Wat is er nieuw

Atomizer en tips

ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Leeftijd
43
Beste forumleden,
Ik heb een atomizer aangeschaft en geplaatst. Ik heb een mist van kleine bubbels door de gehele bak. Slaat tegen de voorruit naar beneden.
Naar mijn idee is de spreiding beter. Hieronder een foto en filmpje. Nog tips vanuit jullie ervaring? Iets aanpassen?

Alvast bedankt!!

Bijlagen

• 20210807_133307.jpg
    20210807_133307.jpg
    155.5 KB · Weergaven: 222
  • 20210807_133316.jpg
    20210807_133316.jpg
    117.3 KB · Weergaven: 208
  • 20210807_133326.mp4
    15 MB
Beste forumleden,
Ik heb een atomizer aangeschaft en geplaatst. Ik heb een mist van kleine bubbels door de gehele bak. Slaat tegen de voorruit naar beneden.
Naar mijn idee is de spreiding beter. Hieronder een foto en filmpje. Nog tips vanuit jullie ervaring? Iets aanpassen?

Alvast bedankt!!
Ik zou daar compleet gek van worden. Die belletjes.

Ik heb drie bakken met inline diffusie maar nooit dit soort belletjes.

IK gebruik die van Up Aqua maar heb ook wel hele fijne belletjes als de co2 aanslaat maar vanaf de bank zie je dat amper en het is niet storend.

Enige tip die ik kan geven:
Koop/bouw een knappe reactor.

Werd schijtziek van de mist en belletjes, nu een grote reactor en 0 belletjes en flinke CO2 concentratie.

Koop/bouw een knappe reactor.
Bouwen is voor velen niet weggelegd en ik vraag me af welke kant en klare dan wel goed is want je hoort daarover vaak veel negatieve geluiden. Of ze doen hun werk niet goed of de constructie is fragiel.

En een reactor zorgt voor een flinke vermindering van het filter debiet toch?

Ja dat lees je wel maar hoeveel zal denk ik ook van het type afhangen.

Ik heb een Eheim 2215 als reactor. Vol met pijpjes.
Dient in eerste plaats als co2 reactor. En daarnaast filtert die ook nog.

• Leuk
Waarderingen: Drup
Ik heb een Eheim 2215 als reactor. Vol met pijpjes.
Dient in eerste plaats als co2 reactor. En daarnaast filtert die ook nog.
Helpt dat tegen de mist dan goed Marcel?

Helpt dat tegen de mist dan goed Marcel?
Ja, heb de atomizer op de aanzuig van de 2215 gezet. En alles lost op in die filter. Er komt dus helder water uit.
Af en toe (meestal einde vd dag) komt er een keer wat lucht uit.

Niet als je reactor groot genoeg is.
Bouwen is voor velen niet weggelegd en ik vraag me af welke kant en klare dan wel goed is want je hoort daarover vaak veel negatieve geluiden. Of ze doen hun werk niet goed of de constructie is fragiel.
Die goedkope troep van Sera, up aqua en aliexpress moet je ook gwn links laten liggen..
Reactoren van co2reactor.nl schijnen wel goed te zijn, ook op maat te bestellen als ik me niet vergis.
Of zoals @biljoenblik heeft gedaan is natuurlijk ook een optie als je de ruimte hebt.

Voor diy kan je altijd een mede forumlid lief aan kijken om je te helpen of er 1 voor je te bouwen, alles is te koop zegmaar 😉

Niet als je reactor groot genoeg is.
Oh dat wist ik niet!
Hoe weet je of de reactor groot genoeg is? Is daar een berekening voor en een standaard maat o.i.d.?

Oh dat wist ik niet!
Hoe weet je of de reactor groot genoeg is? Is daar een berekening voor en een standaard maat o.i.d.?
Niet echt, zou zeggen 1 maat groter dan de fabrikant aan raad

Ik heb er een gekocht bij co2reactor.nl daar ben ik super blij mee:
E405AFE7-A5D9-4C1A-80C8-DC997C7B9E16.jpeg

Je kunt hem daar naar eigen wens samenstellen en ik had vooral via chat persoonlijk contact met de bouwer die goed adviseerde. Echt een aanrader.

Bekijk bijlage 329588
Je kunt hem daar naar eigen wens samenstellen en ik had vooral via chat persoonlijk contact met de bouwer die goed adviseerde. Echt een aanrader.
Ik zag ze op hun site maar dan vindt ik die aansluitstukjes waar de co2 slag opkomt weer zo fragiel lijken. Ben altijd bang dat zo n dun pijpje snel afbreekt.

Ik zag ze op hun site maar dan vindt ik die aansluitstukjes waar de co2 slag opkomt weer zo fragiel lijken. Ben altijd bang dat zo n dun pijpje snel afbreekt.
Ja klopt bij mij zitten die dunne pijpjes ook tussen de bellen teller en de reactor:
57997143-F8C6-4548-9185-2F904DBF7537.jpeg

Het goede nieuws is dat je CO2 slang wel op een zeer degelijke aansluiting zit.
Die ziet er zo uit en zit dan weer met een soort bajonet aansluiting op de onderkant van de bellenteller:
F65B8E2A-8261-42BF-BC84-46F8866EA937.jpeg

Ja klopt bij mij zitten die dunne pijpjes ook tussen de bellen teller en de reactor:
Ja en dat is juist mijn angst want ja soms schijn ik goed te zijn in slopen. Daarom hou ik het maar bij de diffuser van up Aqua.

Haha 😂 heel verstandig en ook een stuk goedkoper.
Ja dat is zo al is het wel jammer dat als ik voor de bak sta een beetje die mist kan waarnemen maar echt storend is het niet. Vanaf de bank zie ik het niet dus ja ik kan er mee leven.

Bekijk bijlage 329590
Het goede nieuws is dat je CO2 slang wel op een zeer degelijke aansluiting zit.
Die ziet er zo uit en zit dan weer met een soort bajonet aansluiting op de onderkant van de bellenteller:
Bekijk bijlage 329591
Dit is een rectus koppeling met anti-kink veer eraan.
Vrouwtje is dan uitgevoerd met terugslagklep waardoor je het hele zooitje kan afkoppelen zonder waterballet

Dat valt erg mee. En de verdeling van de CO2 is zoveel beter in heel de bak dat er zelfs sprake is van meer effectiviteit.

Een reactor is makkelijk zelf te bouwen met een filterhuis van bijvoorbeeld 10 inch.
https://www.waterfilterexpert.nl/10inch-filterhuis

Ik heb naar je topic gekeken Wouter maar daarvoor moet je handig zijn en het juiste gereedschap hebben. Ik ben niet handig en heb amper gereedschap dus dan is zo n project niet te doen.
Erg mooi als je zoiets zelf kan maar ja in mijn geval ben je wel op een kant en klare aangewezen. Ik sprong al een gat in de lucht toen ik een spraybar had gemaakt maar ja dit is wel wat anders en dat is niet voor mij en vele anderen weggelegd denk ik. Het moet wel goed gebeuren want anders zit je achteraf met grote ellende 😉

• Leuk
Waarderingen: Drup
ik gebruik sinds 5 maanden een reactor met bypass van jdaquatec .werkt super een geen bellen meer in de bak.is niet de goedkoopste optie maar in mijn ogen zijn geld waard.http://www.jdaquatec.de/UNSERE-PRODUKTE/

Ik heb naar je topic gekeken Wouter maar daarvoor moet je handig zijn en het juiste gereedschap hebben. Ik ben niet handig en heb amper gereedschap dus dan is zo n project niet te doen.
Erg mooi als je zoiets zelf kan maar ja in mijn geval ben je wel op een kant en klare aangewezen. Ik sprong al een gat in de lucht toen ik een spraybar had gemaakt maar ja dit is wel wat anders en dat is niet voor mij en vele anderen weggelegd denk ik. Het moet wel goed gebeuren want anders zit je achteraf met grote ellende 😉
Rolmaat, potlood, verstekzaag van €15 en misschien een Bacho is alles wat je nodig hebt aan gereedschap 😉
En als een spraybar lukt moet een reactor ook lukken 😉

Rolmaat, potlood, verstekzaag van €15 en misschien een Bacho is alles wat je nodig hebt aan gereedschap 😉
En als een spraybar lukt moet een reactor ook lukken 😉
Haha ja klinkt erg mooi maar je moet dingen verlijmen enzo en ik zie de bui al hangen hoor. Ik hou het maar bij de inline diffuser want dan voel ik me wat veiliger dan met zelfbouw 😉.
Ik heb ooit van iemand hier in de buurt zo n reactor gekocht want die maakt ze zelf maar wat een onding was dat zeg. Co2 hoopte zich op en het werkte niet goed. Die heb ik destijds verkocht aan Backplay en die kon er ook weinig mee dus die is vast in de kliko beland.

Haha ja klinkt erg mooi maar je moet dingen verlijmen enzo en ik zie de bui al hangen hoor. Ik hou het maar bij de inline diffuser want dan voel ik me wat veiliger dan met zelfbouw 😉.
Ik heb ooit van iemand hier in de buurt zo n reactor gekocht want die maakt ze zelf maar wat een onding was dat zeg. Co2 hoopte zich op en het werkte niet goed. Die heb ik destijds verkocht aan Backplay en die kon er ook weinig mee dus die is vast in de kliko beland.
Tja dat krijg je als je meer CO2 wilt oplossen dan je systeem aan kan

Bekijk bijlage 329588
Q dank je voor het compliment.

Dit ligt aan een groot aantal zaken. Ten eerste het merk en model van de reactor, ten tweede de lengte bochten hoogte van de slangen en ten derde de kwaliteit van je filter. Met een Oase of SunSun filter zal je meer capaciteit verlies hebben dan bij een Eheim of een JBL. Uiteraard kan ik alleen over mijn eigen gebouwde reactoren oordelen. Hierbij is het verlies minimaal gemiddeld genomen. Daarbij komt ook nog dat door de grote van de reactor en de vulling van bioballen en Siporax het verlies ruimschoots wordt gecompenseerd.

Oh dat wist ik niet!
Nee daar is geen berekening voor of standaarden. Het oplossen van co2 en de mogelijk van het vasthouden van co2 is afhankelijk van heel veel factoren. Dit is bij ieder aquarium weer anders, vandaar dat hier geen formules voor zijn.

Nee daar is geen berekening voor of standaarden. Het oplossen van co2 en de mogelijk van het vasthouden van co2 is afhankelijk van heel veel factoren. Dit is bij ieder aquarium weer anders, vandaar dat hier geen formules voor zijn.
Dacht dat rex griggs (de “uitvinder”) van het type reactor dat jij bouwt wel eea aan richtlijnen heeft aangegeven op de site thebarrreport.com

Met een Oase of SunSun filter zal je meer capaciteit verlies hebben dan bij een Eheim of een JBL.
Jammer dat ik net oase biomaster filters heb 😅
Hoe komt het dat Eheim of JBL filters minder debiet verliezen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan