Artemia Opkweken

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo,

Aangezien er een boeiend gesprek over Artemia kweken met welk set en eitjes. dacht ik, ik maak even een topic hier over open.

Want ik hoor verschillende verhalen van de Setjes tot bepaalde eitjes. Nu wil ik dan ook weten van jullie.

1. Welk Set jullie hiervoor gebruiken? denk aan JBL of de Kweekschaal of een DIY.
2. Welk zout en welk Eitjes?
3, Hoeveel op hoeveel?
4. Hoe krijg je ze ook zo groot net als de artemia die je bij de LFS koopt in de grote?

Ik ben benieuwd
 
Liran, ik zit er ook over te denken. Als je ze groter wilt kweken moeten ze in een kweekbakje, en moet je ze dus voeren.

maar ik twijfel er nog erg over. om uit te vogelen dat je niet een te grote hoeveelheid krijgt zodat je t niet af kan om alles op te voeren. En of de kosten/baten tegen elkaar opwegen.
 
maar ik twijfel er nog erg over. om uit te vogelen dat je niet een te grote hoeveelheid krijgt zodat je t niet af kan om alles op te voeren. En of de kosten/baten tegen elkaar opwegen.
Ja dat speelt ook een rol. Het is uiteindelijk onder de streep wel goedkoper om bij LFS te kopen denk ik.

1. geen apparatuur te kopen
2. geen eitjes
3. geen zout
4, geen luchtpomp
5. geen stroom

etc

Maar het ging er mij in principe om dat het me wel leuk lijkt om dat zelf te geven, maar meer in de zin de grotere Artemia's , de kleine is niet zo veel aan vind ik.

Je kan een DIY maken met een Cola fles oid. heb ik ook geprobeerd maar lastig
 
Ik heb de Hobby schaal gebruikt maar daar is de uitkomst wat lager bij dan bij een fles van bv JBL. Ik gebruik water uit de zeewaterbak dus maak er niet apart water voor aan. Ze zijn inderdaad op te kweken maar ik koop zelf de grotere wel in een zakje.
 
1. Welk Set jullie hiervoor gebruiken? denk aan JBL of de Kweekschaal of een DIY.
2. Welk zout en welk Eitjes?
3, Hoeveel op hoeveel?

1. Begonnen met de Hobby kweekschaal. Van twee schepjes eitjes zo weinig opbrengst dat ik de nauplien bij wijze van spreken kon tellen.
Nu in bezit van de JBL set (Artemio set) en ik kom om in de nauplien.

2. Begonnen met JBL Artemio Sal. Werkte goed. Zit voeding voor de nauplien in. Omdat ik ze toch de dag na uitkomen "oogst" leek me dat laatste een beetje onzin. Ben overgestapt op Jozo zeezout (zonder toevoegingen als antiklontermiddel).
Eitjes van Voer Voor Vis. Deze week om te proberen voor het eerst Artemio Pur van JBL gebruikt. Beiden goede opbrengst. Prijstechnisch ga ik de volgende keer voor de eitjes van Voer Voor Vis.

3. 15 gram zeezout (of Artemio Sal) op 500 ml water.
14 - 16 gram werkt ook bij mij. Komt blijkbaar niet zo nauw.


Eitjes naar believen, een klein schepje (tja wat is een klein schepje) is genoeg voor mij. Levert me zelfs teveel op voor 1 dag.

Overigens zet ik elke week een nieuwe kweek op.
 
1. Begonnen met de Hobby kweekschaal. Van twee schepjes eitjes zo weinig opbrengst dat ik de nauplien bij wijze van spreken kon tellen.
Nu in bezit van de JBL set (Artemio set) en ik kom om in de nauplien.

2. Begonnen met JBL Artemio Sal. Werkte goed. Zit voeding voor de nauplien in. Omdat ik ze toch de dag na uitkomen "oogst" leek me dat laatste een beetje onzin. Ben overgestapt op Jozo zeezout (zonder toevoegingen als antiklontermiddel).
Eitjes van Voer Voor Vis. Deze week om te proberen voor het eerst Artemio Pur van JBL gebruikt. Beiden goede opbrengst. Prijstechnisch ga ik de volgende keer voor de eitjes van Voer Voor Vis.

3. 15 gram zeezout (of Artemio Sal) op 500 ml water.
14 - 16 gram werkt ook bij mij. Komt blijkbaar niet zo nauw.


Eitjes naar believen, een klein schepje (tja wat is een klein schepje) is genoeg voor mij. Levert me zelfs teveel op voor 1 dag.

Overigens zet ik elke week een nieuwe kweek op.
Aha is die nauplien niet te weinig voor maanvissen?

Je kan ze ook bewaren toch in de koelkast? met een zeg even een curver boxje?


Ik heb de Hobby schaal gebruikt maar daar is de uitkomst wat lager bij dan bij een fles van bv JBL. Ik gebruik water uit de zeewaterbak dus maak er niet apart water voor aan. Ze zijn inderdaad op te kweken maar ik koop zelf de grotere wel in een zakje.

Hoe spoel jij die uit van de LFS?
 
Ik gooi ze in een ijsbakje en haal ze er dan met een theezeefje uit en voer dat. Dan heb je geen water erbij en dan hup de bak in. Eventueel kun je het theezeefje met de artemia nog even onder de kraan houden.
 
Aha is die nauplien niet te weinig voor maanvissen?

Je kan ze ook bewaren toch in de koelkast? met een zeg even een curver boxje?
ja, als het enkel voor maanvissen is zijn ze veel te klein vermoed ik zo. Vraag me zelfs af of maantjes er wel achteraan zullen gaan.

Ik heb ze wel eens bewaard in de koelkast maar dan staan ze op zoet water en daarin overleven ze niet echt lang.

Je oogst de nauplien boven een zeefje. Het zoutwater loopt weg (tenzij je zoveel nauplien hebt dat het zeefje verstopt raakt :rolleyes: ).
Om die nauplien van het zeefje te krijgen, draai je het zeefje boven een bakje om en laat er van de bovenkant water over lopen. Ze vallen dan met het (zoet) water in het bakje.
Ik doe dit zelf gewoon onder de kraan.

Je kunt natuurlijk met zoutwater het zeefje spoelen. Mij zou dat te omslachtig zijn. De oogst is gewoon groot en de kweek gaat snel dus vind ik het wel zo makkelijk de kweek zo lang mogelijk op gang te houden en er iedere keer na he oogsten een nieuw schepje eitjes bij te doen. Als ik zie hoe lang ik met een kleine portie eitjes doe maak ik me niet druk om de kosten.

Als jij de nauplien groot wil trekken zul je dat ook op zoutwater moeten doen. Ik neem aan dat je daarvan op de hoogte bent?
 
Ik heb een hobby kweekschaal. Met hobby eitjes.

Het potje hobby zout (met voeding) werkte goed.
Daarna zeezout van appie. Dat werkte minder goed.

Heb toen zee aquarium zout gekocht. Dat werkt heel goed. Dat is ook op de juiste pH.

De temperatuur is ook belangrijk. Ik zet de schaal daarom op het aquarium.

Maar eigenlijk is het voer wel erg klein. Voor grote vissen is het niet te doen. Ze lusten het wel heel graag.

Ik gebruik het voor de rasbora’s. Die eten dat heel makkelijk.
Maar om eerlijk te zijn, staat het hier weer in de kast. Want ja. Iedere keer dat spul maken.
En schoonmaken. Voor dat beetje levend klein grut....
 
Maar hoe krijg je ze zo groot als bij de LFS?
Action curverbox hoor paar euro. Moeten ze ook filter erbij ofso?
 

Kwam dit tegen, zelf niet geprobeerd
 
ja, als het enkel voor maanvissen is zijn ze veel te klein vermoed ik zo. Vraag me zelfs af of maantjes er wel achteraan zullen gaan.

Ik heb ze wel eens bewaard in de koelkast maar dan staan ze op zoet water en daarin overleven ze niet echt lang.

Je oogst de nauplien boven een zeefje. Het zoutwater loopt weg (tenzij je zoveel nauplien hebt dat het zeefje verstopt raakt :rolleyes: ).
Om die nauplien van het zeefje te krijgen, draai je het zeefje boven een bakje om en laat er van de bovenkant water over lopen. Ze vallen dan met het (zoet) water in het bakje.
Ik doe dit zelf gewoon onder de kraan.

Je kunt natuurlijk met zoutwater het zeefje spoelen. Mij zou dat te omslachtig zijn. De oogst is gewoon groot en de kweek gaat snel dus vind ik het wel zo makkelijk de kweek zo lang mogelijk op gang te houden en er iedere keer na he oogsten een nieuw schepje eitjes bij te doen. Als ik zie hoe lang ik met een kleine portie eitjes doe maak ik me niet druk om de kosten.

Als jij de nauplien groot wil trekken zul je dat ook op zoutwater moeten doen. Ik neem aan dat je daarvan op de hoogte bent?
Ja ik weet dat ze zoutwater moet. Hmm lastig. Haha mij denk ik te veel werk.
 
Maar hoe krijg je ze zo groot als bij de LFS?
Action curverbox hoor paar euro. Moeten ze ook filter erbij ofso?
Daar is een set voor.


info.

 
De temperatuur is ook belangrijk. Ik zet de schaal daarom op het aquarium.
Bovengrens weet ik niet, maar bij mij kwamen ze met nachttemperaturen van 16, en gemiddelde dag temperaturen van 18-19 graden nog heel goed uit. Wel in de kweekset van JBL.
 
Thanks Nicole voor je advies.
 
Leuk! Ik ga dit ook doen.

Intussen eerste artemia kweek opstaan met het voornemen een plastic curver box met luchtsteentje te gebruiken om alle overblijvende gekweekte artemia in groot te laten worden. Op Youtube diverse filmpjes gezien waarin je ze met een beetje spirulina als voer lang levend kunt houden. De volwassen artemia zijn prima voer voor de volwassen vissen!
 
Leuk! Ik ga dit ook doen.

Intussen eerste artemia kweek opstaan met het voornemen een plastic curver box met luchtsteentje te gebruiken om alle overblijvende gekweekte artemia in groot te laten worden. Op Youtube diverse filmpjes gezien waarin je ze met een beetje spirulina als voer lang levend kunt houden. De volwassen artemia zijn prima voer voor de volwassen vissen!
Geen bruissteen gebruiken. Zeker die met fijne belletjes blijven de naupilii aan kleven en gaan ze kapot.
 
Ik heb 4 flessen zelfbouw met een totale inhoud van 5,2 liter water (4 pet flessen van 2 liter)
Hierin doe ik 30gram aquarium zout van aquabeek per liter water (vanaf 25gr lukt het al prima)
Hierin kan ik 18gram cysten doen uitkomen zonder problemen.(ik doe meestal maar 2 flessen die dan nog eens dag om dag opgezet en geoogst worden)
Cysten zijn de 98% uitkomst van aquafeed salt lake die ik koop bij killievissenencorydoras.
Deze bewaar je best in de diepvries.
Opkweken doe ik niet meer, dat is veel werk voor enkele artemia (enkele weken werk en voedsel voor mss 1/10de van m'n vissen)
Overschot van de naupilii (als ik er heb) gaan in ijsblokbakjes de vriezer in.
IMG_20190612_202350.jpg
 
Ik heb 4 flessen zelfbouw met een totale inhoud van 5,2 liter water (4 pet flessen van 2 liter)
Hierin doe ik 30gram aquarium zout van aquabeek per liter water (vanaf 25gr lukt het al prima)
Hierin kan ik 18gram cysten doen uitkomen zonder problemen.(ik doe meestal maar 2 flessen die dan nog eens dag om dag opgezet en geoogst worden)
Cysten zijn de 98% uitkomst van aquafeed salt lake die ik koop bij killievissenencorydoras.
Deze bewaar je best in de diepvries.
Opkweken doe ik niet meer, dat is veel werk voor enkele artemia (enkele weken werk en voedsel voor mss 1/10de van m'n vissen)
Overschot van de naupilii (als ik er heb) gaan in ijsblokbakjes de vriezer in. Bekijk bijlage 300845

Je jast er aardig wat artemia doorheen :))
Heb je zoveel jongbroed zwemmen?
 
Je jast er aardig wat artemia doorheen :))
Heb je zoveel jongbroed zwemmen?
die cijfers zijn van het verbruik van 3000 jongen van vorig jaar.
Dit jaar zal dit wss meer dan verdrievoudigd worden.
Ik ga voor 10000 exemplaren dit jaar.
 
die cijfers zijn van het verbruik van 3000 jongen van vorig jaar.
Dit jaar zal dit wss meer dan verdrievoudigd worden.
Ik ga voor 10000 exemplaren dit jaar.

Jij hebt vast guppy's :DD
 
Ik heb 4 flessen zelfbouw met een totale inhoud van 5,2 liter water (4 pet flessen van 2 liter)
Hierin doe ik 30gram aquarium zout van aquabeek per liter water (vanaf 25gr lukt het al prima)
Hierin kan ik 18gram cysten doen uitkomen zonder problemen.(ik doe meestal maar 2 flessen die dan nog eens dag om dag opgezet en geoogst worden)
Cysten zijn de 98% uitkomst van aquafeed salt lake die ik koop bij killievissenencorydoras.
Deze bewaar je best in de diepvries.
Opkweken doe ik niet meer, dat is veel werk voor enkele artemia (enkele weken werk en voedsel voor mss 1/10de van m'n vissen)
Overschot van de naupilii (als ik er heb) gaan in ijsblokbakjes de vriezer in.

En zie ik goed dat je de luchtslang ook gebruikt om ze leeg te laten lopen? Of zit er een aparte luchtslang van boven?

Dat van die ijsblokjes is en goed idee!!

En waar heb je die flesdoppen vandaan? Ziet er handig uit!
 
En zie ik goed dat je de luchtslang ook gebruikt om ze leeg te laten lopen? Of zit er een aparte luchtslang van boven?

Dat van die ijsblokjes is en goed idee!!

En waar heb je die flesdoppen vandaan? Ziet er handig uit!
Idd. Ik gebruik dezelfde slang voor lucht als voor af te laten. Vroeger nog geprobeerd met 2 afzonderlijke maar de aflaat liep telkens vol cysten tijden het incuberen en verstopte.
Die doppen zijn bio co2 doppen van op wish waarvan ik 1 slangaansluiting opgespoten heb met silicone.
 
Idd. Ik gebruik dezelfde slang voor lucht als voor af te laten. Vroeger nog geprobeerd met 2 afzonderlijke maar de aflaat liep telkens vol cysten tijden het incuberen en verstopte.
Die doppen zijn bio co2 doppen van op wish waarvan ik 1 slangaansluiting opgespoten heb met silicone.

Dank! Ik zag ze net ook op Aliexpress staan. Ik ga ze bestellen! Dank voor je hulp!
 
Heb altijd gebruik gemaakt van het JBL systeem: echt super eenvoudig & zelfs met 2 linker handen was de opbrengst super. Om ze zo groot te krijgen als in de zakjes van de LFS is een mega traag proces. En naar mijn idee niet te moeite waard.
 
Ik heb 4 flessen zelfbouw met een totale inhoud van 5,2 liter water (4 pet flessen van 2 liter)
Hierin doe ik 30gram aquarium zout van aquabeek per liter water (vanaf 25gr lukt het al prima)
Hierin kan ik 18gram cysten doen uitkomen zonder problemen.(ik doe meestal maar 2 flessen die dan nog eens dag om dag opgezet en geoogst worden)
Cysten zijn de 98% uitkomst van aquafeed salt lake die ik koop bij killievissenencorydoras.
Deze bewaar je best in de diepvries.
Opkweken doe ik niet meer, dat is veel werk voor enkele artemia (enkele weken werk en voedsel voor mss 1/10de van m'n vissen)
Overschot van de naupilii (als ik er heb) gaan in ijsblokbakjes de vriezer in. Bekijk bijlage 300845
Dit komt mij bekend voor. heb jij toevallig een youtube kanaal ?
 
Dit komt mij bekend voor. heb jij toevallig een youtube kanaal ?
Als je daarmee bedoeld of ik enkele filmpjes op youtube staan heb... Ja ?
Een kanaal zou ik het nu niet durven noemen?
 
Als je daarmee bedoeld of ik enkele filmpjes op youtube staan heb... Ja ?
Een kanaal zou ik het nu niet durven noemen?
Please share
 
Idd. Ik gebruik dezelfde slang voor lucht als voor af te laten. Vroeger nog geprobeerd met 2 afzonderlijke maar de aflaat liep telkens vol cysten tijden het incuberen en verstopte.
Die doppen zijn bio co2 doppen van op wish waarvan ik 1 slangaansluiting opgespoten heb met silicone.
Ik kom hier nog even op terug.... Heb je ergens een T-stuk op de slang met een kraantje of zo? Of ontkoppel je hem telkens van de pomp om te oogsten? En is het niet lastig dat er water in de slang staat als hij weer aan de pomp moet?
Ik heb net dezelfde doppen binnen gekregen, maar ben nog in dubio over de aansluiting... Vandaar de vraag
 
Ik kom hier nog even op terug.... Heb je ergens een T-stuk op de slang met een kraantje of zo? Of ontkoppel je hem telkens van de pomp om te oogsten? En is het niet lastig dat er water in de slang staat als hij weer aan de pomp moet?
Ik heb net dezelfde doppen binnen gekregen, maar ben nog in dubio over de aansluiting... Vandaar de vraag
Er zit een terugslagklepje op iedere fles.
Na het klepje zit ook een snelkoppeling, type perslucht.
Na die koppeling knijp ik de slang toe met een spanbandje (tie-wrap) als ik de artemia wil aflaten. Dan zet ik m'n hobby zeefje op een 2l waterfles waar ik de hals van af gesneden heb en laat ik alle water uitlopen.
Het laatste beetje met de lege eitjes gaat afzonderlijk. De fles wordt uitgekuist, opnieuw aangesloten en het water 1x herbruikt.
Op die manier komt er nooit veel water in de leiding.
 
Terug
Bovenaan