Wat is er nieuw

Asian natural fish tank van Starfish

Starfish

Active member
Lid geworden
19 augustus 2024
Leeftijd
42
Hallo

In augustus had ik aangekondigd dat ik mijn 400l terug ging opstarten. Deze keer was ik van plan om mijn tank op een heel ander manier op te starten dan de klassieke methode van 4 weken laten indraaien.

Het zou een natuurlijk aquarium worden gebaseerd op de technieken van Father fish en de Walstad methode.

Maw, 2,5 cm potgrond, 5 cm zand, geen filtratie, geen waterwissels, geen producten, op dag 2 een paar vissen toevoegen, en vooral veel planten en het toevoegen van bladeren afkomstig van een vijver of rivier in de buurt. (Dit om een food web te creeeren)

Het aquarium is nu 5 weken en wonderlijk wel doet hij het prima.

Geen ammoniak gemeten, wel op week 3 een heel klein beetje nitriet maar de gevaarlijke piek is er nooit gekomen. Ik was gestart met veel planten maar ze waren vrij klein. Hadden ze vanaf dag 1 groter geweest dan had ik wellicht ook geen nitriet gehad.

Een echte biotoop is het uiteindelijk niet geworden zoals eerst gedacht. Voor een natural aquarium zijn veel planten vereist, wat in een biotoop meestal niet het geval is.

Maar de vissen zijn allemaal afkomstig van Azië en de meeste planten ook. Zeg dus dan maar dat het een Aziatish community tope is. Hier zijn alvast de eerste fotos. Het visbestand word nog verder opgebouwd.

Laatst bewerkt:
Dag 1

Bijlagen

• IMG_2896.jpeg
    IMG_2896.jpeg
    4.7 MB · Weergaven: 41
  • IMG_2905.jpeg
    IMG_2905.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 41
Week 1

Bijlagen

• IMG_2975.jpeg
    IMG_2975.jpeg
    4.5 MB · Weergaven: 25
Week 2

Bijlagen

• IMG_3035.jpeg
    IMG_3035.jpeg
    4.2 MB · Weergaven: 24
Week 3

Bijlagen

• IMG_3079.jpeg
    IMG_3079.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 19
Week 4

Bijlagen

• IMG_3169.jpeg
    IMG_3169.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 25
Leuk, wat zwemt er allemaal in?

Fijn dat het zo goed gaat. Ben ook benieuwd naar het visbestand nu.😊

Momenteel als visbestand heb ik:

3 honinggoeramis
6 pseudomugil gertrudae
5 barbus cochonae diamond superred.
8 pangio Kuhlis
4 Sewilla lineopoda

Honing goerami met Sewilla visje

Bijlagen

• f2069e7fee1c4bc287325413eef0fc4b.mov
    5.7 MB
Barbus cochonious super red diamond

Bijlagen

• IMG_3271.jpeg
    IMG_3271.jpeg
    263 KB · Weergaven: 15
Een pangio Kuhli dat komt piepen

Bijlagen

• IMG_3282.jpeg
    IMG_3282.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 12
Sewellia visje

Bijlagen

• IMG_3207.jpeg
    IMG_3207.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 8
Pseudomugil gertrudae

Bijlagen

• IMG_2937.jpeg
    IMG_2937.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 17
Honing goerami

Bijlagen

• IMG_3212.jpeg
    IMG_3212.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 12
8 weken. Ik denk bijna tijd om er de schaar in te doen 😄

Bijlagen

• IMG_3539.jpeg
    IMG_3539.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 22
Voila, de boel is getrimt. Ik zie terug mijn vissen zwemmen :DD

IMG_3591.jpeg

Mooi resultaat !
Nog mooier is dat je het op de goede manier bekijkt .

Mooi resultaat !
Nog mooier is dat je het op de goede manier bekijkt .
Bedankt. Nooit gedacht 10 jaar geleden dat ik ooit zo een aquarium zou houden. Toen luisterde ik nog teveel naar verkoperspraatjes. Produktjes voor dit, produkjes voor dat,….

De vissen lijken echt gelukkig in die bak. Die bak is goedkoop en alles behalve arbeidsintensief. (Vroeger weekelijks waterverversingen 20 a 30%, nu geen meer of heel occasioneel)Hier geniet ik echt van. Hopelijk blijft hij zo.

De planten gaan als een tierellier. Al doen sommige het helemaal niet. Het is wat zoeken wat erin past. Maar degene die het goed hebben gaan als een malle. 🙂

Het enige wat nog niet echt op punt is, is dat foodweb. Ik zie er nog niet echt ander leven in buiten de vissen. Maar misschien moet ik daarvoor nog meer geduld hebben. En ik geef nog graag zelf mijn vissen eten :DD

Bedankt. Nooit gedacht 10 jaar geleden dat ik ooit zo een aquarium zou houden. Toen luisterde ik nog teveel naar verkoperspraatjes. Produktjes voor dit, produkjes voor dat,….

De vissen lijken echt gelukkig in die bak. Die bak is goedkoop en alles behalve arbeidsintensief. (Vroeger weekelijks waterverversingen 20 a 30%, nu geen meer of heel occasioneel)Hier geniet ik echt van. Hopelijk blijft hij zo.

De planten gaan als een tierellier. Al doen sommige het helemaal niet. Het is wat zoeken wat erin past. Maar degene die het goed hebben gaan als een malle. 🙂

Het enige wat nog niet echt op punt is, is dat foodweb. Ik zie er nog niet echt ander leven in buiten de vissen. Maar misschien moet ik daarvoor nog meer geduld hebben. En ik geef nog graag zelf mijn vissen eten :DD
herkenbaar vroeger ook veel dit en dat gekocht en nu doe ik amper iets in de bak alleen wat plantenvoeding enzo maar geen waterversing enzo dus ben benieuwd hoe dat gaat geven hier

Voor dat foodweb , al het zichtbare wordt natuurlijk gelijk opgegeten . Heb je een microscoop en een sterke maag 😊 ? Daar kan je misschien het extra leven in vinden . Het is idd best moeilijk om dit proces continue op niveau te houden . Ik denk wel dat je meer mag toevoegen van blad en takjes enzo .
Maar je kan het wellicht ook wel zien aan hoe en op welke manier alles verteerd in je bak , dat is op zich al een goede indicatie .
Op zich kan je het microbioom wel stimuleren , echter is dat wel een dure aangelegenheid .
Heb je algen in je bak ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan