Asperine tegen Alg

L

lotus

Guest
Heb ergens gelezen dat aspirine in je water bevorderlijk is voor je plantengroei en daardoor zou helpen tegen alg.
iemand ervaring
 
Overigens kan paracetemol hepatoxiciteit (leververgifteging) in zoetwatervissen veroorzaken (bij bepaalde concentraties). Lijkt me wel iets om rekening mee te houden.
 
Tja, als ze te beroerd zijn ,om zuurstofplanten te kopen.
 
Paracetamol is geen aspirine, acetylzuur is de werkzame stof in Aspirine en dat is een soort van plantenhormoon
 
Ik zou er ook niet aan beginnen. de test die Hallen deed is erg experimenteel en geeft eigenlijk geen uitsluitsel.
We weten niet echt wat er voor nadelen aanzitten.
 
In het zoveelste alg verdwijn wondermiddel Alg -Exit van onze vrienden van Easy-Life zit 2mg/g Salicylzuur hmmmm :juggle:
 
Haha, tja ik zie het nu ook op google.
Misschien dat het echt kan werken maar of het verstandig is dat is wat anders. We weten niet hoeveel we moeten toevoegen en ook niet of er stoffen inzitten die ook schade kunnen berokkenen.
 
lotus zei:
Paracetamol is geen aspirine, acetylzuur is de werkzame stof in Aspirine en dat is een soort van plantenhormoon
En welke niet werkzame bestanddelen?
Die kunnen ook hun invloed hebben namelijk.

lotus zei:
In het zoveelste alg verdwijn wondermiddel Alg -Exit van onze vrienden van Easy-Life zit 2mg/g acetylzuur hmmmm :juggle:
Hieruit valt dus (vanwege bovenstaande) niets te definitief te concluderen.


Edit: hehe inhoudelijk vergelijkbare reactie al John hierboven.
 
bBdoel je in de aspirine of in de Alg Exit, in de aspirine staat wel duidelijk wat erin zit in de alg exit niet. De dosis lijkt mij moeilijker
 
Dat kun je je eigenlijk wel bij alles afvragen wat je de bak ingooit.
 
Ach aquarium houden lijkt soms op koken een beetje van dit een beetje van dat, de ene zijn smaak is de andere niet soms wordt het een mooie soep soms eh vaak een groene.
:D
 
Waarom zou je aspirine gaan gebruiken als je ook gewoon een bosje waterpest kunt kopen?
 
Als je al algen in je bak hebt dan zorgt waterpest er denk ik niet voor dat de algen verdwijnen toch?
Stel dat je door een co2 tekort groene draadalg in je bak hebt. Dan heeft waterpest toevoegen niet veel zin lijkt mij.
 
jessicapilon zei:
Als je al algen in je bak hebt dan zorgt waterpest er denk ik niet voor dat de algen verdwijnen toch?
Stel dat je door een co2 tekort groene draadalg in je bak hebt. Dan heeft waterpest toevoegen niet veel zin lijkt mij.

John :thumbs:

groet
jaap
 
Waarom probeer je het niet?
Stel dat het wel helpt, uit experimenten zijn soms de mooiste vondsten ontstaan.
Alg exit vind ik een prut middel, hielp bij mij geen bal.
Ik zelf zou het niet snel durven, maar wie weet.
 
jessicapilon zei:
Als je al algen in je bak hebt dan zorgt waterpest er denk ik niet voor dat de algen verdwijnen toch?

Waterpest kan wel zuurstof produceren en heeft dus wel zeker invloed op de watersamenstelling.
En als je de watersamenstelling kunt verbeteren, kun je ook minder algengroei krijgen..

Vandaar dat ik ook meer zie in het idee van Astrid ipv. een wonderpilletje..
 
Klopt zo gezien en een pil zou ik zeker niet doen.
 
Ik bedoel dus meer dat het kan helpen aan het verbeteren van de omstandigheden. In principe moet je de oorzaak van de algen aanpakken.
Of het bijdraagt aan de watersamenstelling hangt er dus ook vanaf hoeveel zuurstof je al in je bak hebt. Als dat al meer dan voldoende is dan zal de bijdrage minder of nihil zijn denk ik zelf.

Maar aspirine vind ik een risico met alle stoffen die daarin zitten en je weet denk ik ook niet hoeveel je precies moet doseren.
 
astrid j zei:
Waarom probeer je het niet?
Stel dat het wel helpt, uit experimenten zijn soms de mooiste vondsten ontstaan.
Alg exit vind ik een prut middel, hielp bij mij geen bal.
Ik zelf zou het niet snel durven, maar wie weet.

Dit is medicatie waarvoor bij mensen inmiddels een alternatief (paracetamol) ontwikkeld is ivm de bijwerkingen in het maag-darm kanaal.
Je hebt geen idee wat het doet met vissen. Verder heb je geen idee wat je veilig kunt doseren. En tenslotte heb je geen idee waarom het tegen algen zou helpen.

Voordat je je dieren aan proeven onderwerpt moet je wel een idee hebben van hoe je dit kunt doen en wat je kunt verwachten.
 
Ik moet zeggen dat ik het wel met peter eens ben. Het gaat om levende wezens en dan moet je wel weten wat je doet.
 
Beste Peter,
Proeven met dieren!!! daar hou ik helemaal niet van , het issue was een middel tegen alg. ik heb niet gezegd dat als je dit zou proberen, dat je vissen in je bak moet doen .
:)
 
lotus zei:
Beste Peter,
Proeven met dieren!!! daar hou ik helemaal niet van , het issue was een middel tegen alg. ik heb niet gezegd dat als je dit zou proberen, dat je vissen in je bak moet doen .
:)

Ik had ook begrepen dat je met vissen bedoelde hoor. Maar ja naast de vissen heb je ook nog een bacteriecultuur waar je de gevolgen niet van kent ;).
 
En dan nog: stel het werkt in een proefje zonder bewoners. Heb je een mooi algenmiddel dat je vervolgens niet wilt gaan uitproberen in 99% van de aquaria want ja daar zitten wel bewoners in.
 
Ook dat nog ja. Waar moet je met de bewoners dan weer heen??
 
lotus zei:
Beste Peter,
Proeven met dieren!!! daar hou ik helemaal niet van , het issue was een middel tegen alg. ik heb niet gezegd dat als je dit zou proberen, dat je vissen in je bak moet doen .
:)

Ik ging wat kort door de bocht, waarvoor sorrie.

Iemand zou kunnen denken zo'n proef op te volgen met eentje waarbij vissen er wel mee in aanraking komen. Verder heb ik nergens kunnen vinden hoe je asparine weer uit je bak krijgt. Je zou dus ook een proef moeten doen waarbij je test of dat met kool lukt. Vermoedelijk nog veel meer wat wij hier niet even bedenken.

Er komt veel kijken bij het goed testen van een medicijn voor een bepaalde toepassing.

Ik ben meer een aanhanger van het principe dat je beter de oorzaak weg kan nemen zodat het ook niet terugkomt. (Maar dat is vast al vaker gezegd, ik heb niet teruggelezen.)
 
Ben het met Peter eens dat de oorzaak bestrijden beter is. Anders komt de alg toch weer terug en dan
blijf je bezig.
 
Zo is het.
Ik heb me ook ooit laten verleiden rotzooi in de bak te gooien zoals algweg, nou, echt nooit meer.
Van asperines nog nooit gehoord, ik zou het nooit doen.
Ik merk wel dat bepaalde dingen wel helpen, zoals je waardes op orde houden, en soms dingen eens goed reinigen.
Mijn achterwand schoonmaken met carbo heeft echt geholpen b.v.
Alg blijft lastig, als je ze eenmaal hebt, is het weer een hele klus om het te laten verdwijnen.
Dus ik snap de greep naar wondermiddelen wel, maar op de lange duur helpt het helemaal niks.
 
Terug
Bovenaan