Aulonocara ziek of gewond?


Hoelang heeft deze in de bactopur gezeten? En hoe lang geleden is dit geweest? Kun je foto maken met vissen kop recht in beeld, frontaal heet dit volgens mij?

Heb de kuur 7 dagen aangehouden
3 keer een dosis toegevoegd volgens de omschrijving
Dat is nu een week geleden
20190911_210952.jpg
 
De kapotte vinnen komt door het opjagen van het grootste mannetje
 
Je had beter een paar dagen meer kunnen behandelen.

Heb je na de kuur meer ververst en NO2 gemeten?

Na een kuur moet het tenminste stil staan en gaan genezen. Ogen kunnen altijd iets wat "misvormt" blijven maar je moet wel verschil kunnen zien.Er is geen foto van begin situatie van deze vis dus erg moeilijk te bepalen.

Een vis in medicatie doet een jasje uit en moet daarna weer aansterken en genezen. Ook je biologisch evenwicht kan door de kuur minder tot weg zijn daarom is verversen na een kuur van belang. Als vis in hoge waardens zwemt heeft dit invloed op genezingsproces.

Vind het er niet heel erg ernstig uitpuilend uitzien maar ik weet niet of de vis er gezond uitziet omdat ik geen verstand heb van dit soort. (ik weet niet hoe een gezond exemplaar eruit ziet.

Wacht even of RichD(met veel cijfers) raegeerd die heeft volgens mij meer verstand van dit soort.
 
Hier is RichD (met veel cijfers) :) :D

Aan de afbeelding te bepalen steken de ogen nogsteeds uit, maar niet zoveel als ik vaker heb gezien met Popeye bij Malawi's.
ook zit er geen vlies over de ogen en ziet het er helder uit, dat is al een hele plus.
wat goed kan betekenen dat het op zijn retour is.. maar is er al wel enige verbetering in vergelijking met voordat je begon met de kuur?

veel verversen de aankomende tijd, houd het water in topconditie en zorgt voor zo weinig mogelijk bacteriële druk op de vis tot deze weer is hersteld.
is dit nu de enige vis die dit nog vertoont? houd het wel heel goed in de gaten want het kan hardnekkig zijn.
 
Hier is RichD (met veel cijfers) :) :D

Aan de afbeelding te bepalen steken de ogen nogsteeds uit, maar niet zoveel als ik vaker heb gezien met Popeye bij Malawi's.
ook zit er geen vlies over de ogen en ziet het er helder uit, dat is al een hele plus.
wat goed kan betekenen dat het op zijn retour is.. maar is er al wel enige verbetering in vergelijking met voordat je begon met de kuur?

veel verversen de aankomende tijd, houd het water in topconditie en zorgt voor zo weinig mogelijk bacteriële druk op de vis tot deze weer is hersteld.
is dit nu de enige vis die dit nog vertoont? houd het wel heel goed in de gaten want het kan hardnekkig zijn.


Dus afgaande op de situatie van deze vis kan ik opmaken dat de baktopur kuur niet alle popeye/bacteriën heeft (gedood)?

Moet ik nu weer de hele bak gaan behandelen of kan ik beter vis voor vis appart behandelen 8n quarantaine?
 

Bijlagen

  • 20190922_190041.jpg
    20190922_190041.jpg
    21.1 KB · Weergaven: 264
  • 20190922_190033.jpg
    20190922_190033.jpg
    20.4 KB · Weergaven: 270
  • 20190922_190046.jpg
    20190922_190046.jpg
    20.8 KB · Weergaven: 238
Ziet er duidelijk nog niet gezond uit.

als de vis in kwestie nog de enige is die dit vertoont zou ik hem uitvangen en apart behandelen in een plastic curver bak of reserve aquarium oid.
 
Zou hem ook apart doen wel goed beluchten en zo Tijdens de kuur NO en NH3 meten. Als je geen test druppels heb, heb standaard verversen. Misschien kan Richard aangeven hoe vaak want ik heb geen idee hoe groot de vis is. Wel goed blijven voeren!!

Zou zeker minimaal 10 dagen aanhouden met de kuur.
 
Gok m op een cm of 12-14, niet direct een hele grote vervuiler (niet te vergelijken met sluiers :deal:).

wat je ook nog kan proberen, en wat ik vaker ben tegengekomen als genezing maar niet direct een mening over heb:
om de dag 50-60% waterwisselen en dat voor 2-3 weken lang.
Je Malawi's kunnen daar wel tegen, of je regenbogen dat ook op prijs stellen durf ik niet te zeggen.



Deze meneer heeft het erover.
wel een typisch Amerikaanse aquarium houder :)
 
Vandaag na 2 weken quarantaine weer terug geplaatst
Hij is goed hersteld ziet er weer mooi sterk en gezond uit.
Nu is het nog even scheidsrechter spelen tussen de grotere vissen en de net terug geplaatste :stop::stars:

Maar een paar knokpartijen zijn niet te verkomen
Hopelijk blijft het bij wat staart jagen.

Misschien een idee om met deze situaties om te gaan?
 
Bekend probleem.

wat helpt: voordat de vis teruggaat eerst bak omgooien (hardscape, planten ect) zodat de vissen opnieuw hun territoria gaan opmaken.
als je dan de vis terugplaatst kan die meteen zijn eigen stek claimen, en zijn de andere vissen te druk met de "nieuwe" bak ipv de "nieuwe" bewoner.

werkt met (bijna) alle territoriale cichliden zo!

wel heel mooi om te horen dat die weer volledig is hersteld!
 
Goed om te lezen dat vis weer gezond is verklaard. Wat een slim idee van bak omgooien. Rare beesten die vissen :D
 
Bekend probleem.

wat helpt: voordat de vis teruggaat eerst bak omgooien (hardscape, planten ect) zodat de vissen opnieuw hun territoria gaan opmaken.
als je dan de vis terugplaatst kan die meteen zijn eigen stek claimen, en zijn de andere vissen te druk met de "nieuwe" bak ipv de "nieuwe" bewoner.

werkt met (bijna) alle territoriale cichliden zo!

wel heel mooi om te horen dat die weer volledig is hersteld!

Helpt deze methode ook wanneer de vis al is geplaatst?
Ik heb wat stenen verplaatst maar het opjagen blijft aanhouden met stres en kapotte vinnen als gevolg.
Ik ben wel bereid om alles om te gooien of moet ik de vis daar voor eerst opnieuw introduceren?
 
Zou hem zo en zo even apart plaatsen tot dat richard bericht geeft. Vis moet nog herstellen/aansterken van kuur. Als hij meteen vol op word aangevallen en beschadigd zal hij als nog het loodje leggen ben ik bang voor. Kost de vis op dit moment allemaal teveel energie. Misschien kun je hem nog even apart houden totdat hij weer hersteld van wonden en dan die bak om gooien. Goed eten geven als je voogle in huis heb er bij doen en even een tijdje laten aansterken.
 
Hoe is het nu met de vis? Heb je het jagen kunnen oplossen met bak inrichting veranderen?
 
Hoe is het nu met de vis? Heb je het jagen kunnen oplossen met bak inrichting veranderen?

Ik heb hem terug kunnen plaatsen nadat het alfa mannetje een toeval kreeg.
Er was een harde klap in de bak en zag het alfa mannetje tuimelend door de bak heen drijven
In eerste instantie dacht ik dat hij tegen het glas zwom of tegen de deksel
Maar doordat hij niet recht bleef hangen dacht ik ook aan zijn zwemblaas
Dus in pan gelegd met een laagje water
Na enkele minuten ging hij weer steeds rechter hangen
Dus besloten de vissen te wissel in de quarantaine bak
Na wat aanpassingen in de bak de andere vis terug geplaatst en daar blijft het nu redelijk rustig.
Maar een dag later zag ik dus in de quarantaine bak een weefsel achtige bal liggen
Het lijkt er dus op dat het alfa mannetje stikte in iets en daardoor in paniek raakte
Maar wat de ophoping of verstopping was ik heb geen idee
Dus al om al een rumoerige periode in de bak
Laat het mannetje ter observatie nog in quarantaine en dan later het hele proces weer moeten herhalen met het alfa mannetje
 

Bijlagen

  • 20191011_165718.jpg
    20191011_165718.jpg
    61.4 KB · Weergaven: 234
jeetje, ik neem aan dat de foto de weefsel achtige bal is? Aardig propje zo te zien. Erg onduidelijke foto en kan ook niet zien wat het is. Hopen dat nu het eruit is het probleem is opgelost.

Misschien is hij wel meteen alfa man af bij terug plaatsing :rolleyes:

Hoop dat het snel weer wat rustiger is in e vissen rumoertijd.
 
De foto is erg slecht idd maar het was een snot achtige substantie met zwarte puntjes erin
Misschien voer, misschien wel het muilbroeden willen overnemen maar opgegeten
Heel lastig te zien
Hij eet nog niet zo heel erg goed dus hoop maar dat de komende dagen verbeterd
 
De bak volledig omgegooid, alfa mannetje terug geplaatst nu maar hopen dat rustig blijft
 

Bijlagen

  • 15715107413136644626555459543714.jpg
    15715107413136644626555459543714.jpg
    19.1 KB · Weergaven: 256
Nu heb ik weinig verstand van cichlides, maar volgens mij horen die boesemanies er niet tussen
 
Nu maar duimen dat het goed gaat. Update is leuk/leerzaam. :thumbs:
 
Nu maar duimen dat het goed gaat. Update is leuk/leerzaam. :thumbs:
 

Terug
Bovenaan