet hebben.

Bertus, heb jij al algengroei? Ik nog niet.

Wel groen water.

Maar dat had ik al in een fles zitten,die ZONder artimea een maand stond te draaien.

Ok�, ben benieuwd. Heb jij hem buiten staan?

Nee,binnen.
Stond eerst op balkon.
Mocht niet van de baas.(vrouwbaas, baasvrouw, vrouw naast mij,die nu stomp geeft,AU,niet zo hard joh).

Ik vraag me af hoe je dat sg zo precies kan meten en kan houden.
Als het op tienden og honderdsten aankomt dan steekt dat dus erg nauw.
Ik kweek hier wel de gewone artemia uit eitjes en voer die dan gewoon aan de vissen.

JDL zei:
Misschien heb je nog wat aan dit kweekverslag: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/kw ... an-artemia Het zou wel mooi zijn als ze het zonder poespas gewoon in een emmer doen lol....

Haha, leuke afsluiting onder dit verslag zeg. Namelijk:

Ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor wat ik hier heb uitgelegd, aangezien ik nog steeds gek ben en niet weet wat ik zeg

Hahaha, die van mij staat wel buiten maar ik denk hem af bij regen en vul bij met water als het te warm wordt.

@John; gewoon met zo'n dobbertje oid. en een (keuken) weegschaal. Rond de 1.021 dat is zegmaar dat 1m3 meter van dit water 1021KG weegt. ''Gewoon'' water weegt dan 1000kg en zeewater 1025kg. 30g per liter is dan dus 300gram zout op 10L voor 1.021. Wil je 1.023 dat is dan net geen 33gram x 10 dus 330. De gemiddelde weegschaal kan wel 30gram verschil zien volgens mij.

Kan ook John :thumbs: mocht je eens in de buurt zijn of ik bij jou wil ik ook wel een keer een zak brengen als je wat hebben wilt. Het is voor mij maar voor 1 tot 3 visjes... En het schijnt dat het soms snel kan kweken.

@Bertus; kraanwater of osmose? Ik heb nu 1,5L kraanwater + winkelzout (zonder jodium) wat ik normaal ook gebruik bij het uitkomen van artemia en 6L dat bestaat uit 5L osmose water + aquarium zout + bacteri�n (uit mijn zeebakje) en uit ongeveer 1L kraanwater (om het Sg naar beneden te krijgen).

Kraanwater moet je niet in je zeebak doen zeggen sommigen omdat je dan oa. sneller algen krijgt. Nu ik dus algen wil gebruik ik dus juist kraan voor dit buiten bakje.

Ik gooi er zo wat plukjes alg uit mijn zeebakje bij, kijken of dat helpt.

jessicapilon zei:
JDL zei:
Misschien heb je nog wat aan dit kweekverslag: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/kw ... an-artemia Het zou wel mooi zijn als ze het zonder poespas gewoon in een emmer doen lol....

Ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor wat ik hier heb uitgelegd, aangezien ik nog steeds gek ben en niet weet wat ik zeg

Kijk daar hebben ze het over een Sg van tussen de 1.014 en 1.018. Zo precies is het dus niet helemaal. Ik zit dus wat hoog... Ik zal het wat na beneden brengen. (Heeft mijn vader gisteren gedaan... Zegt ie; ik moest even een dobber afstellen dus heb er een beetje water bijgedaan hoor, niet erg toch?).

Ik ga het eerst op deze manier proberen. Mocht dit niet lukken dan ga ik een luchtpompje toevoegen.

Tja ik wens jullie veel succes met dit experiment hoor.
Ik hou het wel bij de gewone artemia die ik kweek 😉 .

Hahaha, bedankt! 😀. We zien wel wat er van terecht komt. Zou wel mooi zijn als het lukt...

Sinds een paar dagen bruine aanslag op de bodem. Schijnt een goed teken te zijn. Komend weekend de eitjes erin. Ook heb ik er wat voer in gedaan.

Ik heb nu een ''gewone'' kweek staan. Misschien gooi ik daar alvast wat van in. (Is hetzelfde water).

Ok, ik blijf je bevindingen volgen Niels.

:thumbs: leuk!

Ik zal eens kijken of ik een (nuttige) foto kan plaatsen 🙂.

nilo1804 zei:
jessicapilon zei:
JDL zei:

Kijk daar hebben ze het over een Sg van tussen de 1.014 en 1.018. Zo precies is het dus niet helemaal. Ik zit dus wat hoog... Ik zal het wat na beneden brengen. (Heeft mijn vader gisteren gedaan... Zegt ie; ik moest even een dobber afstellen dus heb er een beetje water bijgedaan hoor, niet erg toch?).

Ik ga het eerst op deze manier proberen. Mocht dit niet lukken dan ga ik een luchtpompje toevoegen.

Dobber afstellen? die hang je er toch gewoon in?

Ja, maar als de dobber langer is dan dat de bak diep is haha 🙂.

Hoe zit het met jouw bak? Al een beetje algen?

Ik had toch maar een normale artemia kweek opgezet want ik had echt even voer nodig voor mijn visje.

Maar na 3 dagen begonnen mijn ouders te klagen over het lawaai en ben ik ermee gestopt. Het kleine beetje wat nog over was heb ik in de bak gegooid. Niet eerst de waarden gelijk. Gewoon op goed geluk.

Dat is inmiddels een paar dagen geleden en ik zag net de bak staan dus ik heb even gekeken. En ze zijn nog steeds in leven :O.

Nu hopen dat ik volgende week kan zien dat de groep gegroeid is 🙂.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan