Aulonocara Eureka Red mooi op kleur krijgen


E

Erwin P

Guest
Ik heb vanmiddag een koppeltje Aulonocara Eureka Red gehaald.
Hij is nog niet mooi op kleur maar ik ga er vanuit dat hij nog een stuk roder wordt :)

Mijn vraag is eigenlijk welk voer ik het beste kan gebruiken om deze vis echt mooi rood te krijgen. Dus wat voor voer hebben jullie het beste ervaring mee ? :)

Ik hoop weer wat wijzer te worden haha :book:

1k0.jpg
 
Speciaal voer is er niet echt naar mijn mening. Hij wordt mooi op kleur wanneer je goed water hebt, hij zich op zn gemak voelt en voedingrijk voedsel binnenkrijgt. Ikzelf heb 3 verschillende soorten voedsel en voer regelmatig nog levend. Ik heb spirulina voer, eiwitrijk voer, en gemengde malawi vlokken. En bij mij kleuren ze prachtig.
 
Ik heb nu als droogvoer granured en Vipan. Als diepvries heb ik cichlidenmix artemia en kril. Dus dat is genoeg afwisseling :)
 
Je zou ze ook meelwormen en spruitjes kunnen geven.
 
Spruitjes voor aulonocara? Dat zijn geen mbuna...

En meelwormen moet je erg mee uitkijken: te groot, te hard en bijten soms terug. Ben ik al vissen door verloren. ALS je ze al voert, voer dan alleen de net-vervelde meelwormen.
 
Erwin P zei:
Ik heb nu als droogvoer granured en Vipan. Als diepvries heb ik cichlidenmix artemia en kril. Dus dat is genoeg afwisseling :)

Cichlidenmix, is dat met rundvlees? Sommige van die mixen zit runderhart oid in, dat voer je beter niet. Als het alleen visvlees, insecten etc zijn dan is het wel prima.
 
Nee dat niet. In de cichlidenmix zit:
Vis, Vlokkreeftjes, Mysis, Rode mug, en spinazie.

Wat is er verkeerd aan runderhart dan?
 
Erwin P zei:
Wat is er verkeerd aan runderhart dan?

Te eiwit- en vetrijk. 70% eiwit, 20% vet.

Alles waar te veel eiwit en/of te veel vet in zit moet je niet of h��l sporadisch geven. Of alleen na bepaalde specifieke situaties.

Er is ook een link tussen veelvuldig runderhart geven en gatenziekte.

Doorgaans verteren vissen vlees van warmbloedige dieren ook minder goed.
 
Er zijn diepvriesvoeders die rode kleuring kunnen bevorderen : cyclops intensive red en daphnia intensive red.
Of dat goed voer is voor Aulonacara zal een ander je moeten vertellen. Is in ieder geval dierlijk, maar mogelijk zo klein dat ze het niet interessant vinden.
 
Erwin P zei:
Nee dat niet. In de cichlidenmix zit:
Vis, Vlokkreeftjes, Mysis, Rode mug, en spinazie.

Wat is er verkeerd aan runderhart dan?

Wat Coulibaly zegt. Het is ook meer iets van vroeger, denk ik. Alhoewel er volgens mij nog wel vlees in discusmix zit (of lange tijd heeft gezeten).

Rode mug zou ik niet te veel voeren aan cichliden, dus beter niet los kopen maar dat deed je al niet zag ik :thumbs:
 
Bedankt voor de reacties allemaal :) Ik zal als hoofdvoer dan Vipan en Granured gebruiken met als afwisseling het diepvries voer af en toe :). Ik hoop dat ze dan snel zullen groeien haha.

Heeft iemand verder nog ervaring met de eureka red in de zin van wordt hij nog roder en trekt het blauw meer weg als hij ouder wordt? Op de foto's en video's zie je vaak veel rodere en fellere exemplaren.
 
In oude bladen lees je dat alle Cichlidenhouders hun vissen Runderhart voeren. Gelukkig ziet men nu in dat, dat slecht is.

Koeien dienen in de natuur tenslotte ook niet als voedsel voor deze vissen :p
 
Botia zei:
In oude bladen lees je dat alle Cichlidenhouders hun vissen Runderhart voeren. Gelukkig ziet men nu in dat, dat slecht is.

Koeien dienen in de natuur tenslotte ook niet als voedsel voor deze vissen :p

:thumbs:
 
Je hebt ook voer waar astaxanthine (Rode kleurstof) in verwerkt is wat zorgt voor intensievere kleuren. Het wordt geproduceerd door algen. Astaxanthine is de belangrijkste kleurstof welke zorgt voor de rode/roze kleur bij garnalen, zalmen en bepaalde kreeften.
 

Terug
Bovenaan